8 Órai Ujság, 1934. október (20. évfolyam, 222-245. szám)
1934-10-25 / 241. szám
14 OKTÓBER 25 A jövő hét ismét a premierek hete. Négy premier lesz négy színiházunkban. A Nemzeti Színházban Ujházy György misztérium-drámáját adják. A tékozló fiút, az Operaházban gróf Bethlen Margitnak Liszt Ferenc zenéjére írt misztériuma, az „Örök temetés“ kerül bemutatóra; a Vígszínházban sor kerül a szezon nagy premierjére: Molnár Ferenc „Idegen leány" című új színművének a bemutatójára, a Magyar Színházban pedig Hatvany Lili „Lánc“ című társadalmi színművének lesz meg a premierje a hét végén. * Sir Richard Stoll, a híres londoni producer tegnap táviratilag lekötötte Angliára és az egész kontinensre: Emőd Tamás, Török Rezső és Komjáti Károly szép operettjét, a „Szegény ördög“-öt. Az angol színpadi kiadó kivitette magához Londonba a „Szegény ördög“ szövegkönyvét és partitúráját és megkérdeztette, hogy „lehetséges-e a decemberi premier Londonban Csak a kedvező válaszra és a darab házi lejátszása után kötötte te a „Szegény ördög“-öt, amely — úgy látszik, — különben is szerencsés ördög, mert ugyancsak tegnap a Metró—Goldwynaz operett filmjogát kötötte te Bárd színpadi kiadónál. .. * • Három kiváló szerző vesz részt naponként új darabjának a próbáján. Gróf Bethlen Margit az Operában, Hatvany Lili a Magyar Színházban és Molnár Ferenc a Vígszínház próbáin. A két női szerző szelíden és csendesen viselkedik. Molnár Ferenc viszont rendkívüli idegességével és kedélyének csapongó hullámzásával tűnik fel. * Kondor Ibolya, az ismert operettprimadonna, aki a tavalyiszezont a bécsi Theater an der Wienben töltötte s aki Komjáti Károly zenei szerző felesége, a jövő hónapban a Royal Orfeum vendége, lesz egy operem-szerepben.Az operett címe: „Össztánc 8-tól 10-ig", szerzői Kristóf Károly és K. Halász Gyula; zenéjét szerzette: Lajtai Lajos. * . . Szőke Szakáll nem lép fel a Szenes Ernő javára rendezett éjjeli előadásban, hanem a kasszába ül és mindenkinek, aki jegyet vesz, autogramot ad. , * Tarantella, a Városi Színház operettje, amelynek most, folynak a próbái Tihanyi Vilmos vezetésével, december 10-én kerül bemutatóra. RÁDIÓ Szerdai budapesti műsor: 1.00: A rádió diákfélórája. — 4.45: Pontos időjelzés. — 5.00: Cigányzene. — 5.50: Olasz nyelvoktatás. — 6.20: Hanglemezek. — 6.50: Berde Mária előadása. — 30: A m. kir. Operaház előadásának közvetítése. „Faust." — Az I. felvonás után, kb. 8.30: Hírek. — A XV. felvonás után, kb. 10.25: Időjárásjelentés. — 10.50: Közvetítés a Royal-szálló étterméből. Az Erőss—Takács jazz-zenekar.— 11.30: Cigányzene. Csütörtöki budapesti műsor: 6.45: Torna. — Utána: Hanglemezek. — 9.45: Hírek. — 19.00:Stein Aurél — Körösi Csomáról.— 13.00: Déli harangszó. — 12.00: Ilosvay-trió. — 12.36: Hírek. — 1.20: Pontos időjelzés. — 1.30: Állástalan Zenészek Szimfonikus Zenekara. — 2.40: Hírek, piaci árak. — 4.00: Vizváry Mariska előadása. — 4.45: Pontos időjelzés. — 5.00: A földmívelési híryi minisztérium, rádióelőadássorozata. — 5.35: A Magyar Cserkészszövetség csapatainak zenekari hangversenye. — 6.50: Angol nyelvoktatás. — 7.20: Szerémi Gusztáv brácsázik, zongorán kíséri Szerémi Magda. — 8.00: „Délarmerika magyarjainak nyomában.“ P. Bangha Béla dr. előadása — 8.35: Bodán Margit és László Imre magyar nótákat énekel. — 9.50: Hírek. — 10.10: A m. kir. Operaház tagjaiból alakult zenekar. * — 11.15: Heinemann Ede jazz-zenekarának műsora. (WiSisig CSÜTÖRTÖK 11. OLDAl SZÍNHÁZ Színházi élet 1934-ben :l.: ■■ ■ • . í.. ■. .. . - Tegnap óta négy pesti színház mm játszik. Színházi élet 1934-ben: a szezon teteje. Még alig hogy elhangzottak a nagy szavak: új darabokról, új erőfeszítésről, új tőkék bekapcsolódásáról. Szégyenteljes ez a kényszerszünet és egy cseppet sem biztató. Hogyan szabad októberben abba a helyzetbe jutnia a színháznak, hogy napokon át ne játsszék? Még megbukni sem illik ilyenkor, annál kevésbb él szünetet tartani „a soron következő újdonság előkészületei miatt". E pillanatban négy színház nem tart előadást ilyen ürüggyel. Csak az ötödikről, a Pesti Színházról tudvalevő, hogy végérvényesen megbukott. Az „előkészületek" tisztára arra valók, hogy műsorra kerüljön me-egint egy darab, nagy dirrel-durral ott pompázzék néhány napig, aztán megint szünet és újabb „előkészület". Magyarán: kapkodás és bukdácsolás ennek a neve és a szezon tetején soha, semmiféle címen bezárni a színházat nem szabad. A szezonra nyáron kell felkészülni, nem most. Nyáron kell összeválogatni az előadandó darabokat és nyáron kell megszervezni a társulatot. Ehelyett mit látunk? • Azt, hogy minden színház — tisztelete a kivételnek — már most, októberben darab nélkül áll és ha már van is darabja, nem tudja kiosztani, mert nincsen , megfelelő, színésze hozzá. Erre megindul a hajszál szubrett, szerelmes színész,, komikus és primadonna után; ebben, fecsérlődik el az idő és a próbákra ezek utál alig jut. Az, .új darab aztán persze megint csak úgy kerül a publikum elé, hogy nincs köszönet benne. Ha egy kabátot rosszul gombolnak be, nem használ semmi mesterkedés, ki kell gombolni és újra elölről kezdeni az egész műveletet. Ez, a mostani szezon: egy rosszul begombolt kabát, le kell vonni belőle a konzekvenciákat. De az 1934-es színházi szezonnak van még egy jellegzetessége, amely éppen olyan,ártalmas, mint a gyakori kényszerszünet. Mindenki olvashatta tegnap, hogy két jópénzű dilettáns hajlandó anyagi áldozatokkal fenntartani a megbukott színházat, ha azután a maga darabját adathatja elő színpadán. De mindenfelől halljuk, hogy „szerzők" pénzt kínálnak és pénzt adnak a színházaknak, hogy így megnyissák maguk előtt az érvényesülés útját és színre kerüljenek. Ezek a „botcsinálta szerzők“ nincsenek előnyére a magyar színpadi kultúrának, sőt, határozottan ártalmára vannak. Elvégre hovatovább egészen kiszoríthatják az igazi szerzőket és jöhet idő, amikor csak műkedvelők előtt nyílnak meg a színpadi érvényesülés lehetőségei. Egy dilettáns pedig többet árt, mint száz hivatásos drámaíró, vagy zeneszerző, ha mindjárt néhány pengővel kisegíti is a direktor urat. Ezek a dilettánsok juttatják oda aztán a színházat, hogy a szezon tetején kényszerszünetekkel kell laborálni. Tessék körülnézni egy kicsit, amelyik színház tisztességesen dolgozik, jó darabot ad jó előadásban, annak nincsenek efféle zavarai. Róluk kell hát példát venni. . . A Fővárosi Operettszínház első gyermekelőadása: vasárnap, 28-án délután fél 4 órakor lesz. Színre kerül a világhírű Dickens-regény nyomán írt Ballag már a kis diák ,is (Copperfield Dávid) című látványos, értekes és táncos , képes gyermekoperett. Ilyen pazar kiállítású gyermekdarab még nem került szinre magyar színpadon. Negyven új, korhű jelmez készült az operetthez. Húsz ragyogó gyermekprimadonna játssza a főszerepeket. Kicsinyeknek, és a nagyoknak, felejthetetlen élmény lesz ez az előadás. Mélyen leszállított filléres helyárak. Klasszikus est a Nemzetiben ..... '■ ’■ ■ • • Kettős, reprizzel folytatta klasszikus sorozatát tegnap a Nemzeti Színház. Az Antigoné akét esztendő előtti inszcenálásban Mátrai Erzsi megrendítően drámai és nemes veretű Antigonéjával s a többi szerepekben Szabó Margit,, Lehotay, Abonyi, Mihályffy, Onódy, Tímár, Forgács és Harasztos komoly alakításaival tartotta meg az előadás jó értékét. Külön érdekessége volt az előadásnak Simone szerepében Szörényi Éva, aki jóformán próba nélkül vállalta a szerepet és fiatal üdeségén túl őszinte hévvel és jó deklamációval szólaltatta meg a sophoklesi verseket. Plautus Bögréjének új előadását — ugyancsak Horváth Árpád rendezése, — egy farce vidám és ötletes stílusa hozta formában és hatásban közel a publikumhoz. Ebben az ízes burleszkhatásban kitűnően segítette a rendezőt Bartos Gyula, a főszereplő, ésvele együtt Vaszary Piroska, Szabó Margit, Juhász, Pethes, Unghváry és Várkonyi. Fantasztikumok a bécsi „Cirkusz csillaga" körül Pécsből írják nekünk, hogy a „Cirkusz csillaga" Renz-cirkuszbeli két vasárnapi előadása kerekszám 30.000 schillinget hozott Quimes ■ igazgatónak. '-Hökk Marikának Amerikából heti 1400 dolláros ajánlatot tettek, de ő nem fogadta el. Kevesli. Most új tárgyalások indultak a „Cirkusz csillaga" newyorki és amerikai előadásaira vonatkozólag. Jososino Baker repülőgépen ie érkezett Bécsbe, hogy a Cirkusz,, csillagát és Rökk Marikát megnézze. Eddig hét előadáson volt jelen és e hét végén repül. Vissza Párisba, ahol ő fogja Tamarát, a cirkuszlovagotjátszani. Premier útdíj úgy gratulált Bús Fekete Lászlónak, a szerzőnek, hogy a nyakába borult és összevissza csókolta. Azóta meggondolta magát és most minden este csók-kal üdvözli Ilöki Marikát és csókkal búcsúzik tőle az előadás végén. ’fi.f.sii ——.— Zene, tánc, ének A Király Színház szombaton este felújítja a békeidők legnagyobb sikerű , revüoperettjét, a Newyork Szépe-t. Ez a pompászenéjük rengeteg tánccal és látványossággal díszített .revüoperett, az újkor szellemének megfelelően, teljesen modern felfogásban kerül színpadra. Bródy István rendezésében, fraslay Erzsi, Lánczy Margit, Jurik Elea, Szőnyi Lenke, Latabár Kálmán, Dolly Ferenc, Solthy György, Komlós Vilmos, Kom póthy Gyula és Selmeczy Mihály játszák a főszerepeket. 40 gört táncol és énekel a Newyork szépében. A szombatesti repriz egész biztosan a színházi szezon szenzációja lesz. Művészestély a Fészekben. A Fészek Művészek Klubja okt. 25-én, csütörtök este fél 11 órakor művészestélyt rendez, amelyen közreműködnek: Bordy Bella, Kondor Ibolya, Muráty Lilly, Raffay Erzsi, Szűcs László, Herczeg Jenő—Komlós Vilmos (Hacsek és Sajó). Konferál: Szász Ila. Zongorán kísérnek: Komjáthy Károly, Kenessey Jenő, Rékai Miklós és Revere Gyula. z Operettbemutató Budán. Bodó Aurél, Magyar József és Weninger Ernő egész estét betöltő „Agglegény-leány" című 3 felvonásos operettújdonságát csütörtökön, október 25-én mutatják be a budai társaságból alakult műkedvelők. A bemutató helye: II., Toldy F.u. 30. alatti Kulturszínpad, kezdete estig,8 óra. Az előadást Weninger Ernő vezényli. A bevétel a Kapucinus Egyházközség Karitász-akcióját szolgálja. • SZÍNHÁZAK műsora 1934 október 24 OPERAHÁZ: Faust (148). —, NEMZETI SZÍNHÁZ: Károly, császár rabja 048). — VÍGSZÍNHÁZ: Dodsworth (8). — MAGYAR SZÍNHÁZ: Rágalom!! (8). — KAMARASZÍNHÁZ: Nincs előadás. — FŐVÁROSI OPERETTSZÍNHÁZ:Music Hall (8). — BELVÁROSI SZÍNHÁZ: A döntő éjszaka (8). — KIRÁLY SZÍNHÁZ: Nincselőadás. — VÁROSI SZÍNHÁZ, ANDRÁSSY ÚTI SZÍNHÁZ: Nincs előadás. — TERÉZKÖRÚTI SZÍNPAD: Cirkusz a színházban (9). — BETHLENTERI SZÍNHÁZ: Lyon Lea 049). — JÓZSEFVÁROSI SZÍNHÁZ: Alvinci huszárok (6, 99). - ERZSÉBETVÁROSI SZÍNHÁZ: Hazudik a muzsikaszó (6, 149). — KOMÉDIA*: Hotel Indiszkrét (9). - ROYAL ORFEUM: Eduardo Bianco zenekara, Giovanni, 5 Hot Shots, stb. 049). — MAGYAR MÜSZINKÖR: Nem félünk a farkastól (vasárnap fél4, fél 6, fél 8). FILM Norma Shearer nem akar válni A legszebb és legelegánsabb hollywoodi színésznőről mindenki tudja a kaliforniai filmvárosban, hogy példás feleség, mintaszerű anya, aki boldogan él férjével, Irving Thalberg rendezővel és kislányával. Érthető és természetes tehát, hogy nem akar válni a férjétől. Azonban joggal csodálkozott mindenki, hogy még a filmen sem akar válni. Amikor a Metro-Goldwyn gyár, amelynek sztárja, elküldte neki a „Csókkal kezdődik..." dráma főszerepét, Norma Shearer visszaküldötte azzal, hogy bármennyire tetszik neki a gyönyörű darab és bármennyire el van ragadtatva a szereptől, nem hajlandó jstszani olyan filmben, amelyben el kell válnia. Nem játszik babonából, meggyőződésből és mert minden érzésével ellenkezik a válás. A „Csókkal kezdődik,hősnője egy asszony, akinek múltja van. Megismerkedik egy előkelő angol úrral,„aki belől ébredt, fatyott" borít a múltra és feleségül veszi. Boldogan élnek és boldogságukat betetőzi, amikor, kisleányuk születik. Elmúlik egy-két év, a házasok Cannesben élnek, egy napon a férjnek el kell utaznia. Távolléte alatt találkozik a nő egy régi férfiismerősével, még abból az időből, aki ostromolni kezdi és egy estén, pezsgős mámorában, megcsókolja. Kevéssel utána súlyos baleset éri és a látszat olyan, hogy erősen kompromittálja az asszonyt, aki a visszaérkező férjnek őszintén bevallja, hogy valóban, volt egy csók, de több semmi. A férfi bízik feleségében, de kétségek gyötrik, eszébe jut, hogy nála is csókkal kezdődött, aztán az emberek suttogásai... egyszóval nincs más megoldás, mint a válás... Ezen a ponton szólt bele a dologba Norma Shearer, akiben a művésznő mellett most megszólalt az anya. Kijelentette, hogy csak úgy játszik a filmen, ha a válni készülő házaspár kisleányuk mellett újra egymásra talál. így is lett, de Norma Shearer előre kijelentette, hogy nem kell félni a banálisnak látszó hepiendtől, majd ő úgy fogja játszani a szerepet, hogy ne legyen banális. Neki volt igaza. A „Csókkal kezdődik ..a JBroad- way legnagyobb sikere lett. WWIWWWWWWWWWWWWWWW aAIWWWWWWWWWWWWW" Ha ii Halad vagyok hh Pénteken először az Andrássy úti Színházban ife bohózata Aki sokat akar nevetni, aki remek muzsikát akar hallani, aki pazar előadást akar látni, gyönyörű kiállítás keretében, az okvetlenül nézze meg Vaszary János, a kitűnő író és Eisemann Mihály a „Zsákbamacska", az „Egy csók és más semmi", a „Vadvirág" népszerű zeneszerzőjének zenés bohózatát, mely Ma élek szabad vágnak címmel péntekeste kerülbemutatóra az Andrássy úti Színházban. Az ötletes verseket Szenes Andor írta. Főszereplők: Fejes Teri, Gombaszögi Ella, Ráday Imre, Kertész Dezső, Boross Géza, Fenyvessy Éva, Szász Lili, Járay Judit, Szőnyi Lenke, Bilicsi és László. A zenekart Losonczy Dezső vezényli. Díszlettervező Farkas Endre György. Táncok: Utassy Gizi. Nyilvános főpróba csütörtök este 9 órakor.