A Hét, 1981 (12. évfolyam, 1-52. szám)

1981-01-02 / 1. szám

Az első ostrom A múlt költött körülményei közepette a jelen — a mindenkori jelen — drá­mai tusái elevenednek meg Varga Gá­bor Varrás-kötetében. Mindhárom szö­vege (két dráma és egy forgatókönyv­ jelenhez szóló üzenet a mából — a múlt közvetítésével. Egy elképzelt (kissé na­iv) hűségpróba az aradi várban a vér­tanúk kivégzése előtti napon; Pázmány Péter „kétfrontos“ disputája hitről és szabadságról előbb a kálvinista prédi­kátorral, majd a világi hatalmat kép­viselő Esterházy nádorral; Nagyvárad török megszállásakor a menekülés vagy a helyben maradás dilemmája. Az adott és teremtett szituációk és emberi maga­tartások nekünk szegzik a kérdést: mi a célszerűbb, elpusztulna meggyőződé­sünkért vagy megmaradni, hogy meg­alkudva bár, de mégis átmentsünk vala­mit eszményeinkből az életbe. Ki tudja, az emberrel együtt elpusztulhat a hite is, vagy esetleg éppen a halálával éltet­heti azt, amennyiben mindvégig kitart elvei mellett. „A felkínált alkalommal nem élni [... ] ostobaság“ — mondat­ja egyik hősével az önigazolást Varra Gábor, aki nyilvánvalóan szíve szerint a végsőkig való hűséget hirdető Damja­­nichcsal azonosul. A romantikus hős pátoszával és törhetetlenségével védel­mezte­ vele eszményeit és a hozzájuk való ragaszkodást. A vértanú tábornok, mintha Görgey sorsát vetítené előre, a halálon kívül minden egyebet félre le­het magyarázni. A kompromisszumot kötő ember életével nem válhat hőssé, csupán a halál magasztosíthatja azzá. És mégis, az eszmék és eszmények élő­ket szükségesnek, persze nem feltétle­nül a megalkuvást vállaló — morzsányi lehetőségekkel takarózó — vesztesek személyében. Életünk megóvását igazol­hatja utólag cselekvésünk, ez azonban éppen úgy lehet erkölcsi bukásunk bi­­zonyítéka is. Varga Gábor történelmi dimenziókba helyezi az élet mindennapos alternatí­váit, valóság­ fikció ötvözetéből terem­tett múlt­ képében a maga korának er­kölcsi vívódásait fogalmazza meg. Táv­latosan láttatja azt, amit talán valós közelsége miatt nem mindig veszünk észre. Elénk vetül az életmentés,be­csületérzés dilemmájának másik vetü­­lete is: az ember vereséget szenved eszményeinek átértékelésekor is. Páz­mány Péter az erőszakosan katalizáló ellenreformátort, egykori önmagát vá­dolja Esterházy nádort sújtó kritikájá­val, és így emelkedik vesztesként is hőssé, amikor tehetetlenül áll a földi hatalom önkényével szemben. A drá­mai konfliktus persze nem csupán ezt az értelmezést kínálja; lehetséges, hogy Pázmány a kiosztott szerepet alakítja egy nagyobb játszmában, mégis a szö­veg összességének értelme szerint: nem­zetének mentésére cselekszik a kálvini hitek­ üldözésével, vallóinak megtéreté­­sével, és a velük kötött szövetséget (vagy cinkosságot) is ilyen céllal vállalja. A­­míg a Tábornokokban a szerzői sarkító is egyértelmű képletet állít elénk (hűség vagy árulás). A disputában a konflik­tus összetettebb: a vallás- és gondolat­szabadságot hirdető, kálvinista papot elfogató és megmentő bíboros szembe­kerülése a földi hatalommal egyrészt az ügyeskedő, átvészelő és átvészeltető úgynevezett reálpolitika kudarcát lát­tatja, másrészt elénk villantja az esz­mei és emberi magatartás megítélhető­­ségének ingatagságát. A hatodik ostrom — szabálytalan filmkrónika a szerző szerint, de inkább forgatókönyvnek vagy dialogizált naplónak tűnik — a hely­ben maradást, a vereséget mindenkép­pen vállaló kitartást példázza. Példáz­za a brechti dramaturgia szellemében, még akkor is, ha a szöveg romantikus hevülete olykor ellentmondani látszik az epikus színház távolságot tartó és távolságot teremtő (elidegenítő) sajátos­­ságának. Varga Gábor első kötete műfaji szem­pontból újdonságot hoz a Forrás soro­zatba, és a fiatal szerző kitűnik azzal a próbálkozásával, hogy egyesíti szöve­geiben a ma használatos múltidézési módozatokat (időszerűsítés, hiteles kor­festés, romantizálás, deheroizálás) és valóságos,fiktív történelmi keretben nyilatkoztatja meg hőseit, akik kosztü­mösen bár, a mi disputáinkba szólnak bele. Varga Gábor a logika tiszta kons­trukciójával próbálkozik az érzelmi magatartás kifejezésére. Pontos és for­más mondatai azonban ahelyett, hogy a racionalizmus hűvösségét árasztanák, gyakorta telítődnek romantikus hévvel: ott izzanak, ahol a józan ész hűvössé­gének illene uralkodni. A szerző nem­ sokat törődik a jellemrajzzal, a lélekta­ni mélységek felderítésével, nem bajló­dik a konfliktus bonyolításának egyé­­nítésével és árnyalásával, az eszme­— erkölcsi alapkérdésekre összpontosít, ennek kíván megfelelő keretet terem­teni. És ez a keret nem feltétlenül a színpad vagy a film formanyelvéhez igazodik; szabad — és alakítatlan — mezőnyt nyit a gondolatiság céltudatos megnyilatkozásához. Hogy ebből meny­nyi a tudatos szándék, mennyi a brech­­ti dramaturgia spontán vagy eltanult követése, és mennyi az irodalmi meg­formálás kezdetisége, azt majd Varga Gábor további írásai döntik el. Nagyvárad irodalmi életében ismét erjedés tapasztalható; az utóbbi évek legújabb kibontakozása v­ ám feltétlenül nemzedéki jellegű és semmiképpen sem egyszólamú. A váradi nyugtalanság új­raéledésének sokszínűségét igazolja A hatodik ostrom és a helyi szerzők előtte megjelent kötetei. Varga Gábor könyve új szín a váradi palettán, írásai, nevez­ze őket drámának vagy filmkrónikának, tulajdonképpen burkolt esszék. Lénye­gében, a műfaji megjelöléstől függetle­nül, szerzőjük válaszokat ostromló esz­mei disputáit tárja elénk. Nem tudom, milyen író lesz Varga Gáborból, az el­lenben kétségtelen számomra, hogy gondjainkat szólaltatja meg, némi nai­vitással, de lefegyverzően nemes egy­szerűséggel és meggyőződéssel. S ez tehetségéről tanúskodik. KOVÁCS JÁNOS Teilmann József üdvözlete Varga Gábor: A hatodik ostrom. Krite­­rion, 1980., Forrás: IRODALOM Intim műfaj Az igényes műélvező rendszerint ar­ra is érzékeny szokott lenni, ami az ol­vasott könyv szövege mögött rejtőzkö­dik. Nem tudjuk ugyanis függetleníteni magunkat az olvasás közben fel-felsej­­lő (gyakran előzetes ismeretekből faka­dó) „külső“ tényezőktől, azoktól a kö­rülményektől, amelyek között a szóban forgó mű megszületett, az író egyéni és társadalmi élményeitől. Olykor pedig igen-igen hézagos, sőt érthetetlen len­ne számunkra egy regény, egy vers mű­vészi világképe bizonyos kortörténeti, illetve életrajzi adalékok, momentumok nélkül. A legfigyelmesebb olvasó, a legértőbb ítész számára is hasznosak ezek az is­meretek : elmélyíthetik, sokoldalúbbá te­hetik a megértést, árnyaltabbá a befo­gadást, az értékelést. Hogy könyvkiadásunk eddig sem té­vesztette szem elől ezt az igényt, arra elég utalásszerűen emlékeztetni. A „fe­hér sorozat“ nem egy darabja, a két világháború közötti folyóirataink hasáb­jain napvilágot látott írásokból össze­állított antológiák, az egykori erdélyi művelődési élet serkentésére alakult csoportosulások, intézmények működé­sébe betekintést nyújtó gyűjtemények, illetve a klasszikusok — Petőfi és Jó­kai — erdélyi úti élményeit összefogla­ló gyűjtemények jó példái ennek a ki­adványtípusnak. Különösképpen érdekes és tanulsá­gos az olyan intim „műfaj“, mint az írói levelezés. A nemegyszer csak a leg­közelebbi barátoknak, ismerősöknek be­vallott írói műhelytitkok rendszerint ér­tékes útbaigazításul szolgálhatnak egy­­egy műhöz, életműhöz. Ilyen könyv a Kriterion Könyvkiadónál nemrég meg­jelent Petelei István-levelezés. A magyar lélekelemző novella e meg­­újítóját nem szükséges bemutatnunk, hisz a hajdani kisvárost felfedező, csip­­kefinomságú novelláiból készültek ha­zai válogatások (igaz, eléggé régen: az egyik 1956-ban, a másik 1969-ben), u­­gyanakkor néhány — az utóbbi tíz-ti­zenöt évben írott — tanulmány, mélta­tás is segítségére lehet annak, akit be­hatóbban foglalkoztat az erdélyi szá­zadvégnek ez a sajátos világú írója. A most kiadott, több mint kétszázöt­ven levelet tartalmazó kötetet a klasz­­szikusok kritikai kiadásának szerkesz­tőjeként is ismert irodalomtörténész, Bisztray Gyula állította össze, látta el kísérő szöveggel, jegyzetekkel. (E köny­vének megjelenését már nem érte meg.) A jeles filológus évtizedeken át kutat­ta Petelei életét, írói pályáját. 1949- ben tanulmányt jelentetett meg Petelei István családja címmel (már-már ritka­ságnak számító kiadvány), negyed szá­zaddal ezelőtt pedig ő adta közre újra Petelei legjobb írásait, és az akkor, az újrafelfedezés szándékával készült ter­jedelmes Petelei-portréját 1976-os válo­gatott tanulmánykötetébe is felvette. Most pedig — mintegy utolsó filoló­giai teljesítményként — Petelei szét­szórt irodalmi levelezésének összegyűj­tésére vállalkozott. Miről szólnak ezek a többségükben eddig ki nem adott levelek? Kiknek ír­ta, illetve kiktől kapta őket Petelei? Mint ismeretes, a Marosvásárhelyről elinduló, majd Kolozsvárt újságírósko­­dó Petelei István nemcsak egyik ran­gos novellaírója volt korának, hanem egyik leglelkesebb irodalomszervezője, legigényesebb lapszerkesztője is. Mint kolozsvári újságíró és szerkesztő (a ko­rabeli lapokban eltemetett cikkei tanú­sítják) egy évtizeden át küzdött Erdély társadalmi és szellemi ügyeiért, nem egy fiatal tehetséget ő indított el az írói úton (köztük Thury Zoltánt), az ő ne­véhez fűződik az Erdélyi Irodalmi Tár­saság megalapítása, és elnöke volt egy ideig az ugyancsak kultúrmissziót be­töltő marosvásárhelyi Kemény Zsig­mond Társaságnak is. E kötetben található Petelei-levelek bizonyságai ennek a fáradságot nem is­merő munkának, s egyben hű dokumen­tumai a múlt század végén fellépő, új utakat kereső írónemzedék törekvé­seinek. Néhány sort ragadnék ki Petelei e­­gyik, az élénkebb kulturális életet és szellemi színvonalat szorgalmazó leve­léből. Még 1879 januárjában — pá­lyája legelején — írja Marosvásárhely­­ről íróbarátjának, Jakab Ödönnek: „Nem írsz a K. Zs. [Kemény Zsig­mond] Társaságról, hogy »ne csinálj heccet«­. — Hát aki az ostobaságot ve­ri, a bornírtságot ostorozza, aki a sza­márságot igyekszik nevetségessé tenni­ heccelési szándékból cselekszik-e, vagy azért, hogy helyesebb állapotokat te­remtsen. [. . .] Gúnyt az ostobaságnak. Korbácsot a­­zoknak, akik nevetségessé tesznek nagy dolgokat.“ írók, költők, lap- és folyóiratszerkesz­­tők, könyvkiadók, kritikusok és tudósok a levelek címzettjei, illetve feladói. A többi között a népnemzeti irodalom ha­­gyományait követő Jakab Ödön, az új tehetségeknek helyet adó lapszerkesztő Kiss József, Tolnai Lajos, Reviczky Gyula, Justh Zsigmond, Négyesy Lász­ló, Gyalui Farkas (több kolozsvári lap munkatársa), Szinnyei József (a nyel­vész), olyan jeles történészek, irodalom­­történészek, mint Márki Sándor, Szilád­­yi Sándor, Ferenczi Zoltán. De olvas­hatunk a gyűjteményben levelet Mik­száth Kálmántól, Gyulai Páltól és Be­nedek Elektől. A részletes és pontos jegyzetek az egyes levelek értelmezésén túlmenően igen értékes adalékul szolgálnak az írói pálya egyes mozzanatainak, s ami még fontosabb: élet és mű kapcsolatának jobb megértéséhez, egy majdani teljes Petelei-portré megírásához. A kötet összeállítójának külön gondot jelentett összefüggést felfedezni „egymásnak nem felelős, időben egymástól távol eső le­velek között. Kár, hogy nem kerültek a kötetbe (kiegészítés révén) a hazai könyvtárak­ban, levéltárakban fellelhető Petelei­­levelek. Petelei-levelek találhatók pél­dául az RSZK Akadémiájának kolozs­vári levéltárában (a Hegyesy Vilmos-, illetve a Kovács Dezső-hagyatékban). Tizenkilenc hosszabb-rövidebb levelet írt például a századvégi Kolozsvár is­mert lapszerkesztőjének, Hegyessy Vil­mosnak, aki majd átveszi Peteleitől a Kolozsvár szerkesztését. Kimondottan irodalmi vonatkozásúak a novellákkal akkor jelentkező Kovács Dezsőhöz cím­zett levelek. Íme néhány sor egyik, Kovács Dezső­nek küldött, a kolozsvári író első önál­ló novelláskötetét méltató levélből: „Kedves Uram! Úgy szerettem vol­na megszólítani, ahogy felénk beszél­nek, hogy »Kedves Testvér­«, mert a könyvét ma, vasárnap délután olvasva arra jöttem, hogy egy famíliából valók vagyunk. Akikről beszél a könyvében, azokat személyesen mind ismerem; ö­­römeik örvendetesek nekem; bánatuk engemet is ekképpen megillet: a gyer­mekeivel én is játsztam, vénkisasszo­­nyaival mind beszédes voltam — ez az egész könyv az én világomból van meg­írva.“ Bekerülhetett volna a válogatásba két másik, Szabó T. Attila által őrzött levél is. Az egyik Szabó T. Károlynak, a má­sik özv. Szabó T. Károlynénak szól (Szabó T. Attila Petelei keresztfia). De ettől eltekintve is elmondhatjuk: tanulságos olvasmány e gyűjtemény mindazok számára, akiket művelődési és irodalmi közelmúltunk érdekel, az irodalom kutatója számára pedig for­rásértékű a jelentősége. KOZMA DEZSŐ Petelei István irodalmi levelezése, 1980. Kriterion. Sajtó alá rendezte Bisztray Gyula. Kriterion, 1980. Móricz Zsigmond kritikusa A magyar kritika első látványos meg­újulását a reformkor után a Nyugat hozta. A Nyugat irodalomkritikájával a XIX. század klasszicizmusra alapozó, hagyományos műbírálatát felváltja az impress­ionista kritika, a permanens értékítéletet az intuíció, a megszokott kritikai elemzést a megállapítások ere­detisége. De Bajzáéktól kezdve a ma­gyar irodalomkritika egész másfél szá­zados múltjában ritka az olyan szeren­csés kritikusi és írói egymásratalálás, mint a Schöpflin Aladáré és a Móricz Zsigmondi. Ezért is egyik nyeresége a Móricz-centenáriumnak Schöpflin Mó­­ricz-kritikáinak válogatott kiadása (Schöpflin Aladár Móricz Zsigmondról. Válogatta és az előszót írta Réz Pál. Szépirodalmi, 1979.) Schöpflin hatvan alkalommal írt — kilenc különböző lapban — Móricz Zsigmondról (a kötet ezek közül ötven­kettőt tartalmaz): recenziót, színi bírála­tot, kritikát, esszét, tanulmányt. Az el­ső — a Ház krajcár recenziója — 1908. július 25-én jelent meg a Vasárnapi Új­ságban, az utolsó pedig 1942 októberé­ben a Tükörben. Schöpflin első kritikáiban az ünnep­lés, a rajongás, a doktrinárség vegyesen van jelen. A fordulatot a Sárarany meg­jelenése hozza; ezután a kritikus tehet­ségét és kritikai fegyverét a Móricz­­életm­ű szolgálatába állítja, s Móricz írói fejlődésével szimultán módon alakul kritikusi szemlélete és módszere. A nagy művek bírálatában, összegező igé­nyű tanulmányaiban a zseni szuggesz­­tív hatására Schöpflin önmagát múlja felül; ezek azok a munkák, amelyekben — először a kritikában és az irodalom­­történetben — Móricz írói eljárásának újdonságaira hívja fel a figyelmet. Az egyes művek bemutatásakor a metafo­rikus megfogalmazásokon túl („szenve­dély, nekibúsulás, hatalmas, robbanó ne­­kifeszülés“) kísérletet tesz a móriczi je­lenség lényegének, specifikumának meg­ragadására. Megállapításai a kritikák kronológiai sorrendjében folyamatosan épülnek egymásra, összegszőjük az em­lékbeszéd. Tételei idővel a Móricz-kuta­­tás alapvető tételeivé lesznek. Ilyen a nagy társadalmi és történelmi regények­­re tett megállapítása: „Móricz hozta be irodalmunkba a regényt mint az életkri­tika eszközét.“ A Nyugatban 1911-ben, a Hét krajcár, a Sári bíró, a Sárarany és Az isten háta mögött megjelenése után állítja először Móriczot a magyar Ugar másik művészkritikusa, Ady mellé, mint a „nagy stílus“ alakítóját. Rá egy évre pedig a Huszadik Században közöl tanulmányt Az új magyar irodalom cím­mel, Ady Endre és Móricz Zsigmond al­címmel. Elsőnek figyel fel Móricz pa­rasztábrázolásának újszerűségére, és le­szögezi, hogy a korábbi stilizált parasz­ti alakokkal szemben Móriczcal jelenik meg a magyar Irodalomban az egyedie­­sített, „hús és vér“ paraszti figura (visz­­szatérő példája Túri Dani); hogy Móricz a paraszti társadalmat nem merev, her­metikusan zárt egésznek látja, hanem észreveszi rétegzettségét és a rétegek között ható törvényszerűségeket; és hogy a művek vezérmotívuma a férfi és a nő viszonya, mint ellentét, ennek nyer javára. Móricz műveit Schöpflin kompozíciós kérdésekben bírálta. Ezt a XIX. század esztétikáján és akadémikus szemléletén nevelkedett kritikus gyengéjének szok­ták tekinteni. Azonban Schöpflin kriti­kusi etoszából következik, hogy a for­­malizmus nem válik (válhat) vesszőpa­ripájává, bizonyos szerkesztési kérdé­sekben engedményeket tesz a mű eré­nyei javára. Schöpflin Aladár a funkcionális kri­tika művelője. Ez a kritikatípus először a reformkorban vívja ki polgárjogát: irodalom, társadalom, közönség viszo­nyában határozza meg a kritika státu­sát. Időszerűsége a Nyugat irodalmi mozgalmában újra nyilvánvaló lesz. Ez messzemenően kihat Schöpflin kriti­káinak nyelvezetére is. Ezzel kapcsolat­ban írja Komlós Aladár: „Schöpflin nem csillogni akart, hanem megvilágítani, nem meglepni, hanem megérteni és meggyőzni.“ Ha meggondoljuk, ez a mindenkori kritikának is a fő feladata. VÉGH BALÁZS 1981. január A HÉT 6

Next