A Hét, 1973. január-június (4. évfolyam, 1-26. szám)
1973-01-05 / 1. szám
Világ proletárjai, egyesüljetek! ✓/sex? -------------------- — " ■ — ■ ■ ......... : 20 oldal A SZOCIALISTA MŰVELŐDÉSI ÉS NEVELÉSI TANÁCS TÁRSADALMI—POLITIKAI—MŰVELŐDÉSI HETILAPJA Aralej Nevelés és etikum A korszerű ember korszerű kialakításánál igen gyakran elsősorban csak az értelmi nevelésre gondolunk, vagyis arra, hogy biztosítsuk az alapvető tudományos ismeretek elsajátítását, az új információs anyag gyors és operatív asszimilálását ; állandóan fejlesszük az egyén olyan szellemi képességeit, mint az önálló, hajlékony, alkotó, felfedező, újító gondolkodás ; olyan készségekkel és jártasságokkal vértezzük fel, melyek képessé teszik a kutató-, kísérletező munkára, az elméleti ismeretek gyakorlati alkalmazására stb. Lényeges és bonyolult kérdésekről van szó. Fontosságukról fölösleges bárkit is meggyőzni. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a személyiség kialakításának erkölcsi vonásai kisebb jelentőségűek lennének Régi és közismert igazságot ismételek, amikor hangsúlyozom, hogy nemcsak az érdekelhet bennünket, hogy ki mit tud, mennyire képzett, milyen Intelligenciával rendelkezik, hanem az is, milyen irányba használja fá tudását, képességeit, műyen eszmék szolgálatába állítja tehetségét, hogyan viszonyul embertársaihoz, a közös feladatokhoz, s mindezek fölött, a szocializmus ügyéhez, népünk ügyéhez. Olyan tulajdonságokról van szó, amelyek végső fokon a személyiség lényegét, társadalmi értékét határozzák meg. Jelentőségük nő, tartalmuk új vonásokkal gazdagodik sokoldalúan fejlett szocialista társadalmunk építésének folyamatában. Éppen erre a fontos tényre hívják fel a figyelmet pártunk utóbbi dokumentumai. Fontos e vonatkozásban az RKP országos konferenciáján elfogadott, a szocialista etika és társadalmi méltányosság normáival és kritériumaival kapcsolatos határozat. Amint Nicolae Ceaușescu elvtárs pártunk főtitkára előadói beszédében hangsúlyozta : „társadalmunk további fejlődéséhez részletesebben ki kell dolgoznunk a szocialista etika és méltányosság számos alapvető normáját és ismérvét. E normák váljanak a kommunista párt szervezeti szabályzatának és programjának szerves részévé, erőteljes eszközzé a kommunisták, az összes dolgozók és elsősorban az ifjú nemzedék nevelésében". Amint látjuk, széles körű, egész társadalmi életünket átható erkölcsi kódexről van szó, amely tükrözi mai társadalmi valóságunk alapvető etikai normáit, s ugyanakkor utal a holnapi viszonyok jellegzetes vonásaiból fakadó követelményekre, is. Gazdag nevelési program ez ! Konkrét feladatokat tűz ki valamennyi nevelési fórum és tényező számára, és különleges jelentősége van a szűkebb értelemben vett nevelési intézményeket illetően. Érthető tehát az a jogos igény és követelmény, hogy az oktatás-nevelés korszerűsítésének feladatkörében központi helyre kerüljön a személyiség erkölcsi vonásainak kialakítása. Gondolunk itt mind tartalmi, mind pedig általános módszertani kérdésekre. Tartalmi vonatkozásban említésre méltó az a tény, hogy míg az értelmi nevelés összetevői általa(Folytatása a 16. oldalon) DANCSULY ANDRÁS Nagy Pál Székelykeresztúrtól Fehéregyházáig Petőfi 150 MIHAI BENIUC: Emlékek DÁNOS MIKLÓS: Két óra Kiskőrösön DOMOKOS GÉZA: Örök nyugtalanítónk — Petőfi GÁLFALVI ZSOLT: Gondolatjel JORDÁKY LAJOS: Azért a víz az úr MÉLIUSZ JÓZSEF: Felsírt egy csillagocska