A Hon, 1863. szeptember (1. évfolyam, 198-222. szám)
1863-09-11 / 206. szám
206-ik sz. Péntek, szeptember 11. Előfizetési dij: Postán küldve vagy Budapesten házhoz hordva . Egy hónapra....................................1 frt 75 kr. 3 hónapra.........................................5 frt — — 6 hónapra..........................................10 frt .• — Szerkesztési iroda: Ferencziek tere 7-dik szám, földszint. Szerkesztő lakása: Országút 18-dik szám, 2-dik emelet. POLITIKAI ÉS KÖZGAZDÁSZATI NAPILAP. Kiadóhivatal: Pest, Ferencziek terén, 7. sz. földszint Első évfolyam 1863. Beigtatási díj t 7 hasábos petitsor.............................17 far. Bélyegdij minden beiktatásért.....................30 kr. terjedelmes hirdetések többszöri beiktatás mellett kedvezőbb feltételek alatt vétetnek fel. Szervitatér, gr. Teleky-hás. E lap szellemi részét illető minden közlemény a szerkesztőséghez intézendő. Az előfizetés az év folytán minden hónapban megkezdhető, s ennek bármily napján történik is, mindenkor a hó első napjától fog számíttatni. Minden pénzjárulék bérmentesítve kéretik beküldetni. Sopron .... 6 30 8.50 7.— Első magyar gőzhajózási vállalat menetrende. Pestről Mohácsra: naponként csütörtökön kívül 5'/, ór. reg. Mohácsról Bajára: naponként csütörtökön kívül d. u 4 ór. Bajáról Pestre : naponként pénteken kivül 4 órakor reg. Esztergomból Pestre: naponk. 5'/, ó. reg. Váczról Pestre : nap, hétf. kiv. 101. ó. d. e. Pest indul. 5.35. d.u. 6.25. reg.lCzegléd indul. 6.29. reg. 6.31 est. Czegléd érkéz. 7.49. este 3.47 reg.Pest érkéz. 8.45. 8.37 est Czeglédről Temesvárra, Baziásra, Oraviczára és vissza. Czegléd indul 8. 9. est. 9. 7 d. e. Szeged , 12.17. éjsz. 3.50 d. u. Temesv. érk. 4.46. reg. 10.18 est. Temesv. ind. 5.20. reg. Baziás érkez. 8.22. „ mindennap Baziásind. — 5.45 d.u. 5.10 r. Temesv.. —10.32 este. Pestről Bécsbe, kedden és szombaton 7 óra 40 percz reggel, érk. Bécsbe 1 óra 50 percz délután. Bécsből Pestre, hétfőn és pénteken 2 ó. 30 p. d. u. érk. Pestre 9 ó. 10 p este. Pestről, Temesvár Baziásra, hétfőn és pénteken 9 ó. 40, perez este, érk. Temesvárra 5 ó. 9 p. reg. Baziásra 8 ó. 31 p. reggel. Szegedről Pestre, kedden és szombaton 2 ó. 12 p. reggel, érk. Pestre 6 óra 56 percz reggel. a csek ki járása. Budáról Fehérvárra, Győrre, Bécsbe és vissza. Fehérv. ind. 8.43 r. — N.Kanisa - 1.53 d. 10.10 est. Pragerh. ind. 9.30 d.e.10.65 e. N.-Kanisa „ 1.19 d.n. 5.12 r. Fehérv. érk. 5.59 . — — Pragerh.érk. 5. 2 d.u.5.8 reg. Pragerhof, Gratz és vissza. Pragerhof ind. 5.54 d.u.5.39 r.lGratz ind. 6.16 r. 6.31 d.u- Gratz érk. 8.55 est. 8.34 JPragerh.érk. 9.6 d.e. 9.22 est. Pragerhof, Nabresina, Trlest, Velencze és vissza. Velencze ind. 11.— d.e. 11. é- Nabresina . 5.56 d.u. 6.26 r. Pragerh. ind. 9.26 e. 9.11 d.e. Steinbrück,, 11.63 é. 11.38 - Nabresina „ 7.37d.e. 7.32 e. Trieszt 8.20 Nabresina „ 8.8 Velencze „ 3.6 d.u. Trieszt „ Nabresina „ Steinbrück- 3.12 é. 3.12d.u. Pragerhoferk.5.39 r. 8.54 „ Steinbrückről, Zágrábba és vissza. Soprony, Bécs-Ujhely, Bécs és vissza Soprony ind. 5.50 r. 2.— d.u.Bécs ind. 7.B.-Ujhely „ 7.25 Bécs érk. 9.20 3.23 5.24 Mohács, (Üszög), Pécs és vissza. ohács* ind. 1 ó.d.u. 4 ó.d.u.1ószög ind. 8 ó. r. 12.50 délszög érk. 8. ó. „ 6 ó.d.uj Mohács érk. 10.5 r. 2.55 d.u. Pozsony, Nagy-Szombat, Szered és vissza, (lovakkal vontatva.) Pozs. i.7. d.e.ll.—d.e.ö.lBd.u. Szered ind. 6.30 reg. 2.50 d.u- Bazin„ 8.4l„12.41 d. 6.57 B N.Szom. „ 2.30 „ 6.40 reg- N.Sz. „10.35,, 2,S0d.u.8.C0est. Bazin ind. 4.30 r. 8-d.u. ö.d.u- Szer. érll.36 de.------9.51 „ Pozs. é. 6 ó. e. 10.10 r. 7. 30e. *) Üszög és Pécs között Omnibus tartja fen a kezét, személyenként tettetik 50 font., 10 kr.: rekedést, személyenként 30 kr., nagyobb podgyászért iskissebb 6 kr. Bócs ind. 7.45. réggel 8— este. Pozs. „ 10.24. ■ d. e. 10.49 este. Torn. „ 12.12. délb. 12.51 éjjel. Érs. „ 1.20. d. u. 1.48 éjjel. Észt. „ 2.28. d. u. 3.05 éjjel. Pest érk. 4.37. d. u. 5.27 reggel. Szeged ind. —2.26 éjsz.12.15 d.u Czegléd érk. —6.29 reg.6.10 estPestről Czeglédre és vissza. Buda ind. 6.30 r. 5.15 d.u. SzFeh. 8A3n fi7'20 este ind. 9.50 d.e. — Szőny 1.30 d.u. — Győr „ 3.11 d.u. 5.36 r. Bécs: Bruck Győr Szőny Sz.Fed. Buda : Steinbrück Zágráb Sziszek 2.15 „ 9.50 * 6. r. ind. 4.25 d. u. érkéz. 6.59 este, indul. 7.14 „ érkéz. 8.45 „ 6.45 est. 6.45 , 7.46 „ 7.48, Sziszek indul. 6.30 reg. Steinbrück érkéz. 10.50 d. ». 5.25 B.-Ujhely „ 9.10 d.e. 7.35 „ Soprony érk.10.33 „ 8.58 „ S“: : Ha e felei Bécsből Pestre, naponként 67, órak. reg. Pestről Baja és Mohácsra : naponként 6 órakor reggel. Pestről Eszék Zimonyba: hétfő, szerdán és szombaton 6 órakor reggel, Pestről Orsóva és Konstantinápolyba. Gyorshajó hétfőn 7 órakor reggel. Pestről Paksra: naponként 4. óra délután. A TlatárU.: Szegedről Zimonyba : szombaton reg. A. Száván: Sziszekről Zimonyba : hétfőn és csütörtökön 5 órakor reggel. Zimonyból Szegedre : csütört. délben. A Száváni Zimonyból Sziszekre: vasárnap és csütörtökön délben. mr Az előfizetési díj a laptulajdonos szerkesztőjéhez küldendő. A gazdasági-, ipar-, kereskedelmi és közlekedési rovat szerkesztőjének lakása : Bérmentetlen levelek csak ismert kezektől fogadtatnak el. Béres börae September 6-én. Az első cs. k. szab. dunagőzhajózási táraaaág. A személy szállító gőzösök menetrende. babona-árak Alsó austriai mérő szerint. Pesten Súly, font szerint Legalant Közép Legmagasb ár oszt. ért. Búza bánsági................... „ tiszavelléki és pesti „ fehérmegyei . . . lácska . . . . Rozs............................. Árpa sörnek való . . . n takarmánynak óitb.................................. Kukoricza................... ilab.......................... Köles . Cepcze........................ 86.87.88 86.87.88 86.87.88 85 86 77.79.80 68.69.72 66.67.69 . 42 44 80.82.8., 6.25 5.15 6.10 5.10 8.45 2.80 2.60 2.06 8.45 6.40 6.25 6.30 6.15 3.50 2.91 2.70 2.10 3.55 6.45 8.60 7.25 5 55 5.40 6.40 3.56 8.10 2.3.66 5.60 8.70 Hely Nap búza rozs árpa zabkakor. árak osztr. értékben. Sept., 4 80-5.453 15)3.358.30,3.—2.15)2.305 Mosony .... Sept. 3.4.90,5.403.15;3.302.50)2.602 2512 30S.70;3 80 H M -Vásárhel Sept. 4.4.20;4.801 3 20;3.302.40)2.504) Baja . Sept. 5.4 60;4 873.26;3.332.67.2.801.90)1.94» l’rájja .... M«*4.57;4 973.15)3.462.41;2.651.52)1.67 Pest ind. 9.55. d. e. 9.30 este. Sszt. „ 12.14. délben, 11.4 8 é, E.Ujv.„ 1.50. d. u. 1.03 éjjel. Torn. „ 2.35. d. u. 1.51 éjjel. Pozs. „ 4.45. d. u. 4.08 éjjel. Bécs érk. 6.33. este 6— reggel. öz 1 el £e vasúti — menete Pestről Bécsbe és vissza. * Jassenovából Oraviczára ind. 8. reggel, érkezik 10.11 dél.e. vissza indul 4.18 éjszaka, érkezik 6 reggel Jassenovába. Czeglédről Aradra és vissza. Czegléd indul 9.42 dél e. 8.39 e. Arad indul 12 41 d. Csaba „ 1.22 dél u. 3.9 r. j Csaba „ 2.14 „ Arad érkez. 3. 3 dél u. 6. r. jCzegléd érkéz. 5.56 ,j Czeglédről Püspök-Ladányra és vissza. u. 8.20 e- 11.13 „ 5.32 „ P. Ladány indul— 145 dél Szolnok „ — 4.44 „ Czegléd érkéz.— 5.41 „ Czegléd indul 9.27 d. e. 8.24 e. Szolnok 10.27 „ 9.42 e. P. Ladány érkéz. 1.26 „ 1.20 e. Püspök-Ladányról Nagyváradra és vissza. P. Ladány indul 1.40 e. 1.63 d. u.|N. Várad indul — 10. 6 dél N. Várad érkéz. 4.40 e- 3.45 d u.|P. Ladány érkéz. — 12.48 dél. Püspök-Ladányról Debreczenbe, Miskolczra Kassára és vissza. P. Ladány indul 1.26 d. u. 1.20 e. Debreczen „ Tokaj „ Miskolcz „ Kassa érkéz. Kassa Miskolcz Tokaj Nyiregyh. Debreczen indul — 5.— reg. >1 L52 b „ — 9.35 dél.e. n -10.33 „ —12.12 . — 1.45 . 3.— „ 3 47 5.25 „ 8.4 r. 7.15 e. ll.l.d.e 9.66 e. 3. d. u. P. Ladány érkez. Gyorsvonatok: Bruck „ 5.28 „ 7.54 „ Bécs érkéz. 7.— este 9.27 du. ind. 7.45 r. 5.20 est. „ 9.21 d.e.6.54 „ „ „ 11-38 „ 9.5 „ 12.57 dél------érk. 4.15 délu.------ind. 6.69 „ 7.10 r. érk. 8.2 est. 9.l4d.e. Fehérvárról Kanizsára, Pragerhofba és vissza. Államadósság: 100 frtos Jan. Sept. Jan. *. Aug. 1. 5’/0-es nem. köles. 5 °/0-es Metalliques á'/,%-es „ Comp rent papirie 1839. évi teljes „ „ „ ötödr. „ 1854. „ I860. „ teljes B B . „ „ ötödr. B ,, , Az austriai bank záloglevelei. 5*/o~08 12 hóra szóló 100 frtos I 18 » r Br n sorsolható Galicz. hitelintézet 105 „ Fedtehermentesítési kötelezvények. 5 °/C-es magyarorsz . horvat B erdélyi Sorsjegyekhez. Hitelintézeti B Dunagőzhajózási B Trieszti „ Eszterházy hg „ Sahn Pálffy Clary St. Genois Budai Windischgrätz Waldstein Keglevicb 100 frtos 40 40 „20 10 Oct. Juli 1. 1. Jan. 1 Dec. 16. Jan. 15. Sept. 15. Nov. 30, Febr. 1. Dec. 16. Dee. 1. Jul. 15, Máj. 1. Adott Tartott Adott Tartott kr ir Elsőbbségi kötvények. Kir 83.60 83.70 Osztr. Lloyd 90.-90.60 77.75 77.85 Államvaspálya 275 frank Lomb.-velenczei „ 105 ftd 119.25119.75 69.60 69.75 116 25116.75 17.-17.50 161.25161 76 Részvények: 168.59 95.25 100 65 159.— 95.60 100 70 Hitelintézet 200 frtoa 193.60193.70 Bankrészvény — — 799.800.— 100.80100.90 Al.austr.esc. bank 500 „ Lloyd 526 , 646.— 249.— 648.- 20.Dunagőzhajózás , „ Pesti lánczhid „ „ 434.-435.— ------------890.-395.— 102.75103.—Északi vasút 205.50 frtos Állam „ 500 frank 169..0169 30 92.-92.50 lv8.60189.— 75.—75.50 Déli „ 850 „ 250.-251 — Nyugati „ 210 , 147.50147.75 Tiszai „ 800 „ 147.— —.— 77.50 76.25 78.— 76.75 Félték (8 hóra), 74.76 76.25Aogsb. 100 db német fr.87.76 94.20 94.80 Frankf. ,í096. 405. ,0 94.30 94 50 186.20 92.— 115.-136.80 92.25 116.Hamburg 100 bankmark 4V,°/o83.15 83.25 London 10 ft sterling 3”/0 111.40111.45 Páris 100 frank 4“/, 44.— 44.05 94.69 85.75 95.— 86.25 Péaisesiek. 36.25 36.75Korona ....... 15.85 15.40 33.25 33.75Csiscári arany.................... 5.33 5.34 34.—34.50 Reezés ............................. 5.83 6.84 38.76 34.25 Napoleon d’or........................ 8.92 8.93 20.75 21.25Orosz imperiale.................... 9.20 9.23 20.—20.50Porosz pénztári utalvány .1... V»1.« 14.85 16.15 Ezüst.................................. 111.25111.50 Fölfele: Pestről Bécsbe: naponta 6 ór este. Mohácsról Pestre: naponként 5 óra este. Gáláéból Pestre: szombaton reggel. Zimonyból Pestre : vasárnap kedden és pénteket 10 órakor estve. Orsováról Pestre : pénteken virradatkor. Konstantinápolyból Pestre: csütörtökön 8 ó. d. u A. Tiszáni T. Szele, sept. 9. Az ínség beköszöntött nálunk is; itt, s a szomszéd Farmos és Györgye helységekben a munkás osztály máris kenyér szűkében szenved. Bár gróf Károlyi Györgyö nmsága söregi pusztájáról a szomszéd községeknek Ad, a mennyire telik, kölcsönben vető magot, s most a kormány adományából is reménylünk nyerhetni valamit, mégis kell figyelmeztetnünk arra, hogy sürgető szükség a napszámból élő osztálynak élelméről még azelőtt gondoskodni, hogy a részidő beköszönt, mert akkor már későn lesz. E szegényeket két osztályra kell osztanunk: a munkaképesekre, és munkaképtelenekre; az e öbbieknek kereset módot kell nyitni, a többiak ápolásáról gondoskodni. Itt vidékünkön, egy oly közmunka ajánlkozik, melynek czélszerűségét régen elismerték, s azt kétségbe nem vonhatja senki. Értem a Czeglédről Jászberényen át Gyöngyösre vezető vasutat. Ez már ismételten ki volt mérve, karózva, de kivitele elmaradt , s már-már oly kevésbbé czéLszerű tervezetek — mint a Hatvan, Jászberény, Szolnok felé vezető vasúti terv — merülnek fel, s majdnem háttérbe szorítják, ha az érdekeltség nem fog életjelt adni, s a munkák megkezdését a tiszai társulat által sürgettetni a kormánynál. E munka Czegléd felül megkezdve, Czegléd, Szolnok,Abony, Tdpic-Szele,Szt-Márton, Farmos, Györgye, Jászberény, Alattyán, Ujszász,Jász- Apáthi, Ínség sújtott községeknek adna alkalmat keDyér keresetre , és ha már nem lennénk oly szerencsések a vasútban részesülhetni, legalább a régen megkérdett, de ismét abban hagyott postaút kiépítését sürgetjük az állam költségén ; más ennél hasznosabb közmunkát itt közelében nem jelölhetnének ki; pedig szükséges, hogy a munkásosztály közelében találjon dologra, mert a kivándorlás egész gazdasági rendszerenk megrázkódásával fenyeget. A munkaképtelenek a jótékonyságra vannak ualva, s az adományokat nem véljük czélszerűnek kiosztani pénzben van természetben, hanem inkább következőleg: találkoznak minden községben nemes lelkű egyének, különösen nők, kik a szegények ellátását magukra vállalhatják; ezek főzessenek, úgy mint Angolhonban szokás — hol az inségi esetek nem oly ritkán fordulnak elő mint nálunk — úgynevezett rumforti levest, mely igen olcsón kiállítható, egészséges tápszer, a község részéről a szűkölködik utalvánnyal iktassanak el, s az utalványt bemutatóknak osztassák ki adagonként az eledet. Lássunk hozzá mielőbb , azelőt, hogy erőszakoskodásra szorítaná a szükség a szenvedőket — mert a szükség törvényt bont. Dr. Steuzszel Lajos: mintegy 10 ezer hódon, minden a vetésmagot és tiszti s cseléd conventiót felülhaladó gabonáját a csabai lakosság felsegélésére rendelő kölcsön uj fejében kiosztatni, s eladni egy szemet sem enged. — Hallomás szerint 4—600 köböl buta, és mintegy 800 köböl kukoricza fog igy a szükölködök közt kiosztatni. Méltó példa a követésre. S. Csaba, sept. 6. Mellőzve most nyomorunk napról napra növekvő leírását, s a kölcsönök és országos munkák által reménylett segélyforrásaink mind jobban való elapadását , mellőzve a népiiél mindinkább gyarapodó élhetlenség, tehetlenség,s a legjobbjainkat is megszálló reményvesztés kétségbeesés elmondását; ezúttal csupán három jótékonysági adatot jegyzek fel. Az arad-pesti kéjutazásból Szt. István napján, a rendezők békésmegyei szűkölködői javára a békésmegyei gazdasági egylet elnökéhez 101 főt küldöttek. A szünnapok alatt honn mulatott tanuló ifjak Kemény M. igazgatása alatt két színi előadást rendeztek, melynek tiszta jövedelme a helybeli szegények javára fordittatik ; ez tesz 188 forint 57 krajczárt. Végre az eddig nyilvánosságra jött legnagyobb segély ajánlatok sorába hazafias meleg köszönettel kell soroznunk gr. Apponyi György ö exélja azon intézkedését Csabán, hogy ottani birtokain, I Az eperjesi ev. collegium kiépítésén működő bizottmány felszólítása az ausztráliai „bazaar“ ügyében. Mily nevezetes tényező volt az eperjesi ev. collegium hazánk felföldjének történetében századok óta — és mily kitünő helyet foglal el tanodáink sorában ma is; ki ki tudja, ki figyelemmel kiséri hazánk eseményeit . . . Ennek kiépítése régi eszme. Már 1845 ben tétettek ez iránt lépések. Akkor tervben volt 300 részvény utján 30,000 ftot biztositni ; és ezen terv megindítását egyik befolyásos hazánkfia az 1847-iki orsz. gyűlésen magára vállalta. A bekövetkezett események ezt hátráltatván , később pedig mindenféle csapások által és a tanrendszernek bővítése , újraszervezése által oly mostoha körülmények közé került fütan.idánk, hogy építésre nem is gondolván, alig birta már meglevő tanárainak napi szükségeit fedezni.Azonban isten — hazánkfiainak részvéte — és a coll. vagyonainak szigorú kezelése segitett. Más kissé szabadabban lélekzve, lehetlen újra meg nem emlékezni őseink ezen becses hagyományáról. Ha 1845 ben már nagy szükség volt a főtanoda kiépítése, úgy az most elkerülhetlen. Azóta a tanítási rendszer megváltozván, több helyiséget igényel. Az utóbbi időkben a jogtanszék 2, a theologiai 3 évre jön berendezve, minek következménye, hogy legalább 14 tanteremre van szükség. Azóta a Szirmay, Bánóféle stb. adományok által a könyvtár szaporodott és szaporodik naponkint és rendezésre vár. A természettani eszközök , az újonnan nagy mérvben alapLott muzeum — több tágas termeket fognak igénybe venni. . . Ezenkívül nevezetes esemény késztet bennünket, hogy a tervbe vett eszmét mielőbb életbe léptessük, t. i. 1866-ik évben fogjuk megülni a collegium felállításának 2 százados ünnepit. Akkor már egy szép épületbe és egy tágas díszterembe szeretnénk egybegyüjteni mindazokat, kik jelenlétükkel megtisztelnek — mert hisz a mostani „nagyterem“ oly szűk, hogy a tanulóifjúságot sem képes befogadni — nem is említve az ünnepélyes alkalommal megjelenő tagokat. A mily boldogító annak tanúsága, hogy még a földgön b másik oldalán is vannak bőkeblűek , kik jött.nodánk ügyét szivükön hordozzák; oly czélhoz vezetőnek találjuk Rocics Kálmán békeblű barátnk tervét (a collegium kiépítését egy, Ausztráliában, Melbournb«n áilitandó bazaar czikkjeinek árvereztetése által eszközölni.) Most már birva e részben a nmlg. helytartótanács engedélyét is — hazafiui bizalommal kérjük fel a közönséget tervünk kiviteléhez segédkezet nyújtani. Tudjuk, hogy a mostani ssngszuidók tervünk kiviteléhez nem kedvezők ; érezzük, hogy most minden adománynak, ha még oly csekély is, azon alföldi ínség enyhítésére kellene be olyni, mely gyökerében támadta meg a nemzet életfáját. De hiszen tudjuk másrészt, hogy az eperjesi evangélikus főtanoda is mindig jó szolgálatot tett a felföldön a hazának , és másrészt az mellékelt (a „Hon“ f. év július 14-ei számában közlött) levél annyira megszabja az adomány körét, hogy az eredmény nem annyira az adományok nagyságától, mint minőségétől, sajátságától, érdekességétől függ... Figyelmeztetünk továbbá arra is, hogy midőn adományaink által egy szellemi sént czélt mozdítunk elő, akkor kiválólag terménybeli küldeményeink Ausztráliában oly kereskedelmi összeköttetés kiinduló pontjává válhatnak, mely kiszámíthatlan eredményű lehet az egész hazára nézve. Hazafiai őszinte bizalommal fordulunk tehát honfitársainkhoz kérvén: mozdítsák elő ezen ügyet; alakítson körében egy kis választmányt; szíveskedjék a gyűjtéseket magához elfogadni és azokat adandó alkalommal Haszlinszky Frigyes úrhoz küldeni Eperjesre, ígérvén, hogy nyilvántartás égett nem fogjuk elmulasztani időszakonkint az adományozók neveit hírlapok utján közzé tenni. A főtanoda évkönyvei pedig áldva fogják feljegyezni s emlékben tartani mindazok nevét, kik szellemi és anyagi emelkedéséhez segédkezet nyújtottak. Távirat. Távirati tudósítás a bécsi börzéről. sept. 10. — 5% metalliques 77. 20 Nemzeti kölcsön 83.15. 1860-as sorsjegyek 100.25 Bankrészvény 794.— Hitelintéz. részv. 192.10.Ezüst 11.85 Lond. vált. 11.50.—Arany 5.34. Pest, Bept. 10. Az idő derült, rekkenő hőség; vízállás 5 10 fölött. — Kikötöttek: „Sz. József" Győrről 3800 m. rozs ; „Julcsa“ Bajáról 3200 m. búza; „Miklós“ Palánkéról 6000 m. buzi, 2000 m. zab; „Barbara“ Ercsényről 1000 m. végre „Kis Bátor“ 1500 m. vegyes gabonával. A vásárlásoknak a hitelintézet részéről történt felfüggesztése a gabonaüzlet pangását eredményezte. Sulyosabb búza a bejegyzettük árakon el nem volt adható. Épen oly lanyha és üzletnélküli maradt e napon az üzlet egyéb gabonaneműre nézve. (V. K.) Bécs, sept. 9. (Gabona). A búzatüzéreink — a hitelintézet vásárlásai folytán vérszemet kapván — magasabbra tartják. Moravamelléki 89 fts helyben átveendő 5.75, pozsonyi 88 fts 5.20, Győrött átveendő ugyanoly súlyos 5. 25—5.30 kr, érsekujvári 84—86 fts 5 frt — Rozs szintén drágábbra tartatik, posonyi 80 fts 3.65, tarnóczi 78— 80 fts 3.50 krjával könnyen adható el. A repczeoaj üzlete lanyha. Késs alig adható el 283/4 frtOD, oct. havában átveendő 29 frtjával kel. A szesz készlete gyöge, üzlete csekély terjedelmű, kész 55 1/9, oct.— jav. havi határidőre 55 kr. — (Vas.) A vasüzletben uralkodó pangás még most sem tágít; annyit azonban lehet állítani, hogy a durvább, olcsóbb fajták sokkal keresettebbek. Stájer vas a magas vasúti szállítási árak miatt, elhanyagoltatott, porosz lapos és magyar rudvas elleiben mindinkább részesül figyelemben, jóllehet a porosz vas minősége nem épen kitűnő. Az árak változatlanoknak mondhatók , csupán a marcaczelli gyártmány kináltatik vagy 30 krral olcsóbban, anélkül azonban, hogy vevőre akadna. * Kevi, sept. 7. A búza határidőre keresettebb, kész helybeli 61/,, tllr, külföldi 6’/e, njv. havában történendő átvétellel 6 tllr 4*/a grs. — Későbben átveendő rozs is csak valamivel magasabb áron kapható ; kész 47 a—4% tllr, határidőre 4 tllr 18 gr. (M.) Majna Frankfurt, sept 7. Kész búzára ma szintén erősebb szükséglet mutatkozván, ára tökéletesen megszilárdult , forgalma jelentékeny volt. Határidőre is magasabb árakon kelt. Őszön és tavaszkor átadandó 11—11 l/0—11 7b tllér. Kész rozs nem igen négy keletnek örvendett, későbbi határidőre keresettebb ; kész 8 tllr, határidőre 87« tllr. Az árpa üzlete valamivel lanyhábban foly ; helybeli 8 wetteraui g 7a tur, 200 vf. szerint. Vidéki tudósitások. (K. L.) Eperjes, stp 8. Időjárásunk jelleme még mindig 1 száraz — pár hét óta állandóan forró. A gazdasági termékek ára alább szállt. Búza 77a—872 ft; rozs 5—57« <t; árpa 4-47« ft; zab 3—37* ft; borsó 6—8 ft; bab 7—8 ft; lencse 8 ft köblönkint. A túró 18—20 ft mázsánkint. A gyapjú ára 25—30 p centtel olcsóbb mint tavai. A gabona forgalom idáig jegyezve nem volt;azután azonban polgármester úr intézkedése következtében hivatalosan ki leenet mutatva — némi tájékozásul egyszersmind az alföldiek számára. Az Ausztráliába küldendő kiá’llitás, illetőleg a jótékonysági hazaarc ügyében ma tartatott az 1-ső választmányi ülés; a gyűjtés megkezdetett — a felhívások pár nap múlva szétküldetnek. A mult hetekben s e mai napon Eperjesen is jelentékeny tűz volt. Az anyagi károkon kivül jelentékeny szellemi áldozatot is igényelt e nap. Eperjes egyik legjelesb polgára, ki a gazd. s érd.tanintézet helyisége kimutatásával a kikerekitésével is legtöbbet foglalkozott; s ki a tűzvészeknél legügyesebb tűzoltó volt, Dahlström K. úr, erélyes segélynyújtása után hazamenve rögtön meghalt. (R. H.) Cservenka, sept. 7. Időjárás borongós, szeles.A gabonaüzletben nálunk öszhangban a felvidéki vásárikkal, jelenleg rendkívüli élénkség uralkodik , míg a múlt héten a 6,70 — 80 kron (pesti mérenkint) kínált búza sem méltatott figyelemre, most az alant jegyzett árak mellett gyorsan kél. A termelők eddigi engedékenységével teljesen meg lehetnek még eddig elégedve az itteni kereskedők, de várható, hogy ezeknek szenvedélyes tudakozódásai csakhamar tartózkodóbbakká fogják tenni amazokat. Árak : búza 85—86 fontos 4.67szilárdan, zab 40 fontos 1.77—80, kukoricza 3.80. A kulai távirdai állomás valószínüleg e hó folytán fog áradatni a közlekedésnek. Vaspálya Paris városában. A „Metropolitan Railway“ Londonban megállapította azon tényt, hogy városokban lehet előnnyel földalatti pályákat vezetni, hogy ekként városrészek, az utczai közlekedés megszokása nélkül, közel összeköttetésbe tétessenek. Azon számos ellenmondások és kételyek, melyek a londoni pálya ellen állhtattak fel, jelenleg le vannak győzve. A célnak megfelelő, füstemésztő mozdonyok hiányában, kellő szerelés hiányában, a térszerzés és az építés túlságosan nagy költségeiben, sokszorosan ágazó víz- és légizett vezetők hálózatának átmetszésében stb. áthághatatlan akadályokat láttak, melyek most az angol mérnökök értelmessége s kitartása, valamint a tőkepénzesek bizalma által mind le vannak győzve. A közlekedés rendkívül nagy a londoni pályán ; alig néhány hónapja, hogy megnyittatott a máris 40— 45000 embert szállít naponként. Ebből magyarázható, hogy a 250 frankos részvények, melyek eleinte 25 frankra szállottak volt alá, jelenleg 375 frankon állanak. Páriában Brame és Flachat mérnökök már évek előtt tervezték a központi csarnokoknak az összekötő pályával s ennek általa a többi pályákkal való ilymódoni egybekapcsolást. Ekként egyszerre meg kellett volna szűnniök a város utczáin keresztül a csarnokokhoz történő, igen jelentékeny szállítás naponta megvaló minden alkalmatlanságainak. E szállítás nagyságát illetőleg kitűnik 1851-ik évi jelentésből, hogy naponta több mint 4000 különféle jármű, egyedül a csarnokok szolgálatára, közlekedik Páris utczáiban, s azóta számuk valószínüleg jelentékenyen szaporodott. A csarnokokhoz vezető, földalatti pályának az lett volna hivatása, hogy az élelmezési kört távolabbra terjessze, a különféle élelmiszereket lehetőleg gyorsan szállítsa vásárra, az utczai kövezet fentartási költségeit kevesbítse stb. E terv mai napig nem ért még kivitelt, de várható, hogy a londoni földalatti pálya vezetésében tett tapasztalatokkal s az általa nyújtott, teljesen kielégítő eredménnyel szemben, nem soká fognak kéani, hogy Párisban hasonló pályát építsenek, főkép miuán a helyreállítás költségei kétnyomú vonalnál, közelítő számítás szerint nem mennének többre : 7—8 millió franknál. A kérdés máris komolyan vitattatik s kedvező megfejtése annyival is kívánatosabbnak látszik, mivel jelenleg a csarnokok számára új pinceboltok építése terveztetik s az utczáknak szállítási szekerekkel való túlterhelése folyton növekvőben van. Központi csarnokokkal bíró nagy városok számára mindenkor fontos előny lesz, ha az előbbiek közvetlen összeköttetésbe helyeztetnek a vasúti állomásokkal, s miután a csarnokoknak könnyen látható okoknál fogva, nem kellene távol lenniök a város központjától, legtöbb esetben czélszerű lenne az egybekapcsoló pályákat föld alatt vezetni, annyival is inkább, hogy ekként eszközöltethetik legközvetlenebb közlekedés a pinzeboltokkal és raktárakkal. Vegyes. — Az egy pengekrajczár és félkrajczár darabok beváltására, a pénzügyminisztérium rendelete szerint martius 6-tól 1863 diki augustus végére kitűzött határidő ez évi September végéig hosszabbittatott meg. — E hó elsejétől kezdve az Ausztria, Dunafejedelemségek és Törökország közti távirati közlekedésre nézve, uj egyszerűsített árszabály lépett életbe. — Newton úr Londonban szabadalmat nyert egy általa feltalált mosógépre, mely úgy mondják nagyon alkalmas a nyers gyapjú mosására. Szerkesztői, nyílt posta. Több gazdasági egyesület, vidéki levelezőnk és munkatársaink közleményeit vagy épen nem, vagy csak kivonatban adhattuk az utóbbi heteken; ne vegyék figyelemhiánynak e mulasztást, s kérjük folytassák tudósításaikat. Hivatalos értesítések kivonata. (A BS-nyu sept. 10. számából.) Árverés: Pest, uszoda, lipótvárosi dunapart mellett, sept. 24 d. e. 11 ó.; Fehérm. Baracska, ingatlanok, oct. 5 r. 9 ó.; Ipolys gh, Illési és Palojta, ingók, oct. 9—10; Szathmárm. Atya, nemesi birtok, oct. 9 d. e. 10 ó.; Temesm. Szkulya, nemesi birtok, nov. 26; Pestm. Ócsa, 1/i telek, oct. 5. d. e. 10 ó. ; Temesvár, ház, sept. 26 d. u. 4 6.; Arad, ház, oct. 27 d. u. 3 é.; Nagy- Kun Madaras, ingatlanság, sept. 22 r. 9 ó. ;Ugocsa m. tkönyvi hivatalában, ingatlan birtok, oct. 1 r. 9 6.; P. Mindszent, ház, föld, oct. 12 r. 9 ó ; Pestm. Budakesz, ház, kert, oct. 9 d. e. 10 ó.; Borsodm. S.-Némethi fekvőségek, sept. 26 d. e. 10 6.; Szeged, ház, sept. 26 r. 9 ó.; Zempléni. Monok, ház, földek, szőlők, oct. 29 r. 9 6.; Veszprémi. Miske, ingatlan birtok, oct. 1 r. 9 ó.; Pest, ingók, sept. 10 d. u. 3 ó. Árlejtés: Kraszna megye irodai szükségleti fedezése iránt Írásbeli ajánlatok sept. 25-ig elfogadtatnak.