A Hét, 1984 (15. évfolyam, 1-52. szám)

1984-05-31 / 23. szám

Alkotta a nép — a Párt, Nicolae Ceausescu 9 elvtárs vezetésével (Folytatás az első oldalról) tájainkon a kommunisták pártja, annak bölcs vezetője, Nicolae Ceausescu elvtárs irányításával az egész nép írja?! Az avatóünnepség reggel Cernavodán, a csatorna dunai bejáratánál kezdődött. Az elnöki helikopterből kilépő Nicolae Ceausescu elvtársat és Elena Ceausescu elvtársnőt a legmesszebbmenő szeretettel fogadták és köszöntötték mindazok, akik tanúi lehettek ezeknek az ünnepélyes pil­lanatoknak. A csatorna felavatása egyide­jűleg a cernavodai kikötő avatója is volt, a kiépített kikötő évi egymillió tonna áru­forgalmat képes lebonyolítani, lépcsőze­tes továbbépítésével pedig hétmillió ton­náig lehet bővíteni. A kikötőből a Lancea motoros Nicolae Ceausescu elvtárssal és Elena Ceausescu elvtársnővel a fedélzetén arra a pontra, a nulla kilométerhez ér, ahol megnyílik a tulajdonképpeni csatorna. A parton felso­rakozó tízezrek éljenzése közepette Nicolae Ceausescu elvtárs elvágja a csa­torna bejáratánál keresztbe feszített sza­lagot: szabad az út! Felhangzik a Him­nusz, huszonegy díszlövés és a Dunán ál­lomásozó katonai hajók kürtjei üdvözlik a csatorna felavatásának első aktusát. A Lancea megindul a csatornán ... Most, az avatás után foglaljuk röviden össze, mi is lényegében a Duna—Fekete­­tenger csatorna. A történelem feljegyzi a nagyszabású létesítmény fontosabb műszaki adatait: vízmélység normális üzemmenet mellett 7 méter; szélesség a csatornameder fene­kén 70-, 90-, 120 méter; magasságkorlá­tozás a hidak alatt 17 méter; két irányú közlekedés konvojokkal, hat-hat, egyen­ként 3000 tonnás uszállyal, tolatóhajókkal; egy-egy konvoj hossza 296 méter, széles­sége 23 méter, merülési mélysége 3,8 mé­ter. Hajózhatnak továbbá a csatornán 5000 tonna befogadóképességig terjedő hajók, maximális merülési mélységük se­bességkorlátozás mellett 6 méter. Nagy­szerű ajándék ez, amelyet a román nép a párt vezetésével, a pártfőtitkár, Nicolae Ceausescu elvtárs vezetésével ad az or­szágnak és önmagának, szabadságának 40. esztendejében mintegy fogadalomként is arra, hogy töretlenül halad tovább a sokoldalúan fejlett szocialista társadalom építése útján a kommunizmus felé. Az elnöki hajó a parthoz simul. Nicolae Ceausescu elvtárs és Elena Ceausescu elv­társnő nyitott kocsiban folytatja útját a cernavodai csatorna­ hídra. Ez a kettős rendeltetésű — vasúti és közúti — híd szerves folytatása a Duna és a Borcea-ág fölött épülő hídláncnak. A karcsú, eredeti műszaki megoldásokat igénylő híd alsó szintjén a vasút két sínpárja, felső szintjén az országút négy sávja fut. Innen, a hídról mutatják be Nicolae Ceausescu elvtársnak és Elena Ceausescu elvtársnőnek a cernavodai vízlépcsőt. A zsilip a vízlépcső legfontosabb objektu­ma. Méreteit szemlélteti, hogy több vas­betont építettek bele, mint az argeti vízi erőműbe. A zsilipkapu kettős szigetelése a Duna bármekkora árhullámának képes el­lenállni. Nicolae Ceausescu elvtárs és Elena Ceausescu elvtársnő a magasból megszem­léli az első uszálysor betolatását a zsilip­kamrába. A párt vezetői a Mihai Viteazul motoroson folytatják útjukat a csatornán. Medgidián ismét ezrek köszöntik Nicolae Ceaușescu elvtársat , a város lakosai, a csatorna építői. És egy emelvényen szem­léletes bemutató- nagy teljesítményű munkagépek sorakoznak, azok, amelyek a csatorna építése során mutatkoztak be. A román gépgyártóipar csúcsteljesítményei. Ezek is hozzájárultak a csatornaépítés si­keréhez. Itt, Medgidián a kikötő alapozása és építése a soros feladat. A 39-es kilométerkőnél Nicolae Ceausescu elvtárs azokkal a katonákkal találkozik, akik a békés építőmunka arc­vonalán bizonyították nem csupán szakmai rátermettségüket, hanem hazafias odaadá­sukat is. Mészkőben, krétahegyekben kel­lett utat nyitniuk a szélesen hömpölygő víznek. És teljesítették kötelességüket, ezt jelentik most a főparancsnoknak. Az ifjúság csatorna-szakasza következik. A KISZ, a korábbi ifjúsági munkatelepek forradalmi hagyományait követve, a csa­torna tíz kilométerének építését vállalta magára. Az évek folyamán több mint 46 000 munkásifjú és diák öltött brigádosi egyen­ruhát és dolgozott a csatornán. A 48-as kilométerkőnél, ahol a Mihai Viteazul mo­toroshajó megáll, az országos ifjúsági munkatelep parancsnoka jelenti: a KISZ teljesítette feladatát. És engedélyt kér, hogy a jobb parton emelkedő magaslaton megkezdhessék az Ifjúsági Emlékmű ala­pozását. Az alapba egy fémhengerbe zárt pergamen-tekercset helyeznek el, amely rögzíti a nap jelentőségét és a következő felemelő szavakkal zárul: „Tudják meg az eljövendő nemzedékek, hogy mi eleget tet­tünk kötelességünknek a haza felemelke­dése szolgálatában." Eleget tettünk kötelességünknek , ki­mondva, kimondatlanul ezt sugallja a csa­torna felavatásának minden mozzanata, a főtitkári látogatás minden pillanata. Az elnöki motoroshajó az agigeai vízlép­csőhöz közeledik. A talaj szerkezete, a földcsuszamlások, a vízbetörések itt kü­lönleges megoldásokat követeltek. Ennek látható nyoma a betonágy, amelyben a csatorna vízszalagja a tenger felé közele­dik. Itt emelkedik a Konstanca—Mongólia országutat összekötő látványos függőhíd. A kilencven méter magas oszlopon 300 méter hosszú, négysávos híd terhe feszül. A víziút végén Nicolae Ceau$escu elv­társ és Elena Ceausescu elvtársnő az ági­, geai zsilip ellenőrző tornyának erkélyéről tekintenek körbe: épül a kikötő, a hajója­vító műhely. A zsilipkamrában uszályok az új kikötő mólójának építőanyagával. Nicolae Ceausescu elvtárs, a zsilip vezér­lőfülkéjéből gombnyomással megnyitja a zsilipkamra hatalmas fémkapuját. A tola­tóhajó kiterelheti az uszályokat a tenger­re. Megnyílt a csatorna! Az eseményt Agigeán másfél százezer ember részvételével nagy népgyűlés tette emlékezetessé. Nicolae Ceausescu elvtárs a népgyűlésen mondott beszédében megál­lapította, hogy a csatorna korszakalkotó siker, és legmelegebben gratulált azoknak a munkásoknak, technikusoknak, mérnö­köknek, katonáknak, brigádosoknak, akik a csatorna tervezésén és építésén dolgoz­tak. „A csatornaépítés —­ mondotta a párt főtitkára — óriási összegeket és anyag­­mennyiséget, nemzetgazdasági erőforrá­sainknak, népünk erőinek általános moz­gósítását igényelte. Bátran állíthatjuk, hogy a Duna—Fekete-tenger csatorna, ez a nagyszerű vívmány, tulajdonképpen egész népünk műve, hiszen népünk min­denben támogatta sikeres kivitelezését, mindent megtett ennek érdekében." És a párt főtitkára beszédében a to­vábbi távlatokat is felvázolta: a csatorna­­építés tapasztalatait az újabb objektumok építésén kell kamatoztatni: a Poarta Al­bă—Midia elágazáson, ahol az ifjúsági munkatelep már tavaly megkezdte műkö­dését, és a Bukarest—Duna csatornán. Hassunk oda, hogy Bukarest nemsokára a Duna és e csatorna közvetítésével bizo­nyos értelemben fekete-tengeri kikötő le­gyen!" És ugyancsak a távlatok közé tar­tozik az a Nicolae Ceauşescu elvtárs által bejelentett terv, hogy komphajóvonal lé­tesüljön Konstanca és egy fekete-tengeri török kikötő között, valamint hogy a dél­­konstancai új kikötőben szabadkikötő öve­zet létesüljön. Mert a csatorna gazdasági jelentősége a dunai és tengeri hajózásban érdekelt számos ország számára kulcsfon­tosságú. Nicolae Ceauşescu elvtárs az agigeai népgyűlésen a világpolitika feszült kérdé­seiről is kifejtette álláspontját, a szocia­lista Románia álláspontját. És ismét fel­hívással fordult az európai állam- és kor­­mányfőkhöz, politikusokhoz, népekhez, hogy fogjanak össze, biztosítani a népek békéjét, a nemzetek közötti együttműkö­dést. A csatorna, mint minden történelmi tett, s a gazdasági tettek is történelmiek, egy egész ország, egy egész nép műve. A párt­program, a Ceauşescu-korszak, a szocialis­ta építés sikerét hirdeti a jelenkor és az utókor számára is. VAJNOVSZKI KÁZMÉR SYMCOMP^ 3 A HÉT 1984. május 31

Next