8 Órai Ujság, 1942. november (28. évfolyam, 248-272. szám)

1942-11-02 / 248. szám

Téli offenzívára készül a szovjet Berlin, nov. 2. A Nemzetközi Tájékoztató Iroda (In­­terinf.) jelenti a keleti arcvonalról. A vasárnapi nap folyamán a keleti arcvonalon a helyzet a tereki szakasz kivételével általában nyugodt volt. A középső arcvonalszakaszon a bolsevis­ták folytatják előkészületeiket a téli dffenzivára. Megfigyelték, hogy az ál­lásokba vitt új ütegeket lőttek be s a vörös felderítő repülőgépek, amelyek nagy magasságban repültek, fokozott tevékenységet fejtettek ki. A­­ német tüzérség a német vonalak ellen irá­nyuló nagyobb rohamcsapat-vállalko­­zá­sokhoz berendezett készenléti álláso­kat pusztított el. A keleti arcvonal középső szakaszán téli offenzívára készülnel* a szovjet csapatok Berlin, nov. 2. A Nemzetközi Tájékoztató Iroda kü­­löntudósí­tójának jelentése szerint a keleti arcvonal középső szakaszán egy­re világosabb jelei mutatkoznak a szovjet főparancsnokság odairányuló fáradozásainak, hogy egy második téli offenzívával magához ragadja a kezde­ményezést,­­­­mint arról egyébként már jelentések érkeztek. Újabban Szu­­h­inicsi vidékéről és a Rzsevtől dél­keletre eső arcvonalszakaszról érkez­nek jelentések arról, hogy ott a szov­jet csapatokat jelentékenyen megerősí­tik. Toorpec szakaszán egy különleges köteléket állítanak fel, amelynek Sztá­­lin-hadtest a neve, egyidejűleg ettől a ponttól délre új páncélos hadtestet he­lyeznek készenlétbe, amely gépesített dandárokból és egy lövészhadosztály­ból áll. Az egyes ezredek állománya azonban annyira kevés, hogy az egész páncélos hadtest alig 15—18.000 em­berből állhat. Abból a körülményből, hogy a szovjet hadvezetés ezeket a nagy támadáshoz előkészített alakula­tokat nem tölti fel a teljes létszámra és nem fegyverezhette fel olyan fegy­verekkel, amelyekkel nagy támadások végrehajtására szánt csapatokat fel szoktak szerelni, arra lehet következ­tetni, hogy a bolsevikieknek egyre na­gyobb nehézségeik vannak az ember­anyag sorozása és a hadifelszerelés előállítása terén. .A­ bolsevik­ viszonyokat tekintve, je­lentékenyen megnövelték az utóbbi na­pokban a vörös légi haderő gépeinek számát is a szovjet felvonulási terepen. A középső arcvonalszakaszon harcba­­vetett szovjet repülőgépek számát, becslés szerint, mintegy 200 repülő­géppel fokozták, amelyek túlnyomó­részben bombázókból és felderítő re­pülőgépekből állanak és ezeket legin­kább az északi arcvonalszakaszokról vonták el. A szovjet repülők első kí­sérletei azonban, hogy magukat az új légi térben berepüljék, máris érzékeny veszteségekre vezettek. Szombaton pél­dául — mint már jelentettük — egy tíz repülőgépből álló század, amely Vi­­tebszk ellen kísérelt meg nappali tá­madást, az utolsó gépig megsemmisült. Rommel személyesen vezette az ellentámadást... Berlin, nov. 2. A Nemzetközi Tájékoztató Iroda (In­­terinf.) az északafrikai helyzetről a következőket jelenti: Az Alexander-offenzíva 8-ik napján a brit csapatok nagyarányú támadásaik újrafelvétele során a leghevesebb pergőtűz után az északi szakasz egyik keskeny részén nagyszámú gyalogsági haderővel, Szidi abd el Raman irányá­ban előretörtek. Órák hosszat tartó el­keseredett küzdelmek után szombaton délelőtt sikerült betörniök egy német zászlóalj állásaiba. A brit csapatok erős páncélos haderők és egy újabb gyalogos hadosztály gyors bevetésével kísérletet tettek arra, hogy a helyi si­kert a katonák kíméletlen harcbaveté­­sével kiszélesítsék. A német záróállá­sok egyik keskeny láncának mindazon­által sikerült megakadályozni az áttö­rést mindaddig, amíg déli 12 órakor néhány gyalogezred és német—olasz páncélos kötelékek Rommel tábornagy által személyesen vezetett ellentáma­dása teljes erővel megtámadta a brit támadó­­k középpontját. A védelmi rendszeren belül ekkor többórás páncé­los csata kezdődött, amelyben a ten­gelycsapatok az ellenség számbeli fölé­nyével csupán vezetésük fölényét, ka­tonáik vitézségét és hadianyaguk jobb minőségét állíthatták szembe. „Szeretem a síneket“ — mondta és meg­harapta a rendőrt A Keleti­ pályaudvar vágányai kö­zött izgatottan viselkedő fiatalember sétált tegnap a késő délutáni órákban. A vasutasok figyelmeztették, hogy ne bolyongjon a sínek között. A f­atal­­ember türelmetlenül utasította vissza a figyelmeztető szavakat. A vasutasok erre szóltak a rendőrnek. — Hagyjanak békén! — kiáltott rá a rendőrre a fiatalember. — Ott sétá­lok, ahol nekem jól esik. Szeretem a síneket... Zanzibar kávéház VI. Jókai­ u. 29. d.u. 6—záróráig zene A rendőr erre karon ragadta a férfit és be akarta vinni a pályaudvari őr­szobára. Mindez nem ment könnyen. A fiatal férfi rátámadt­­ a rendőrre. Dulakodni kezdtek. A rendőr végül is megkötözte, így indultak el most már a kerületi kapitányság felé. A fiatal­ember a Baross­ téren hirtelen elvágó­dott és amikor a rendőr föléje hajolt, hogy felemelje, belérúgott és harapni kezdte a rendőr kezét. Végül nagy ne­­hezen sikerült megfékezni és taxin a kapitányságra szállítani. A rendőrségen kiderült, hogy Sipos Lajos 28 éves szolnoki molnársegéd a sínek szerelmese. Nem akarta meg­mondani, hogy miért járkált a vágá­nyok között. Valószínű, hogy ily módon akart öngyilkosságot elkövetni. PENGŐS HIRDETÉS­bőL JÖN ZSEBÉBE A PENGŐ Most vegyen nerzet, rókát, bolerót, perzsabandát Fülöp sínesnél VH. Dohány u. 41. Tel.i 2SS-1S4 íAz elsötétítés időpontja: este 11 óra A Magyar Távirati Iroda jelenti: v A honvédelmi miniszter rendelete értelmében folyó évi november 2-ától kezdődően — további intézkedésig — a magánvilágítás (lakóházak és egyéb épületek), valamint a járművek elsötétítését az ország egész területén egy­ségesen 23 órakor kell végrehajtani. Az elsötétítés hajnali 5 óráig tart. A hivatalos lap több mint tízezer magyar állampolgárság megszűnését közli A Budapesti Közlöny vasárnapi szá­ma 56 oldalas külön melléklettel jelent meg. A melléklet a belügyminiszter hirdetményét közli, amely sűrű sorok­ban több mint tízezer magyar állam­polgár állampolgárságának meg­szűnését jelenti be. A hosszú névsor az 1912. évben szüle­tett Fleischer Péter volt köllődi lakos nevével kezdődik és az Alsórönk köz­ségben 1920. évben született Stangl Vilmos volt alsórönki lakos nevével fejeződik be. A névsor kizárólag férfiak neveit tartalmaz­za, akik legnagyobbrészt 1912. és 1922. között születtek. A legtöbb állampolgárságmegszünés különböző délvidéki községekben született egyénekre vonatkozik. Egy mozdonyvezető hőstette megmentette a berlini gyorsvonatot Tegnap délben futott ki a Keleti­pályaudvar üvegcsarnoka alól a me­netrendszerű bécs—berlini gyorsvonat. A ferencvárosi pályaudvar felé köze­ledtek már, amikor Mandula Viktor mozdonyvezető észrevette, hogy a mozdony­követő első kocsi kigyulladt. Azonnal átadta helyét Fejes Mihály fűtőnek, ő pedig hátrament közelebb­ről megnézni, mi történt. Az első pillanatokban megállapí­totta, hogy az olajkondenzátor gyul­ladt ki váratlanul. Addigra már a nem­zetközi gyorsvonat első négy kocsijá­nak faberendezése lángokban állt. A bátor mozdonyvezető nem veszítette el lélekjelenlétét, kikapcsolta az áramot. Ekkor már a villanyberendezés an­­­nyira megrongálódott, hogy nem lehe­tett a szokásos módon megszüntetni az áramot. így történt, hogy Mandula Viktort megütötte a villanyáram. Tes­tén végigszaladt az elektromos áram és súlyos égési sebeket okozott a moz­donyvezető kezén, karján. Mindez néhány pillanat alatt játszó­dott le. Az utasok mit sem sejtettek arról, hogy milyen hősi küzdelem folyt le a vonaton és kinek köszönhetik azt, hogy nagyobb baj nélkül befutottak a ferencvárosi pályaudvarra. A vonatot az állomáson megállították, az égő fa­alkatrészeket rövidesen eltöltötték. A gyorsvonat közönsége csak ekkor látta, hogy milyen veszedelemben forgott. A bátor mozdonyvezetőt a fűtővel együtt, aki ugyancsak könnyebb égési sebeket szenvedett, a MÁV Podma­­niczky­ utcai kórházába vitték. Fejes Mihályt első­segélynyújtás után elbo­csátották, Mandula Viktort azonban ápolás alá vették. Ma reggel érdeklőd­tünk az önfeláldozó mozdonyvezető ál­lapota iránt. A kórházigazgatóság kö­zölte, hogy Mandula Viktor állapota változatlanul súlyos, de remélik, hogy mégis következmények nélkül élte át a berlini gyorsvonat izgalmas kaland­ját-Természetesen a nemzetközi gyors néhány percnyi késés után folytatta útját. — Őszi gond a téli kamra. Aszalást, be­főzést, időszerű ételek készítését és a gáztűzhely helyes kezelését tanítják a Gázművek kedd-pénteki előadásain. Az előadás kezdete fél ötkor. VI., Vilmos csá­­szár-net 3. sz. Belépődíj nincs, ruhatár, kóstoló díjtalan. KÖNYVET MINDEN MAGYAR KÉZBE! RAB GUSZTÁV LYKA KÁROLY Miért, Dániel? Nemzeti romantika Művészetünk egyik kevésbbé ismert Modern férfi és mai asszony színes, korszakát, a szabadságharc és a kiegye­­­­­­zés közötti kor Magyarországának kül­izgalmas szerelmi regénye.­turális életét ismerteti ebben a könyv­ben a kiváló szerző. Ára 8 P., kötve 10-50 P. 6­ í képtábla. — Ára kötve 13.50 P. MAKRAI JÁNOS FODOR JÓZSEF DÉKÁNY ANDRÁS Uramboltám líecrne voncoi ^ XX. század országa u»»£ ba iKlsd­ világvándorai Második kiadásban jelent meg, * kötet * k41t* *<“­** Századunk nagy utazóinak,világ­a magyar politikai irodalomnak munkáját, férfias, őszinte líráját vándorainak gazdag arcképg^fl­ez az új értéke. foglalja magában. remény, ez a kínyi. Ára 7.50 P. Ára ákra is P. kötve 15 P. Ara kötve 9.50 P. JOHAN FALKBERGET: Elindultak tizenhárman Skandináviai bányászok regénye. Az északi regények misztikus poézisa hatja át. Egy nagy szerelem , egy csodálatos gyermekalak deríti fel a komor, küzdő emberek életét. Ára­­ űzve 12.50 P, kötve 15.50 P. Megis kin­halük minden kötnyomboHban. * Singer és Wolfner Irodalmi Intései kisdiáé.

Next