AGRÁRTÖRTÉNETI SZEMLE 4. évfolyam (1962)

1962 / 3-4. sz. - SÁNDOR VILMOS: A gabonacséplés gépesítése Magyarországon

408 SÁNDOR VII.Mai 2. TÁBLÁZAT A lokomobilok területi és termelési ágak szerinti megoszlása 1863-ban a Habsburg­monarchiában üzembe állított lokomobiloknak több mint a fele a magyarországi mezőgazda­ságban került cséplőgépekhez alkalmazásra (2. táblázat), a felállításról szóló, a lokomobilok elterjedésének gyorsuló ütemét ábrázoló adatok megközelítően a cséplőgépek hazai elterjedésének ütemét is jelzik. Az 1852 előttről származó négy darabbal együtt 1863-ban 391 db, összesen 3049 lóerőt képviselő loko­mobilt találtak a Habsburg-monarchiában. Az 1863. évi állománynak az egyes területek és termelési ágak közötti megoszlásából viszont megállapít­ható, hogy 1863-ban Magyarország mezőgazdaságában — Horvátországgal együtt — 200 lokomobil működött 1581 lóerővel. Ebből a cséplőgépek meghaj­tására Magyarországon 190 (1491 HP), Horvátországban 8 darabot (58 HP) használtak, míg 2 db 32 lóerővel ekevontatásra szolgált. Mivel Lombardia kivált az Osztrák—Magyar monarchiából, 1863-ban a Monarchia mezőgaz­daságában alkalmazott lokomobilok teljesítményének 92%-a Magyarországra esett. A gőzcséplőknek több mint felét az Ausztria közelsége miatt az akkori közlekedési viszonyok mellett jobb piaci feltételekkel rendelkező, erősen nagybirtokos jellegű Dunántúlon helyezték üzembe (3. táblázat). Az Alföldön a gépek lasabban terjedtek, különösen a Tiszántúlon, s Erdélybe el sem jutottak. A megyék között 23 géppel a nagybirtokos jellegű Fejér vezetett. Utána következett Heves 18, Somogy 16, Csongrád 14, Csanád 13, Torontál és Bara­nya 11—11 s Komárom 10 gőzcséplővel. E 8 gabonatermelő megye birtokosai több cséplőgéppel rendelkeztek, mint annak a 18 megyének birtokosai együt­tesen, ahová a gőzcséplőgép 1863-ig egyáltalán eljutott. A 190 gőzcséplőgépből kereken 100 a nagybirtokos arisztokrácia uradal­maiba került, míg a fennmaradó 90 db körülbelül egyenlő arányban oszlott meg a tőkés bérlők és a kisebb birtokosok között. Példaként említjük, hogy a Károlyi-grófok birtokain 11, a Zichyekén 15, a Festetichekén 6 gép állt üzemben — a kereskedő tőkés és bérlő Wodianer-birtokon 6, a Harkányi­birtokon 3, a Bosch-féle bérleteken 5 gép működött, stb.28 A gőzcséplőgépek teljesítménye függött a lokomobil méretétől, a cséplő­gép kiképzésétől (tisztító-berendezésekkel ellátott „nagy" cséplőgép vagy enélkül) s természetesen az üzemelés időtartamától. Ha a birtokos a cséplő- ország, tartomány lóerő Bányászat és ipar db lóerő Magyarország 200 1581 30 286 230 1867 Trieszt 4 40 3 24 7 64 Cseh tartományok 9 67 16 104 25 171 Galícia és Bukovina 3 26 1 8 4 34 Lombardia 110 771 1 10 111 781 Osztrák tartományok — .— 14 132 14 132 Összesen 326 2485 65 564 391 3049 28 Vö. Levin H. i. m. 93—4. 1.

Next