A Hét, 1987 (18. évfolyam, 1-52. szám)

1987-03-26 / 13. szám

Három találkozás a felügyelővel Aki szereti a krimit, detektív­­történetet, a műfaj gyöngysze­meit találja Bogomil Rajnov kö­tetében. A három kisregény min­­denikének középpontjában ott van egy-egy hulla, körülötte több rendbéli gyanúsított, közöt­tük a rejtélyes, magát igen jól leplező gyilkos, és mindenikük fölött természetesen a titokra é­­les elmével fényt derítő, a szála­kat kézben tartó, kibogozó fel­ügyelő. Ez utóbbi helyzetét egy­általán nem irigyelhetjük, hiszen dolgát igencsak megnehezíti az a tény, hogy valamennyi gyilkos­ságot olyan fondorlatosan haj­totta végre a tettes, hogy felü­letes rápillantásra öngyilkosság­nak is lehetne tekinteni. Ha vi­szont közelebbről vesszük szem­ügyre az esetet, és elfogadjuk a bűntény lehetőségét, menten számtalan gyilkosjelöltre bukka­nunk: régi haragosok, döhödt szomszédok és rokonok, pénzsó­­vár kitartottak — akiknek meg­annyi okuk lett volna a tett el­követésére — közül kell kiválasz­tani azt az egyet, aki valóban véghez vitte, jóllehet, esetleg ke­vesebb oka és kifogástalanabb alibije van. Ám Petar Antonovot, ballon­kabátos felügyelő barátunkat sem ejtették a fejére. A gyilkos által hagyott legapróbb nyomo­kat is tüstént észreveszi, s ha ez sem segítené, akkor előveszi pszichológusokéval vetekedő emberismeretét. Mellesleg pedig sorsokat, életmódokat ismer és ismertet meg, házasságok útját egyengeti, és igen mulatságo­san beavat bennünket saját ma­gánéletének titkaiba, az udvar­lásra elszánt agglegény csetlés­­botlásaiba is. Teszi mindezt olyan jóízű, létekből fakadó hu­morral és öniróniával, amely ta­lán a krimi szokásos izgalmainál is jobban leköti az olvasót. A könyvet tehát nemcsak a krimi, hanem a lebilincselő, egészsé­ges humor kedvelőinek is jószív­vel ajánlhatjuk. ADONYI NAGY MÁRIA Zorika álma Sinka Károly vendégrende­zésében, Grigore Gorduz han­gulatos színpadképével mutat­ta be a temesvári operaház Lehár Ferenc Cigányszerelem című népszerű operettjét, a­­melynek vékonyka cselekmé­nye egy hajdani bánsági népi hiedelemnek a mulatós szá­zadfordulóra transzponált — félig komoly, félig játékos — megelevenítésére épül. Ha el­jegyzésük előtt — úgymond — a lányok isznak a Cserna kristálytiszta vizéből, megál­modják sorsukat, jövendőjü­ket. A belediktált bortól­­ a varázslatos patakvíztől álom­ra szenderült szépséges Dra­­gutin Zolika, akiben erős vonzalom ébredt a szépen he­gedülő cigánylegény, Józsi iránt, s eljegyzése napján kész lenne megszökni s vilá­gé menni vele, világosan és okosan megálmodja, hogy nem a csapodár prímás olda­lán, nem a másfajta szokások és törvények szerint élő cigá­nyok között vár reá az igazi boldogság; megbékélten nyújtja tehát kezét az apja ál­tal kiszemelt vőlegénynek, a szomszéd földbirtokos­ fiának, Suba subával... A vérszegény és banális történetet egyedül Lehár hangulatos és dallamos muzsikája élteti. Dicséretes e­­rőfeszítései dacára a temesvá­ri előadás rendezőjének csak részben sikerült kiköszörülnie és áthidalnia a szövegkönyv­­írók — Alfred Maria Willner és Robert Boldansky — mu­lasztásait, következetlensé­geit és modorosságait, össz­hatásában a produkció épp ezért eléggé felemás. Csak he­lyenként érvényesül a felsza­badult, könnyed — operettes — hangulat, ritmus, lendület. A nagyobb mozgalmasságot teremtő táncbetéteket is kiik­tatták az előadásból. A fő­szerepek megformálói, a ren­dezői elképzeléssel összhang­ban, nemcsak a partitúra ki­fejező megszólaltatására tö­rekedtek, hanem erőteljesebb, dinamikusabb színpadi játék­ra is. Nagyon jól alakította Dragutint Airizer Csaba, vér­beli operettprimadonnának bi­zonyult ezúttal is az Ilonát megformáló Rodica Miloia. Mihály kocsmárosként a fia­tal Constantin Ghircan jeles­kedett, s megérdemelte a sok tapsot Juci és Gajetán — Kontrás Ágnes és Alexandru Draia, illetve­ Manuela Poto­­pencu és Alexandru Sirbu — mókás kettőse is. A vágyako­zó, majd kijózanodó Zorikát Teodóra Ciucur és Liliana Mihailescu kelti felváltva é­­letre. Egyébként kettős vagy éppenséggel hármas szerep­­osztás játssza a Lehár-operett valamennyi fontosabb alakját. A zenekart Mihai Vâlcu ve­zényli. SZEKERNYÉS JÁNOS szire ismét meghívása van, s klasszikus műsorán kívül Koz­ma Mátyás népi témára írt Variációit adja majd elő. Gyermekkorában barátko­zott meg az orgonával. Nagy­apja orgonaépítő-javító mes­terként vezette be a sípok, fújtatók világába, amikor a nagybányai vagy váradi hang­szereket javította. A nagy­bányai zenelíceum zongora szakán, végzett, majd kétévi korrepetálás után fölvételizett a bukaresti főiskolára. Lídia Sumnevici tanítványaként részt vett a prágai zeneakadé­mia mesterkurzusán (1980), aztán a weimari zeneművésze­ti főiskola hagyományos, nem­zetközi nyári szemináriumán (1981), végül a Liszt Ferenc emlékére kiírt budapesti nem­zetközi orgonaversenyen (1982). Oklevéllel a kezében három évig tanított zongorát az ud­varhelyi művészeti népiskolá­ban, most pedig Marosvásár­helyen vállalt tanítványokat. És közben­­ gyakorol, hang­versenyezik. Műsora változatos, bár leg­inkább Bachot kedveli mint az orgonaművészet alfáját és ómegáját. De igencsak vonz­zák a romantika nagyjai, Cé­zár Franck és Liszt (a B-A-C-H-t ezúttal is meg­szólaltatta). Ám a repertoárt a hangszer milyensége is meg­határozza. A brassói orgona A Cintarea României című folyóirat érdeklődésé­nek homlokterében a Meg­­éneklünk, Románia országos fesztivál rendezvényei, a köz­művelődés elvi és módszer­tani kérdései állanak. Meg­szólaltatja a fesztivál ren­dezésében illetékes közpon­ti szervek képviselőit (In­direct: organizatorii festiva­lului) beszámol az ország egyes megyéjében elért e­­redményekről („Judeţele pat­riei sub semnul noii cali­tăţi"), tudósít a közműve­lődési élet friss eseményei­ről („Idei în acţiune“), mód­szertani írásokban, állásfog­­laló cikkekben hasznos út­mutatással szolgál a közmű­velődés irányítóinak és rész­vevőinek. Idei első számából kiemel­jük az Înalt omagiu în ia­nuarie“ című összeállítást. A lap februári száma közli Nicolae Ceauşescu elvtárs, pártunk főtitkára beszédét a magyar és a német nemze­tiségű dolgozók országos ta­nácsának közös plenáris ülé­sén, valamint a plénumon el­­hangzott felszólalásokat. „Atelier“, „Műhely“, „Für die Laienbühne“ címmel a folyóirat változatos repertoár­anyagot közöl műkedvelő e­­gyüttesek számára. A januá­ri „Műhely “-rovatban vers­összeállítás, kórusmű, lírai oratórium olvasható, a feb­ruári szám hasonló rovatában pedig színpadra alkalmazott farsangi népszokás (szerző: Kardalus János), Tudor Po­­pescu egyfelvonásosa (A hű­­séges barát), valamint Ko­vács Piroska bábjáték­a ol­vasható. MOHR LAJOS ötvösmunkája Kiállítás A konstancai Fantasio balett-társulat, amelynek mű­során klasszikus és modern táncszámok egyaránt szere­pelnek, hosszabb európai turnéról tért vissza év elején. Ausztriában, az NSZK-ban, Svájcban, Luxemburgban, Belgiumban lépett fel a társulat és mutatta be elsősorban teljes Csajkovkij-műsorát, A hattyúk tavát, a Diótörőt a Csipkerózsikát (ezt mi is láthattuk nemrég a tévében). A román balett általában jó hírnek örvend világvi­szonylatban, amit ez alkalommal az elismerő sajtóvissz­hangon kívül egy különleges díj is megerősített: a nyu­gat-berlini színházi klub létesítette. „A legkiválóbb dí­ja­“Hazatérése után a Fantasio fiatal erőkből álló együtte­sének ismét új eredeti bemutatója volt. A balettirodalom egyik leglátványosabb művét, Szergej Prokofjev Hamu­pipőkéjét vitték színpadra Oleg Ilanovschi érdemes mű­vész koreográfiájával és rendezésében, aki nemrég ün­nepelte hetvenedik születésnapját. Érdekes, színes világ A megyei mozivállalat és a Képzőművészek Szövetsége helyi csoportjának meghívására február közepén Arad vendége volt a Blaier-házaspár, Tamás Klára és film­rendező, forgatókönyv-író férje, Andrei Blaier. A Maros moziban hat napon keresztül vetítették Blaier legsike­resebb filmjei közül az Ütközet árnyékban (a film ős­bemutatója is Aradon volt még tavaly májusban), Fe­hér sötétség, Napi hírek, A birodalom hamujában, Virá­gos levelezőlapok, illetve az utóbbi évtized legnagyobb hazai közönségsikert aratott Mindent a fociért című alkotását. Az ACIN-díjjal többszörösen jutalmazott, több külföldi fesztiválon is díjat nyert filmrendező aradi tartózkodása alatt többször is találkozott a mozi­kedve­lőkkel, felvillantott valamit a filmezés kulissza­titkaiból, felelevenített néhány érdekes mozzanatot egy-egy film születésének folyamatából. Nem véletlenül hívták meg Blaier Tamás Klárát sem, hiszen nevéhez fűződik az elmúlt évek legsikere­sebb hazai filmalkotásainak jó néhány plakátja, köztük a művész 1984-ben Chicagóban nagydíjas munkája, ame­lyet a Lehetetlen szerelem című filmhez készített, s amely meghozta alkotójának, a nemzetközi elismerést is. A ki­váló reklámgrafikus impresszionista, helyenként szürrea­lista ihletettségű rajzaiban mindig az optimális megol­dást keresi a gondolat, a cselekmény, a film, színdarab mondanivalójának leghatásosabb kifejezésére, egyetlen jellegzetes pillanatba, jelenetbe sűríti a több órás elő­adás lényegét. A plakát mindenkori célja, hogy meggyőzzön, mozgó­sítson, hogy a semleges szemlélőben, a sétálóban is ki­alakítsa az elhatározást: meg kell néznie a filmet, a szín­darabot, kiállítást, meg kell vennie a reklámozott termé­ket. Első aradi egyéni kiállításának alkotásait nézve meg­győződésem: Tamás Klára reklámgrafikái első látásra is határozott nyomot hagytak a szemlélőben, és minden bi­zonnyal részük lesz egy-egy hazai filmalkotás, a főváros­ban műsoron lévő színdarab közönségsikerében. Tárla­­­­tán érdekes, színes világ tárul a látogató elé. UJJ JÁNOS Ritka merészség — ha egy nő az orgonát vá­lasztja hangszeréül. Erőt, e­­nergiát és nagy koncentrációt kíván bonyolult kezelése. Bö­­gözi Molnár Tünde idestova hat éve van a pályán — 1982- ben végezte a fővárosi Cip­­rian Porumbescu zeneművé­szeti főiskolát —, de már tíz éve lép föl nyilvános hangver­senyeken. Nemrég második önálló estjét hallhattuk Ma­rosvásárhelyen, a Művelődési Palota remekül fölújított or­gonáján. Műsora ezúttal Bach, Liszt, Cézár Franck, Tudor Ciortea és Messiaen szerzemé­nyeit ölelte föl, de játszott már Régert is a bukaresti Athenaeum­­nagytermében, szerte az országban pedig egyéb Bach-műveket, a régi mesterek közül Buxtehudét, Bruhnst és másokat. Brassó, Szeben, Medgyes, Nagyvárad, Nagybánya, Temesvár közön­sége hallhatta hangversenyeit az elmúlt évek során, 1985- ben pedig a bukaresti Athe­­ naeumban lépett fel, ahová ő­például a barokk zene hang­szere, a vásárhelyi Művelődési Palota romantikus orgonáján igen szép hangszünek folytán jól hangzanak a romantikus szerzők művei. Műsorát ebben az évben is tovább bővíti — habár az orgonairodalom olyan nagy, hogy megszólalta­tásához talán egy emberélet sem elegendő. METZ KATALIN Az ATM 1986. évi díjazottjai SZÍNHÁZ Rendkívüli díj: Dinu Săraru és Valeriu Râpeanu. Színi­kritika: Miruna Ionescu és Ion Cocora. A legjobb előadás díja: Romulus Guga: Amurgul burghez (Teatrul Mic) és Ion Brad—Dan Micu: Ultimul bal (Nottara). Rendezés: Cătălina Buzoianu: Dimineaţa pierdută (Bulandra) és Sil­viu Purcărete (több rendezéséért). Színészi alakítások: Tatiana Jekel, Coca Bloos, Victor Rebengiuc, Dionisie Vit­­cu. . BÁBSZÍNHÁZ A legjobb előadás: Aventuri cu Scufiţa roşie (Ţăndărică). Rendezés: Maria Merluţ a Lungul nasului című előadá­sért (Marosvásárhely) és Kovács Ildikó: Păpuşa de lemn (Szeben). Színészek: Rudolf Moca (Marosvásárhely) és Liviu Berehoi (Ţăndărică). ZENE Rendkívüli díjak: Mircea Basarab, Nicolae Boboc. Kriti­ka: Doru Popovici. Előadóművészek: Gavra Costea és Weisz Ferdinánd (Kolozsvár-Napoca). Karmesteri díj: Ilarion Ionescu-Galaţi (Brassó). A zsűri számos egyéb díjjal és oklevéllel jutalmazott több más színházi szakembert és zeneművészt is. Szerkeszti: KACSIR MÁRIA 1987. március 26. A HÉT 2

Next