A Hét, 2005. július-december (3. új évfolyam, 27-52. szám)

2005-07-14 / 28. szám

■ „Nem magától értetődő, hogy a múlt elfogulatlan vizsgálata — ‘önmagáért’, ahogy mondani szokták­ emberi mivol­tunkat illetően akár nemesítő, akár meg­világító erejű volna”; „a múlt önmagáért való’ tanulmányozása csakis meggondo­latlan szőrszálhasogatásnak tűnhet fel”; „bárki, alá önmagáért’ tanulmányozza a történelmet” - szükségképpen tűnik vagy jégiszeereskedőnek”, vagy „egyfajta kul­turális hullaimádónak”.­­ Ilyesféle gondo­latok - Hayden White-tól származnak egyébként ezek az idézetek - juthatnak eszünkbe, amikor a feltétlen ténytisztelet dogmatizmusával felvértezve (persze csak a komolyabban dokumentált vitacikkek­re értve ezt), pontokba szedett bizonyíté­kok sorolásával tüsténkednek többen Sü­tő András írói-emberi teljesítményét (fél­évszázaddal ezelőtti megnyilvánulásait ala­pul véve) kisebbíteni vagy meghazudtolni. A bizonyítékok eleve is kétségesek (vagy kétségtelenül hamisak)­­ a jegyzőkönyv­től az írásos jelentésig, amelyen nem is az író hiteles aláírása látható. (Vagyis fennáll az idegenkezűség, a hamisítás alapos gya­núja.) De mi történik, ha—feltéve, de meg nem engedve — a valóságot híven felidé­zőnek bizonyult volna például a Szabó Gyula által publikált anyag (amelynek va­lódiságára nézve az aztán már igazán nem lehet komoly érv, hogy Sütő András há­rom évig nem támadta meg hivatalosan), tehát ha tényszerűvé válnék Sütő András­nak a tárgyilagosabb bírálók szerint is igen csekély szerepe a Földes Lászlót ért hajda­ni sérelmek előidézésében? Objektív tény­állás keletkezik­* A „történeti ténynek” ez a fajta fetisizálása az újabb történettudo­mányi iskolák szerint már igencsak el­avultnak tekinthető. A posztmodern el­méletek többé nemigen tulajdonítanak kitüntetett jelentőséget az olyan levéltári vagy egyéb adatbogarászásnak, amelynek módszereit bárki elég könnyen elsajátít­hatja - vagyis (megint White szerint) „ho­gyan lehet akkor azt mondani, hogy a szaktörténész különösen alkalmas arra, hogy megszabja azokat a kérdéseket, amelyeket fel kell tenni valamely történel­mi dokumentummal kapcsolatban, s egye­dül ő képes eldönteni, hogy mikor szület­nek megfelelő válaszok az így felmerülő kérdésekre?” A tényekkel kapcsolatos episztemológiai szkepszis a szellemtudo­mányok, művészetek stb. elidegeníthetet­len sajátja - igazoló eljárást inkább bírósá­gi ügymenetekkel lehet lefolytatni, s még az is megeshet, hogy ezek a szóban forgó dokumentumok vonatkozásában éppen Sütő igazát támogatnák meg. (Ld ennek tömör és pontos összegzését: Cs. Nagy Ibolya: Körtánc - a kályha kbruLAHA, 2005. máj. 26.) De ez alig befolyásolná azt a tényértelmező érdeket, amely most világosan az író becsületsértő lejáratását célozza meg. Egyszerűbb lenne a tények és adatok búvárlása közben (amely tények és adatok, mint láttuk, éppen legszilár­dabbnak látszó minőségükben veszítik el objektív legitimitásukat) - hitelesebb len­ne a pozitivista remény feladásával tisz­tázni a sütői életmű magasra értékelését illető ellenérdekeltséget. S lám, a legőszin­tébb cikkekben ez meg is történik. Sütő már nem népszerű, nem tiszteletre méltó, hatása szűnőben van, életműve vegyes ér­tékű, remekművet nem vagy alig írt - hangzanak a minősítések. Helyes az őszinteség, az averzió vidor kinyilvánítá­sa (mert önarcképet rajzol). Csak nehogy bármiféle ósdi igazságkijelentő, igazságte­vő ítélkezés jogosultságát öltse ez magá­ra! A relativizmus korában véletlenül ép­pen az egyik legjellegzetesebb irodalom­­történeti hatást és recepciót kiváltó írónk lefokozása, megkisebbítése, semmibe vé­tele, megvádolása vagy denunciálása lesz az egyetlen abszolút érvényű igazság?! Minden más bizonytalan, csak ennek az írói értékrendnek a negatív megítélése a biztos és időtálló? Akkor tehát ezért kell az egyenes rágalmazás mellett a vele szembeni ellenszenv burkoltabb kifejezé­sét is bevetni, s ezért a megfelebbezhetet­­lenség látszatával hivalkodó (szelektált) tényekre való hivatkozás még mindig cél­ravezetőnek hitt kényszere? A ténytiszte­­lettel való kérkedés, a tényimádat köntö­sében való tetszelgés nem hübrisz? És mi­óta lett a posztmodern kor vonása bármily dokumentumszöveg abszolút igazságér­vényének feltételezése? (Minden iroda­lomelméleti konferencia az imaginárius múltat konstituáló fikciókról szokott el­mélkedni manapság.) Az alázat csak a szé­les körben elismert írói nagyság kétségbe vonásakor, magának az írónak a sértege­tésekor nem lép érvénybe? Mélységes tiszteletem az adatfeltáró mikrofilológiáé­­ a fentiek értelmében természetesen nem igazságosztó érdemét illetően, hanem azt mint tudós emberi tevékenységformát elismerve. Még na­gyobb azonban az olyan alkotóművészet iránti tiszteletem, mint a Sütő Andrásé. Kérdezhetné valaki, hogy mi szükség az ilyen evidenciák kijelentésére, miért kell összevetni a kettőt. A válasz: csak azért, hogy leszögezhető legyen: bármennyire igyekeznek többen az életrajzi adalékok-­­kal csorbítani az író nagyságot, én ennek nem tulajdoníthatok relevanciát Mert az irodalomtörténetben általában nem szo­kott sikerülni az idők során korszakos je­lentőségűnek bizonyuló (és sokak által ak­ként elfogadott) életművek életrajzi ala­pon történő devalválása - Villontól Adyig és tovább. De hát éppen ez az - hördül­hetnek most fel többen -, hogy ez a tel­jesítmény nem mérhető azokhoz. Nem is méricskélünk semmit ténynek,és ép­pen az előzőek szellemében akármikép­pen értelmezhető ténynek­­ tekinthetjük azt, hogy Sütő András munkái hangsú­lyos részét képezik az irodalomtörténeti, oktatási stb. kánonnak, ami persze vál­tozhat, de az a mindenkit megillető plu­rális szabadságjogok és hermeneutikai le­hetőségek keretei közé tartozik, hogy bát­ran állíthassuk van olyan jelentékeny iro­dalomkritikai értelmezői közösség, amely ezt a munkásságot az újabb magyar iroda­lom egyik kiemelkedő fejezetének tartja. Tény maga a szubjektív megítélés vállalá­sa és vállalhatósága, s ebből következően az az értékelési lehetőség, amely Sütő András írásművészetének kiteljesedését különleges esztétikai rangú művek (sőt re­mekművek) sorának fogja fel Tény, hogy vannak, akik érzékenyen rezonálnak a Sütő András prózájának, drámáinak, esszéinek stb. mondataiban rejlő különös nyelvi-stiláris erőre, arra a szuggesztív, va­rázslatos mondatalakító művésziségre, ar­­tisztikumra, amely a szavak ritmusát, dal­lamát, menetét úgy hajlítja és formálja, hogy abba a bölcseleti sejtelemtől a lírai vallomásosságon át a fogalmi árnyalásig annyi minden belesűrűsödik. (Igaz, sen­kit nem lehet kötelezni a finom hangzás­­árnyalatok meghallására, a stiláris értékek észre- vagy figyelembe vételére.) Tény to­vábbá, hogy százezrek számára jelentet­tek és jelentenek ma is ezek a művek hi­teles helyzettudósítást és helyzettudatosí­tást a magyarság nemzeti és kisebbségi sorsát illetően, megragadó művészi láto­mást a történelmi sors lényegvalóságairól, a magyar és az egyetemes emberi szellem tükrében. Százezrek nemzeti öntudata és lélekjelenléte erősödött általuk, s a meg­maradásba vethető reményt táplálták év­tizedeken át. Mert voltak és vannak, akik­nek fáj a folyamatos fiungaroddium” (az író találó fogalma ez), a magyarság Kárpát-medencei fizikai-lelki térvesztése, sorvadása, pusztulása- miközben vannak, csak ezt el sem ismerik (A világ már csak ilyen, s ez utóbbiak is belenyugodhatná­nak az előbbiek érzésvilágának létezésé­be.) Tény, hogy erőteljesebb érzelmi ha­tást keltenek a Sütő­művek még ma is, mint más, „posztmodern” sztár­szerzőkéi, például egyetemisták köreiben is; leg­alábbis személyes tapasztalatom, hogy (minden reklám, média- és divat­ ráhatás ellenére) többen és szívesebben olvassák az ő könyveit, mint a „szövegirodalom ” agyondicsért, de szignifikáns mértékben olvashatatlannak minősített darabjait. Őszinte, felszabadult, elfogulatlan és a kar­riervágytól még meg nem szédült, még nem helyezkedő diákok számára egysze­rűen élmény olyat olvasni, amiből lelki melegséget árasztó emberi jelentés, üze­net, értéktudat sugárzik, erkölcsi értelem­ben is felfogható és követhető gondolati­sággal együtt. A vita során valaki a Wass Albert-kul­­tuszt megsokalló véleményét is kifejezte. Ezek szerint korlátozni kellene az olvasói szabadságot, s felfüggeszteni a nemes li­berális eszmét, hogy mindenki azt olvas, amit akar és amit szeret? (De ha csak a Wass-recepció állítólagos és kifogásolt­­kritikátlanságáról” van szó, hát nincs még eléggé folyamatosan lefasisztázva?) Min­dig csak a sajátos, markáns nemzeti (nem­zetféltő) tematika váltja ki az ellenérzést, egyfolytában csak az szúr szemet? Mert például az egyetemi és főiskolai kötelező vagy ajánlott olvasmányok között mos­taniig nem szerepelő (vagyis a legszélesebb tudományos közfelfogás által elfogadott, konszenzusos kánon közelébe évtizede­kig se férkőző) Kertész Imre-könyvek önlévületes kultuszát viszont nyilván bot­rányos lenne eltúlzottnak látni. Vagyis mégiscsak helyénvaló az értékelő ítélke­zés, bármilyen posztmodern értékrelati­vizmus idején is, ha az a magyar sors összes keserűségeit érzékeltető írók és művek megbélyegzésére irányul? Tudnám javasolni a Csacsifogat, vagy esetleg a Paul de Man nád cikkei körüli kutakodást is. A Sütő Andrást ért alaptalan vádakat nyilván maga az író visszautasítja, mint eddig is többször megtette már. A régi do­kumentumok (és hamisítványok) vizsgá­latát, elemzését, értelmezését senki sem kifogásolja. De miért kell ebből mindun­talan Sütő András írói teljesítményére vo­natkozó negatív ítéletekhez jutni? Miért kell azt folyton megkérdőjelezni? Gondo­lom, mindennek az egész életműre hám­ló nemtetszés az alapja. Ám legyen, azok véleményszabadságának a korlátozása nél­kül, akik viszont ellenkezőleg: a tetszésü­ket kívánják hangoztatni (Abkmnczy Lász­ló tökéletes példával szolgált a lehetséges szemléletek összevetésére - Lukács György véleményére utalva Az ember tragédiája­­val kapcsolatban: „Félévszázada röhej im­már Lukács György teóriája Madách Tra­gédiájának provincializmusáról”) És mi a baj az állítólagos sütői „önmítosz-épít­­getéssel”? Hogy mikrofilológiai adatelté­rések mutathatók ki évtizedes különbség­gel született emlékezések között? Vagy hogy a naplókban utólagos beírások, szö­vegmódosítások is vannak? (Én az ilyen­től sem szoktam ijedezni vagy hüledezni A műfajoknak régóta nincsenek merev vagy „alapvető” szabályai; a jelöletlen idé­zések például a posztmodern „intertex­­tualitás”, „felülírás”, „szövegjáték”, „pal­­impszesztus”-jellig csodálatra méltó meg­nyilvánulásaiként szoktak teoretikus dics­himnuszokat kiváltani mások esetében. Csak itt nem lehetünk ilyen könnyedek és nagyvonalúan posztmodernek? (És en­gem nem rendítenek meg az ilyen-olyan régi újságcikkek kompromittáló szándék­kal történő felelevenítései sem; az „ocsút” a „tiszta búzától” azok is el tudják különí­teni, akik szeretik Sütő Andrást) Rossz hírem van tehát azok számára, akik Sütő szövegváltoztatásain rágódnak és kárör­­vendenek­ a mítoszt ez nem fogja zavarra, esetleg csak fokozni. Annak más a termé­szete: ahhoz elégséges az a kiállás és meg­győződés, meg azok a művek, amelyek a magyarság ügyének és létgondjainak szel­lemi képviseletét vállalva hangot adnak a nagyon sokakban feltoluló érzéseknek, aggodalmaknak, kívánalmaknak. A poszt­­koloniális irodalomkritikai diskurzus egyik legtekintélyesebb alakja, Edward W. Said napjainkban (és nem a XIX. száza­di romantika korában) értekezik a művé­szek feladatáról mint ami elsőrendűen a saját népi-nemzeti kulturális identitás vál­lalását foglalja magába, és a kötelezettsé­get („obligation to fulfil”) a nemzet szen­vedéseinek kifejezésére („this terribly im­­ portant task of representing the collective suffering of your own people”). (Nem vé­­letlenül tarthatjuk Sütőt ilyen típusú író­nak.) És egy másik világhírű személyiség, az ír drámaíró, Brian Frid is az egyik da­rabjában szembeállítja egymással a té­nyekhez ragaszkodó, a saját gyarlóságait és kétségeit hangoztató szabadsághőst az őt mitizáló történelemképpel - s a sok­szempontú igazságok köréből ezt a sors­tudatos eszményítő heroizálást sem látja kiiktathatónak­ .Írország és gyarmatosí­tott népe olyan leromlott állapotban síny­lődik, mint még soha, a kipusztulás szé­lén (...) most a hősöknek és a hősi iroda­­ lomnak van az ideje” (Jreland is reduced as it has never been reduced before - we are talking about a colonized people on the brink of extinction /..J Now is the time for a hero. Now is the time for a heroic literature”). - Mindez mélyen el­ gondolkodtató, és hát valóban vannak, akik úgy képzelik az értékvédelmet, hogy a legnagyobbnak vélt írók mellé odaáll­­nak, ha azokat méltatlan támadások érik. Ennyi nyilván nekik is kijárhat - s hátha elviselik azok az ál-posztmodernek is, akik csak a saját igazukban nem kétel­kednek. ■ BERTHA ZOLTÁN Nem lehetnénk legalább tényleg posztmodernek (a boka-harapdálás helyett)? Ft III/28 a hét 2005. július 14.

Next