8 Órai Ujság, 1941. január (27. évfolyam, 1-25. szám)

1941-01-02 / 1. szám

időjárás január 3-án, pénteken. Eső, ónos eső, havaseső és havazás. I A hőmérséklet csökken. j [ 1941 január 2. Főszerkesztő: Bethlen András Főmunkatárs: Dr. Kertész Róbert XXVII. évf. 1. szám 11­ akciót vár az olasz sajtó ellen BUDAPEST JÉGPÁNCÉL ALATT Tömeges baleseteket okozott és meg­bénította a közlekedést az ólmos eső • December 31-én bezárult az 1940-es esztendő, amely a Meteorológiai Inté­zet 115 éves történelme során a leg­hidegebb volt, amit valaha is fel­­­jegyeztek és az átlagos hőmérséklet messze alatta maradt a normálison. Hozzá hasonló csak az 1840-es év volt, de az akkori hideg sem érte el a tavalyit Szilveszter estéjén az 1910-es tél langyos, meleg idő keretében búcsú­zott. Délnyugati-nyugati szél vonult át az ország felett és általános olva­dást okozott. Az országot borító 10—10 centiméteres hóréteget kikezdte a lan­gyos szél úgy, hogy még a magasabb hegyeken is erősen megromlott a hó minősége. Újév napján a hőmérséklet vszágszerte tovább emelkedett és az átlagosnál jóval magasabb értékeket közelített meg. Szombathelyen tegnap délben 10 fok meleg volt, míg Budapesten 8 fokkal emelkedett a hőmérő higanyszála az olvadáspont fölé. Az erős felmelegedés azonban megle­hetősen kis területre korlátozódott s jóformán csak a Dunamedencére ter­jedt, mivel tőlünk északra és észak­keletre már ismét hideg hullám tört be és amennyire a Meteorológiai Inté­zet a kapott jelentésekből megg­ tudja állapítani, az újabb hideghullám las­san eléri a Kárpátok gerincét és Ma­gyarország felé közeledik. A hideg első hullámai már tegnap este elérték az ország nyugati részeit, úgyhogy a hőmérő higanyszála min­denütt a fagypont alá szállott, természetesem megnehezítették a vá­rosi forgalmat is. A villamosközlekedésben különös­ fennakadás nem történt, és nehézségeket csupán az okozott, hogy az autóbuszutasok nagy része is a villamost vette igénybe s így az egyes járatok túl­terhelten közlekedtek. A Beszkárt igazgatósága azonnal in­tézkedett, hogy az összes tartalékko­csikat állítsák üzembe, de a forgalmat így is csak kisebb-nagyobb késésekkel sikerült fenntartani. A síkos pálya­testen a villamosvezetők is óvatosab­ban hajtanak, lassúbbá válik a villa­mosok menetideje s így egyes átszálló-, továbbá várakozóhelyeken torlódások keletkeznek. Baj az is, hogy az elülső ablakokon is jégréteg képződik és így a vezető alig lát. Sokkal nehezebb volt a helyzet az autóbuszfronton. Minden járatot elindítottak a kora reggeli órákban, több útvonalon azon­­ta . A Beszkárt igazgatóságához j át [tani, mert a nagy és nehéz kocsik nem tudtak megbirkózni a síkos út­testen. A Beszkárt pályamunkásai sa­lakot és homokot szórtak az autóbu­szok kerekei alá, de a kocsik nagy­része, különösen a lejtősebb útvonala­kon, így sem tudta elvégezni felada­tát. A Beszkárt igazgatóságának a déli órákig nem­­ érkezett be­jelentés, hogy a síkos úittest miatt különösebb szerencsétlenség történt volna. A rendellenes villamos- és autóbusz­ közlekedés éreztette hatását a buda­pesti bérautóforgalomban is. Már a kora reggeli órákban­­ eltűntek a taxi­állomásokról a kocsik, sőt a taxiválla­­latok központjai sem tudtak rendelés­re kocsit házhoz küldeni. A domb­o­­rúan épített utcákon, az úgynevezett bogárhátú úttesteken a taxik, nem tudtak elindulni, úgyhogy néhol egész kocsisorok torlódtak meg. A taxi­vál­lalatok vezetőségei a délelőtti órák­ban kocsirendeléseket csak úgy fo­gadtak el, hogy már előre jelezték, hogy a kocsik esetleg fél óra vagy há­romnegyed óra múlva tudnak csak megérkezni. A soffőrök munkáját megnehezítette az­­ is, hogy az ónos eső beborította fiz autók szélvédőüve­­gét is és a soffőröknek amnul.minbm ki kellett szállni a kocsikból, hogy levakarják a látást akadályozó jég­réteget az ablaküvegekről. Az autóbuszvállalatok összes ko­csijaikat üzembe állították, de a megnövekedett forgalmat így sem sikerült simán lebonyolítani. A magánautó forgalomban éreztette hatását a síkos úttest.*­A garázsokból sokan nem­ kérték ki a kocsijaikat, és inkább villamosra vagy autóbu­szna várakoztak, mintsem hogy a síkos út­testen vezessék kocsijaikat. Az ólmos eső a MÁV forgalmában nem okozott különösebb fennakadást és az igazgatóságtól nyert értesülé­sünk szerint a­­ korlátozott­­ vasúti forgalom az egész országban­­ feji­naki­­­dás nélkül bonyolódik le; : -- - -­ Ónos eső! Korcsolyapálya lett az utca Ennek a rendkívüli időjárási jelen­ségnek lett a következménye az az ónos eső, amely ha­jnal óta jégpáncéllal borítja be Budapest utcáit. Az időjárás szeszélyére jellemző, hogy amíg Szombathelyen tegnap 10 fok meleget mértek, addig ma hajnalban már S—20 fok alá süllyedt a hőmér­séklet. Majdnem ilyen nagy különbsé­gek­ mutatkoztak Budapesten is: teg­nap 8 fok meleg volt, ma hajnalban pedig 5 fok hideget mértek. A Meteorológiai Intézettől ma reggel nyert értesüléseink szerint egyelőre nem lehet pontosabban megállapítani, hogy a következő 24 órában a délnyu­gati lel­eg légáramlás, vagy pedi­g az észa­ki hideg levegő keríti-e hálál­ni­­ a magyar medencét. Finnország­ba­n 30, —40 fok­ hideg van, míg Spo­ri­ országban rendkívül enyhe az idő­­já­v. A nyugati országokból­ ma sem é­­­rtek jelentések, úgy, hogy Meteorológiai Intézet az időjárás kialakulásáról pontos képet nem tud alkotni. Erdélyben ma reggel sokkal enyhébb volt az időjárás, mint az ország nyu­gati felében, a keleti végeken olvadás­pont fölött volt a hőmérő higanyszála, míg a nyugati határsávban 5—6 fokos hideget mértek. A fővárosi jégpáncél valóságos korcsolyapályává változtatta Budapest utcáit. Oly­an síkosak lettek a főváros utcái, amilyenre sem a Köztisztasági Hivatal, sem a Beszkárt vezetői nem emlékeznek. Hajnali fél háromkor kezdett esni az eső s perceken belül az utcák járhatatlanul síkossá vál­tak. A Köztisztasági Hivatal azonnal mozgósította összes alkalmazottját és 3100 munkás, továbbá 60 altiszt vette fel a küzdelmet a jéggel borított bu­dapesti utcákkal- ü­zembe állították a hivatal 12 homokszóró gépét is, ame­lyek először a legforgalmasabb útvo­nalakat járták végig. Küzdelem a jégpáncéllal A budai részeiken, a meredekebb útvonalakon salakot szórnak a köztisztasági hivatal munkásai, míg a hidakat aprószemű dunai kaviccsal szórják be. A többi utcákon homokkal védekez­nek a síkosság ellen. Igen megnehezí­tette a hivatal munkáját az, hogy a behomokozott útvonalakra újra rá­fagyott az ónos eső és a hivatal al­kalmazottai elölről kezdhették fárasztó és hosszadal­m­as munkájukat. A jégtakaróval borított pesti utcái Német hadihajók működése a Csendes-óceánon Stockholm, jan. 2. (Német Távirati Iroda) Fraser, Újzáland miniszterelnöke, a Reuter Iroda jelentése szerint közölte, hogy a Bismarck szigetcsoporthoz tar­tozó Emerau-szigetén egy ellenséges kereskedelmi romboló hét kereske­­­delmi hajó utasait és személyzetét tette partra- A következő hajókról van szó: Bangitane (16.000 tonna), Triadic (6000 tonná) Komata (3800 tonna), Ilolmwood, Tiona, Vinni és Triaster- Valószinünek tartják, hogy három más hajó — a Kotou, a Bingwood és Tara­kina.­­— hajótöröttéi még­ a kereskedal­­mi romboló fedélzetén Ivánnak.^^’Úe hajóból hét angol hajó vvolt. ő$£ y fran­­cia, kettő pedig norvég. (MTI.) -1 Bombatámadás Korfu ellen Korfu, jan. 2. Szilveszter napján három olasz bom­bavető támadást, intézett, Korfu ellen. A részletekről­­ még írem­­ érkezett""je­lentős. ! ■

Next