A Hét, 1983 (14. évfolyam, 1-52. szám)

1983-07-15 / 29. szám

Új világ a hetedik emeleten Látásunk, akárcsak mindennapi nyel­vünk — eléggé „közhelyes“. Erre manap­ság már a karikatúrák, a grafikai trükkök, játékok körülbelül a keresztrejtvényfejtés, a hétvégi unaloműző szórakozás szintjén mindegyre felhívják figyelmünket, emlékez­tetnek. Ilyenkor rádöbbenünk, hogy látá­sunk mennyire földhözragadt, mennyire be vagyunk zárva egy szűk tér egyhangú perspektíváiba. S mivel a látás hangsúlyo­zottan fogalmi jellegű jelenség és folya­mat mint a nyelvi közhelyekből, ugyanúgy a látás közhelyeiből(től) néha ösztönösen menekülünk. Figyeljük csak meg magunkat, vagy a szomszédunkat, aki teszem azt, falusi vagy városszéli földszintes házból költözött a tömbház hetedik emeletére. Emberünk (talán anélkül, hogy tudná, miért) üres óráiban kedvvel nézelődik, bámészkodik lakása ablakából vagy teraszáról a világ­ra. Mert az utca innen, felülnézetből érde­kesebb. Mert tényleges szellemi erőfeszí­tésbe kerül a tarka kiskutyát megkülönböz­tetni (melynek felülről nem látszanak a lábai, farka eltűnik, s csupán egy tojásdad pacni az aszfalton az egész állat) az el­dobott újságpapírtól, vagy a labdázó gye­rekek csomóba gyűrt, járdaszélre vetett ingétől... És egyáltalán: innen újszerűbb, ismeretlenebb a világ: a kövér bácsi­ka például úgy viseli pocakját, mint valami téli nyaksálat; a méltóságteljes pocak ko­mikusan körülbugyolálja a mozgékony fe­jet, mely már rab madárnak tűnik: pocak­kalitkában — ennyinek és ilyenszerűnek látszik hét emelet magasságából a bá­csi .. . A felülnézet új látószöget adott a világhoz, melynek arca így gazdagabb lett; egyszerű térbeli helyváltoztatás (a hetedik emeletre költöztünk) képes kiolta­ni látásvilágunk közhelyeit és visszaadni valamit környezetünk elveszettnek hitt, pa­radicsomi sokarcúságából. S ez az élmény lehet olyan erős, olyan fontos, hogy „he­tedik emeleti újoncunk", teszem azt, elő­­álljon vele, s ajándékként kínálja fel a földszinti házban maradt egyik vagy má­sik családtagnak: „Mama, ugorjon fel hozzánk este felenként, meglátja milyen érdekes tőlem az utca ...“ Mindezzel csupán annyit akarok mon­dani, hogy „közhelyes” látásunk felfrissí­tése mennyire köznapi, mélyen lényünkben gyökerező ösztön. Ez ösztönünk, a világot sokarcú, csodá­latos látvánnyá tevő képességünk révén lehetséges a képzőművészet. Tehát álta­lunk is, akik igényeljük, elfogadjuk, befo­gadjuk a művész rögzítette látványt, az új illúziót vagy világ­látszatot — valahogy úgy, mint a hetedik emeletre szóló meghívást a földszinti házban élő mama. A valóság újabb vetületeit feltáró és rögzítő képzőművészeti alkotás a többé­­kevésbé kiművelt ösztönű ember számára gondolatértékű: a valami így is látható és láttatható élménye és valósága mindig egy-egy gondolat a világról. Az igazi (kép­zőművészeti) látvány a fogalmiság vala­melyik zónájában gyökerezik. Ezért a lát­vány gazdagsága­ gondolatgazdagságot jelent. Mint az eszmék a nyelv által, a képzőművészet nyelvén megfogalmazott sajátos gondolatok is bárki számára meg­közelíthetők az érzékeny szem, „fogékony látásunk" révén. Ezért a művészet demok­ratikus, akár a nyelv. A művész pedig lá­tásunk, s vele gondolkodásunk — tehát végső soron a világ — dimenzióit tágítja. Az emberiség szakadatlanul „látni ta­nul". A kisgyerek megtanulja, hogy a holdat nem érheti el kézzel, bármilyen közelinek is tűnjék az, a frissen hetedik emeletre költözött lakó felfedezi, hogy a magasból milyen különös látvány a mély­ben lebzselő kiskutya vagy a sétáló bácsi­ka .. . Fred Micos metszetei előtt a szem­lélő átéli —■ a látvánnyal — a virtuóz vi­­lágláttatás kettős csodáját: felfedezi a világ újabb oldalait vagy dimenzióját, és „ellopja", eltanulja a művész „nézeteit". A látás gazdagodó, embert gazdagító fo­lyamatában, úgy érzi, ismét előre lépett. Csodát (s méghozzá kettős csodát) írtam, holott az egész hosszadalmas bevezetővel az „érthetőség" leegyszerűsített közös ne­vezőjére szerettem volna utalni, mely a hetedik emeleti bámészkodást lényegileg (!) a lehetséges műélvezettel társítja, hi­szen a (szellemi) magatartás mélyén u­­gyanaz az ösztön és érzékenység — a szomjúhozó látásé! — munkál. No meg, úgy érzem, ezen az úton (a hetedik eme­leti szemlélődéstől a művészetig) könnyen eljuthatunk Fred Micos látásmódjának jellemzéséhez. A művész egyik metszetén néhány (a munka ritmusába feledkező) emberalak. Mellettük apró foltok, melyeket nem tudom miként (és mivé!) azonosítanánk, ha a kép e két részlete közé nem esne egy tört vo­nal, mely jelzi, hogy a munkások egy tömbház tetején dolgoznak, a foltok pedig: a „lenti világ" (most már felismerhető) elemei ... Hetedik emeleti emberünk hóna alá veheti a metszetet, és elviheti a föld­szintes házba: „nézze mama, milyen érde­kesek az utca foltjai (mint tőlem, a terasz­ról), ez a tört vonal pedig a művészet..." A művész látását elfogadva, világába belépve élmény- és gondolatgazdag e tapasztalás folyamata. Fred Micos egé­szen egyszerű támpontokat (s­ velük teljes műélvezetet) kínáló művészete, ha szabad így fogalmazni: messze rugaszkodik. A már jelzett, emeltebb perspektívából lát­tatja környezetünket, udvarokat, háztető­ket, dombokat, szerpentineket... Ez első látásra fantasztikus, kígyózó formák, alak­zatok mögött a mindennapi világ elemeit láthatja meg és ismerheti fel a már „be­avatott" szemlélő. Vagy, hogy egy lépés­sel tovább menjünk: a köznapiban (Fred Micos által!) felfedezte, felfedezheti a csodálatost. „Mondanivalónak" egy mű­vész számára éppenséggel ennyi sem len­ne kevés. Fred Micos azonban az a fajta alkotó, aki olyan magától értetődően gondolkodik a kétdimenziós síkban, kép­ben, mint a legtehetségesebb esszéírók a nyelvben. Eddig (a talán didaktikus, de szükséges fokozatosság kedvéért) csak emelt pers­­pektívájú képeit említettem, de fontos máris tovább fűzni a bemutatást-mélta­­tást: a felülnézet a magasság-élményt is viszonylagossá teheti és a mélységélményt is felidézheti. Mice? Bivalyok és madarak című metszete szintén fölülről láttatja a (talán pocsolyában) lassan-lagymatagon köröző fekete bivalyokat. És ugyanakkor felülnézetből látjuk a kecsesen suhanó fehér madarak raját. A kompozícióban a lomha fekete bivalyok és cikázó fehér madarak színte­ szinte egy síkba kerülnek — egy „kozmikus nézőpontból" (nagyon magasból, végsőkig fokozott távlatból) ahonnan már-már egyneműsödik a mély­ség (bivalyok) és köznapi magasság (ma­darak), a föld és a jég. Megkapóan bölcs reflexió ez a dolgok viszonylagosságáról. Hangulata nyelvben visszaadhatatlan .. . Mit mondhatna hetedik emeleti embe­rünk e képről a földszintes házban? Közel került egymáshoz, fedi egymást két sík, melyeket nem nagyon szoktunk ilyen „köze­lieknek" elképzelni... A Rejtett kincsek című metszeten Fred Micon újabb bravúrja a nyomtatás techni­kájának kihasználásából származik. A met­­­szeten ugyanis a levegő anyagszerűbben jelenik meg (láthatóbb az, amit láthatat­lannak szoktunk meg), mint más ábrázolá­si módszerek esetében. Csak a tárgyakat kell stilizáltabban ábrázolni, és döbbene­tes viszonylagosság, kétértelműség (­ gra­fikai gondolat) születik: nem tudni, hogy föld és levegő vagy tengerfenék és víz van előttünk a lapon. Inkább egyszerre mind­kettő: áttetsző és mégis rejtélyes univer­zum. Nos, metszeteinek e kozmikus távlatai­ban Fred Micon döbbenetes erővel képes felvillantani, feltámasztani, képi életre kelteni a kelet-európai folklór mágikus világát. Micon különös tér­képzeteiben az erdő, vad és vadász, a kastély, az eltévedt Pe­gazus rendkívül ismerős és ugyanakkor (ebben az ábrázolásban) értelmezően új­szerű. A Szivárvány című metszet szinte össze­foglalás: az (oldalnézetből megragadott) szivárvány fölött mitikus teljességben a Nap mellett ott a Hold is. Alattuk (felülné­zetből) stilizált népi motívumokkal díszített szőttesnek (szőnyegnek) tűnő mező, dol­gozó emberekkel és stilizált (a népművé­­­­etből ismert) alakzatokkal. Folklór ihle­­tettségű és mégis nagyon személyes láto­más, elégia egy létformáról. A stilizált, áttetsző, átváltozó motívu­mok elemzésének vonalán is eljuthatunk Micos különös és (gondolatilag) ismerős nézőpontú képeinek lényegéhez. De úgy vélem, helyesebb, no meg élet- és művé­­szetszerűbb (volt) valamelyik tömbház hete­dik emeletéről elindulni. Mert a kiállító­­teremből úgyis odaballagunk vissza (ha­za). Gazdagodva. Megnyugtató, hogy az utat bárki végig­járhatja. IVÓ PÉTER SPIRU CHINTILA Építőtelep Különvélemény a sündisznóról Fővárosi tárlatok A fővárosi MŰVÉSZETI MÚZEUM (Köztársasági Palota) második emele­ti (két) termében Gábriela Patulea Dragul festészeti és grafikai kiállítá­sát tekintheti meg július hónap folya­mán az érdeklődő. Rendkívül sajátos, egyénien látott és ábrázolt — stilizált! — világ tárul e­­lénk a falakról. Adott pillanatban már olyan érzéseink támadhatnak, mintha nem is valódi festményeket látnánk, mintha a festőnő mágikus erejű­ hatá­sú kirakójátékot űzne színezett vá­szonra ragasztott virágszirmokkal és levelekkel... Persze, a levelek-szir­­mok tényleg festettek (nem ragasztot­tak), a játék, a kísérlet pedig bámu­latba ejt: e két elemmel (szirommal és levéllel, ezek körvonalaival-színeivel) mi minden kifejezhető! Sőt, a végén azt is készséggel elismerjük, szinte minden kifejezhető velük. A művész­nő meggyőzött... Az önmagához, té­máihoz, eszközeihez hű, önnön lehető­ségeivel állandóan kísérletező művész diadala ez. Aki néhány elem variá­cióival mágikus hangulatú, örvénylő, fantázia-megmozgató kompozíciókat hoz létre, melyeknek minden részlete jelentéses, kölcsönösen „utalásos“, di­namikus összefüggésben él (!) az e­­gésszel. Úgy tűnik például, hogy falevelet látunk a képen. A tekintetet, a figyel­met a foltok, vonalak örvénylése a részletek felé irányítja, mely részle­tek: falevelek vagy virágszirmok, s ezek együttesen faként utalnak a le­vélnek tűnő egészre. Az áttűnéseknek olyan játéka sziporkázik felénk, mely­nek eredményeként — másik (Pillangó című) képen — a keretezett felületet betöltő pillangónkban virágok villódz­­nak (avagy: általuk, belőlük alakul ki a pillangó képe), s mögöttük fölsejlik a (virágos, pillangós) mező. A pillan­gó szárnnya: virágok mezeje; a virágos mező: pillangó; a virágok: pettyek a pillangó szárnyán stb. stb. A nyelv metaforái nem fedik és idézhetik fel ez áttűnéses, plasztikus képteremtés gazdag, mozgékony és fantázia-felcsi­­gázó hierarchiáját. Ez már nem egy­szerűen technika, hanem „rögzített lá­tás“, melynek ha részeseivé válunk, máris: elgondolkoztató „láttatás“, ha­tékony festői látomás a világról. A láttatás ilyen képességeivel meg­áldott festőnő magabiztosan írhatja néhány alkotása alá ezt a címet: Az Idő- Mert tényleg képes megajándé­kozni a tárlatlátogatót, műve szemlé­lőjét az illékony idő különös, egyedi­en egyszeri képzetével. Vonzó, érdekes alkatú egyéniség, élményszerűen egyenletes, színvona­las, meditációra, együttgondolkodásra késztető kiállítás ... • A DALLES TEREMben két neves művész munkáit láthatjuk ebben a hónapban. Fred Micow metszeteinek sorozata a képi gondolkodás meghökkentő logi­kájával „üt szíven“ — vagy inkább: képzeleten ... Spiru Chintila festményein éles, szögletes formákat-vonalakat látunk szürke, acélos színekben. Ha a nyo­masztó egyhangúságot elfogadja a né­ző — aki „befogadó“, ha igaz — ak­kor eldöntheti (vagy legalábbis elme­renghet rajta), hogy mennyiben és miként érdem a festészetben a nem túlságosan (hanem eléggé „módjával“) következtető következetesség. Az Academiei utcai GALÉRIÁban Octavia Tarălungă állította ki akva­­relljeit és illusztrációit. Az akvarellek bódító, tarkabarka színeit mintha nem vízzel, hanem sziruppal keverte volna ki a művésznő — tizenkilence­dik századiasan andalító zenét hallgat­va. A tarkabarka barkácsolás szint­jét csupán néhány kép haladja meg, azok, melyeken nem bájos kutyushoz hajol az érzelmes hölgy, hanem (pél­dául) a barátnőhöz: fogyókúrás recep­tet kunyerálni. Sajnos, Octavia Ţară­lungă festményein ritka az ilyen — karikírozó — villanás. Érdekes azon­ban, hogy meseillusztrációira épp ez a látásmód jellemző, ez érvényesül bennük — sikeresen. Andersen, Dom­niţa Marga vagy Pierre Daninos il­lusztrációi színvonalasan képviselik kiállításán e műfajt. A CAMINUL ARTEI emeleti termé­ben Constantin Raducan rajzai és fest­ményei láthatók. A lapokon, a vászna­kon egymástól néhány vonásban, szín­ben, árnyalatban különböző, tüntetően egyszerű — és nem alak- vagy tárgy­szerű — alakzatok. Legtöbb kép címe: Határ. Azt sugallná a cím, hogy e ki­állításon arról lenne szó: meddig ter­jedhetnek a festészet határai? A CAMINUS ARTEI földszinti ki­rakatában csábító plakát: Állatszob­­rok. A teremben két tucatnyi képző­művész egy-egy alkotása. A báránykát egy az egyben — és persze márvány­ban — ábrázoló szobortól az elvonat­koztatás végletes termékeiig a változa­tos megoldások egész parádéját élvez­hetjük. Alfréd Dumitriu fémből ké­szült sündisznója például azzal sokkol, hogy megszólalásig („vinnyogásig“?) hasonlít az élőhöz, melynek tüskéit annyian hasonlították acéltűhöz. Nos, a szobrász végrehajtotta, megvalósí­totta az eddig nyelvben szunnyadó öt­letet anélkül, hogy a naturalizmus vádjával vagy címkéjével illethetnénk. Groteszk kisszobra igazi művészi teli­találat: egy alkotó „különvéleménye“ a sündisznóról. . . Anton Eberwein két röpülő madárrajt állított ki: a függő vaslapszerkezetek illúziókeltőek, ha­tásosak ... A kis szobrok sokaságából Ion láncút műve emelkedik ki; ló és lovas e „közös mellszobra“ lendületes szimbiózist fejez ki. A lovas felemelt keze egyszerre (lehet) súlyos pallos vagy pajzs vagy fenyegető tenyér; a ló öklelő fején előre álló szarv; két alak — ember és ló — célirányos egy­­gyéolvadásának kivételesen sikerült és újszerű megvalósulása ez a szobor ... A kiállítás külön érdekessége, hogy a munkák melletti címkék csak a mű­vész nevét tüntetik fel, de az ábrá­zolt állatot nem nevezik meg. Így az­tán az elvontabb állatszobrok körül érdekes, parázs állattani és esztétikai viták adódnak (főként a vonzó téma okán a terembe tóduló suhancok kö­zött), eldöntendő például, hogy egyik vagy másik kőtárgy mit mintáz: var­jút, halat, netán jegesmedvét? A PETŐFI SÁNDOR MŰVELŐDÉSI HÁZ kiállítótermében Czitrom Béla szobrai a fémformálás lehetőségeinek több módozatát felvonultatják. De akár klasszicizáló domborművet, akár kép­keretből kikandikáló szobrot látunk — mindegyik megkapó. Fiatal művészről lévén szó, kiállítása tényleg ígéretes. Újító kedvének, ötletgazdagságának szép bizonyítéka az a fejszobor, melynek egyik szemüvegéből, annak mélyéről fényes fémhenger csillan, néz ránk, csak tehetséges szobrász „kap el ilyen tekintetet“. ti. P ) 5 A HÉT 1983. július 15. KÉPZŐMŰVÉSZET

Next