8 Órai Ujság, 1938. július (24. évfolyam, 141-167. szám)
1938-07-13 / 151. szám
^ 1938 július 13. szerda ÓMinistG in XXIV. évfolyam Főszerkesztő: Bethlen András Alapította: Nadányi Emil 151. szám autóbaleset áldozata tett Tisza István unokája Fának rohant a gépkocsi, a fiatal gróf Tisza József szörnyethalt Békés, július 12. (A 8 Órai Újság tudósítójának telefonjelentése.) Borzalmas halálos autókatasztrófa történt ma a hajnali órákban Békés közelében, alig két kilométernyire a községtől, a békéscsabai békési országúton. Gróf Tisza József, 20 éves joghallgató, a mártírhalált halt Tisza István unokája autójával, amelyen Újkígyósról Kőrösladányra hajtott, az országúton nekiment egy eperfának és szörnyethalt. Az egyik közeli tanya lakói, akik az éjszaka csendjében jól hallották a karambol zaját, azonnal kifutottak a helyszínére, de segíteni már nem tudtak: a fiatal gróf véresen, összetört tagokkal, holtan feküdt a megsérült gépkocsi mellett az országúton, ahová a karambol percében a gépkocsi kinyílt ajtaján keresztül lezuhant. A megrázó szörnyű tragédia híre hamarosan eljutott Békésre, ahonnan dr. Kovács Imre községi orvos még a hajnali órákban sietve kirobogott a katasztrófa színhelyére, de az orvosi tudomány itt már nem segített, mert csak a percek alatt beállott halált konstatálhatta. A borzalmas katasztrófa megmozgatta Békés egész lakosságát, amely a reggeli órákban nagy rajokban, feszült izgalommal sietett a megrendítő halálos baleset színhelyére. Ekkorra már odaérkeztek a békési csendőrség és elöljáróság emberei is, akik ponyvával takarták le a halottat és egyben rögtön megindult a vizsgálat annak kiderítésére, hogy milyen körülmények között következhetett be a szörnyű tragédia, amely a történelmi nevű Tisza-család egyik fiatal és reményteljes jövő előtt álló sarjadékát vitte korai sírba. Tipikus alföldi táj ez, ahol a baleset lezajlott. A végtelen sima zónán át vezet a forgalmas országút, amelyet jobbról-balról nyírfák, eperfák szegélyeznek és amelyen napközben elég erős forgalom bonyolódik le a két népes nagyközség: Békéscsaba és Békés között. Éjszaka azonban alig jár szekér, autó ezen a tájon és gróf Tisza József, aki egyedül vezette a gépkocsit, a nyomozás,első föltevései szerint nem találkozott járművel hajnali autóútjában, hanem valószínűleg pillanatnyi kimerültségében a gépkocsi vezetése közben elszunnyadt és ez a csekély, talán csak másodpercekig tartó álmosság okozhatta, hogy elvesztette uralmát a volán fölött, az autó felfordult és nekirohant az eperfának. A karambol ereje olyan nagy volt, hogy az autó félig a levegőbe emelkedett, majd visszazuhant, az esés következtében a gépkocsi ajtaja is kitárult, a fiatal gróf pedig, akinek feje a csukott gépkocsi tetejébe ütközött, előbb visszazuhant ülésére, amikor a volán teljesen összenyomta s eszméletlen teste a nyitott ajtón keresztül kizuhant az úttestre, és ez a fáradtság lehetett elsősorban okozója a szörnyű halálos szerencsétlenségnek. Gróf Tisza József A katasztrófa oka: kimerültség A fiatal gróf szmokingba volt öltözve. Estélyi ruháját és fehér ingmellét elborította a vér. Előző estéjét a gróf Újkígyóson töltötte, gróf Wenckheim Józsefés vendége volt, akiknél nagy és előkelő társaság vett részt az estélyen. Ennek a társaságnak néhány tagját máris kihallgatták s ezek a vendégek azt vallották, hogy a fiatal gróf egész este alig nyúlt italhoz, különben is nagyon szolid és józan életet élt, szó sem lehet tehát róla, mint ahogyan a nyomozás az első percekben feltételezte, hogy becsipett állapotban ült volna a kormánykerékhez. Az egész estét vidám, jó hangulatban töltötte a kastélyban, ahonnan az esti órákban búcsúzott el azzal, hogy gróf Meránék meghívására kőrösladányi kastélyukba utazik néhány napi pihenésre gépkocsiján. Egyelőre nem bizonyos, hogy útközben a gróf megállt-e Békéscsabán, ahol éppen tegnap este az ott lezajlott és tegnap befejezett teniszversenyek alkalmából vacsora és báli mulatság volt. A fiatal gróf ugyanis szenvedélyes tenniszező, maga is szinte naponta nézője volt a versenyeknek és meghívást kapott a vacsorára. Tenniszfelszerelését állandóan magával hordta és a katasztrófa pillanatában is, amikor már élettelen teste az országútra zuhant, egyik tenniszcipője esett ki a gépkocsiból. Az bizonyosnak látszik, hogy a fiatal grófot az utolsó napok túlzsúfolt társadalmi és sporteseményei erősen kimerítették A vizsgálat eredménye Ma délelőtt a helyszínre érkezett a gyulai ügyészség vizsgálóbírája is, aki a vizsgálóbizottság többi tagjaival tartotta az első helyszíni vizsgálatot, hogy rekonstruálhassa a halálos katasztrófa bekövetkezésének körülményeit. Egyelőre csak nagy vonalakban bontakozik ki a tragédia képe. Mintegy száz méteren keresztül egészen jól kivehetők a gépkocsi nyomai, amelyek azt mutatják, hogy az autó csak lassan tért el az országút irányától. Ez arra vall, hogy a gróf a kocsi vezetése közben a fáradtság következtében elálmosodott és a volán mellett elszunynyadva, elvesztette uralmát a kormánykerék fölött. Lehet, hogy csak az utolsó másodpercekben tért magához, amikor azonban már késő volt, mert a meglehetős sebességgel rohanó gépkocsit már nem tudta visszafordítani az országaira s a következő pillanatban az árok mellett álló vastag eperfának rohant az autó. A kocsi volánja teljesen összetörte a gróf mellkasát, akinek feje a karambol pillanatában a gépkocsi fedelébe ütközött. Valószínűnek látszik s az első orvosi vizsgálat is e föltevés mellett foglalt állást, hogy már ebben a percben kiszenvedett a gróf, akinek már élettelen teste bukott ki az országútra a nyitott ajtón át. A gyulai ügyészség elnöke a helyszíni vizsgálat megejtése után azonnal intézkedett, hogy a kiváncsiak elől ponyvával letakart holtestet a békési köztemető halottasházába szállítsák és egyidejűleg táviratilag értesítette a szerencsétlenségről a fiatal gróf budapesti hozzátartozóit, hogy