A Falu, 2022 (37. évfolyam, 1. szám)
2022-03-01 / 1. szám
tájékoztatók mellett kifejezetten turistáknak szóló élményelemek (sajtkészítési bemutatók, lekvár főzése a helyiekkel, kolbásztöltés stb.). A helyi termékek beszerzése szempontjából a turisztikai irodák, ajándékboltok egyáltalán nincsenek a fogyasztók fókuszában. A fentebb bemutatottak alapján egyértelműen látszanak az irányvonalak a helyi termékek vásárlásával kapcsolatban a fogyasztói oldalon. Mellette azonban az is nyilvánvaló, hogy egyes kérdéskörökben a válaszadók fogyasztók helyi termékekkel kapcsolatos véleménye megosztó, így célszerű mélységében tovább vizsgálni a fogyasztási mintázatokat a válaszadók szegmentálásának segítségével. Emiatt a válaszadóink helyi termékekhez való viszonya alapján történő csoportosítása érdekében klaszteranalízist végeztünk a kérdőívünkben szereplő 7 attitűdállítás alapján, aminek gyakorisági eredményeit fentebb a 1. ábra elemzése során már ismertettük. Az attitűdállításokkkal való egyetértés mértékét kérdőívünkben 5 fokozatú Likert-skálán mértük. Sztenderdizáltuk a változókat a klaszterelemzés lefolytatása előtt, mert az átlagostól való eltérés mérésén keresztül szemléletesebben értelmezhetők a kapott eredmények. A kialakítandó csoportok számát először ötre állítottuk, de ebben az esetben egy csoport elemszáma túl kicsi volt ahhoz, hogy következtetéseket vonhassunk le belőle. Az eljárást négy csoporttal megismételve megfelelő csoportlétszám alakult ki mind a négy klaszter esetében. A kapott adatokat elemezve a négy csoportot a jellemzőik alapján neveztük el, mert a csoportok jellemzői egyes esetekben jócskán eltérnek. Sikerült elkülönítenünk a „megszokottat kedvelők", a „helyi termékek iránt érdektelenek", az „újdonság és helyi termék kedvelők", és az „átlagosok" csoportjait. A jellemzők átlagostól való eltérésének mértékét az 3. ábra szemlélteti. A következőkben a csoportokat a klaszteranalízisből közvetlenül kinyert külön- Kirándulás, nyaralás alkalmával hol kereste/keresné a helyi/őstermelői/kistermelői termékeket? (fő) 500 450 400 350 300 250 200 150 100 500 n = 594 Helyi piac Ajándékbolt Tourinform Helyi termelők Térségi vásárok, Turisztikai irodák gazdasága fesztiválok attrakciók értékesítő helyei ■ Biztosan nem ■ Talán «Nem tudom Biztosan 2. ábra: A helyi termékek vásárlásának tervezett helyszínei utazások alkalmával Figure 2: Planned places to buy local products on trips Forrás: saját kutatás és szerkesztés 39