8 Órai Ujság, 1938. július (24. évfolyam, 141-167. szám)

1938-07-13 / 151. szám

^ 1938 július 13. szerda ÓMin­istG in XXIV. évfolyam Főszerkesztő: Bethlen András Alapította: Nadányi Emil 15­1. szám autóbaleset áldozata tett Tisza István unokája Fának rohant a gépkocsi, a fiatal gróf Tisza József szörnyethalt Békés, július 12. (A 8 Órai Újság tudósítójának telefonjelentése.) Borzalmas halálos autókatasztrófa történt ma a hajnali órákban Békés közelében, alig két kilométernyire a községtől, a békéscsabai békési or­szágúton. Gróf Tisza József, 20 éves jog­hallgató, a mártírhalált halt Tisza István unokája autójával, amelyen Újkígyósról Kőrösla­­dányra hajtott, az országúton nekiment egy eperfának és ször­nyethalt. Az egyik­ közeli tanya lakói, akik az éjszaka csendjében jól hallották a karambol zaját, azonnal kifutottak a­ helyszínére, de segíteni már nem tudtak: a fiatal gróf véresen, összetört ta­gokkal, holtan feküdt a meg­sérült gépkocsi mellett az ország­úton, ahová a karambol percében a gépkocsi kinyílt ajtaján keresz­tül lezuhant. A megrázó szörnyű tragédia híre hamarosan eljutott Békésre, ahonnan dr. Kovács Imre községi orvos még a hajnali órákban sietve kirobogott a katasztrófa színhelyére, de az or­vosi tudomány itt már nem segített, mert csak a percek alatt beállott halált konstatálhatta. A borzalmas katasztrófa megmoz­gatta Békés egész lakosságát, amely a reggeli órákban nagy rajokban, fe­szült izgalommal sietett a megren­dítő halálos baleset színhelyére. Ek­korra már odaérkeztek a békési csendőrség és elöljáróság emberei is, akik ponyvával takarták le a halot­tat és egyben rögtön megindult a vizsgálat annak kiderítésére, hogy milyen körülmények között követ­kezhetett be a szörnyű tragédia, amely a történelmi nevű Tisza-család egyik fiatal és reményteljes jövő előtt álló sarjadékát vitte korai sírba. Tipikus alföldi táj ez, ahol a bal­eset lezajlott. A végtelen sima zónán át vezet a forgalmas országút, ame­lyet jobbról-balról nyírfák, eperfák szegélyeznek és amelyen napközben elég erős forgalom bonyolódik le a két népes nagyközség: Békéscsaba és Békés között. Éjszaka azonban alig jár szekér, autó ezen a tájon és gróf Tisza József, aki egyedül vezette a gépkocsit, a nyomozás,első föltevései szerint nem találkozott járművel hajnali autóútjában, hanem valószí­nűleg pillanatnyi kimerültségében a gépkocsi vezetése közben elszunnyadt és ez a csekély, talán csak másod­percekig tartó álmosság okozhatta, hogy elvesztette uralmát a volán fö­lött, az autó felfordult és nekirohant az eperfának. A karambol ereje olyan nagy volt, hogy az autó félig a levegőbe emelkedett, majd visszazuhant, az esés következté­ben a gépkocsi ajtaja is kitárult, a fiatal gróf pedig, akinek feje a csukott gépkocsi tetejébe ütkö­zött, előbb visszazuhant ülésére, amikor a volán teljesen össze­nyomta s eszméletlen teste a nyi­tott ajtón keresztül kizuhant az úttestre, és ez a fáradtság lehetett elsősorban okozója a szörnyű halálos szerencsét­lenségnek. Gróf Tisza József A katasztrófa oka: kimerültség A fiatal gróf szmokingba volt öl­tözve. Estélyi ruháját és fehér ing­mellét elborította a vér. Előző esté­jét a gróf Újkígyóson töltötte, gróf Wenckheim József­és vendége volt, akiknél nagy és előkelő társaság vett részt az estélyen. Ennek a tár­saságnak néhány tagját máris ki­hallgatták s ezek a vendégek azt vallották, hogy a fiatal gróf egész este alig nyúlt italhoz, különben is nagyon szo­lid és józan életet élt, szó sem lehet tehát róla, mint ahogyan a nyomozás az első percekben fel­tételezte, hogy becsipett állapot­ban ült volna a kormánykerék­hez. Az egész estét vidám, jó hangulat­ban töltötte a kastélyban, ahonnan az esti órákban búcsúzott el azzal, hogy gróf Meránék meghívására kő­rösladányi kastélyukba utazik né­hány napi pihenésre gépkocsiján. Egyelőre nem bizonyos, hogy útköz­ben a gróf megállt-e Békéscsabán, ahol éppen tegnap este az ott lezaj­lott és tegnap befejezett teniszver­senyek alkalmából vacsora és báli mulatság volt. A fiatal gróf ugyanis szenvedélyes tenniszező, maga is szinte naponta nézője volt a versenyeknek és meghívást kapott a vacsorára. Tenniszfelszerelését állan­dóan magával hordta és a katasztró­fa pillanatában is, am­ikor már élet­telen teste az országútra zuhant, egyik tenniszcipője esett ki a gép­kocsiból. Az bizonyosnak látszik, hogy a fiatal grófot az utolsó napok túlzsúfolt társa­dalmi és sporteseményei erősen kimerítették A vizsgálat eredménye Ma délelőtt a helyszínre érkezett a gyulai ügyészség vizsgálóbírája is, aki a vizsgálóbizottság többi tag­jaival tartotta az első helyszíni vizsgálatot, hogy rekonstruálhassa a halálos katasztrófa bekövetkezésé­nek körülményeit. Egyelőre csak nagy vonalakban bontakozik ki a tragédia képe. Mintegy­ száz méteren keresztül egészen jól kivehetők a gépkocsi nyomai, amelyek azt mutatják, hogy az autó csak lassan tért el az or­szágút irányától. Ez arra vall, hogy a gróf a kocsi vezetése közben a fáradtság következtében elálmo­­sodott és a volán mellett elszuny­­nyadva, elvesztette uralmát a kormánykerék fölött. Lehet, hogy csak az utolsó másod­percekben tért magához, amikor azonban már késő volt, mert a megle­hetős sebességgel rohanó gépkocsit már nem tudta visszafordítani az or­szágaira s a következő pillanatban az árok mellett álló vastag eperfának rohant az autó. A kocsi volánja teljesen össze­törte a gróf mellkasát, akinek feje a karambol pillanatában a gépkocsi fedelébe ütközött. Valószínűnek látszik s az első orvosi vizsgálat is e föltevés mellett fog­lalt állást, hogy már ebben a perc­ben kiszenvedett a gróf, akinek már élettelen teste bukott ki az ország­útra a nyitott ajtón át. A gyulai ügyészség elnöke a hely­színi vizsgálat megejtése után azon­nal intézkedett, hogy a kiváncsiak elől ponyvával letakart holtestet a békési köztemető halottasházába szál­lítsák é­s egyidejűleg táviratilag ér­tesítette a szerencsétlenségről a fiatal gróf budapesti hozzátartozóit, hogy

Next