8 Órai Ujság, 1941. május (27. évfolyam, 99-124. szám)
1941-05-01 / 99. szám
KESERNYÉS Tudósítás a Délvidékről Zimony alatt lassít az autónk, mert előttünk katonai teherautók dübörögnek az úton. Néha megáll a kocsisor, valahol elől torlódás van. Az út árka,ban vörösre égett autóroncs fekszik. Pár elgörbült vasdarab az egész, szerb menekülők fordultak be vele az árokba- Pétervárad óta vagy ötven ilyent láttunk- Az egyik mellett elégett bútordarabok füstölögnek, úgy látszik, egy család mentette volna, ami menthető-Friss tavaszi szélt nyargal Belgrád felől. Kesernyés füst szagot hoz. Olyan, mint mikor parázsló gerendát megpatkolt az eső, de eloltani nem tudta. Savanyú, kesernyés, égett-ázott szag ez, pedig a nap süt, tavasz van s köröskörül zöldes a vetés. Az előttünk terpeszkedő pótkocsis teherautó nekilódul- Az autóoszlop kinyúlik, aztán megint csikorognak a fékeik. Szabályos harmonikázás ez, néha megnyúlik a sor, máskor egymásra torlódnak a kocsik. Mondják, így megy éjjel,nappal. A Száva-parti Budán, Zimonyban mindenki az utcán tolong. Sok látnivaló van ilyenkor. A vesztes csapatok eltakarodtak, a győztesek bevonultak. Megtépázott, fáradt emberek vánszorogtak ki a városból, frisseik, fiatalok jöttek helyükbe... Hatalmas német bakák őrködnek a rendre vállukon puska, övükben kézigránát Német vezényszavak pattognak, de legtöbbször kedélyesen mosolyogva adnak útbaigazítást A horvát sorskatonaság még a régi szerb uniformist hordja, a nemzeti színeket ellenben már felvarrták. Könnyű dolguk volt, mert csak a régi szerb szalagot kellett megfordítani és máris kész volt a horvát tricolór. Papírpánt az ablakon Az ablakokon papírból ragasztott keresztpánt feszül. Még akkor csinálták, mikor Belgrád és Zimony a légiháborúra készült. Ennél több azután nem is igen történt. Éppen csak hogy a papírkereszt a szávaparti utcákban mit sem használt. A virágvasárnapi légitámadás után kevés ablak maradt Zimonynak ebben a részében, pedig a bombák csak Belgrádra hullottak, kéthárom kilométerrel odébb. A Száva-híd felé autónk újra megáll. Előttünk hármas sorban állnak a kocsik. Egyelőre nincs tovább. Várni kell, amíg a pontonhídnál a zimonyi oldalon várakozó kocsikra kerül a sor. Ha rosszkor érkezik az autós, akár félnapot is várakozhat. A hídfőnél álló, irányító katona nem ismer kivételt, mindenkinek be kell tartania a rendet, különben a sokezer kocsi úgy összekavarodik, hogy napok alatt sem lehet szétszedni. Várakozás a híd előtt Már több mint két órája várunk. Valaki előresétál és jelenti, hogy még van időnk, mert délben tizenkettőtől háromig felszedik a pontonhíd közepét, és ekkor a hajók közlekednek a folyón. Most fél egy. Ha három órakor a mi oszlopunk indul, négyre ránk kerülhet a sor. Ha a belgrádiaknak nyitnak utat, soká érünk át a másik partra. Valóságos szerencsejáték, ki számára röppen fel a hídfőnél a fehér zászló, melyik csoport indul először, a zimonyi, vagy a belgrádi. Egyik is, másik is legalább ezer nehéz és legnehezebb teherautót, karéi kocsit, vagy tankot jelent. Gyönyörűen süt a nap- Pár német katona lemászik a teherautóról és a fűre heveredik- A motorbiciklin is kitűnően lehet aludni, csak az acélsisakot kell a nyeregnek támasztani, a lábakat pedig a kormányra rakni. A német motorosok találmánya ez, de már egész Európa ismeri. Olyan békés, nyugodt a táj, alig látni valami mozgást Ha a kesernyés füstszag nem volna, semmi sem emlékeztetne a háborúra, I mert innen az útikanyarodó elzárja Belgrád látképét Csak a füstszag ne volna Néha kesernyés, néha émelyítő. Amikor a tavaszi szél gyorsabban nyargal, korom száll a levegőben és belepi az autókat. Stuka az égen A békés hangulat hirtelen megszűnik, motorzúgás veri fel a csendet, olyan erős, hogy még az alvó katonák is felébrednek. Félszemmel pislognak az égre, megismerik a saját gépjüket és pihennek tovább. Óriási bombavető húzott el a város felett. Pár kört írt le Zimony és Belgrád körül, aztán eltűnt Utána vadászgép csinálja ugyanezt az utat, légi őrjárat, vigyáz a pontonhídra, amely most a legfontosabb átkelő hely. A tavaszi varőfény egy stukát is előcsalt rejtékéből. Villámgyorsan suhan a magasba, aztán gyakorolni kezdi magát. Oldalt billen a szárnya , mint a vércse zuhan lefelé. Jól mondják, aki nem látott stukát zuhanni és nem haUotta a sivatását, az nem is tudja, mi a modern háború. Az ember gerincébe hasít ez a hang s nem lehet előle menekülni. Ezt a hangot a stukáik találták ki. A német katonák már megszokták és mosolyogva mondják, hogy a felturázott motor adja ezt a sivító, vijjogó hangot. Ők biztos tudják... Elment a stuka. Olyan jól esik a csend. Most őrjáratok jönnek. Előbb németek, aztán horvátok, de akadnak fegyveres, karszalagos, kézigránátos civilek is- Mindenkit igazoltatnak, aki a híd felé tart. Átjutni rajta csak a katonai hatóságok igazolványával lehet. Rengeteg ember szeretne a Száva másik partjára jutni, vagy onnan ide átjönni. A háború kergeti ezeket, hozzátartozóik, családjuk után. Belgrádból jönnek Három óra már régen elmúlt, de a kocsisor nem mozdul. A szerencse a belgrádiaknak kedvezett, úgy látszik, ők kevesebben vannak és az autók hamarabb átérnek a hídon. Végre itt vannak. Újra és újra katonai teherautók és tankok. Senki sem tudja, honnan jönnek és hova mennek. A legénységet hiába kérdezik, csak mosolyognak, de választ nem adnak. A hatalmas, kormos, fekete páncél szörnyetegek, gépfegyver tornyában mosolygós, szőke, kékszemű fiatal legénykék integetnek- Ezek is mind fiatalok, akár a stukázók. Előttünk, a harmadik autóbuszon repülők utaznak. Kényelmesen heverésznek a bőrfotelekben és nevetgélnek. A legidősebb sem lehet 20 éves, az alsó korhatár pedig úgy 18 körül van. Van közöttük olyan, aki megfordult Varsó felett, nézegette felülről a londoni Cityt, megbombázta az északfrancia városokat, látta Rotterdam égését és most itt várakozik a zimonyi sétányon, hogy újra elérje állomáshelyét Tegnap volt 20 éves... Az a Dunán Valahol négyet ütött az óra. Megmozdul az autósor és lassan, kényelmesen előremegyünk. A kanyarodó után a folyó másik partján Belgrád városa nézegeti magát a Száva tükrében. Templomtornyok karcolják a tavaszi eget és gyárkémények merednek kihűlten az ég felé. Még messze vagyunk, nem lehet megállapítani, hogy a város melyik részét pusztította a virágvasárnapi légitámadás. A zimonyiak csak azt mondják: ahol olyan szürkés-fekete a város képe, oéglünk romok vannak. Közeledünk a hídhoz. Az út jobb oldalán különös alakú építményei emelkednek. Az egyik sárga, a másik kék, a harmadik kínai stílusban épült, a negyedik pedig felhőkarcolót nyúlt ol/„ A belgrádi nemzetközi vásár, por. Villonjai ezek,az idén nem lesz ünnepélyes megnyitás. Belgrád nyugati negyedében még füstölög valami, innen hordja a szél a pernyét s innen jön az édeskés, fanyar szag is. Az itt a hídfeljáró mellé kanyarodik. Csak most látni, hogy a hatalmas vashídnak csak kis része áll ki a vízből, a többit elnyelte a megáradt Duna. A háttérből lassan előtűnnek a szétlőtt, pozdorjává zúzott utcasorok, beomlott katonai épületek és megsemmisült luxusszállók. Vége a békés, nyugodt hangulatnak: ez már a háború képe. Az égett szag is erősebb lesz és émelyítő. A szomszéd autóban valaki rosszul lesz... Dr. Gábor Am (Folyt köv.) FOLTFELLEG BELGRÁD FÖLÖTT... Gamelin tábornok sokat szenved, Leon Blum fázik és látogatókat fogad, Daladier kedélyhangulata a legnyomottabb Páris, május 1. (NST) Érdekes cikkben számolt be a napokban a Matin arról, hogyan él a vizsgálati fogságban Gamelin, Léon Blum, Daladier és Guy la Chambre. Mint ismeretes, mind a négy volt francia vezető személyiséget a Clemont-Ferrandba vezető országút mellett lévő Bourassol kastélyban internálták. Mindegyikük különszobában lakik s válogatott fegyőröket rendeltek ki őrizetükre. A vádlottakkal udvariasan, de szigorúan bánnak. Szobáikat esténként bezárják és őrült ágya az ajtó előtt áll. Őrizetüket maga az igazságügyminisztérium ellenőrzi. A kastélyban vízvezeték nincs és a villanyvilágítást csak nemrég vetették be. Néon Hiúmnak még villamos fűtőtestet is engedélyeztek, mivel vérkeringési zavarokkal küzd és állandóan fázik, ő fogadja a legtöbb látogatót. Állandan azt hirdeti, hogy politikai bosszú áldozata és nem volna nehéz ártatlansága bebizonyítása. Gamelin tábornok sokat szenved a fogságban. A legnyomottabb kedélyű angulatiú azonban Daladier. Guy la Chambre mámára már valamivel kellemesebb a fogság, mert felesége naponta meglátogatja. Az internáltak levelezését természetesen szintén ellenőrzik. Óvóhelyépítkezés Egyiptomban Beirut, május 1. (11ST.) Kairóból jelentik, hogy Egyiptom városaiban nagy sietséggel fogtak hozzá az óvóhely építkezésekhez. Kairóban rendeletet bocsájtottak ki, amely szerint a fővárosban és a vidék nagyobb városaiban június 15-ig be kell fejezni az óvóhelyek építkezését. Elgázolta a vonat az ügyeletes vasúti tisztet Ma a kora reggeli órákban Érden halálos vonatigazolás történt- Merk Lajos 27 éves vasúti tisztviselőt, aki az érdi állomáson forgalmi szolgálatot teljesített, egy gőzmozdony elütötte. Mire az állomás személyzete segítségére sietett, Merik Lajos súlyos sérüléseibe belehalt.