A Hét, 2005. július-december (3. új évfolyam, 27-52. szám)

2005-08-18 / 33. szám

Antik Sándor Az idő képrétegei közötti jelentések A mozgás- és időfaktor provokáció a hagyományos képzőművészet számára Az idei, 2005-ös Minimum Party vizuális műhely­programja a képzőművészet és az idő jegyében zajlott. Ambiciózus szakmai program, Gilles Deleuze­­szövegolvasatok részleteivel fűszerezve, pl.: Időről mint létrejövésrő­l (keletkezésről) és mint elmozduló térelemről (...) A jelentés sohasem alap vagy eredet - a jelentés létrejön... stb. Ez az írás egy kivonata az idei MP vizuális műhely fórumán, 2005. augusztus 6-án elhangzott előadá­somnak. A programtervezetnek megfelelve, az előadás bemutatta a mozgás- és időfaktor szerepét a kortárs képzőművészet vízióiban és a képvilágok változásait illetően. A mozgás- és időfaktor megjelenése egy komoly provokáció a hagyományos képzőművészet statikus formavilága számára, amelynek víziói inkább a fizikai dolgok és jelenségek térbeli megjelenítésével foglal­koznak. Bevallom, számomra érdekesebbek azok a képzőművészek, akik nem fizikai tárgyakat és jelen­ségeket, hanem absztrakt viszonylatokat jelenítenek meg. Igaz, az absztrakt viszonylatok inkább ellenállnak a vizuális ábrázolásnak, és az ilyen típusú képzőművészek alkotó mechanizmusait nehezebb megközelíteni és megérteni. A képzőművészet hordozóközege (médiuma) egy statikus formavilág, bár egy idő óta ismerkedünk a képzőművészet új, dinamikus médiumaival is. A mozgás- és időfaktor a képzőművészetnek egy új sajátos mé­dumát hozza létre, ugyanakkor új jelentéseket generál a művész alkotó mechaniz­musának „láthatatlan" intervallumában, és új kiállítási formákat eredményez. Három kortárs művész egyes munkáinak és szellemiségének bemutatásával szeretném mindezt demonstrálni. Ugyanazon szempontok szerint vizsgálom alkotásaikat, lebontom munkáik és kiállítási formáik képrétegeit. Ezt a de­konstrukciót a munkák nyomvonalain elindulva, a verbális megnyilatkozások nyomán, a művészekről írt szövegek értelmezésével végzem el. Mindezt abban a reményben teszem, hogy a felfedett képrétegek között új jelentések asszociálódnak bennünk. Kicsiny Balázs­: MUNKAVÉGZÉS FOLYAMATBAN A művész saját képvilágának rétegei. Átértelmezés és adaptáció Kicsiny Balázs képvilágára és munkáira jellemző néhány alapmotívum, melyek egy folyamatos és nagyon különleges átértelmezés eredményei. Ha végigkövetjük ezeknek a motívumoknak a megjelenését munkáról munkára és kiállításról kiállításra, észrevehetjük, hogy érdekes metamor­fózison mennek át: a bányászok mártírként, szentekként, nőkként jelen­nek meg; a tengerészeknek horgony végtagjaik vannak; a papi reveren­­dás figuráknak búvársisakjuk van; a háttér változik esetről esetre. Kicsiny Balázs egy interjúban egymásra rakódó képrétegekről be­szél. A salgótarjáni gyerekkori élmények motívumai beleégtek a művész élményvilágába, és a későbbiekben mindez erős hatással volt a rákövet­kező összes élményre - a művész pár éve Nagy-Britanniába költözött, ahol egy új környezettel, kulturális kontextussal szembesült. Saját el­mondása szerint az adaptáció többirányú, nemcsak neki kellett adap­tálnia az új környezetet, hanem a helyi szellemi környezetnek is integ­rálnia kellett őt. Munkáiban nyomot hagytak ezek a térbeli és időbeli átfedések. Ennek egyik példája Szent Kelemen napja c. munkája. Hét életnagyságú horgony-végtagú matrózfigurát állított ki egy dél-angliai plébániatemplomban. A kiállítás a tengerészek védőszentjének, Szent Kelemennek napján nyitt meg, és Kicsiny Balázs munkája része lett a vallásos szertartásnak. Ismeretes, hogy Szent Kelemen horgonyra kö­tözve halt mártírhalált, és erre utalnak a plébániatemplom padlózatát díszítő horgonyok is, ami megkönnyítette, hogy a hívek a horgony­végtagokkal megjelenített matrózfigurákat a szakrális tér kiegészítő ré­szeként tekintsék. Az esemény nem bántotta, inkább felerősítette a kö­zösséggel való kapcsolatot. A Szent Kelemen plébániatemplom egy élő hitközösség helye, nem egy múzeummá átalakított romtemplom. Itt a művész legfőbb kérdése az volt, hogy munkája miként találkozhat en­nek az egyházi hitközösségnek és szakrális helynek a szellemével. En­nek érdekében speciális kapcsolatot alakított ki és tartott fenn a hellyel, a plébánossal, a hívekkel. A hely szellemével való találkozás egy másik példája a Winchesteri Katedrálisban kiállított Munkavégzés folyamatban c. munkája is. Itt a fő inspirációs erő William Walker nehézbúvár története. A történet rövi­den az, hogy 1905-ben a katedrális alapozását kimosta a katedrális alatt folyó búvópatak, és William Walker nehézbúvár újraalapozta a kated­rális föld alatti részét. Ezt egymaga végezte el, hat éven keresztül, napi 8 órás munkával. A munka elvégzése után egy évvel spanyolnáthában meghalt. Emlékét a katedrális előtti szobor őrzi. Ez a történet inspirál­ta Kicsiny Balázst. A katedrális felszíni részében kiállított munkájában az alaptörténet egyetlen figuráját megsokszorozta, öt papi reverendás fi­gurát jelenít meg, akik profán munkatevékenységet végeznek, fejnélkü­liségüket búvársisakkal maszkírozza. Kicsiny Balázs vallomása szerint „Úgy is tűnhet, mint valami szerencsétlenek gyülekezete, akik szerve­­zetlenül keresgélik, hogy mi tennivalójuk van itt, maguk körül, a kör­nyezetükben”. Többszörösen paradox helyzetre utal ez a munka, leg­főbbképpen azért, mert egy­ ember helyett öt sem végezhet sikeres mun­kát csoportszellem nélkül, még ha a felszínen is van. Ugyanebben az in­terjúban a művész megemlíti, hogy ez alkalommal — a nagyméretű egy­házi­ és művészi reprezentáció miatt - nem sikerült kialakítani azt a faj­ta közvetlen intim kapcsolatot, ami a kis plébániatemplomban megva­lósult közte és a közönség között. Átjárás a történelmi terek és keretek között a kortárs képzőművészet eszközeivel Kicsiny Balázs saját alapmotívumait társítja történelmi festmények jele­neteivel, kontextusaival. Ez a folyamat befolyásolja munkáinak konfi­gurációját és kiállításainak formáját. Mindig egy művészi reflexióval kö­zeledik a talált történelmi keretekhez és kontextusokhoz. Ennek a ref­lexiónak a legfőbb iránya a 19. század angol történelme. A gyarmatbi­rodalom szellemiségére jellemző volt az utazás iránti késztetés, a birtok­lásvágy, a gyűjtés szelleme, és ennek következménye a nyugtalanság és otthontalanság érzete volt. Ez fellelhető a Russell-Cotes Galéria és Múzeum gyűjteményében is, amelynek egykori tulajdonosa nem tett semmiféle különbséget értékes és értéktelen művészet között. A szem­pont a gyűjtés volt. Kicsiny Balázs viszonyba lép ezzel a tér-idő kontex­tussal, és adaptációs munkái ennek a viszonynak a vizuális kifejezései lesznek. Nem szereti, ha munkáit installációknak nevezik; saját bevallá­sa szerint ő a létrehozott tér-idő viszony szobrait alkotja meg Több munkájában Kicsiny Balázs úgy adaptál egy-egy történelmi festményt, hogy saját képkeretein belül a történelmi festmény figuráit és jeleneteit saját motívumaival, vagy akár ezek háttér-kontextusával III/33

Next