A Hon, 1863. november (1. évfolyam, 250-274. szám)
1863-11-22 / 268. szám
208-ik sz. Vasárnap, november 22. El&fi*etési dij Postá n küldve vagy Budapesten házhoz hordva! Egy hónapra........................ 3 hónapra . •••**• 6 hónapra . . • • • 1 • Az előfizetés az év folytán minden hónapban megkezdhető, s ennek bármely napján történik is, mindenkor a hó első napjától fog számíttatni. Minden pénzjárulék bérmentesítve kéretik beküldetni. Szerkesztési iroda Ferencziek tere 7-dik szám, földszint. Szerkesztő lakása : Országút 18-dik szám, 2-dik emelet. POLITIKAI ÉS KÖZGAZDÁSZATI NAPILAP. 1 írt 76 kr. 6 írt-------10 írt------Kiadó-hivatal, Pest, Ferencziek terén, 7. sz. földszint. Első évfolyam Beigtatási díj 1 7 hasábos petitsor............................1 7 ter Bélyegdij minden beiktatásért...................*0 kr terjedelmes hirdetések többszöri beiktatás mellett kedvezőbb feltételek alatt vétetnek fel babona-árak Első magyar ■ gőzhajózási vállalat menetrende. Pestről Mohácsra: naponként csütörtökön kívül 5/, ór. reg Mohácsról Bajára- a fellebbi napokon d. u. 4 ór. Bajáról Pestre : naponként pénteken kívül 2*/, órakor reg. Esztergomból Pestre: naponk. 6 ó. reg. Váczra, Pestre ; nap 77, 6. regg Pest indul. 6.35. d.u. 6.25. reg.lCzegléd indul. 6.29. reg. 6.31 est. Czegléd érkez. 7.49. est. 8.47 reg.Pest érkez. 8.45. „ 8.37 est Czeglédről Temesvárra, Baziásra, Oraviczára és vissza. Czegléd indul 8.9. este 9. 7. d. e. Szeged „ 12.17. éjsz. 3.50 d. u. Temesv. érk. 4.46. reg. 10.18. est. Temesv. ind. 5.20. reg. B aziiÍB érkez. 8.22. „ mindennap Barnás ind. — 5.45 d.u. 5.10 r. Temesv . — 10.32 este. Szeged ind. —2.26 éjsz.12.15 d.u Czegléd érk. —6.29 reg.6.10 est* Jassenovából Oraviczára ind. 8. reggel, érkezik 10.11 dél.e. vissza indul 4.18 éjszaka, érkezik 6 reggel Jassenovába. Czegléd : indul 9.27 d.e. 8.24 Szolnok „ 10.27 „ 9.42 P. Ladány érkez. 1.26 d.e 1.20 e.P. Ladány indul— 1-45 dél Szolnok „ — 4.44 „ Czegléd érkez. — 5.41 „ Püispök-Ladányról Nagyváradra és vissza. P. Ladány indul 1.40 e. 1.35 d. u.|N. Várad indul — 10. 6 N. Várad érkez. 4.40 e. 3.45 d. u.|P. Ladány érkez._12.48 Püspök-Ladányról dél dél. Debreczenbe, Miskolczra Kassára és vissza. Gyorsvonatok: Pestről Bécsbe, kedden és szombaton érk. Bécsbe 1 óra 50 percz délután. Bécsből Pestre, hétfőn és pénteken 29 ó. 10 p este. November kezdetétől fogva Pest-Baziás valamint Szeged és Pest között gyorsvonat nem közlekedik. Fehérvárról Kanizsára, Pragerhofba és vissza. Fehérv. ind. 8.43 r. N.Kanisa „ 1.53 d. 10.10 est.Pragerh. ind. 9.30 d.e.10.65 e. N.-Kanisa „ 1.19 d.u. 5.12 r. Fehérv. érk. 5.69 „ — vissza. Pragerhof, Gratz és Pragerhof ind. 5.54 d.u.5.39 r.l Gratz ind. 6.16 r. 6.31 d.u Gratz érk. 8.55 est. 8.34 JPragerh.érk. 9.6 d.e. 9.22 est. Pragerhof, Nabresina, Trlest, Velencze és vissza. Pragerh. üsd. 9.25 e. 9.11 d.e. Steinbruck,, 11.53 é.11.38 „ Nabresina „ 7.37 r. 7.32 é. Trieszt „ 8.20 „ 2.15 „ Nabresina „ 8. 8 „ 9.50 „ Velencze .3.6 d.u. 6.— r. Steinbrückről, Zágrábba és vissza. Sziszek Zágráb Soprony, Bécs-Ujhely, Bécs és vissza. Pest vnd. 9.55. d. e.. Észt. „ 12.k. délbe. E.üjv. „ 1.80. d. u. Tora. „ 2.35. d. u. Pozs. „ 4.45. d.u. Bécs érk. 6.83. este 35.25 7.15 e. 9.56 e. Kézi vasat! — Pestről Bécsbe és vissza. Bécs ind. Pozs. „ Tore. „ Érs. Észt. „ „ Pest érk. Pestről Czeglédre és vissza. 9.30 este. , 11.48 é. 1.03 éjjel. 1.51 éjjel. 4.08 éjjel. 6— reggel. e kedések menetek — járása. Budáról Fehérvárra, Győrre, Bécsbe és vissza. 7.45. reggel 8— este. 10.24. d. e. 10.49 este. 12.12. délb. 12.51 éjjel. 1.20. d. u. 1.48 éjjel. 2.28. d. u. 3.05 éjjel. 4.37. d. u. 6.27 reggel. óra 40 percz reggel. 6. 30 p. d. u. érk. Pestre P. Ladány indul 1.26 d. u. 1.20 e. Debreczen Tokaj „ Miskolcz „ Kassa érkéz. 3.47 8.4 r. 11.1 d.e. 3. d. u. Kassa Miskolci Tokaj „ Nyiregyh. „ Debreczen „ P. Ladány érkéz Buda ind. 6.30 r. 5.15 d.u. SzFeh. <irk- 8-33 r 7.20 este ind. 9.50 d.e. — Szőny „ 1.30 d.e. — Győr „ 3.11 d.u. 5.35 r. RőUC d v” V5'28 ” 7M » Bécs érkéz. 7.— este 9.27 du. Pragerh.érk. 5. 2 d.u.5.8 reg. Bécs : ind. 7.45 r. 5.20 est. Bruek „ 9.21 d.e. 6.54 „ öyör „ 11.38 9.5 „ Szény „ 12.57 dél — Sz.Feh. 4.15 délu. — - ind. 5.59 „ f.10 r. Buda : érk. 8.2 est. 9.l4d.e indul. 6.30 reg. érkéz. 8. 1 indul. 8.16 „ Steinbrück érkéz. 10.50 d. e. Államadósság. 5”/6 és nem. köles. 100 frtos 5 °/C-es Metalliques *V/.-e. / Comp rentpapirl5 Jan. 2. 1839. évi teljes „ Sept. 1. ,J. » ötödr. n n 1854. „ teljes „ Jan. 2.ti 186°- " . O n Aug. 1. » b ötödr. „ „ „ Az austrial bank záloglevelei, 6/6-es 10 hóra szóló 100 frtos „ sorsolható 105 „ Galics. hitelintézet Magy. záloglev. 10 é. - n sorsolható Steinbrück Zágráb Sziszek ind. 4.25 d. u. érkéz. 6.59 este. indul. 7.14 „ érkéz. 8.45 „ Soprony ind. 5.50 r. 2.— d.u. B.-Ujhely „ 7.25 „ 3.23 „ Bécs érk. 9.20 „ 5.24 Bécs ind. 7.— „ 5.25 , B.-Ujhely „ 9.10 d.e. 7.35 , Soprony érk.10.33 „ 8.58 érk. 9.20 Mohács, (Üszög), Pécs és vissza. Mohács 1 ind. 1. d. u. 4 ó.d.u.|Üszög ind. 8. ó r. 12.50 dél. Üszög érk. S. u. 6 ó.d.u Mohács érk. 10.5 r. 2.56 d.u.f Győrről Pestre : naponkint 7 ó. regg. pestről Paksra: naponként 4. ór. délután. Pozsony, Nagy-Szombat, Szered és vissza, (lovaki Pestről Baja és Mohácsra, naponként hr vontatva.) Pozs. i. 7. d.e.ll.— d.e.4.d.u. Bazin* 8.41„12.41 d. 5.38 B N.Sz. „10.35„ 2.30d,u.8.50est. Szer. érll.3S de.------9.51 „ Szered ind. 5.30 reg. 2.50 d.u. N.Szom. „ 2.30 „ 6.40 reg- Bazin ind. 4.30 r. 8.d.u. 6.d.u. Pozs. é. 6 a. e. 10.10 r. 7. 30e. *) Üszög és Pécs között Omnibus tartja fen a közlekedést, személyenként 30 kr., nagyobb podgyászért fizettetik 50 font.: 10 kr., kiesebb 5 kr. vasárnap kivételével 7 ó. regg. Pestről Eszék Zimonyba: szerdán és szombaton 7 órakor reggel, Pestről Orsóvá és Konstantinápolyba:hétfőn és szerdán 7 órakor reggel. ■ A. Tiszán: Szegedről Zimonyba : szombaton reg. A. Száván: Sziszekről Szmonyba : hétfőn és csütörtökön 5 órakor reggel. Velencze vnd. 11.— d.e. 11. ” Nabresina „ 5.56 d.u. 6.26 r. Trieszt „ 6.45 est. 6.46 „ Nabresina „ 7.46 „ 7.48 „__________ SteinbrUck. 3.12 é. 3.12d.u. Dunagőzbaiózási Pragerhof erk.5.39 r. 3.64 136.80 90.00 114.00 95.50 35.75 34.75 35.25 34.09 m r az előfizetési dij a laptulajdonos szerkesztőjéhez küldendő. A gazdasági-, ipar-, kereskedelmi és közlekedési rovat szerkesztőjének lakása. Szervitatér, gr. Teleky-ház. E lap szellemi részét illető minden közlemény a szerkesztőséghez intézendő. Bérmentetlen levelek csak ismert kezektől fogadtatnak el. Pécsi bilke november 20 ás. 103.75 104.00 91.25 122 50 48.00 Pestről Győrre : naponk. 7 ó. regg. Paksról Pestre : napok. 5 ó. regg Mohácsról Pestre: vas irn. kivét 3 ó. d. u. Zimonyból Eszék- és Pestre : szerdán és vasárnapon 10 órakor d. e. Orsováról Pestre : szombaton hajnalkor. Konsstantinápolyból Pestre: csütörtökön 3 ó. d. u A. Tr«x An. Zimonyból Szegedre: csütört. délben. A. Szabó,zsi Zimonyból Sziszekre : vasárnap és csütörtökön délben. Alsó austriai mérőt érint. Pesten Súly, font szerint Legalant Közép Legmagasb ár oszt. ért. Laza bánsági. . . • • 86.87.88— — — „ tiszamelléki és pesti 86.87.88 5.25 5.40 5.45 . fehérmegyei . . 85.86.87 5.15 6.30 5.40 lék ii . . • • 85 86 5.05 6 15— Hozz.............................. 77.79.80 8 35 3.40 3.60 irpa sörnek való . . • 68.69.72 2.85 8.0 J 3.20 „ takarmánynak 66.67.69 2.60 2.70 2.75 óab . . . ................... 42.44 2.20 2.25— Kukoricza................... 80.82.86 3.56 3.60 3.65 Sab.............................— 530 546 5.60 Kölesi 3.50 3.60 3.70 epem..........................— 6.25 650— Hely Nap búza rozs árpa zab kukor. árak osztr. értékben. Mosony . . . . Nov. 19.5.2015.603.25,330,2.35,2.502 25,2.303.25,3. 35 • M.-Szigeth ...» Nov. 18.380,1.00*2.9013.002.40,2.602.00$2.102 70,2.80 Veszprém. . hm*» . Nov. 13.4 40;5,002.40,3.002.50,2. 602.00$0 002 60$2 70 Sz .Fehérvár .... Nov. 18.4.65 3.352 85,2.952175,2.S02.10,2.15i Baja ...... Nov 16.4.70,4.873.403.472.67$—*’2.00,2.04 • • Czeglédről Aradra és vissza. Czegléd indul 9 42 d. e. 8.39 d. e. Arad indul 12.41 d. u. 8 20 e- Csaba „ 1.22 d.u. 3. regg Csaba „ 1.14 ., 11.13 „ Arad érkéz. 8. 3 dél u. 6 r.Czegléd érkéz. 6.56 „ 6.33 „ Czeglédről Pfispök-Ladányra és vissza. reg. indul — 5.— „ 7.52 „ „ — 9.35 dél.e. „10.33 „ —12.12 . -1.45 „ Földtehermentesítési kötelezvények. 5 ° C-es magyarorsz. 100 frtos „ horvát „ erdélyi Sorsjegyek húz. Hitelintézeti Trieszti Eszterházy hg Salai Pálffy Clary St. Genois Budai Windischgrfitz Waldstein Keglevich 40 40 n20 10 Jan. Juli Jan. Dec. Jan. Sept. Nov Febr Dec. Dec. Jul. Máj. 15.11.2. 15 15. 30. 15.1. 1. 15. 1. Adott ár 80.15 73.25 64.00 17.50 148.25 144.00 88.50 91.60 91.90 102 00 88.50 73.00 99.50 88.75 73.75 73.60 71.2} 136.70 89.50 113.00 94.50 35.25 34.25 35.00 23.50 23.50 21.75 20.25 15.25 Tartott ár 80.25 73.50 64.50 17.75 148 75 144.50 89.00 91.60 92.00 102.50 88-75 73.50 100.— 89 74.00 74.00 72.00 Elsőbbségi kötvények. Osztr. Lloyd Államvaspálya 275 frank Lomb.-velenczei „ 105 fto. Részvények. Hitelintézet 200 írta: Bankrészvény — — Al.austr.ese. bank 500 „ Lloyd 525 „ Dunagőzhajózás * „ Pesti lánczhíd „ „ szaki vasút 205.50 frtos flam „ SOOfrank Déli „ 350 „ Nyugati „ 210 „ Tiszai 200 . fáitok (3 hóra). Augsb. 100 db német fr.S'/j’/i Franki. '"“SB. ,05. ,0 Hamburg 100 bankmark 4Vj%! London 10 ft sterling S0/* Páris 100 frank 407„ Pénzservük. Korona . . Császári arany lüeczés • • 34.00 Napoleon d’or. 22.00 Orosz imperiale 20.75 Porosz pénztári 15.75 Ezüst . . . a ny Adott ár 83.50 122.52 123 25 177.71 <72.00 643.00 S24 00 122.00 392.00 166.89 186.50 253.00 136.00 147.00 1665 5.87 5.87 1.7 L 10 05 1.» V, Tartott ár 81.00 122.60 123.50 177.89 1 73.00 1'-b 00 26.00 424.00 394.00 167.00 187.00 265.00 136.50 104.00 104 10 91.50 122.50 48 20 16.60 5.89 5.88 9.8» 10.10 1... 7, 124.00 125.00 Az első cs. k. szab. dunagőzhajózási társaság A személyszállító gőzösök menetrende. X. <. fele: Föl 1 <É> ; A bul«pesti kemke(leírni és iparkamra évi jelentése, x. Több k.ör nyilvánosan tárgyaltatott már azon kérdés, hogy Magyarország népessége és földviszonyai folytán váljon hivatva van e belépni az iparos országok sorába, és míg némelyek az ország jövendő jóllétét kiválólag kiterjedt iparos iteremtésében látták, addig mások szigorúan ragaszkodtak azon mondathoz, hogy : „Magyarország túlnyomóan földmivelő ország s ennélfogva az országra nézve földtermékeinek szaporitása és tökéletesítése az egyedül helyes ösvény a boldogulásra.“ Mi az igazságot középen, mindkét elem helyes összeműködésében hisszük rejleni, és amint tévedtnek tartanók,ha valaki a gyapot- vagy selyemgyártást Magyarországra nézve czélszerűnek akarná felmutatni, épen oly határozottan tartunk azon véleménnyel, hogy a Magyarországban oly nagyfontosságú földművelési eszközök és gépek előállítása épen oly jó és hasznos akkor is, ha az idegen tőkével ugyan, de hazai nyersanyagból és hazai munkaerővelben az országban eszközöltetik, mi által nevezetes pénzösszeg takargathatnék meg a nemzetvagyon számára. Minden iparág közül azonban alig akadhatna olyan, mely alkalmatosabb volna viszonyainkhoz, mint épen a műmalmászat . Ezen igen helyes észrevétel után a malomipar felett való jelentés következőleg folytattatik : Ezen iparágnak a szabad mozoghatáson kívül minden felsőbb oltalom nélkül oly rövid idő alatt való csendes felvirágozása és felnövekedése, a már most előállított terméknek jósága és mennyisége, bebizonyított versenyképessége a világkereskedelemben, és végre a malmászatnak a vállalkozókra nézve is tagadhatlanul kedvező eredménye, e tekintetben a legténylegesb bizonyítékot szolgáltatják. Hogy ez ipar az ország mezőgazdászaiéval benső egybeköttetésben áll, az utóbbinak hátrányára bizonyára nem szolgál, azt felismerni nem nehéz, és könnyű volna bebizonyítani, hogy amely mérvben a mai mászat terjedésében nyer, ugyanazon mélvben a búzának középáltalányára is emelkedik. A mezőgazdászainak ezen egyenes nyereségen kívül egy alig csekélyebbre becsülhető növekszik az által, hogy mindazon gabonából, mely lisztté változtatva jön kivitelre, a hulladéklesó tápanyagul az országban marad vissza. Ekkép tehát a malmászat oly iparágul tekinthető, mely az ország iparos kifejlődését, és szálai a nemzeti jóllétet a földművelés érdekeivel egyetemben segéli elő, s azt kellene hinnünk, hogy egy ily iparágnak mindenfelől csak emelésre és segélyezésre kellene találnia, ez azonban, fájdalom nemcsak hogy így nincs, hanem fejlődésében még akadályoztatik is, mégpedig : a lisztnek magasabb vitelbére által a déli vaspályán, amint ezt a vasutforgalomról szóló czikkünkben eléggé bebizonyítottnak hisszük. Ezen úgy, mint Trieszt felé, igen kívánatos volna a Dunagőzhajótársaság részéről is némi díjleszállítása a keletre menő terheknek. Konstantinápoly Smyrna és az aldunai kikötők időnkint igen jó kelendőséget nyújtanának a magyar lizitsek, ha a Duna gőzhajótársaság ás az osztrák Lloyd túlságos vizi-fuvarbérei minden hozzáférhetést el nem metszenének. A budapesti és velenczei gőzmalmok évi feldolgozása . . . 1.500,000 mérőre 03 a vízimalmoké . . 1.000,000 , összesen 2.500,000 mérőre besaültetik. Ebből liszt, dara és korpa-készitésre mintegy .... 2.000,000 m’.aaa esik, melyből 18 ° C-it korpára levonván, 360,000 mázsával, lisztre marad . 1.640,000 mázsa. Az emlitett műmalmok 6 hengerrel és 83 forgó kővel bírnak, s gőzgépeik 640 lóerejüek, Budapest vízimalmainak közel 150 járásuk van. 1859 óta két uj gőzmalom keletkezett , mindkettő 8 kőre s más három köveit 16 tál szaporította ; épülőfélben van Pesten egy nagyszerű malom, a „Pannónia“, 24 kőre. A készítménynek alig fogyasztatik el fele helyben, és a legközelebbi környéken , a többi Magyarországnak távolabb vidékeire, aztán Cseh- s Morvaországba és Ausztriába megy. 1860 és 1861-ben majd semmi sem szállíttatott Németországba ki, és épen oly kevés Olaszországba. 1862. május 1-től december 31 -kéig a kivitel Olasz- és Angolországba némi lendületet nyert, mig Németországban, ha nem jobban, de ugyanazon mértékben csekélyebb lett. Hivatalos távirati tudósítás a bécsi gabonabörzéről nov. 21. Búzaforgalom 25000 mérő. A gabonaárak a következők : búza sopronyi Sopronban átadva 88 fis 5.45 (készpénz mellett) perjámosi 89 fis 5.95, győri 87 fis 5.45, Győrött átveendő marhfeldi 887* hs 5.40, tótvidéki 88/89 fts 5.35. Bécsben átadva : pozsonyi Pozsonyban átveendő 89/90 fts 5.35. — Rozs tótvidéki 83/84 fts 3.75 — 80; árpa tótvidéki 72 fts 3.15; zab felsőausztriai 48 fts 232, 51 fts, 2.34. ezek Bécsben átveendők. A „Hon“ magán táv sürgönye, a bécsi gabnacsarnokból nov. 21. Az összes buzaforgalom 25,000 m., az árak 15—20 krral emelkedtek; a rozs ára ís emelkedett ; a zab árában nem történt lényeges változás. Távirat. Távirati tudósitás a bécsi börzéről: nov. 21. — 5% metalliques 73. 10. Nemzeti kölcsön 80.15. 1860-as sorsjegyek 92.05, Bankrészvény 784. — Hitelintéz. részv. 179.—Ezüst 123.— Lend. vált. 121.50 Arany 5.86. Pest, rov. 21. Az időjárás a lefolyt héten is lágy maradt, nappal rendesen 8—10 meleg volt. A tegnap és ma városunkat borító köd nemsokára bekövetkezendő jégváltozás előjelének tekinthető , mindenesetre azonban napról napra várhatjuk a hajózás befejeztetését. A vizen való gabnaszállitás a múlt héten nem volt jelentékeny. E hó esejétől 20-káig, bezárólag, az itteni piaczra nem érkezett több: 88000 mérő búzánál, 1000 mérő árpánál, 25,800 mérő zabnál 63 1550 mérő különfélénél, összesen 116,151 mérőnél; ugyanazon idő alatt innen Győrbe ssállitatott 96,368 mérő különféle gabnanemü. A külföldi jelentések, melyek e napokban hozzánk érkeztek, nagy részt szilárdulást említenek , és vidéki piaczaink is legnagyobb részt szökkenésre hajlandóknak látszanak. Piaczunkon minden gabnanemüek árai emelkedést tapasztaltak, s azon a nézet, hogy huaát illetőleg még távolabb is várhatunk javulást, nem csak egyeseknél található. Mi részünkről, a mostani helyzett még bizonytalanabbnak tartjuk, semhogy határozott véleményt mondhatnánk. Annyi bizonyos, hogy eddig a valódi szükségletnek kevésbé semmint az üzérkedés befolyásának tulajdonítható az áremelkedés. Ezáltal megfoghatóvá lesz azon tény is, hogy a határidőre való üzletet illetőleg több élénkség mutatkozik mint a készáru üzletben. Az áruforgalmat, minden gabnaneműeket összevéve 25,000 mérőnyi jegyzett árakon kelt készárura és 30,000 mérőnyi később szállítandó árura tehetjük, és pedig az utóbbi között a deczemberben szállítandó bácskai búza 5.20 kr OD, a januárban szállítandó rozs 3.50 en, a a tavasszal átadandó zab 2.27 kron kelt. A lisztforgalom valamit javult; következő árak jegyeztetnek a pesti hengermalom által : Asztali dara 14.50, királyliszt 13.60, lángliszt 12.60, lángliszt vagy sütökivonat 11.60, zsemlyeliszt, különös 10-60, zsemlyeliszt 9.40, kenyérliszt, első rendű 8, kenyérliszt másodrendű 7 forint, korpa, finom 3.30; korpa, goromba 2.60 kr. A terményvásárt illetőleg tegnapelőtti lapunkban körülményes jelentést adtunk. Ma csupán azon terményeket fogjuk még megemlíteni, melyek azóta változást tapasztaltak. Leginkább a zsírneműek indultak áremelkedésnek a Lipótvásár befejeztetése óta. Itteni disznózsír mintegy 650 mázsányi, részint készáru részint deczemberben januárban átadandó kelt el 32 V2 fton. Itteni szalonna, mely vidéki szalonnához hasonló módon volt elkészítve, 200 mázsányi adatott el 277a fton, az asztali szalonna mázsája pedig minősége szerint 33—35 ftjával fizettetett meg. Szerbiai szalonis, átviteli 257a—26 ftra tartatik. Boszniai szilvára nézve több a kereslet mint a vásár ideje alatt volt és feljebb is tartatik. Ára az 1862-diki árunak 7 ft, idei 83/4—9 fő mázsánként átvitelben. Viaszkot illetőleg nagy volt a kereslet, s ebből bizonyos mennyiség 128—130 fton mázsánként vásároltatott meg. * Past, nov. 21. (Marhavásár) Országos valamint a legutóbbi hetivásárunkon fel volt hajtva : 1376 db ökör 45—240 ftig, 1147 db ehén 25—120 ft, 50 db borjastehén 86—160 ft, 628 db fiatal marha 12—48 ft, 1800 db sertés fontja 22—24 krjával. A marhahús mázsája 15 —18 ft. szorítkozott. 88 fts minőségű búzából néhány ezer mérő 4.90 krval kelt el. A kukoricza készlete észrevehetőlg megfogyott, mérője ezen körülmény folytán 3.70 krjával volt eladható. Kétszeres csekélyebb mennyiségben vásároltatott a vidéki parasztgazdák részéről 4 írtjával. A szesz ára valamivel emelkedvén, jelenleg fok a hordóstól 50 krjával adható el.— Heti időjárásunk nagyobb részint esős és borús volt. (K.) Máramaros Szigetb, nov. 18. Időjárásunk jó idő óta változékony és esős. Gabnapiaczunkra igen csekélyszerű szállítmányok érkezvén, az üzlet iránya emelkedőnek mondható. — Folyó áraink következők : Búza 82—85 fontos 3.80—4 ft, rozs 77—79 fontos 2.90—3 ft, árpa 71—73 fontos 2.40—60 kr, zab 47—49 fontos 2—2.10, kukoricza 80—82 fontos 2.70—80 kr. Marhavásárunk folyó árai következők : Az ökör párja 98—190 ft, tehén 48—80, borjú 8 —14 ft, sertés darabja 10—60 frt, szalonna 30—32 frt, zsir 48—50 frt, ökörbőr párja 28—32 forint, tehénbőr 20—26 frt, tinóbőr 12 —16 frt, borjúbőr 3 — 4 ft. (P. A.) Mohács, nov. 20. Időjárásunk olytonosan esős; az elvetett búza és rozs igen szépen kelt ki, de minek még jobban örülünk, az azon körülmény, hogy ártalmas férgeknek nyomát sem találjuk. Gabonapiaczunkra igen kevés szállítmány érkezvén, folyó áraink a következők : Buza 82—84 fits 3.50—3.75, rozs 79—80 Ints. 3.00—3.10, uj kukoricza 82—83 fots 2.80-2.90. (H.) Tr. Sz. Miklós, nov. 19. Gabonapiaczunkra igen csekélyszerű szállítmányok érkeznek, jólehet a külföldi és honi vásárokról kedvező jelentések érkezvén az üzlet szilárdult sőt a búzát jóval drágábban , 5.25 krajczárjával lehet eladni. A hetivásárunkon következők voltak a folyó árak: Búza 5.10, kétszeres 3.50, zab 2.50, kukoricza 3.50 kr. Időjárásunk, több ízben eső állván be, kedvezőnek mondható. Vidéki tudósítások. (T—o) Arad, nov. 20. A gabona forgalma a múlt héten főképen a fogyasztás szükségletére Vegyes. — (Grisóf Széchenyi tűzoltófecskendője.)A „Függ.“ írja, hogy gróf Széchenyi angol minta szerint Sodronyban készült tűzoltó-fecskendőjével tegnap reggel a Dunán egy csavargőzöst mentett meg a végveszélytől. Ez egy alvidéki kereskedőnek teherhordó hajója a „Napredák“ volt, mely Pesten kikötése alkalmával a viz sikélysége miatt leeresztett horgonyába fúródott. Néhány ezer mérő gabona jön így csakhamar átázva, s az alkalmazott mentőszerek csak igen kevesett használtak, mígnem az ifjú gróf elhozatta kitűnő fecskendőjét, mely kettős tömlővel a vizet három óra alatt eltávolította. — (A zimony-fiumei vaspálya) Pozsegától Pakráczig már ki van jelölve s Diakovártól Pozsegáig a kijelölést szintén nem sokára be fogják végezni. — December hó elsejétől fogva a tiszai vasúttársaság Czegléd-aradi vonalán a vonatok csak egyszer fognak napjában közlekedni. A Lubt-féle statisztikai hivatal legújabb a vámegylet csukorgyártásáról szóló jelentése szerint Europa répaclukor gyártásának csökkenése a folyó évben, valamint a gyarmatczukor csekélyebb mérvbeni gyártása már a múlt hó derekán az árak szilárdulását okozta, minek folytán gyárnokaink és egyéb vevők szükségletüket fedezni siettek. A vámegylet több fő piaczainak forgalma, mely a múlt három év October havaiban 86000,125,800 és 134,000 mázsára rúgott, az idén ugyanezen időben 241,000 mázsára emelkedett. A franczia kereskedőházak azon reménye, miszerint a vámegyleti gyártmányezukorra sem fog nagyobb vámtétel szabatni, mint a gyarmatokból hozottra , nem teljesült. Franciiaországban azonban 1.900,000 mázsával kevesebb czukor gyártatván és a gyarmatokban is sokkal kevesebb nyeretvén, a czukorkészlet is 800,000 mázsával fogyott, minek folytán a vámegyleti czukor megvásárlására fognak kényszerülni és a kormány természetesen a behozatal könnyítésére fog törekedni, mely körülményre a francain trónbeszéd azon helyis is mutat, hol a czukorvámtörvényről van szó. —■ (A petroleum haszna) Egyik lap a petróleumot mint hathatós pusztitószart ajánlja a poloskák s más férgek ellen. — „Annalen der Landwirtschaft“ folyóiratban a következőt olvassuk : A hamburgi nagy kiállításon a Pless hérezg a kiállított és dijasott Fowler féle gőzeket megvette. Nem egy német gazda kárhoztatta az emlitett herczeg ezen tettét, és átalában azt gondolták, hogy ezen nagy ur csak mint furcsaságot fogja eltenni gyűjteményében, mivel ha kísérletek fognak vele tétetni, haszonvehetlensége azonnal ki fog tűnni. Ezen kétkedők nagy megdöbbenésökre rövid idő előtt azt hallották, hogy a Fowler-féle gezeke segélyével Plesz hercseg minden uradalmain aránylag csodálatosan rövid idő alatt végeztettek be az őszi szántások ; sőt mint jelentik, nem csak a munkamennyiség, hanem még szépsége és a barázda mélysége is igen kielégítő és eddig még semmi akadály vagy oly változás nem állott be a gépen, mely javítását tenné szükségessé. A 14 hüvelykes szántás holdanként, mint mondják, 18 egrinál többe nem kerül. — Az Erzsébetvaspálya eladása. Mint Bécsből jelentik, a déli vasúttársaság komoly szándéka az Erzsébetvaspálya megvásárlása, és ezért már jelentékeny számú részvényt kerített birtokába. — A súlyos terhekkel megrakott kocsik megindítása oly feladat, melynek kivitelére a fuvaros, még ha nagy számú lovak felett rendelkezik is, nem mindig képes, mivel ezek nem húznak egyidősen, míg az elindított kocsit könnyen viszik tova. Amerikában ezért oly rugórendszert állítottak össze, mely a kocsi tengelyét folytonos feszülésben tartván, annak megindítását igen könnyűvé teszi. A Hannoverában alapított mezőgazdasági tőzsde igen élénk részvétnek örvend. Stuttgard város pedig azt kivánja, hogy tőzsdéje váltópiacról ismertetvén el, rendesen emlíessék az árfolyam-jelentésekben. Hivatalos értesítések kivonata (A .Sürgöny nov. 21. számából.) Árverés: Biharúi. H.-K.-Pályi, szőlők, dec. 7 d. e. 10 ó.; Pest, mindennemű bútorok, országút 14. sz. II. ev. nov. 24 d. u. 3 ó.; Nagyszombat, ház, dec. 21 r. 9 ó.; Buda, 180 db argent lámpa, a városi Strasse udvarban dec. 1 r. 9 ó.; Eperjes, földbirtok, dec. 15 d.u. 36.; Temesvár, a/a úrbéri telek, dec. 21 d. .. 10 ó.; Pest, bútorok s böznemüek, Ferenczváros Imre u. 1 az. nov. 24 r. 96.; Tolnám. Seregélyes, termények, nov. 25; Nyitram. Gerencsér, ingatlanok, dec. 3. Csőd: Léva, Kubanek László ellen, dec. 14 —16. g. Unger Simon. Felhívás: Zalam. piszke elé, Török Anna ismeretlen vérrokonai, három hó aatt. Idézés: Pestm. piszke elé, Szombathy József István, Katalin férj. Nagy Sándor nő és Szombathy Julianna férj Pamer Károlyné, dec. 9 r. 9 ó.