A Hon, 1863. szeptember (1. évfolyam, 198-222. szám)

1863-09-11 / 206. szám

206-ik sz. Péntek, szeptember 11. Előfizetési dij: Postán küldve vagy Budapesten házhoz hordva . Egy hónapra....................................1 frt 75 kr. 3 hónapra.........................................5 frt — — 6 hónapra..........................................10 frt .• — Szerkesztési iroda: Ferencziek­ tere 7-dik szám, földszint. Szerkesztő lakása: Országút 18-dik sz­á­m, 2-dik emelet. POLITIKAI ÉS KÖZGAZDÁSZATI NAPILAP. Kiadó­hivatal: Pest, Ferencziek terén, 7. sz. földszint Első évfolyam 1863. Beigtatási díj t 7 hasábos petitsor.............................1­7 far. Bélyegdij minden beiktatásért.....................30 kr. terjedelmes hirdetések többszöri beiktatás mellett kedvezőbb feltételek alatt vétetnek fel. Szervitatér, gr. Teleky-hás. E lap szellemi részét illető minden közle­mény a szerkesztőséghez intézendő. Az előfizetés az év folytán minden hónapban megkezdhető, s ennek bármily napján történik is, mindenkor a hó első napjától fog számíttatni. Minden pénzjárulék bérmentesítve kéretik beküldetni. Sopron .... 6 30 8.50 7.— Első magyar gőzhajózási vállalat menetrende. Pestről Mohácsra: naponként csütörtökön kívül 5'/, ór. reg. Mohácsról Bajára: naponként csütörtökön kívül d. u 4 ór. Bajáról Pestre : naponként pénteken kivül 4 órakor reg. Esztergomból Pestre: naponk. 5'/, ó. reg. Váczról Pestre : nap, hétf. kiv. 101­. ó. d. e. Pest indul. 5.35. d.u. 6.25. reg.lCzegléd indul. 6.29. reg. 6.31 est. Czegléd érkéz. 7.49. este 3.47 reg.­Pest érkéz. 8.45.­­ 8.37 est Czeglédről Temesvárra, Baziásra, Oraviczára és vissza. Czegléd indul 8. 9. est. 9. 7 d. e. Szeged , 12.17. éjsz. 3.50 d. u. Temesv. érk. 4.46. reg. 10.18 est. Temesv. ind. 5.20. reg. Baziás érkez. 8.22. „ mindennap Baziásind. — 5.45 d.u. 5.10 r. Temesv.. —10.32 este. Pestről Bécsbe, kedden és szombaton 7 óra 40 percz reggel, érk. Bécsbe 1 óra 50 percz délután. Bécsből Pestre, hétfőn és pénteken 2 ó. 30 p. d. u. érk. Pestre 9 ó. 10 p este. Pestről, Temesvár Baziásra, hétfőn és pénteken 9 ó. 40, perez este, érk. Temesvárra 5 ó. 9 p. reg. Baziásra 8 ó. 31 p. reggel. Szegedről Pestre, kedden és szombaton 2 ó. 12 p. reggel, érk. Pestre 6 óra 56 percz reggel. a c­s­e­k k­i járása. Budáról Fehérvárra, Győrre, Bécsbe és vissza. Fehérv. ind. 8.43 r. — N.Kanisa - 1.53 d. 10.10 est. Pragerh. ind. 9.30 d.e.10.65 e. N.-Kanisa „ 1.19 d.n. 5.12 r. Fehérv. érk. 5.59 . — — Pragerh.érk. 5. 2 d.u.5.8 reg. Pragerhof, Gratz és vissza. Pragerhof ind. 5.54 d.u.5.39 r.lGratz ind. 6.16 r. 6.31 d.u- Gratz érk. 8.55 est. 8.34 JPragerh.érk. 9.6 d.e. 9.22 est. Pragerhof, Nabresina, Trlest, Velencze és vissza. Velencze ind. 11.— d.e. 11. é- Nabresina . 5.56 d.u. 6.26 r. Pragerh. ind. 9.26 e. 9.11 d.e. Steinbrück,, 11.63 é. 11.38 - Nabresina „ 7.37d.e. 7.32 e. Trieszt 8.20 Nabresina „ 8.8 Velencze „ 3.6 d.u. Trieszt „ Nabresina „ Steinbrück- 3.12 é. 3.12d.u. Pragerhoferk.5.39 r. 8.54 „ Steinbrü­ckről, Zágrábba és vissza. Soprony, Bécs-Ujhely, Bécs és vissza Soprony ind. 5.50 r. 2.— d.u.Bécs ind. 7.­B.-Ujhely „ 7.25 Bécs érk. 9.20 3.23 5.24 Mohács, (Üszög), Pécs és vissza. ohács*­ ind. 1 ó.d.u. 4 ó.d.u.1ószög ind. 8 ó. r. 12.50 dél­­szög érk. 8. ó. „ 6 ó.d.uj Mohács érk. 10.5 r. 2.55 d.u. Pozsony, Nagy-Szombat, Szered és vissza, (lovak­kal vontatva.) Pozs. i.7. d.e.ll.—d.e.ö.lBd.u. Szered ind. 6.30 reg. 2.50 d.u- Bazin„ 8.4l„12.41 d. 6.57 B N.Szom. „ 2.30 „ 6.40 reg- N.Sz. „10.35,, 2,S0d.u.8.C0est. Bazin ind. 4.30 r. 8-d.u. ö.d.u- Szer. érll.36 de.------9.51 „ Pozs. é. 6 ó. e. 10.10 r. 7. 30e. *) Üszög és Pécs között Omnibus tartja fen a kez­ét, személyenként tettetik 50 font., 10 kr.: rekedést, személyenként 30 kr., nagyobb podgyászért is­­kissebb 6 kr. Bócs ind. 7.45. réggel 8— este. Pozs. „ 10.24. ■ d. e. 10.49 este. Torn. „ 12.12. délb. 12.51 éjjel. Érs. „ 1.20. d. u. 1.48 éjjel. Észt. „ 2.28. d. u. 3.05 éjjel. Pest érk. 4.37. d. u. 5.27 reggel. Szeged ind. —2.26 éjsz.12.15 d.u­ Czegléd érk. —6.29 reg.6.10 est­Pestről Czeglédre és vissza. Buda ind. 6.30 r. 5.15 d.u. SzFeh. 8A3n fi7'20 este ind. 9.50 d.e. — Szőny 1.30 d.u. — Győr „ 3.11 d.u. 5.36 r. Bécs: Bruck Győr Szőny Sz.Fed. Buda : Steinbrück Zágráb Sziszek 2.15 „ 9.50 * 6. r. ind. 4.25 d. u. érkéz. 6.59 este, indul. 7.14 „ érkéz. 8.45 „ 6.45 est. 6.45 , 7.46 „ 7.48, Sziszek indul. 6.30 reg. Steinbrück érkéz. 10.50 d. ». 5.25 B.-Ujhely „ 9.10 d.e. 7.35 „ Soprony érk.10.33 „ 8.58 „ S“: : Ha e fe­lei Bécsből Pestre,­ naponként 67, órak. reg. Pestről Baja és Mohácsra : naponként 6 órakor reggel. Pestről Eszék Zimonyba: hétfő, szerdán és szombaton 6 órakor reggel, Pestről Orsóva és Konstantinápolyba. Gyorshajó hétfőn 7 órakor reggel.­ Pestről Paksra: naponként 4. óra délután. A­ TlatárU.: Szegedről Zimonyba : szombaton reg. A. Száván: Sziszekről Zimonyba : hétfőn és csütör­tökön 5 órakor reggel. Zimonyból Szegedre : csütört. délben. A Száváni Zimonyból Sziszekre: vasárnap és csü­törtökön délben. mr Az előfizetési díj a laptulajdonos szerkesz­tőjéhez küldendő. A gazdasági-, ipar-, kereskedelmi és közlekedési rovat szerkesztőjének lakása : Bérmentetlen levelek csak ismert kezektől fogadtatnak el. Béres börae September 6-én. Az első cs. k. szab. dunagőzhajózási­ táraaaág. A személy szállító gőzösök menetrende. babona-árak Alsó austriai mérő szerint. Pesten Súly, font szerint Leg­al­ant Közép Leg­magasb ár oszt. ért. Búza bánsági................... „ tiszav­elléki és pesti „ fehérm­­egy­ei . . . lácsk­a . . . . Rozs............................. Árpa sörnek való . . . n takarmánynak óitb.................................. Kukoricza................... ilab.......................... Köles . Cepcze........................ 86.87.88 86.87.88 86.87.88 85 86 77.79.80 68.69.72 66.67.69 . 42 44 80.82.8., 6.25 5.15 6.10 5.10 8.45 2.80 2.60 2.06 8.45 6.40 6.25 6.30 6.15 3.50 2.91 2.70­­ 2.10 3.55 6.45 8.60 7.25 5 55 5.40 6.40 3.56 8.10 2.­3.66 5.60 8.70 Hely Nap búza rozs árpa zab­kakor. árak osztr. értékben. Sept., 4 80-5.453 15)3.358.30,3.—2.15)2.305 Mosony .... Sept. 3.4.90,5.403.15;3.302.50)2.602 2512 30S.70;3 80 H M -Vásárh­el Sept. 4.4.20;4.801 3 20;3.302.40)2.504­­)­ Baja . Sept. 5.4 60;4 873.26;3.332.67.2.801.90)1.94» l’rájja .... M«*4.57;4 973.15)3.462.41;2.651.52)1.67 Pest ind. 9.55. d. e. 9.30 este. Sszt. „ 12.14. délben, 11.4 8 é, E.Ujv.„ 1.50. d. u. 1.03 éjjel. Torn. „ 2.35. d. u. 1.51 éjjel. Pozs. „ 4.45. d. u. 4.08 éjjel. Bécs érk. 6.33. este 6— reggel. ö­z 1 e­l £­e vasúti — menete Pestről Bécsbe és vissza. * Jassenovából Oraviczára ind. 8. reggel, érkezik 10.11 dél.e. vis­­­sza indul 4.18 éjszaka, érkezik 6 reggel Jassenovába. Czeglédről Aradra és vissza. Czegléd indul 9.42 dél e. 8.39 e. Arad indul 12 41 d. Csaba „ 1.22 dél u. 3.9 r. j Csaba „ 2.14 „ Arad érkez. 3. 3 dél u. 6. r. jCzegléd érkéz. 5.56 ,j Czeglédről Pü­spök-Ladányra és vissza. u. 8.20 e- 11.13 „ 5.32 „ P. Ladány indul— 145 dél Szolnok „ — 4.44 „ Czegléd érkéz.— 5.41 „ Czegléd­­ indul 9.27 d. e. 8.24 e. Szolnok 10.27 „ 9.42 e. P. Ladány érkéz. 1.26 „ 1.20 e. Püspök-Ladányról Nagyváradra és vissza. P. Ladány indul 1.40 e. 1.63 d. u.|N. Várad indul — 10. 6 dél N. Várad érkéz. 4.40 e- 3.45 d u.|P. Ladány érkéz. — 12.48 dél. Püspök-Ladányról Debreczenbe, Miskolczra Kassára és vissza. P. Ladány indul 1.26 d. u. 1.20 e. Debreczen „ Tokaj „ Miskolcz „ Kassa érkéz. Kassa Miskolcz Tokaj Nyiregyh. Debreczen indul — 5.— reg. >1 L52 b „ — 9.35 dél.e. n -10.33 „ —12.12 . — 1.45 . 3.— „ 3 47 5.25 „ 8.4 r. 7.15 e. ll.l.d.e 9.66 e. 3. d. u. P. Ladány érkez. Gyorsvonatok: Bruck „ 5.28 „ 7.54 „ Bécs érkéz. 7.— este 9.27 du. ind. 7.45 r. 5.20 est. „ 9.21 d.e.6.54 „ „ „ 11-38 „ 9.5 „ 12.57 dél------­érk. 4.15 délu.------­ind. 6.69 „ 7.10 r. érk. 8.2 est. 9.l4d.e. Fehérvárról Kanizsára, Pragerhofba és vissza. Államadósság: 100 frtos Jan. Sept. Jan. *. Aug. 1. 5’/0-es nem. köles. 5 °/0-es Metalliques á'/,%-e­s „ Comp rent papirie 1839. évi teljes „ „ „ ötödr. „ 1854. „ I860. „ teljes B B . „ „ ötödr. B ,, , Az austriai bank záloglevelei. 5*/o~08 12 hóra szóló 100 frtos I­ 18 » r Br n sorsolható Galicz. hitelintézet 105 „ Fedtehermentesítési kötelez­­vények. 5 °/C-es magyarorsz . horvat B erdélyi Sorsjegyek­hez. Hitelintézeti B Dunagőzhajózási B Trieszti „ Eszterházy hg „ Sahn Pálffy Clary St. Genois Budai Windischgrätz Waldstein Keglevicb 100 frtos 40 40 „20 10 Oct. Juli 1. 1. Jan. 1 Dec. 16. Jan. 15. Sept. 15. Nov. 30, Febr. 1. Dec. 16. Dee. 1. Jul. 15, Máj. 1. Adott Tartott Adott Tartott kr ir Elsőbbségi kötvények. K­­ir 83.60 83.70 Osztr. Lloyd 90.-90.60 77.75 77.85 Államvaspálya 275 frank Lomb.-velenczei „ 105 ftd­ 119.25119.75 69.60 69.75 116 25116.75 17.-17.50 161.25161 76 Részvények: 168.59 95.25 100 65 159.— 95.60 100 70 Hitelintézet 200 frtoa 193.60193.70 Bankrészvény — — 799.­800.— 100.80100.90 Al.austr.esc. bank 500 „ Lloyd 526 , 646.— 249.— 648.- 2­0.­Dunagőzhajózás , „ Pesti lánczhid „ „ 434.-435.— ---------­---890.-395.— 102.75103.—Északi vasút 205.50 frtos Állam „ 500 frank 169.­.0169 30 92.-92.50 lv8.60189.— 75.—75.50 Déli „ 850 „ 250.-251 — Nyugati „ 210 , 147.50147.75 Tiszai „ 800 „ 147.— —.— 77.50 76.25 78.— 76.75 Félték (8 hóra), 74.76 76.25Aogsb. 100 db német fr.87.76 94.20 94.80 Frankf. ,í096. 405. ,0 94.30 94 50 186.20 92.— 115.-136.80 92.25 116.­Hamburg 100 bankmark 4V,°/o83.15 83.25 London 10 ft sterling 3”/0 111.40111.45 Páris 100 frank 4“/, 44.— 44.05 94.69 85.75 95.— 86.25 Péaisesiek. 36.25 36.75Korona ....... 15.85 15.40 33.25 33.75Csiscári arany.................... 5.33 5.34 34.—34.50 Reezés ............................. 5.83 6.84 38.76 34.25 Napoleon d’or........................ 8.92 8.93 20.75 21.25Orosz imperiale.................... 9.20 9.23 20.—20.50Porosz pénztári utalvány .1... V»1.« 14.85 16.15 Ezüst.................................. 111.25111.50 Fölfele: Pestről Bécsbe: naponta 6 ór este. Mohácsról Pestre: naponként 5 óra est­­e. Gáláéb­ól Pestre: szombaton reggel. Zimonyból Pestre : vasárnap kedden és pénteket 10 órakor est­ve. Orsováról Pestre : pénteken virradatkor. Konstantinápolyból Pestre: csütörtö­kön 8 ó. d. u A. T­iszáni T. Szele, sept. 9. Az ínség beköszöntött nálunk is; itt, s a szom­széd Farmos és Györgye helységekben a mun­kás osztály már­is kenyér szűkében szenved. Bár gróf Károlyi­­ György­ö nmsága söregi pusztá­járól a szomszéd községeknek Ad, a mennyire telik, kölcsönben vető magot, s most a kormány adományából is reménylünk nyerhetni valamit, mégis kell figyelmeztetnünk arra, hogy sürgető szükség a napszámból élő osztálynak élelméről még azelőtt gondoskodni, hogy a rész­idő bekö­szönt, mert akkor már későn lesz. E szegényeket két osztály­ra kell osztanunk: a munka­képesekre, és munka­képtelenekre; az e öbbieknek kerese­t módot kell nyitni, a töb­­biak ápolásáról gondoskodni. Itt vidékünkön, egy oly közmunka ajánlkozik, melynek czélszerűségét régen elismerték, s azt kétségbe nem vonhatja senki. Értem a Czegléd­ről Jászberényen át Gyöngyösre vezető vasutat. Ez már ismételten ki volt mérve, karózva, de kivitele elmaradt , s már-már oly kevésbbé czéL­szerű tervezetek — mint a Hatvan, Jászberény, Szoln­ok felé vezető vasúti terv — merülnek fel, s majdnem háttérbe szorítják, ha az érdekeltség nem fog élet­jelt adni, s a munkák megkezdését a tiszai társulat által sürgettetni a kormánynál. E munka Czegléd felül megkezdve, Czegléd, Szolnok,Abony, Tdpic-Szele,Szt-Márton, Farmos, Gy­örgy­e, J­ászberény, Alattyán, Uj­szász,­J­ász- Apá­­thi, Ínség sújtott községeknek adna alkalmat keDyér keresetre , és ha már nem lennénk oly szerencsések a vasútban részesülhetni, leg­alább a régen megkérdett, de ismét abban ha­gyott postaút kiépítését sürgetjük az állam költ­ségén ; más ennél hasznosabb közmunkát itt kö­zelében nem jelölhetnének ki; pedig szükséges, hogy a munkás­osztály közelében találjon do­logra, mert a kivándorlás egész gazdasági rend­­szerenk megrázkódásával fenyeget. A munkaképtelenek a jótékonyságra vannak u­alva, s az adományokat nem véljük czélszerű­­nek kiosztani pénzben va­n természetben, hanem inkább következőleg: találkoznak minden köz­ségben nemes lelkű egyének, különösen nők, kik a szegények ellátását magukra vállalhatják; ezek főzessenek, úgy mint Angolhonban szokás — hol az inségi esetek nem oly ritkán fordul­nak elő mint nálunk — úgynevezett rumforti le­vest, mely igen olcsón kiállítható, egészséges táp­szer, a köz­ség részéről a szűkölködik utalván­­nyal iktassanak el, s az utalványt bemutatóknak osztassák ki adagonként az eledet. Lássunk hozzá mielőbb , azelő­t, h­ogy erősza­­koskodásra szorítaná a szükség a szenvedőket — mert a szükség törvényt bont. Dr. Steuzszel Lajos: mintegy 10 ezer hó­don, minden a vetésmagot és tiszti s cseléd conventiót felülhaladó gaboná­ját a csabai la­kosság felsegélésére rendelő köl­csön uj fejében kiosztatni, s eladni egy szemet sem enged. — Hallomás szerint 4—600 köböl buta, és mintegy 800 köböl kukoricza fog igy a szükölködök közt kiosztatni. Méltó példa a követésre. S. Csaba, sept. 6. Mellőzve most nyomorunk napról napra növekvő leírását, s a kölcsönök és orszá­gos munkák által reménylett segélyforrásaink min­d jobban való elapadását , mellőzve a népiiél mindinkább gyarapodó élhetlenség, te­­hetlenség,s a legjobbjainkat is megszálló remény­vesztés kétségbeesés elmondását; ezúttal csupán három jótékonysági adatot jegyzek fel. Az arad-pesti kéjutazásból Szt. István napján, a rendezők békésmegyei szűkölködői javára a békésmegyei gazdasági egylet elnökéhez 101 főt küldöttek. A szünnapok alatt honn mulatott tanuló ifjak Kemény M. igazgatása alatt két színi előadást rendeztek, melynek tiszta jövedelme a helybeli szegények javára fordittatik ; ez tesz 188 forint 57 krajczárt. Végre az eddig nyilvánosságra jött legnagyobb segély aj­ánlatok sorába hazafias meleg köszönet­tel kell soroznunk gr. Apponyi György ö exélja azon intézkedését Csabán, hogy ottani birtokain, I Az eperjesi ev. collegium kiépítésén mű­ködő bizottmány felszólítása az ausztrá­liai „bazaar“ ügyében. Mily nevezetes tényező volt az eperjesi ev. collegium hazánk felföldjének történetében szá­zadok óta — és mily kitünő helyet foglal el ta­nodáink sorában ma is; ki ki tudja, ki figyelem­mel kiséri hazánk eseményeit . . . Ennek kiépí­tése régi eszme. Már 1845 ben tétettek ez iránt lépések. Akkor tervben volt 300 részvény utján 30,000 ftot biztositni ; és ezen terv megindítását egyik befolyásos hazánkfia az 1847-iki orsz. gyűlésen magára vállalta. A bekövetkezett események ezt hátráltatván , később pedig min­denféle csapások által és a tanrendszernek bővítése , újraszervezése által oly mostoha körül­mények közé került fütan.idánk, hogy építésre nem is gondolván, alig birta már meg­levő tanárainak napi szükségeit fedezni.Azonban isten — hazánkfiainak részvéte — és a coll. va­­gyonainak szigorú kezelése segitett. Más kissé szabadabban lélekzve, lehetlen újra meg nem emlékezni őseink ezen becses hagyományáról. Ha 1845 ben már nagy szükség volt a fő­ta­noda kiépítése, úgy az most elkerülhetlen.­­ Azóta a tanítási rendszer megváltozván, több he­lyiséget igényel. Az utóbbi időkben a jogta­nszék 2, a theologiai 3 évre jön berendezve, minek kö­vetkezménye, hogy legalább 14 tanteremre van szükség. Azóta a Szirmay, Bánóféle stb. adomá­nyok által a könyvtár szaporodott és szaporodik naponkint és rendezésre vár. A természettani eszközök , az újonnan nagy mérvben alapLott muzeum — több tágas termeket fognak igény­be venni. . . Ezenkívül nevezetes esemény késztet ben­nünket, hogy a tervbe vett eszmét mielőbb életbe léptessük, t. i. 1866-ik évben fogjuk megülni a c­ollegium felállításának 2 százados ünnepi­t. Ak­kor már egy szép épületbe és egy tágas díszte­rembe szeretnénk egy­begy­üjteni mindazokat, kik jelenlétükkel megtisztelnek — mert hisz a mostani „nagyterem“ oly szűk, hogy a tanuló­ifjúságot sem képes befogadni — nem is említve az ünnepélyes alkalommal megjelenő tagokat. A mily boldogító annak tanúsága, hogy még a földgön b másik oldalán is vannak bő­­keblűek , kik jött.nodánk ügyét szivükön hordozzák; oly czélhoz vezetőnek találjuk Roc­­­­ics Kálmán békeblű bará­tnk tervét (a colle­gium kiépítését egy, Ausztráliában, Melbourn­­b«n áilitandó bazaar czikkjeinek árvereztetése által eszközölni.) Most már birva e részben a nmlg. helytartótanács engedélyét is — hazafiui bizalommal kérjük fel a közönséget tervünk ki­viteléhez segédkezet nyújtani. Tudjuk, hogy a mostani ssngszuidók tervünk kiviteléhez nem kedvezők ; érezzük, hogy most minden adomán­ynak, ha még oly csekély is, azon alföldi ínség enyhítésére kellene be olyni, mely gyökerében támadta meg a nemzet élet­fáját. De hiszen tudjuk másrészt, hogy az eperjesi evangélikus főtanoda is mindig jó szolgálatot tett a felföldön a hazának , és más­részt az mellékelt (a „Hon“ f. év július 14-ei számában közlött) levél annyira megszabja az adomány körét, hogy az eredmény nem annyira az adományok nagyságától, mint minőségétől, sajátságától, érdekességétől függ... Figyelmez­tetünk továbbá arra is, hogy midőn adományaink által egy szellemi s­ént czélt mozdítunk elő, ak­kor kiválólag terménybeli küldeményeink Ausz­tráliában oly kereskedelmi összeköttetés kiin­duló pontjává válhatnak, mely kiszámíthatlan eredményű lehet az egész hazára nézve. Hazafiai őszinte bizalommal fordulunk tehát honfitársainkhoz kérvén: mozdítsák elő ezen ügyet; alakítson körében egy kis választmányt; szíveskedjék a gyűjtéseket magához elfogadni és azokat adandó alkalo­mmal Haszlinszky Frigyes úrhoz küldeni Eperjesre, ígérvén, hogy ny­ilvántartás­­ égett nem fogjuk elmulasz­tani időszakonkint az adományozók neveit hírla­pok utján közzé tenni. A főtanoda évkönyvei pe­dig áldva fogják feljegyezni s emlékben tartani mindazok nevét, kik szellemi és anyagi emelke­déséhez segédkezet nyújtottak. Távirat. Távirati tudósítás a bécsi bör­zéről. sept. 10. — 5% metalliques 77. 20 Nemzeti kölcsön 83.15. 1860-as sors­jegyek 100.25 Bankrészvény 794.— Hi­telintéz. részv. 192.10.Ezüst 11.85 Lond. vált. 11.50.—Arany 5.34. Pest, Bept. 10. Az idő derült, rekkenő hőség; vízállás 5­ 1­­0 fölött. — Kikötöttek: „Sz. Jó­zsef" Győrről 3800 m. rozs ; „Julcsa“ Bajáról 3200 m. búza; „Miklós“ Palánkéról 6000 m. buzi, 2000 m. zab; „Barbara“ Ercsényről 1000 m. végre „Kis Bátor“ 1500 m. vegyes gabo­nával. A vásárlásoknak a hitelintézet részéről történt felfüggesztése a gabonaüzlet pangását eredmé­nyezte. Sulyosabb búza a bejegyzettük árakon el nem volt adható. Épen oly lanyha és üzlet­nélküli maradt e napon az üzlet egyéb gabona­­neműre nézve. (V. K.) Bécs, sept. 9. (Gabona). A búzat­üzéreink — a hitelintézet vásárlásai folytán vér­szemet kapván — magasa­bbra tartják. Morava­­melléki 89 fts helyben átveendő 5.75, pozsonyi 88 fts 5.20, Győrött átveendő ugyanoly súlyos 5. 25—5.30 kr, érsekujvári 84—86 fts 5 frt — Rozs szintén drágábbra tartatik, posonyi 80 fts 3.65, tarnóczi 78— 80 fts 3.50 krjával kön­­­nyen adható el. A repczeo­aj üzlete lanyha. Késs alig adható el 283/4 frtOD, oct. havában át­veendő 29 frtjával kel. A szesz készlete gyö­­ge, üzlete csekély terjedelmű, kész 55 1/9, oct.— jav. havi határidőre 55 kr. — (V­a­s.) A vasüz­letben uralkodó pangás még most sem tágít; annyit azonban lehet állítani, hogy a durvább, olcsóbb fajták sokkal keresettebbek. Stájer vas a magas vasúti szállítási árak miatt, elhanyagol­tatott, porosz lapos és magyar rudvas ellei­ben mindinkább részesül figyelemben, jóllehet a po­rosz vas minősége nem épen kitűnő. Az árak változatlanoknak mondhatók , csupán a marca­­czelli gyártmány kiná­ltatik vagy 30 krral ol­csóbban, anélkül azonban, hogy vevőre akadna. * Kevi, sept. 7. A búza határidőre kereset­tebb, kész helybeli 61/,, tllr, külföldi 6’/e, njv. havában történendő átvétellel 6 tllr 4*/a grs. — Későbben átveendő rozs is csak valamivel ma­gasabb áron kapható ; kész 47 a—4% tllr, ha­táridőre 4 tllr 18 gr. (M.) Majna Frankfurt, sept 7. Kész bú­zára ma szintén erősebb szükséglet mutatkoz­ván, ára tökéletesen megszilárdult , forgalma jelentékeny volt. Határidőre is magasabb ára­kon kelt. Őszön és tavaszkor átadandó 11—11 l/0—11 7b tllér. Kész rozs nem igen négy kelet­­nek örvendett, későbbi határidőre keresettebb ; kész 8 tllr, határidőre 87« tllr. Az árpa üzlete valamivel lanyhábban foly ; helybeli 8 wetteraui g 7a tu­r, 200 vf. szerint. Vidéki tudósitások. (K. L.) Eperjes, stp­ 8. Időjárásunk jelleme még mindig 1 száraz — pár hét óta állandóan for­ró. A gazdasági termékek ára alább szállt. Búza 77a—872 ft; rozs 5—57« <t; árpa 4-47« ft; zab 3—37* ft; borsó 6—8 ft; bab 7—8 ft; len­cse 8 ft köblönkint. A túró 18—20 ft mázsán­­kint. A gyapjú ára 25—30 p centtel olcsóbb mint tavai. A gabona forgalom idáig jegyezve nem volt;­­azután azonban polgármester úr intézke­dése következtében hivatalosan ki leenet mutat­va — némi tájékozásul egyszersmind az alföl­diek számára. Az Ausztráliába küldendő kiá’llitás, illetőleg a jótékonysági hazaarc ügyében ma tartatott az 1-ső választmányi ülés; a gyűj­tés megkezdetett — a felhívások pár nap múlva szétküldetnek. A mult hetekben s e mai napon Eperjesen is jelentékeny tűz volt. Az anyagi károkon kivül jelen­tékeny szellemi áldozatot is igényelt e nap. Eperjes egyik legjelesb polgára, ki a gazd. s érd.tanintézet helyisége kimutatásával a kikerekitésével is legtöbbet foglalkozott; s ki a tűzvészeknél legügyesebb tűzoltó volt, Dahl­ström K. úr, erélyes segélynyújtása után haza­­menve rögtön meghalt. (R. H.) Cservenka, sept. 7. Időjárás boron­­gós, szeles.A gabonaüzletben nálunk öszhangban a felvidéki vásárikkal, jelenleg rendkívüli élénk­ség uralkodik , míg a múlt héten a 6,70 — 80 kron (pesti mérenkint) kínált búza sem mélta­tott figyelemre, most az alant jegyzett árak mel­lett gyorsan kél. A termelők eddigi engedékeny­ségével teljesen meg lehetnek még eddig eléged­ve az itteni kereskedők, de várható, hogy ezek­nek szenvedélyes tudakozódásai csakhamar tar­tózkodóbbakká fogják tenni amazokat. Árak : búza 85—86 fontos 4.67szilárdan, zab 40 fontos 1.77—80, kukoricza 3.80. A kulai távirdai állo­más valószínüleg e hó folytán fog áradatni a közlekedésnek. Vaspálya Paris városában. A „Metropolitan Railway“ Londonban megálla­pította azon tényt, hogy városokban lehet előn­­­nyel földalatti pályákat vezetni, hogy ekként vá­rosrészek, az utczai közlekedés megszok­­ása nél­kül, közel összeköttetésbe tétessenek. Azon számos ellenmondások és kételyek, me­lyek a londoni pálya ellen állhtattak fel, jelenleg le vannak győzve. A c­élnak megfelelő, füst­­emésztő mozdonyok hiányában, kellő szerelés hiányában, a térszerzés és az építés túlságosan nagy költségeiben, sokszorosan ágazó víz- és lég­­i­zett vezetők hálózatának átmetszésében stb. át­hághatatlan akadályokat láttak, melyek most az angol mérnökök értelmessége s kitartása, vala­mint a tőkepénzesek bizalma által mind le van­nak győzve. A közlekedés rendkívül nagy a londoni pá­lyán ; alig néhány hónapja, hogy megnyittatott a már­is 40— 45000 embert szállít naponként. Eb­ből magyarázható, hogy a 250 frankos részvények, melyek eleinte 25 frankra szállottak volt alá, je­lenleg 375 frankon állanak. Páriában Brame és Flachat mérnökök már évek előtt tervezték a központi csarnokoknak az összekötő pályával s ennek általa­ a többi pályák­kal való ilymódoni egybekapcsolás­t. Ekként egyszerre meg kellett volna szűnniök a város ut­­czáin keresztül a csarnokokhoz történő, igen je­lentékeny szállítás naponta megv­aló minden al­kalmatlanságainak. E szállítás nagyságát illetőleg kitűnik 1851-ik évi jelentésből, hogy naponta több mint 4000 különféle jármű, egyedül a csar­nokok szolgálatára, közlekedik Páris utczái­­ban, s azóta számuk valószínüleg jelentékenyen szaporodott. A csarnokokhoz vezető, földalatti pályának a­z lett volna hivatása, hogy az élelmezési kört távolabbra terjes­sze, a különféle élelmiszereket lehetőleg gyorsan szállítsa vásárra, az utczai kö­vezet fentartási költségeit kevesbítse stb. E terv mai napig nem ért még kivitelt, de várható, hogy a londoni földalatti pálya vezeté­sében tett tapasztalatokkal s az általa nyújtott, teljesen kielégítő eredmén­nyel szemben, nem soká fognak kéani, hogy Párisban hasonló pá­lyát építsenek, főkép miu­án a helyreállítás költségei kétnyomú vonalnál, közelítő számítás szerint nem mennének többre : 7—8 millió franknál. A kérdés már­is komolyan vitattatik s kedvező megfejtése annyival is kívánatosabbnak látszik, mivel jelenleg a csarnokok számára új pinc­e­­boltok építése terveztetik s az utczáknak szállí­tási szekerekkel való túlterhelése folyton növek­vőben van. Központi csarnokokkal bíró nagy városok szá­mára mindenkor fontos előny lesz, ha az előb­biek közvetlen összeköttetésbe hely­eztetnek a vasúti állomásokkal, s miután a csarnokoknak könnyen látható okoknál fogva, nem kellene távol lenniök a város központjától, legtöbb eset­ben czélszerű­ lenne az egybekapcsoló pályákat föld alatt vezetni, annyival is inkább, hogy ek­ként eszközöltethetik legközvetlenebb közleke­dés a pinzeboltokkal és raktárakkal. Vegyes. — Az egy pengekrajczár és fél­­krajczár darabok beváltására, a pénz­ügyminisztérium rendelete szerint martius 6-tól 1863 diki augustus végére kitűzött határidő ez évi September végéig hosszabbittatott meg. — E hó elsejétől kezdve az Ausztria, Duna­­fejedelemségek és Törökország közti távirati közlekedésre nézve, uj egyszerűsített árszabály lépett életbe. — Newton úr Londonban szabadalmat nyert egy általa feltalált mosógépre, mely úgy mondják nagyon alkalmas a nyers gyapjú mosására. Szerkesztői, nyílt posta. Több gazdasági egyesület, vidéki levelezőnk és munkatársaink közleményeit vagy épen nem, vagy csak kivo­natban adhattuk az utóbbi heteken; ne vegyék figyelem­hiánynak e mulasztást, s kérjük folytas­sák tudósításaikat. Hivatalos értesítések kivonata. (A BS-nyu sept. 10. számából.) Árverés: Pest, uszoda, lipótvárosi dunapart mellett, sept. 24 d. e. 11 ó.; Fehérm. Baracska, ingatlanok, oct. 5 r. 9 ó.; Ipolys gh, Illési és Palojta, ingók, oct. 9—10; Szathmárm. Atya, nemesi birtok, oct. 9 d. e. 10 ó.; Temesm. Szku­­lya, nemesi birtok, nov. 26; Pestm. Ócsa, 1/i te­lek, oct. 5. d. e. 10 ó. ; Temesvár, ház, sept. 26 d. u. 4 6.; Arad, ház, oct. 27 d. u. 3 é.; Nagy- Kun Madaras, ingatlanság, sept. 22 r. 9 ó. ;Ugo­­csa m. tkönyvi hivatalában, ingatlan birtok, oct. 1 r. 9 6.; P. Mindszent, ház, föld, oct. 12 r. 9 ó ; Pestm. Budakesz, ház, kert, oct. 9 d. e. 10 ó.; Borsodm. S.-Némethi fekvőségek, sept. 26 d. e. 10 6.; Szeged, ház, sept. 26 r. 9 ó.; Zempléni­. Monok, ház, földek, szőlők, oct. 29 r. 9 6.; Vesz­prémi­. Miske, ingatlan birtok, oct. 1 r. 9 ó.; Pest, ingók, sept. 10 d. u. 3 ó. Árlejtés: Kraszna megye irodai szükség­leti fedezése iránt Írásbeli ajánlatok sept. 25-ig elfogadtatnak.

Next