A Hét, 1992 (23. évfolyam, 1-52. szám)

1992-10-22 / 42. szám

kijavított, magasabb százalékot mon­dott a menedzselésre.) Egy ilyen találkozó ritkán végződik gyakorlati következményekkel (legfel­jebb a következő megbeszélés idejét­­helyét rögzíti, a következőét talán épp Erdélyben, talán ismét Bécsben?). A Naumannéknál jó hangulatban, kizáró­lagosságok kizárásával lezajlott viták­nak is az volt a fő tanulsága, hogy jó együtt lenni, egymás házatáján (a kö­zösben?) széjjelnézni. S ha történetesen bejön valami abból, ami Huba­y Mik­lós ötlete volt — és Konrád mint a PEN nemzetközi elnöke felkarolta a javaslatot —, vagyis ha sikerül PEN- keretben, UNESCO-keretben tenni va­lamit a már elviselhetetlenül magas postai díjszabások csökkentéséért a­ könyvek és­ lapok nemzetközi cseréje (a megismerhetőség) érdekében, akkor nyugodtan történelminek mondhatjuk a két magyar PEN-központ e találko­zóját. Én szkeptikus vagyok ez ügyben, s így csak azt mondom­­, normális­­mun­kaértekezleteken, szolid fogadásokon vehettünk részt — és, a hely szellemé­hez igazodva, nyugodtan­­kijelentitet­jük, „ez sem semmi“. LÁSZLÓFFY ALADÁR _______ex.­­ RASMUN/ CANKOJe Az­­egész.--­'a fő-fő feltétele: „Sofia ne kelj fel az asztaltól jóllakva­... “ Réfii jó és józan alapok, annyira dicséretes, hogy nyilván cinizmus számlát mehet csak az a megjegyzés, hogy persze, ha megfogadták volna minden­kidben, már réges-rég nem 500 milliárd ember ellátási gondjai nehezednének a világra, hanem leg­alább 50—60 milliárdnyian élnének a Földön, olyan van egészséggel, rí­melj/ már önmagában jó étvágyat je­lent... Szóval circulus viciosus! Különbér! is a bidifalaknak meg a szomáliaiaknak, meg a Kalahari la­kóinak még asztaluk sincs, nem­hogy valaha is jóllakna keljenek ■fel mellőle, mégis belehalnak... Szóval az egészségnek más lehet a fő-fő feltétele, ha egyáltalán van neki. Az ellátásnak viszont­ már könnyebben kerülnek efféle­ alapkri­tériumai, melyeket egy ilyen ál-sza­badpiacos gazdaságban, mint ami nálunk honosodott mag, csak­ az ügyeskedői: nem­ próbálnak megke­rülni: s ők — csillagászati árakon — bármivel, azaz mindennel képesek és hajlandók ellátni. Emlékszem arra a régi kaján anekdotára, miszerint a közép-nyugat hőskorában felta­lált m­irlines-bor, az alakulóban lévő amerikai á­r­uh altípus egyik út­törő tulajdonosa egy olyan reklám­ba búko­t kelt­, hogy: aki nála na­gyobb lépésben olyant rendel, árust nem tud szállítani, egy évig ingyen vásárolhat! Erre valaki egy tucat használt, koporsót rendelt. Amit én nem mernék manapság megtenni a piacaink körül holdudvarszerűen el­helyezkedő „új" és „bátor " barna kereskedőréteg egyetlen képviselő­jénél sem, mert még arra ébrednék, hogy „jutányosan" szállítja! Csak az állami kézben maradó kereskede­lem a régi. Vagyis rossz. Most mi at egyenesen gonosz. Ugyanis élére állt a parádénak, elsőnek drágít, oly szemérmetlenül fittyet hányva a mi­nőség meg nálunk megszokott ala­­csöng, egyre alacsonyabb normájá­nak is, ami mári­ beillik lazításnak. Először­­a vérlázító a vevő szem­pontjából, aztán pedig valósággal vérszemet kap tőle a (vér)szemte­­len új­ maszek. Amit ma nálunk ke­reskedelemnek, piacerkölcsnek ne­veznének, az nem egyéb, mint visz­­szaélés és zsarolás. Mert a kínálat minimuma, persze, hogy maximális­ra fokozhatja a keresletet s indo­kolhatja az uzsoraárakat, a kenyér­től a húsig, minden alapvető élelmi­szer tekintetében. De itt a lassan beérő harmadik, december-évfordu­lóra már rezsimből is legalább a harmadiknak a kormányzásái tisz­telhetjük vagy szenvedhetjük. Hát új seprű alapon legalább tegyenek kísérletet, példamutató kísérletet, állami kísérletet (attól csak nem csorbul a piac ja, de nagy szabad­sága), hogy a télen enni kapjon az ország. Ne zsarnok-, hanem csar­nokkézből s ne kéz alatt. Virtus ro­máim rediviva; római módra tessék a kenyeret is bekalkulálni az adan­dók közé, mert cirkuszból kaptunk eleget. És felkelni, legbékésebben, az asztaltól lehet. Akár jóllakva rá.­ ­ A HÉT 1992. október 22. ■fejpM MARTOS GÁBOR Érték, értékrend, fórumok­­ és a kisüsti A kolozsvári Magyar Filológiai Tan­szék által küldött első kongresszusi ér­tesítőben két mondat ragadta meg a fi­gyelmemet. Az első es volt: ,,A magyar irodalomtörténetírás értékszemléletének re­víziója elkerülhetetlen". A második: ,,Ho­­gyan viszonyul a magyar irodalom sajátos értékrendje az európai irodalom értékei­hez?" E két mondatot egymás mellé pá­rosítva ötlött fel bennem az a gondolat, amelyet most szeretnék megosztani önökkel. Szerintem a revízióh­oz van leg­alább egy fontos támpont, mégpedig olyan, mely egyúttal a második kérdésre is meglehetősen megalapozott választ adhat. Ez a támpont éppen itt, Kolozsvá­ron lelhető fel . . . pontosabban volt fel­lelhető. Két fórumról van szó, két folyó­iratról, két olyan sajtókiadványról, melyek működésük egy-egy (ráadásul részben párhuzamosan is futó) szakaszában az akkori erdélyi magyar irodalom, kultúra, szellemi élet figyelemreméltó értékközve­títői, értékteremtői voltak. Ez a két fórum az Echinox és a Felleg­vár. . (Csak zárójelben, de már most előre bocsátom: nyilván voltak e két folyóirat mellett más, hasonló értékeket felmutató fórumok is - gondolok itt például első­sorban a kolozsvári Egyetem Gaál Gá­bor Körére, a híres „Gégé"-re, vagy a nagyváradi Ady Körre ezek azonban az én számomra, aki nem itt éltem át azokat az éveket, csak másodlagos in­formációk alapján lehetnének jellemez­­hetőek, szemben az Echinox és a Fellegvár visszakereshető, kézbe vehető példányaival, melyekről így tehát bárki ma is közvet­len benyomást nyerhet.) Az Echinox a kolozsvári Babes-Bolyai Egyetem Diákszövetségének három (ro­­­mán, magyar és német, illetve újabban a franciával együtt már négy) nyelvű lap­ja. 1969-es indulása után néhány évvel a lap - s mindenekelőtt annak magyar része - már elkezdte levetkőzni „diák­lap" jellegét, s a hetvenes évek közepére már az erdélyi (magyar) sajtó egyik leg­izgalmasabb vállalkozásává nőtte ki ma­gát; csak példaként említeni, hogy az egyetemista korú szerzők mellett olyanok is szerepeltek írásaikkal a lapjain, mint Bretter György, Cs. Gyímesi Éva, Harag György, Láng Gusztáv vagy Méliusz Jó­zsef és mások­. A Fellegvár a kolozsvári Igazság című napilap heti ifjúsági melléklete volt, mely 1978 áprilisa és 1931 áprilisa között kilencvenkilenc számot ért meg, ez a ki­lencvenkilenc lapoldal azonban külön­legesen fontos - sőt, ci mából visszanézve szinte már legendás - szerepet töltött be az erdélyi fiatalok szellemtörténetében, vagy ahogy Szőcs Géza fogalmazta: ön­védelmi - és ezt már én teszem hozzá: közösségvédelmi - reflexeik kialakításá­ban. És ha már így kicsúszott a számon Szőcs neve, folytassuk is vele ... pontosabban velük. Az Echinox szerkesztésébe nagyjából az 1974 es év során fokozatosan kapcso­lódnak be az egyetem akkori diákjai közül egy meglehetősen szoros baráti kör tagjai, mindenekelőtt Siőcs Géza és Egyed Péter; az 1974. decemberi szám­tól aztán már ők ketten jegyzik szer­kesztőként a magyar oldalakat, egészen végzésükig, azaz 1973 nyaráig. Ekkor tő­lük a magyar oldalak szerkesztését három új fiatalember veszi át, (rövidítve „BBB“), azaz Beke Mihály András, Bréda Ferenc és Bretter Zoltán; ők 1981 májusáig vesz­nek részt a szerkesztésben (s távozásuk után a lap fokozatosan és hosszú időre elveszti korábbi magas minőségét és ezzel egyúttal jelentőségét is­. Szőcs Géza '78-ban az egyetem elvég­zése után az Igazság szerkesztőségébe ke­rül, ahol is éppen ő lesz az induló Felleg­vár-oldalak gondozója; szinte természetes hát, hogy - ahogy volt szerkesztőtársa, Egyed Péter fogalmazta - „az Echinox­­szemlélet és -stílus Szőcs Gézával és az Echinox-szerzőgárda jó részével áttelepült a Fellegvárba". De ha már itt tartunk, nézzük meg ezen a ponton,, milyen is volt az a bizonyos „Echinox-stílus". Erre a kérdésre Cseke Péter adott meglehetősen pontos választ egy, az Utunkban 1977-ben megjelent írá­sában, amelyben így foglalta össze a Szőcs­ Egyed szerkesztőpáros koncepció­ját: ....... az elmélet primátusa érvénye­sül... a filozofikus hangvétel térhódítá­sa, az elméleti hozzáállás igénye minden szinten. Ennek vonzásában - a tiszta el­mélet, a korszerű művelődési modell érvényre juttatása érdekében kulturális tettként érzékelve - keresik Egyed Péte­rék a nemzedékükre háruló közösségi fel­adatokat." Egyed és Szőcs legnagyobb érdeme azonban talán éppen az, hogy a fenti koncepció megvalósításához még valamit felismertek, s ez éppen az értékek köz­vetítésének a hatalmas szerepe volt. S „ ebben a felismerésben osztoztak velük nemcsak az őket az Echinox szerkesztői székében követő „B33" tagjai, de mind­azok a fiatal alkotók is, akik rendszeres közreműködői voltak e két fórumnak, s ter­mészetesen az ezek által megvalósított ér­tékteremtésnek is. Talán nem érdektelen e helyütt egy rövid névsorolvasással át­tekinteni a két fórum legjelentősebb mun­katársait: a már említett szerkesztőkön túl Adonyi Nagy Márta, Ara-Kovács Attila, Balla Zsófia, Bogdán László, Cselényi Béla, Gittai István, Körössy P. József, Mar­kó Béla, Molnár Gusztáv, Palotás Dezső, Tamás Gáspár Miklós, Tompa Gábor, Zil­eler János . . . gondolom önök is észre­vették, hogy a mai erdélyi (vagy legalábbis erdélyi indíttatású­ magyar irodalom szinte teljes középnemzedéke, az úgyne­vezett harmadik Forrás-generáció elő­­soroltatott itt, és akkor az ugyanebbe a szellemi korba tartozó, ám tragikusan fia­talon elhunyt Boér Gézáról, Darkó István­ról és Sütő Istvánról még nem is t­r­tü­nk említést. Kérem, gondolják át még egyszer azo­kat a dátumokat, melyeket már említettem: Szőcs és Egyed 1974-től szerkeszt az Echinoxot, majd őket 1981-ig a „BBB" követi; a Szőcs szerkesztette Fel­legvár 1978-tól ugyancsak 1931-ig létezik. Hogy ez a '74-től '31 ig tartó hét-nyolc év milyen volt itt, Erdélyben, erről én hadd ne beszéljek, hiszen a jelenlévők nagy része, akik azokat az éveket itt élték át, ezt nálamnál sokkal jobban tudják. Ta­lán mondjunk csak annyit az újszülöttek kedvéért: nem volt már az sem könnyű hét-nyolc év, még ha később aztán ki is derült, hogy messze nem azok voltak a legnehezebbek... És akkor most nézzük meg, ugyan mit is adott éppen ez a két fórum, illetve a bennük tevékenykedő alkotók ebben a nem­ túl könnyű hét-nyolc évben (bár utó­­lag talán még azt is mondhatjuk: szinte ez utolsókban, amikor még egyáltalán tenni lehetett valamit­ az erdélyi magyar kultúra értékeihez... az úgynevezett „eu­ropa­" kultúra értékeiből. Nos, e két lap akkori számait lapozgatva hamar feltű­nik az olvasónak, hogy ezeken az oldala­kon re idre olyan nevekkel találkozhat, akikkel ő az akkori romániai, de akár az ak­kori min­arországi más lapok hasábjain nemigen Vagyis ez a két fórum rengeteget tett az e­délyben (vagy némely esetben akár az egész magyar kultúrában) ekkor (vagy néha akár mindmáig) kevéssé ismert művek, gondolatok megismertetéséért; ahogy B­ Béda Ferenc fogalmazta, a szel­lem: fehér feh­ély eltüntetéséért. S hogy ezek a művek, ezek a gondolatok milyen értékeket képviseltek, arra azt hiszem, megint csak elég lehet egy rövid név­sorolvasás: Pierre Bourdieu, Maurice Comn­­fort, Martin Heidegger, Karl Jaspers, Gabriel Lucenn­u, Nicolas de Malebranche — akinek az Fcl­inoxban megjelent, Bréda Ferenc fordította: írás : az első magyar nyelvű megjelenése volt! — Jean Piagot, Karl R. Popper, George Santayana ... És hogy ne csek filozófusokat említsünk, néz­zünk szét a líra területén is, mégpedig mindenekelőtt az azonos ország- és sors­közösségben élő román és romániai né­met lírikusok között, az ezirányú kitekin­tésből’ idézzük itt most csak A­na Bion­­diana, Dan Damaschin,­ Ştefan Damian, Mircea Dinescu, Dinu Flamand, Viorel Mu­­reşan, Teofil Rachiţeenu', illetve Franz­ Hod­jak, Annemone Loizinc, Warner 5511- ner vagy Richard Wagner nevét. (Azt hi­szem, az általuk képviselt értékek méltató-­­sára sem kell külön kitérnem; ezek a ne­vek ma már talán önmagukért beszélnek.) Persze, ha e fórumok kapcsán érték­­közvetítésről beszélünk, ne csak fordítá­sokra gondoljunk; a fiatal szerkesztők éppigy­­allóztak - lehetőségeik szerint -­­a kevéssé ismert magyar nyelvű­ értékek­ből is; így mutatták be lapjaikban pél­dául a vajdasági Új Symposion-kör (Tol­nai Ottó, Ladik Katalin), a párizsi Ma­­gyar Műhely (Bujdosó Alpár, Nagy Pál), vagy a tengerentúli magyar szerzők (Vitéz György, Horváth Elemér) legújabb mun­káit, vagy akár hazai tájaik közvetlen elő­deinek számukra is értéket jelentő hagyo­mányait. Gondoljunk itt csak például az Echinoxban a Szőcs és Egyed által készí­tett nagy - s mára ugyancsak kissé „le­gendássá" lett­­ Méliusz-interjúra. Mindezek a fent említett nevek egy éle­sen körü­lhatárolható értékrendet is je­lentenek a szellemtörténetben, a filozó­fiában éppúgy, mint a Urában; ez utób­bit nevezhetjük neoavantgárdnak, poszt­­modernnek, kísérletinek vagy aminek akar­juk. És persze lehetne vitatkozni azon, hogy ez az értékrend vajon hol áll egy képie­­letbeli érték­rangsorban ... már ha erről egyáltalán érdemes lenne vitatkozni. És természetesen nem akarjuk azt sem állí­tani, hogy ezekben az években Erdélyben ne történt volna másfajta értékrend-közve­títés is, más fórumokban, más értékköz­vetítők és -teremtők közreműködésével. Természetesen történt. Ám hogy érték és érték között néha mekkora különbségek lehetnek (és itt ak­kor vissza is utalnék kiinduló kérdéseink­hez, azaz az értékszemlélet elkerülhetet­len revíziójának szempontjaihoz, illetve a magyar — vagy akár az erdélyi — iro­dalon viszonyához m­ás, akár európainak nevezett értékekhez), arra befejezésül hadd idézzem Méliusz Jószefet, aki eze­ket írta éppen a Fellegvárt köszöntő so­raiban: ........ Nagy meglepetés ez a fris­sesség, időszerűség, ez az úgyszólván új műfaj ... amire egyébként művelődési sajtónk, a megszokás fogaskerekeire járva képtelen, eszét meg sem járja ... Meg vagyok róla győződve, hogy e szellemül igény, amelyet a Fellegvár tükröz, a leg­időszerűbb út az olvasónak a korszerű művelődés élménybe való bevezetésére és bevonására... Bizonyos, hogy ezek a lapok egész hazai magyar szellemi éle­tünkben hatni fognak. Kívánok munkátok­hoz további sikert, kitartást... konoksá­­got, erőt vissza nem riadni a riasztások­tól és konzervativizmustól, amely persze hogy csuklik, amikor este, szombaton, vagy vasárnap reggel az oltátt szalonna, póré­hagyma és kisüsti párlat mellett erre ez oldalra lapoz." P.ersze azért vigyázzunk, ne legyünk egészen igazságtalanok: a kisüsti pártát se egy utolsó érték ... ■ A kolozsvári Babes-Bolyai Tudomány­­egyetem magy­ar nyelv és irodalom tan­székének Érték és értékrend a magyar irodalomban című konferenciáján elhang­zott előadás. Lásd előző számunk idevágó szer­ke­sztűségi ‘megjegyzését. ' ’••'a

Next