8 Órai Ujság, 1934. október (20. évfolyam, 222-245. szám)

1934-10-25 / 241. szám

1­4 OKTÓBER 25 A jövő hét ismét a premierek hete. Négy premier lesz négy színi­­házunkban. A Nemzeti Színházban Ujházy György misztérium-drá­máját adják. A tékozló fiú­t, az Operaházban gróf Bethlen Margit­nak Liszt Ferenc zenéjére írt misz­tériuma, az „Örök temetés“ kerül bemutatóra; a Vígszínházban sor kerül a szezon nagy premierjére: Molnár Ferenc „Idegen leány" című új színművének a bemutató­jára, a Magyar Színházban pedig Hatvany Lili „Lánc“ című társa­dalmi színművének lesz meg a pre­mierje a hét végén. * Sir Richard Stoll, a híres londoni producer tegnap táviratilag lekö­tötte Angliára és az egész konti­nensre: Em­őd Tamás, Török Rezső és Komjáti Károly szép operettjét, a „Szegény ördög“-öt. Az angol színpadi kiadó kivitette magához Londonba a „Szegény ördög“ szö­vegkönyvét és partitúráját és meg­­­kérdeztette, hogy „lehetséges-e a decemberi premier Londonban Csak a kedvező válaszra és a da­rab házi lejátszása után kötötte te a „Szegény ördög“-öt, amely —­ úgy látszik, — különben is szerencsés ördög, mert ugyancsak tegnap a Metró—Goldwyn­­az operett film­­jogát kötötte te Bárd színpadi kiadónál. .. * • Három kiváló szerző vesz részt naponként új darabjának a próbá­ján. Gróf Bethlen Margit az Operá­ban, Hatvany Lili a Magyar Szín­házban és Molnár Ferenc a Víg­színház próbáin. A két női szerző szelíden és csendesen viselkedik. Molnár Ferenc viszont rendkívüli idegességével és kedélyének csa­pongó hullámzásával tűnik fel. * Kondor Ibolya, az ismert operett­primadonna, aki a tavalyi­­szezont a bécsi Theater an der Wienben töl­tötte s aki Komjáti Károly zenei szerző felesége, a jövő hónapban a Royal Orfeum vendége, lesz egy operem-szerepben.­­Az operett címe: „Össztánc 8-tól 10-ig", szerzői Kris­tóf Károly és­ K. Halász Gyula; zenéjét szerzette: Lajtai Lajos. * . . Szőke Szakáll nem lép fel a Sze­nes Ernő javára rendezett éjjeli előadásban, hanem a kasszába ül és mindenkinek, aki jegyet vesz, autogramot ad. , * Tarantella, a Városi Színház ope­rettje, amelynek most, folynak a­ próbái Tihanyi Vilmos vezetésével, december 10-én kerül bemutatóra. RÁDIÓ Szerdai budapesti műsor: 1.00: A rádió diákfélórája. — 4.45: Pon­tos időjelzés. — 5.00: Cigányzene. — 5.50: Olasz nyelvoktatás. — 6.20: Hanglemezek. — 6.50: Berde Mária előadása. —­­ 30: A m. kir. Operaház előadásának közvetítése. „Faust." — Az I. felvonás után, kb. 8.30: Hírek. — A XV. felvonás után, kb. 10.25: Időjárás­­jelentés. — 10.50: Közvetítés a Royal-szálló étterméből. Az Erőss—Takács jazz-zenekar.­­— 11.30: Cigányzene. Csütörtöki budapesti műsor: 6.45: Torna. — Utána: Hanglemezek. — 9.45: Hírek. — 19.00:­­Stein Aurél — Körösi Cso­m­áról.— 13.00: Déli harangszó. — 12.00: Ilosvay-trió. — 12.36: Hírek. — 1.20: Pontos időjelzés. — 1.30: Állástalan Zenészek Szim­­­fonikus Zenekara. — 2.40: Hírek, piaci árak. — 4.00: Vizváry Mariska előadása. — 4.45: Pontos időjelzés. — 5.00: A földmívelési híryi minisztérium, rádióelőadássorozata. — 5.35: A Magyar Cserkészszövetség csapatainak zenekari hangversenye. — 6.50: Angol nyelv­­oktatás. — 7.20: Szerémi Gusztáv brácsázik, zongorán kíséri Szerémi Magda. — 8.00: „Délarmerika magyarjainak nyomában.“ P. Bangha Béla dr. előadása­ — 8.35: Bodán Margit és László­ Imre magyar nótákat éne­­­­kel. — 9.50: Hírek. — 10.10: A m. kir. Opera­ház tagjaiból alakult zenekar.­ * — 11.15: Heinemann Ede jazz-zenekarának műsora. (WiSisig CSÜTÖRTÖK 11. OLDAl SZÍNHÁZ Színházi élet 1934-ben :l.: ■■ ■ • . í.­. ■. .. .­­ - Tegnap óta négy pesti színház mm játszik. Színházi élet 1934-ben: a szezon teteje. Még alig hogy elhangzottak a nagy szavak: új darabokról, új erőfeszítésről, új tőkék bekapcsolódásáról. Szégyenteljes ez a kényszerszünet és egy cseppet sem­­ biztató. Hogyan szabad októberben abba a helyzetbe jutnia a színháznak, hogy napokon át ne játsszék? Még megbukni sem illik ilyenkor, annál kevésbb él szüne­tet tartani „a soron következő újdonság előkészületei miatt". E pillanatban négy színház nem tart előadást ilyen ürüggyel. Csak az ötödikről, a Pesti Színház­ról tudvalevő, hogy végérvényesen megbukott. Az „előkészületek" tisztára arra valók, hogy műsorra kerüljön me-e­gint egy darab, nagy dirrel-durral ott pompázzék néhány napig, aztán megint szünet és újabb „előkészület". Magya­rán: kapkodás és bukdácsolás ennek a neve és a szezon tetején soha, semmiféle címen bezárni a színházat nem szabad. A szezonra nyáron kell felkészülni, nem most. Nyáron kell összeválogatni az előadandó darabokat és nyáron kell meg­szervezni a társulatot. Ehelyett mit lá­tunk? • Azt, hogy minden színház — tisz­telet­e a kivételnek — már most, október­ben darab nélkül áll és ha már van is darabja, nem­ tudja kiosztani, mert nin­­csen , megfelelő, színésze hozzá. Erre meg­indul a hajszál szubrett, szerelmes szí­nész,, komikus és primadonna után; eb­ben, fecsérlődik el az idő és a próbákra ezek utál­ alig jut. Az, .új darab aztán persze megint csak úgy kerül­ a publi­kum elé, hogy nincs köszönet benne. Ha egy kabátot rosszul gombolnak be, nem használ semmi mesterkedés, ki kell gom­bolni és újra elölről kezdeni az egész mű­veletet. Ez­, a­ mostani szezon: egy rosszul begombolt kabát, le kell vonni belőle a konzekvenciákat. De az 1934-es színházi szezonnak van még­ egy­ jellegzetessége, amely éppen olyan,­­ártalmas, mint a gyakori kényszer­­szünet. Mindenki­ olvashatta tegnap, hogy két jópénzű dilettáns hajlandó anyagi áldozatokkal fenntartani a megbukott színházat, ha azután a maga darabját adathatja elő színpadán. De minden­felől halljuk, hogy „szerzők" pénzt kí­nálnak­ és pénzt adnak a színházaknak, hogy így megnyissák maguk előtt az ér­vényesülés útját és színre kerüljenek. Ezek a „botcsinálta szerzők“ nincsenek előnyére a magyar színpadi kultúrának, sőt, határozottan ártalmára vannak. El­végre hovatovább egészen kiszoríthatják az igazi szerzőket és jöhet idő, amikor csak műkedvelők előtt nyílnak meg a színpadi érvényesülés lehetőségei. Egy dilettáns pedig többet árt, mint száz hi­vatásos drámaíró, vagy zeneszerző, ha mindjárt néhány pengővel kisegíti is a direktor urat. Ezek a dilettánsok juttat­ják oda aztán a színházat, hogy a szezon tetején kényszerszünetekkel kell labo­rálni. Tessék körülnézni egy kicsit, ame­lyik színház tisztességesen dolgozik, jó darabot ad jó előadásban, annak nincse­nek efféle zavarai. Róluk kell hát pél­dát venni. . . ­ A Fővárosi Operettszínház első gyer­mekelőadása: vasárnap, 28-án délután fél 4 órakor lesz. Színre kerül a világ­hírű Dickens-regén­y nyomán írt Ballag már a kis diák ,i­s­ (­Copperfield Dávid) című látványos, értekes és táncos , képes gyermekoperett. Ilyen pazar kiállítású gyermekdarab még nem került szinre ma­gyar színpadon. Negyven új, korhű jel­mez készült az operetthez. Húsz ragyogó gyermekprimadonna játssza a főszerepe­ket. Kicsinyeknek, és a nagyoknak, felejthe­tetlen élmény lesz ez az előadás. Mélyen leszállított filléres helyárak. Klasszikus­ est a Nemzetiben ..... '■ ’■ ■ • • Kettős, reprizzel folytatta klasszikus so­rozatát tegnap­ a Nemzeti Színház. Az Antigoné a­­két esztendő előtti inszcená­­lásban Mátrai Erzsi megrendítően drá­mai és nemes veretű Antigonéjával s a többi szerepekben Szabó Margit,, Lehotay, Abonyi, Mihályffy, Onódy, Tímár, For­gács és Harasztos komoly alakításaival tartotta meg az előadás jó értékét. Kü­lön érdekessége volt az előadásnak Simone szerepében Szörényi Éva, aki jó­formán próba nélkül vállalta a szerepet és fiatal üdeségén túl őszinte hévvel és jó deklamációval szólaltatta meg a so­­phoklesi verseket. Plautus Bögré­jének új előadását — ugyancsak Horváth Árpád rendezése, — egy farce vidám és ötletes stílusa hozta formában és hatásban közel a publikumhoz. Ebben az ízes burleszkha­­­tásban kitűnően segítette a rendezőt Bar­­tos Gyula, a főszereplő, és­­vele együtt Vaszary Piroska, Szabó Margit, Juhász, Pethes, Unghváry és Várkonyi. Fantasztikumok a bécsi „Cirkusz csillaga" körül Pécsből írják nekünk, hogy a „Cirkusz csillaga" Renz-cirkuszbeli két vasárnapi előadása kerekszám 30.000 schillinget ho­zott Quimes ■ igazgatónak. '­­-Hökk Marikának Amerikából heti 1400 dolláros ajánlatot tettek, de ő nem fo­gadta el. Kevesli. Most új tárgyalások indultak a „Cirkusz csillaga" newyorki és amerikai előadásaira vonatkozólag. Jososino Baker repülőgépen ie érkezett Bécsbe­, hogy­ a Cirkusz,, csillagá­t és Rökk Marikát megnézze. Eddig hét elő­adáson volt jelen és e hét végén repül. Vissza Párisba, ahol ő fogja Tamarát, a cirkuszlovagot­­játszani. Premier útdíj úgy gratulált Bús Fekete Lászlónak, a szerzőnek, hogy a nyakába borult és összevissza csókolta. Azóta­ meggon­dolta magát és most minden este csók-­­kal üdvözli Ilöki­ Marikát és csókkal búcsúzik tőle az előadás végén. ’fi.f.sii ——.— Zene, tánc, ének A Király Színház szombaton este fel­újítja a békeidők legnagyobb sikerű , revüoperettjét,­ a Newyork Szépe-t. Ez a pompás­­zenéjük rengeteg tánccal és lát­ványossággal díszített .revüoperett, az újkor szellemének megfelelően, teljesen modern felfogásban kerül színpadra. Bródy István rendezésében, fraslay Er­zsi, Lánczy Margit, Jurik­ E­lea, Szőnyi Lenke, Latabár Kálmán, Dolly Ferenc,­­ Solthy György, Komlós Vilmos, Kom­­ póthy Gyula és Selmeczy Mihály ját­­szák a főszerepeket. 40 gört táncol és énekel a Newyork szépé­ben. A szombat­esti repriz egész biztosan a színházi sze­zon szenzációja lesz. Művészestély a Fészekben. A Fészek Művészek Klubja okt. 25-én, csütörtök este fél 11 órakor művészestélyt rendez, ame­lyen közreműködnek: Bordy Bella, Kon­dor Ibolya, Muráty Lilly, Raffay Erzsi, Szűcs­­ László, Herczeg Jenő—Komlós Vilmos (Hacsek és Sajó). Konferál: Szász Ila. Zongorán kísérnek: Komjáthy Ká­roly, Kenessey Jenő, Rékai Miklós és Re­­vere Gyula. z Operettbemutató Budán. Bodó Aurél, Magyar József és Weninger Ernő egész estét betöltő „Agglegény-leány" című 3 felvonásos operettújdonságát csütörtökön, október 25-én mutatják be a budai társa­ságból alakult műkedvelők. A bemutató helye: II., Toldy F.­u. 30. alatti Kultur­­színpad, kezdete esti­g,8 óra. Az előadást Weninger Ernő vezényli. A bevétel a Kapucinus Egyházközség Karitász-akció­­ját szolgálja.­­ • SZÍNHÁZAK műsora 1934 október 24 OPERAHÁZ: Faust (148). —, NEMZETI SZÍNHÁZ: Károly, császár rabja 048). — VÍGSZÍNHÁZ: Dodsworth (8). — MAGYAR SZÍNHÁZ: Rágalom!! (8). — KAMARASZÍN­HÁZ: Nincs előadás. — FŐVÁROSI OPERETT­­­SZÍNHÁZ:­­Music Hall (8). — BELVÁROSI SZÍNHÁZ: A döntő éjszaka (8). — KIRÁLY SZÍNHÁZ: Nincs­­előadás. — VÁROSI SZÍN­HÁZ, ANDRÁSSY ÚTI SZÍNHÁZ: Nincs elő­adás. — TERÉZKÖRÚTI SZÍNPAD: Cirkusz a színházban (9). — BETHLENTERI SZÍN­HÁZ: Lyon Lea 049). — JÓZSEFVÁROSI SZÍNHÁZ: Alvinci huszárok (6, 99). - ERZSÉ­BETVÁROSI SZÍNHÁZ: Hazudik a muzsika­szó (6, 149). — KOMÉDIA*: Hotel Indiszkrét (9). - ROYAL ORFEUM: Eduardo Bianco zenekara, Giovanni, 5 Hot Shots, s­tb. 049). — MAGYAR MÜSZINKÖR: Nem félünk a farkastól (vasárnap fél­­4, fél 6, fél 8). FILM Norma Shearer nem akar válni A legszebb és legelegánsabb holly­woodi színésznőről mindenki tudja a kaliforniai filmvárosban, hogy példás feleség, mintaszerű anya, aki­ boldogan él férjével, Irving­­ Thalberg rendezővel és kislányával. Érthető és természetes tehát, hogy nem akar válni­ a férjétől. Azonban joggal csodálkozott mindenki, hogy még a filmen­­ sem­­ akar válni. Amikor a Metro-Goldwyn gyár, amely­nek sztárja, elküldte neki a „Csókkal kezdődik..."­ dráma főszerepét, Norma Shearer visszaküldötte azzal, hogy bár­mennyire tetszik neki a gyönyörű da­rab és bármennyire el van ragadtatva a szereptől, nem hajlandó jstszani olyan filmben, amelyben el kell válnia. Nem játszik babonából, meggyőződésből és mert minden érzésével ellenkezik a válás. A „Csókkal kezdődik­,hősnője egy asszony, akinek­­ múltja van. Megismer­kedik egy előkelő angol úrral,„aki belő­­­l ébredt, fatyott" borít a múltra és feleségül veszi. Boldogan élnek és boldogságukat betetőzi, amikor, kisleányuk születik. El­múlik egy-két év, a házasok­ Cannesben élnek, egy napon a férjnek­ el kell utaz­nia. Távolléte alatt találkozik a nő egy régi férfiismerősével, még abból az idő­ből, aki ostromolni kezdi és egy estén, pezsgős mámorában, megcsókolja. Kevés­sel utána súlyos baleset éri és a látszat olyan, hogy erősen kompromittálja az asszonyt, aki a visszaérkező férjnek őszintén bevallja, hogy valóban, volt egy csók, de több semmi. A férfi bízik fele­ségében, de kétségek gyötrik, eszébe jut, hogy nála is csókkal kezdődött, aztán az emberek suttogásai... egyszóval nincs más megoldás, mint a válás... Ezen a ponton szólt bele a dologba Norma Shearer, akiben a művésznő mel­lett most megszólalt­­ az anya. Kijelen­tette, hogy csak úgy játszik a filmen, ha a válni készülő házaspár kisleányuk mel­lett újra egymásra talál. így is lett, de Norma Shearer előre kijelentette, hogy nem kell félni a banálisnak látszó hepi­­endtől, majd ő úgy fogja játszani a szere­pet, hogy ne legyen banális. Neki volt igaza. A „Csókkal kezdődik ..a JBroad-­­ way legnagyobb sikere lett. WWIWWWWWWWWWWWWWWW­ aAIWWWWWWWWWWWWW" Ha ii Halad vagyok hh Pénteken először az Andrássy­ úti Színházban ife bohózata Aki sokat akar nevetni, aki remek muzsikát akar hallani, aki pazar elő­adást akar látni, gyönyörű kiállítás keretében, az okvetlenül nézze meg Vaszary János, a kitűnő író és Eise­­mann Mihály a „Zsákbamacska", az „Egy csók és más semmi", a „Vadvi­rág" népszerű zeneszerzőjének zenés bo­hózatát, mely Ma élek szabad vágnak címmel péntek­­este kerül­­bemutatóra az Andrássy­ úti Színházban. Az ötletes verseket Szenes Andor írta. Főszereplők: Fejes Teri, Gombaszögi Ella, Ráday Imre, Kertész Dezső, Boross Géza, Fenyvessy Éva, Szász Lili, Járay Judit, Szőnyi Lenke, Bilicsi és László. A zenekart Losonczy Dezső vezényli. Díszlettervező Farkas Endre György. Táncok: Utassy Gizi. Nyilvános főpróba csütörtök este 9 órakor.

Next