A Falu, 2022 (37. évfolyam, 1. szám)

2022-03-01 / 1. szám

tájékoztatók mellett kifejezetten turistáknak szóló élményelemek (sajtkészítési bemutatók, lekvár főzése a helyiekkel, kolbásztöltés stb.). A helyi termékek beszerzése szempontjából a turisztikai irodák, ajándékboltok egyáltalán nincsenek a fogyasztók fókuszában. A fentebb bemutatottak alapján egyértel­műen látszanak az irányvonalak a helyi ter­mékek vásárlásával kapcsolatban a fogyasztói oldalon. Mellette azonban az is nyilvánvaló, hogy egyes kérdéskörökben a válaszadók fo­gyasztók helyi termékekkel kapcsolatos véle­ménye megosztó, így célszerű mélységében tovább vizsgálni a fogyasztási mintázatokat a válaszadók szegmentálásának segítségé­vel. Emiatt a válaszadóink helyi termékekhez való viszonya alapján történő csoportosítása érdekében klaszteranalízist végeztünk a kér­dőívünkben szereplő 7 attitűdállítás alapján, aminek gyakorisági eredményeit fentebb a 1. ábra elemzése során már ismertettük. Az attitűd­állításokkkal való egyetértés mértékét kérdőívünkben 5 fokozatú Likert-skálán mér­tük. Sztenderdizáltuk a változókat a klaszter­­elemzés lefolytatása előtt, mert az átlagostól való eltérés mérésén keresztül szemlélete­sebben értelmezhetők a kapott eredmények. A kialakítandó csoportok számát először ötre állítottuk, de ebben az esetben egy csoport elemszáma túl kicsi volt ahhoz, hogy követ­keztetéseket vonhassunk le belőle. Az eljárást négy csoporttal megismételve megfelelő cso­portlétszám alakult ki mind a négy klaszter esetében. A kapott adatokat elemezve a négy csoportot a jellemzőik alapján neveztük el, mert a csoportok jellemzői egyes esetekben jócskán eltérnek. Sikerült elkülönítenünk a „megszokottat kedvelők", a „helyi termékek iránt érdektelenek", az „újdonság és helyi ter­mék kedvelők", és az „átlagosok" csoportjait. A jellemzők átlagostól való eltérésének mér­tékét az 3. ábra szemlélteti. A következőkben a csoportokat a klasz­­teranalízisből közvetlenül kinyert külön- Kirándulás, nyaralás alkalmával hol kereste/keresné a helyi/őstermelői/kistermelői termékeket? (fő) 500 450 400 350 300 250 200 150 100 50­0 n = 594 Helyi piac Ajándékbolt Tourinform Helyi termelők Térségi vásárok, Turisztikai irodák gazdasága fesztiválok attrakciók értékesítő helyei ■ Biztosan nem ■ Talán «Nem tudom Biztosan 2. ábra: A helyi termékek vásárlásának tervezett helyszínei utazások alkalmával Figure 2: Planned places to buy local products on trips Forrás: saját kutatás és szerkesztés 39

Next