A Falu, 2016 (31. évfolyam, 3-4. szám)
2016-09-01 / 3. szám
A FALU 2016. XXXI. ÉVF. 3. SZ. tóki, hanem a különböző területi egységek, desztinációk világhálón történő megjelenései is érdemben hatással vannak a szektor működésére, optimális esetben jelentősen segíthetik azt. A járási szintű vizsgálat - korábbi vizsgálataimhoz hasonlóan - ez esetben is kézenfekvő, hiszen azok sok esetben a turizmus egy-egy szűkebb régióját, célterületét is jelentik. A térségi szemléletű honlapok fenntartói, üzemeltetői változatos képet mutatnak. Nyolc esetben Turisztikai Desztináció Menedzsment Szervezet (TDM) által üzemeltetett önálló honlap; öt térségben a TDM vagy a központi város által üzemeltetett, általában a honlap aldomain-jeként működő a weboldal; további öt területen a Tourinform Iroda, egy turisztikai egyesület, vagy a Művelődési Ház által üzemeltett, önálló honlap fordult elő. Ezek a tulajdoni és üzemeltetési formák kellően részletes, önálló arculattal rendelkező megjelenési lehetőséget biztosítanak a turisztikai ágazat számára. Ettől jóval szerényebb bemutatásra ad módot a leggyakrabban alkalmazott módszer (36 térség esetén), amikor a centrumtelepülés honlapján almenüként jelent meg a turisztikai kínálat. Sajnos a vizsgált 70 járás ötödéről semmilyen turisztikai információ nem érhető el a világhálón vagy azért, mert az imént említett lehetőségek egyikét sem alkalmazták, vagy pedig egyszerűen üres volt a „Turizmus" almenü. Meg kell azonban jegyezni, hogy ezen térségek általában nagyon szerény vonzerőkkel rendelkeznek, és mint arra a statisztikai adatok elemzését bemutató fejezetben rámutattam a vendégforgalom is minimális. Nyilván ez is közrejátszik abban, hogy nem fordítanak gondot internetes megA honlapok átlagos pontszámai főbb szolgáltatói típusonként (pont) 1. táblázat A szolgáltatói honlapok összpontszámainak megoszlása kategóriák szerint (%) Vidékiség, „alföldiség" jegyek Együttműködés Honlap aktualitása Összkép Összesen Falusi szálláshelyek 7,77 5,77 6,63 7,68 7,11 34,96 Egyéb szálláshelyek 7,09 5,82 6,56 7,55 6,64 33,66 Kereskedelmi szálláshelyek 6,82 5,84 6,16 8,04 6,96 33,76 Egyéb turisztikai szolgáltatók 7,21 5,94 4,85 7,01 6,98 31,99 Forrás: saját adatgyűjtés és szerkesztés 1-10 pont 11-25 pont 26-35 pont 36-45 pont 46-50 pont Összesen Falusi szálláshelyek 0,80% 18,70% 30,90% 30,10% 19,50% 100% Egyéb szálláshelyek 0% 17,40% 37,00% 37,00% 8,70% 100% Kereskedelmi szálláshelyek 1,40% 11,60% 42,00% 34,80% 10,10% 100% Egyéb turisztikai szolgáltatók 0% 12,50% 46,40% 32,10% 8,90% 100% Összesen 0,70% 15,70% 37,40% 32,70% 13,60% 100% Forrás: saját adatgyűjtés és szerkesztés Építészeti 2. táblázat 72