A Hét, 1973. július-december (4. évfolyam, 27-52. szám)

1973-07-13 / 28. szám

központjáról. Hívott Weimarba, el is utaztam oda. Ebből a látogatás­ból kétévi ott-tartózkodás lett. Meg­ismerkedtem az iskola mestereivel és növendékeivel. Valami négyen vagy öten voltak ott magyarok: Molnár Farkas, Forbáth Imre, Breuer Marcel, Weininger Andor, aki jelenleg Amerikában van és Papp Gyula, aki most itt van Pes­ten. Kiváló mesterek tanítottak ott, mint Kandinszkij, Klee, Schlemmer és Feininger. Weimarban találkoz­tam Bauhauson kívüli, érdekes fes­tőkkel, Theo van Doesburg holland és El Liszickij szovjet festővel. Doesburg ott szerkesztette és je­lentette meg a De Stijl című folyó­iratot. Elvük a konstruktivizmus volt. Én akkor már nem iratkoztam be, idősebb is voltam, és túlhala­dottnak éreztem ezt az álláspontot. Egyre jobban érdekelt az emberi figura térbe helyezése. Első ilyen képem A zöld szamár volt, amely­ben a képarchitektúrának a térbe való áttétele jelentkezett. (A Zöld szamár egy érdekes szín­házi kísérlet, melynek névadója, tervezője, sőt még pantomim szer­zője is volt.) — Weimarból 1922-ben jöttem haza. 1924-ben a kassai múzeum meghívására egyéni kiállítást ren­deztem. Itt keresett fel Hevesy Iván műtörténész és felszólított, hogy vegyek részt egy alakuló avant­­garde-színház létrehozásában, és tervezzem meg az előadásra kerülő darabok díszleteit. Törtük a fejün­ket, hogy mi legyen a színház ne­ve, és mivel én azelőtt festettem A zöld szamár című képemet, java­soltam, hogy próbáljuk meg egy ilyen fura címmel. Így lett belőle Zöld szamár. — Mi lett a sorsa ennek a szín­háznak? — Az anyagi fedezetet mi adtuk össze, illetőleg Laziczius Gyula, aki banktisztviselő volt. Ő a banknál kijárta, hogy váltóra pénzt kap­junk és azt fektessük bele. Ezzel indultunk meg. — A műhely is az ön nevéhez fűződik, mikor is indult? (.,Magyar Bauhausé"-nak is neve­zett új szellemű művészeti magán­iskola, melynek tízéves fennállása alatt mintegy 60—70 növendéke volt.) — 1928-ban Hevesyvel, Molnár Farkassal és Ligeti Pál építészek­kel művésziskolát akartunk alapí­tani, de mivel megfelelő anyagi támogatást nem kaptunk, így csu­pán magániskolát indítottam a mű­termemben. Hevesy Iván néha mű­vészettörténeti előadásokat tartott, Molnár Farkas pedig a modern építészetről beszélt. Ez volt a Mű­hely. — Kik voltak a később híressé vált növendékei? — Vásárhelyi Győző (V. Vasa­rely) itt tanult nálam, két éven ke­resztül volt a növendékem. Emlék­szem még Szántó Tiborra, aki most a Helikon kiadó vezetője, Radó Györgyre, aki Dél-Amerikában van, Halász János Londonban csinál rajzfilmet, Sándor Károly pedig mint karikaturista vált ismertté. Ez az iskola 1938-ig működött, akkor én megbetegedtem és ezért meg­szüntettem. Akkor aztán, bár priu­szom lévén, és nehézségeim a rendőrséggel, itthon maradtam. — Volt egy időszak, amikor kö­zösen terveztek plakátot Berény Ró­­berttel? — A táblaképfestés egy priusz­­szal terhelt művész számára megél­hetést nemigen biztosíthatott, tehát plakátokat terveztem. Ugyanaz a cég egyidejűleg Berény Róberttel is dolgoztatott. Rájöttünk, hogy nem érdemes egymással konkurrálni, hanem tervezzünk közösen, írjuk rá mindkettőnk nevét. (Bortnyik jelentős szerepet ját­szott a modern magyar plakátmű­­vészet megteremtésében. Ellentét­ben kora divatos anekdotizáló és cikornyás plakátjaival, mellőzött minden felesleges bőbeszédűséget és a tárgy nagyvonalú ábrázolásá­ra, a lélektani hatásra fektette a fő hangsúlyt. A plakátművészettel elméletileg is foglalkozott, több előadást is tartott, 1933-ban szer­kesztette és kiadta a Plakát című folyóiratot.) — A „korszerűsített klasszikusok* avagy „így lesztek ii" stílusgyakor­lat vagy paródia? (Ez a sorozat szellemesen szem­lélteti, hogy a polgári tartalom, a téma változó formai megjelenítés­ben ugyan, de megmaradt a mo­dern művészetben is. Ismert fest­­ményeket vonultat fel, különböző modern művészek modorában. Ti­­zian Laviniája, Picasso két jelleg­zetes felfogásában; a Mona Lisa, ahogyan Van Gogh festette volna: Lizácska, a postamesternő; Van Eyck Arnolfini házaspárja Bernáth Aurél modorában; Huysdael-Klee: „Al' a malom, „ál" a vitorlája; Chassériau-Léger változata stb.) . A korszerűsített Klasszikuso­kat az 50-es évek elején kezdtem csinálni. Megpróbáltam kissé szati­rikus módon azt hangsúlyozni, hogy a mai festők is ugyanazt csinál­ják, mint a régi művészek, hogy a téma, az új téma még nem eleve­nedett meg az emberekben, hanem tulajdonképpen ugyanazt csinálják, mint az előttünk járó nemzedékek. Ebből festettem vagy félszáznyi ké­pet. Ezek mind Budapesten, mind Moszkvában több kiállításon szere­peltek. Szó volt róla, hogy esetleg könyv alakban is megjelennek, de aztán elmaradt. Jelenleg az egész képsorozat a Nemzeti Galéria tulaj­donában van. — Milyen külföldi múzeumokban és gyűjteményekben őrzik képeit? — Vannak, igen, külföldön is, Kassán, Kölnben és miután a múlt évben éppen Kölnben volt kiállítá­som, ezek Amerikába is elkerül­tek, Hamburgba és más múzeumok­ba vagy magángyűjteményekbe. (Nemrég Bukarestben konstruk­tív törekvések a magyar képzőmű­vészetben címmel kiállítást rendez­tek, melyen Bortnyik Sándor Lám­pagyújtó című festménye is sze­repelt.) — Mikor készült a Lámpagyújtó, és ha valami kedves emléke fűző­dik hozzá? — Tényleg fűződik. Ezt a képet 1923-ban (katalógus szerint 1921?) festettem Bécsben. Akkor látta ezt a képet két emigráns író, Gábor Andor és Balázs Béla. Kifogásolták, hogy miért van a figura négyszö­­gesítve, és hogy az egész kép tu­lajdonképpen egy ilyen geometri­kus formákból álló kompozíció. Néhány évvel ezelőtt, itt nálunk ebben a lakásban a padlásról be­folyt a víz. Két tetőfedő munkás jött, hogy kijavítsa a hibát. Egyi­kük megállt a kép előtt. A felesé­gem mondta neki, hogy nem itt van a beázás, hanem a sarokban ... Látom én kérem a beázást, de en­gem ez a kép érdekel. .. Felesé­gem kérdezi, hogy mit lát rajta? ... Én egy embert látok, aki világos­ságot visz a városba ... (körülbe­lül ezekkel a szavakkal magyaráz­tam én is annak idején annak a két írónak)... És az nem zavarja önt — kérdezi a feleségem —, hogy ilyen egyenes vonalakkal, kockaszerűen van megcsinálva? . .. Azt mondja — egyáltalán nem za­var, én ezt nagyon jól megértem kérem, hogy ez nem Kovács János, egy lámpagyújtó, hanem ebben minden lámpagyújtó benne van. Tehát össze van vonva ez a figu­ra, ez egy típus . .. — Kérem, beszéljen művészi hit­vallásáról: szervesnek látja-e a folytatást? — A magam részéről szervesnek látom, bár sohasem kötöttem ma­gam ugyanahhoz a kifejezési mód­hoz. Ez mindig a témától függött. Tehát nem kényszerítettem magam­ra egy bizonyos stílust hogy egy és ugyanazon módon fejezzek ki valamit, hanem a téma és a tar­talom természete szerint változik.. Tulajdonképpen a tartalom a fon­tos, az, hogy mit akarok mondani. A művész is elkötelezettje a tár­sadalmi haladásnak Én magam a realizmus híve vagyok, világszem­léletem alapján, illetőleg a mar­xizmus alapján. A szocialista rea­lizmust mindenképpen respektálom, de a szocialista realizmus alatt nem a naturális formákat értem. A mondanivaló fontossága nem csökkenti a formai, esztétikai meg­jelenítés fontosságát. Sőt: Esztéti­kum nélkül nincs művészet! A for­mát mindig a mondanivaló­, a köz­lés értelme, célja határozza meg. A művésznek legyen szabad úgy és olyan formában befejezni korát, kora tartalmát és önmagát, ami­lyent a kifejezés tartalma megkö­vetel. Köszönet a rendkívül érdekes, színes és körültekintő alaposság­gal megfogalmazott válaszaiért. Ezúton fejezem ki köszönetemet Nemes Mártának, aki az interjú gyakorlati lebonyolítását volt szíves elváltanik NAGT PAL festőművész középpontjában állott. A festő ma­gas protektorainak segítségével éve­ken át megakadályozta a városfej­lődés útjában álló műterem lebon­tását, de 1868-ban végül is engednie kellett. Az Énes utcai ház utcai frontját öt üzlethelyiség foglalta el, s eze­ket a festő kereskedőknek adta bérbe. Festő- és fényképészműter­mét, valamint külföldi, klasszikus mesterek remekműveit, régészeti, ásványtani, botanikai és állattani ritka gyűjteményeket bemutató ál­landó kiállítását az emeleten ren­dezte be. Ez a kiállítás, amelynek anyagát Szathmári Pap Károly kül­földi utazásai során gyűjtötte, ál­landóan a közönség rendelkezésére állt, és minden bizonnyal nagy ér­deklődésre tarthatott számot, mert olyan művészek alkotásait is tartal­mazta, mint Tizian, Correggio, Par­­meggianino, Perugino, Salvator Ro­­se, Dominicchino, Murillo, Van Dyck, Dürer, Cranach. Szintén az emeleten volt a festő fényűzően be­rendezett lakása. Ennek a háznak művészettörté­neti jelentőségét még ma se jelzi emléktábla, holott méltán megérde­melte volna, mert talán egyetlen más bukaresti magánházban se fordult meg annyi író- és művész­nagyság, mint itt. Szathmári Pap Károly udvari festői hivatásánál fogva a főváros társadalmi életének középpontjában élt majdnem öt év­tizeden keresztül. Mihail Eminescu is lakott ott egy félemeleti szobá­ban, és meleg barátságot tartott fenn a festővel. De műtermében mindennaposak voltak Tattarescu, Aman, Mitu Popp, Grigorescu s ké­sőbb Andreescu. Az ifjú Nicolae Grigorescut, amikor franciaországi tanulmányútáról hazatért és tele volt Barbizon varázsával, de meg­felelő műterem híján nem tudott alkotni, Szathmári Pap Károly ön­zetlen kollegiális szeretettel karolta fel. Helyet adott neki saját műter­mében, ahol együtt dolgoztak mind­addig, amíg Grigorescu anyagilag és hírnévben annyira megerősö­dött, hogy önálló műtermet nyit­hatott magának. Hálából Grigorescu nagyon szép arcképet festett Szath­mári Pap Károly feleségéről. De érdekes az Énes utcai ház to­vábbi története is. Szathmári Pap Károlynak 1887. június 3-án bekö­vetkezett halála után az ingatlant Sándor nevű, egyetlen fia örökölte, aki később szintén jó nevű festővé vált. Életének 62 évét a szülői ház­ban élte le. 1933-ban meghal, és a két Szathmári hagyatékának örökö­se Sándor özvegye lesz. A műtermek természetesen már régen megszűn­tek, helyükre Hortensia, az özvegy, a két Szathmári alkotásaiból össze­állt múzeumot kiterjeszti. A klasz­­szikus mesterek műveit — 140 re­mekművet — lassanként eladogat­ták, felemésztette őket Sándor ne­veltetése és később megélhetése. Hortensia is nagy házat visz, a romániai nőmozgalom egyik úttörő élharcosa. De mégis marad vagy 1000 da­rabból álló festmény-, rajz-, váz­latgyűjtemény, amelyeket a háborús események idején Hortensia utolsó pillanatban apjának Vasile Lascăr utca 116. sz. alatti (ma Galaţi utca) házában helyez biztonságba. Az elővigyázatosság helyén való. 1944-ben bombatámadás éri Buka­restet és a légi bombák az Énes utcai Szathmári-házat elpusztítják. Amint a háború után az élet újra megindul, Hortensia arra gondol, hogy visszaállítja a Szathmári-mú­­zeumot. Egy kereskedelmi részvény­­társasággal köt szerződést, s ebben a társaság kötelezettséget vállal arra, hogy a lebombázott ház he­lyére hét-nyolcemeletes tömbházat emel Ennek a földszintjével és első emeletével kizárólag az özvegy ren­delkezik, s ott újonnan berendezik majd a Szathmári-múzeumot. Mire 1948-ban a tömbház valóban elké­szül, bekövetkezik az államosítás. Az új állami lakáskezelőség az egész épületet lakásoknak és üzlet­­helyiségeknek bérbe adja. A Szath­­mári-múzeum megvalósításának ü­­gye így egyelőre elhalasztódik. Hor­tensia még öt évig él s eközben hiá­ba próbálkozik, hogy a múzeum ü­­gyére ráterelje a figyelmet. Halála előtt végrendelkezik és Szathmári Pap Károly hagyatékát az állam­nak ajándékozza, azzal a kikötés­sel, hogy a mintegy ezer festmény­ből, rajzból meg a festő személyes használati tárgyaiból múzeumot vagy emlékházat szervezzenek. Halála óta húsz év telt el, de a múzeum ügye nem haladt előre. A művészi hagyaték a V. Alecsand­­ri utca 16. számú, régi Storck-ház egyik hátsó épületének emeleti rak­tárába került, ahol a végrendelet végrehajtója, Gabriela Storck, mu­zeológus, aki egyébként Szathmári Hortensia unokahúga, őrzi és vár­ja, hogy történjék vele valami. A nagy értékű művészi hagyaték cso­magolópapírba burkolva, poros pol­cokon hever, sem a kutatók, sem a nagyközönség nem juthat hozzá, hogy megtekintse. Úgy érezzük tehát, hogy ennek a cikksorozatnak teljesen jogos a cí­me. Szathmári Pap Károly életmű­vének polcon heverő része csak úgy válhat közkinccsé, mindenki szá­mára hozzáférhetővé, ha megszer­vezik a Szathmári-múzeumot vagy emlékházat. Most kitűnő alkalom volna rá. A Képzőművészeti Alap­nak sikerült elérnie, hogy az Énes utca ház földszintjét és első emele­tét felszabadítsák, és hogy a fővá­rosi tanácstól külön határozattal, saját céljaira, megkapja ezeket a helyiségeket. A megoldás kézenfek­vő: az Énes utcai ház első emele­tén néhány helyiséget adjanak át a Szathmári-múzeum céljaira! A múlt század több más képző­művészének hagyatékából állítottak fel már országszerte — nagyon he­lyesen — reprezentatív múzeumo­kat. Magától értetődő tehát, hogy a rendelkezésre álló és most parla­gon heverő anyagból megszervez­zék a Szathmári-múzeumot is. ÁRVÁT ÁRPÁD A HÉT, 1973. JÚLIUS 13. mmmmm KÉPZŐMŰVÉSZET

Next