A Falu, 1995 (10. évfolyam, 1-4. szám)

1995-06-01 / 2. szám

A FALU 1995. X. ÉVF. 2. SZ. Nemhogy részvétel, még koordináció sincs közöttük. A Földművelési Miniszté­rium például tavaly létrehozta a falugaz­dász-hálózatot, de arra már nem volt fi­gyelme, hogy a több mint 700 szakember töredékét, (két-három százalékát) ne a ter­melés, a föld stb., hanem kifejezetten a turizmus, a falusi háztartások modernizá­lása, a fogyasztás, vendéglátás problémái­nak megoldására állítsa munkába. Nyu­gat-európai színvonalról ábrándozni és a fejlesztést csak magánerőre bízni szerin­tem illúzió. A falusi turizmus fejlesztésére meg­fogalmazott nagyon kevés állami fejlesz­tési eszköz nem tudja hatékonyan segíteni az említet átfogó családi -közösségi fejlő­dést. Nincs kedvezményes hitel fejlesztés­re, a területfejlesztési alapból bürokrati­kusan megpályázható 40%-os kamatked­vezmény ösztönző erejét jól mutatja, hogy 1994-ben senki sem pályázott e támoga­tási lehetőségre.3 Nincs olyan pénzügyi ösztönző rendszer, mely az egyéni, tele­pülési és állami forrásokat egy irányba terelné és együttes alkalmazás esetén na­gyobb hatékonyságot tenne lehetővé. Az 1992-es Idegenforgalmi Alapból nyújtott százezer forintos támogatás, melyre a szétosztható összeghez képest tizenhá­romszoros volt a túljelentkezés, jelzi a lehetséges vállalkozók rendkívüli érdek­lődését. Az elosztás centralizált és nem átlátható rendszere ugyanakkor csak a gyanakvást élesztette sok sikertelenül pá­lyázó között. Az egyéni igények alapján versenyző pályázatok támogatása, bár megfogalmazódtak térségi szempontok a kiválasztásnál, olyan „pénzosztásnak" minősíthető, mely különösebb települési, térségi összefogó hatást nem eredményez. Egyedül a 300 ezer forintos adómentesség tűnik elfogadható ösztönzőnek, egyetlen problémája, hogy a falusi turizmushoz tartozó szolgáltatások megítélése nem egyértelmű, esetenként az Adóhivatal dolgozói „döntik el", mi az, amit falusi turizmusként értelmezhető. A támogató eszközök másik része új keletű és üdvözlendő; gyakorlatilag a kis­térségi fejlődést elősegítő minisztériumi, illetve PHARE-pályázatokról, támogatá­sokról van szó. A falusi turizmus fejlődése szempontjából egyetlen hibájuk, hogy a pályázati úton nyerhető források nem használhatók föl az egyének beruházásai­hoz, általában a térségi programok softver részét jelentik. Ettől azonban nem oldódik meg az a probléma, hogy a helyi vendég­látóknak szükségük lenne saját fejleszté­sükhöz is pénzügyi forrásokra. A turiz­mus kialakulásának, fejlődésének tapasz­talatai az ország több térségében azt mu­tatják, hogy a kínálkozó idegenforgalmi vállalkozási lehetőségeket többnyire nem a helyiek, hanem a külső, tőkével rendel­kező vállalkozók ragadják meg. A hely­beliek - tőke, vállalkozási ismeretek stb. híján - pár évvel később már csak mor­zsák jutnak a helyi lehetőségekből. A falusi turizmus mint jövede­lemkiegészítő, bizonyos mértékű önfog­lalkoztatást lehetővé tevő vállalkozás a munkaügyi támogatási programokba sem fér bele. A vendéglátók - legyenek bár munkanélküliek - e tevékenység keretén belül elsősorban saját magukat tudják foglalkoztatni, és nem további (egy-há­­rom) munkanélkülit, mint ahogy ez a tá­mogatás feltételeként megfogalmazódik. Ez az önfoglalkoztatás és jövede­lemszerzés azonban jelentősnek számít azokban a térségekben, ahol a munkanél­küliség adott esetben 30,0 százalék kö­rül alakul. A falusi turizmus további problémá­ja, hogy ez a tevékenység nem számít hivatásos, komoly szakmai tevékenység­nek, esetenként fanyalgásra ad okot tu­risztikai szakemberek körében, az agrár­ - Az Állami Fejlesztési Intézettől származó információ 1994 decemberében. 80

Next