A Falu, 2016 (31. évfolyam, 3-4. szám)

2016-09-01 / 3. szám

jelenés kialakítására. Ugyanakkor ez még mindig a legolcsóbb módja lenne meglévő (szerény) attrakcióik bemutatásának. Az értékelhetőség és az összehasonlítható­ság végett a térségi weboldalakat a korábban jelzett szempontok szerint pontoztam, majd kategóriákba soroltam. Az elérhető maximá­lis pontszám (5*10-50 pont) felét el nem érő honlapok a gyengének minősíthetők, a 26- 35 pontot elértek közepesek, a 36-45 pontot szerzettek a „Jó", a 46 pont felett teljesítőket a „Nagyon jó" kategóriába kerültek. Az eredmények alapján kapcsolat mutatha­tó ki a professzionális térségi/helyi turiszti­kai honlap és a regisztrált TDM szervezetek megléte között. Ahol TDM szervezet működik az Alföldön, ott többségében jó minőségű, információgazdag honlap szolgálja a szek­tor minél hatékonyabb működését. Ez több tényező együttes hatásaként magyarázható. Egyrészt a TDM-ek a helyi és térségi együtt­működés magasabb szintjét jelentik, és álta­lában ott működnek, ahol a vendégforgalom elér egy olyan kritikus szintet, amely révén a turisztikai ágazat jelentős szerepet tölt be a térség/település gazdaságában. Ezek együtte­sen szinte megkövetelik a korszerű turistatá­jékoztatás elengedhetetlen eszközéül szolgáló honlap kifejlesztését, megjelenést. Másrészt pénzügyi forrásaik is jóval bővebbek, amit EU-s forrásokkal is meg tudtak toldani a 2007-2013-as fejlesztési ciklusban. Ezekből a szervezet- és infrastrukturális fejlesztések mellett informatikai fejlesztésekre is jelentős összegeket költhettek, aminek eredménye meg is mutatkozik Internetes megjelenési­ekben. Tartalmukat és a kínált szolgáltatások jellege vegyes, vidékies, köztes és városias szolgáltatásokat egyaránt kínálnak. A regisztrált TDM szervezet megléte nem jelenti törvényszerűen, hogy kimagasló webes tartalom érhető el egy adott területről, hiszen akad arra is példa (pl. Kalocsa), ahol működik TDM szervezet, de önálló turisztikai infor­mációs portál nincs, csak a központi város honlapján juthatunk némi információról a város nevezetességeit és szálláshelyeit ille­tően. Olyan is előfordul, hogy ugyan nincs TDM szervezet, mégis felismerték a világ­hálón való jelenlét pótolhatatlan szerepét, és nagyon korrekt, térségi szemléletű honlapot működtetnek (Fehérgyarmat és környéke). Az egyéb szervezetek által működtetett és önállóan avagy a központi város honlapján lévő turisztikai tartalmak kevéssé átfogók és kidolgozottak. A turisztikailag frekventált A desztinációk honlapjai* kategóriák szerint (db) Gyenge honlap Közepes honlap Jó honlap Nagyon jó honlap Összesen (1-25 pont) (26-35 pont) (36-45 pont) (46-50 pont) TDM által üzemeltetett önálló honlap 0 0 0 8 8 TDM vagy város által üzemeltetett aldomain 0­3 1­1 5 Tourinform Iroda vagy egyéb fenntartó által üzemeltetett honlap 2­2 1 0­5 Központi város honlapján almenü 19 134 1­37 Összesen 21 186 10 55 Forrás: Internet, saját adatgyűjtés és szerkesztés *MegjegyzésNincs honlap 15 térségben. 3. táblázat 73

Next