A Hon, 1869. július (7. évfolyam, 148-174. szám)

1869-07-10 / 156. szám

156. szám. VII. évfolyam. 10. Reggeli kiadás: Pest, 1869. Szombat, július Kiadóhivatal: Ferencziek tere 7. sz. földszint. Szerkesztési iroda : Ferencziek­ tere 7. sz. Előfizetési díj: Postán küldve, vagy Budapesten házhoz hordva reggeli és esti kiadás együtt: 1 hónapra ....... 2 frt. 3 hónapra 6 hónapra .... . . 12 „ Az esti kiadás különküldéséért felülfizetés havonkint............................................30 kr. Az elő­fizetés az év folytán minden hónapban megkezdhető­, s ennek bármely napján történik is, mindenkor a hó első­ napjától fog számíttatni. POLITIKAI ÉS KÖZGAZDÁSZATI NAPILAP. Beiktatási díj: 7 hasábos ilyfél© betű sora ... 7 kr. Bélyegdij minden be­itatásért . . 30 „ Terjedelmes hirdetések többszöri beiktatás mel­lett kedvezőbb föltételek alatt vétetnek föl. — Nyilt-téri 8 hasábos petit sorért . . 25 kr. HOGST* Az előfizetési- és hirdetmény - dij a lap kiadó-hivatalába küldendő. E lap szellemi részét illető minden köz­lemény a szerkesztőséghez intézendő. ’ Bérmentetlen levelek csak­ ismert kezektől fogadtatnak el. Előfizetési felhívás „A HON“ 1869-dik évi folyamára­i 1­5 f­ a e t 8 í & r Egy évre 24 írttal Fél évre . . . 12 „ Negyedévre 6 „ Egy hóra ...............................................2 „ A„shn* .-an-kf-.ztö á* kind* hivataia PEST, JULIUS 9. Kik a 48 előtti reformpárt utódai ? (Sz.) Egy ifjú , igen is jól ismert mi­niszteri irodai lángeszecske ezen omino­­sus kérdést veti fel a „Pesti Naplóban.“ Úgy látszik, érezte a kis (t. i.) úr hogy a kérdést csiklandós lenne egészen szabato­san tenni föl s egy kis error valamival, habár Vukovics Sebő beszédét veszi kiin­dulási alapul, nem azt kérdi, mit!­ó „hogy a 48-ks törvényeknek melyik buzgóbb vé­dője?“, hanem a fentebbit: kik a 48 előtti reformpárt utódai ? A fogás nem volt rész, mert csakugyan már azt nehéz lenne s a princzipalisnak sem sikerült bebizonyítani, hogy a minisz­teri párt akkor, midőn a nemzet egyik sarkalatos jogát, melyet a rendi megyéről a népképviseleti megyére kellene átru­házni, a hatalom kezébe adja, a 48-ki tör­vények szellemében cselekszik? Az igazságügyminiszter védbeszédének első részében ugyan majd minden harma­dik mondatban előfordult az 1848-ki tör­vények szelleme, de erre a bibliából fele­lünk: „hogy nem az a jó keresztyén, ki mellét verve kiáltja: Uram! uram! — ha­nem a ki jót cselekszik és az Ur paran­csolatát megtartja.“ Nem az tesz a 48-ki törvények szellemében, ki a 48-at ajkain hordja, hanem a ki valóban a szerint cse­lekszik. Ha várjon a miniszter és pártja a 48-ki törvények szellemében cselekedett e­s erre azonnal kész lesz a felelet,a­mint a 48 ki törvények szellemét előttünk megjelenni kényszerítjük. Mi volt a 48-ki törvényhozás szelleme ? Jogszerzés , illetőleg vissza­szerzés a nem­zet számára az azt addig bitorlott hatalom kezéből. És másodszor: Ezen jogoknak a nemzet egész zömére kiterjesztése, mi által az előbbi privilégiumok meg­semmisültek. Most lássuk, miként alkalmazta ezen két elvitathatlan 48-ki elvet a bírói testü­letek megalkotásánál? A­helyett, hogy szélesebb körre ter­jesztené a nemzet választási jogát, kira­gadja annak kezéből s befedve a monar­chikus eszmék palástjával, megtartja ma­gának. És minő állambölcseleti indokok­ból ? mert a rendi vármegyék nem látszanak alkalmasoknak a választás eszközlésére; s mert ekként követeli a nyugoti czivi­­lisatió. Mintha csak Bach minisztert hallanék: „adjátok ide jogaitokat, a nyugati czivi­­lizatió nevében!“ Mit kívánt volna a 48-ks törvények szelleme ? Újból alkotását a megyéknek és más helyhatóságoknak népképviseleti alapon, és ezen helyhatóság által a bíró-válasz­­tási jogot a nemzet zömére kiterjeszteni szigorú qualificatio mellett. Ha kísérletet akart tenni, — itt bizo­nyíthatta volna benne, teszem fel egyelőre nem életfogytig választással, hogy a birói választás elve rész. És akkor — de csak­is akkor követelhette volna, hogy a nem­zet találjon más módozatot. Ez bizonyí­totta volna be, hogy a magyar népkép­viseleti megyék nincsenek megérve azon jogra, melyet a rendi megye több század óta birtokolt. Vegyük hozzá még ehhez az eset rend­­kívüliségét: 2000 bírót kell egyszerre ki­nevezni ! Nem irtózik maga a miniszter a felelősségtől, melyet e roppant hatalom­mal együtt magára vesz ? Maga a jobboldal vezére Deák Ferencz is visszahökkent e nagyszerű jogáthelye­zés eszméjére, s egy állambíróság felállí­tását ajánlja, mely a miniszter számára bírót rostáljon. És mi történik? A „szabadelvű“, a '48-as,“ a reformpárt“ még ez valóban csekély garantiát is elveti, hogy a minisz­teri omuipotentia mellett demonstráljon ed­digi általában tisztelt vezére ellenére.­­ Hogy egy miniszteri hivatalnokocska ily tényhez dicséreteket zengedet a „Pesti Naplóban,“ azt természetesnek tartjuk , de hogy az olvasó közönség h­iggjen neki,­­ azt már nem. íme, azt hisszük, kimutattuk, melyik párt követi a 48-ks törvények szellemét. De felelünk a másik kérdésre is. És pedig fe­lelünk kérdésekkel: Melyik párt tartja megóvandóknak a szentszékeket ? Melyik párt kívánja kimondatni a tel­jes vallásegyenlőséget? Melyik párt óhajtja behozatni a polgá­ri házasságot? Íme ezek a vallásos privilégiumokra vo­natkozó kérdések. Feleljen reájuk (t. i.) atz jó lélek szerint. Melyik párt sürgeti kiválóan az úrbéri remanentiák eltörlését ? Melyik párt sürgeti kiválóan a kor szellemének megfelelő ipartörvényeket ? Melyik párt sürgeti a megyéknek nép­képviselet alapján rendezését? Melyik párt nyilatkozott az olcsó ne­messég és olcsó rendek osztogatása ellen ? Íme, ezek vonatkoznak a politikai pri­vilégiumokra. Feleljen ezekre is (t. i.) úr. Ha ezekre jó lélekkel és hiszemmel megfelelt, úgy felfedezte a bölcsesség kö­vét s fel a választ az önmaga által föltett kérdésre: de hogy nem vesztett-e el az őszinte felelet által valamit egyebet, arról mi nem biztosíthatjuk. Meghívás. Azon tisztelt polgártársak, kik a f. hó 4-én a polgári lövöldében tartott népgyű­lés által a­­„pesti népkör“ alapszabályainak megvitatására kiküldött bizottmányba választattak, kéretnek vasárnap julius 11-én d. e. 9 órakor a Pannónia szállodában, teljes számban megjelenni. Pest, 1869. jul. 9. Jókai Mór.­­ A közös hadügyminisztérium költségvetéséről szóló előterjesztésből a „Wehr­­zeitung“ után a következő részleteket közöl­hetjük. A hadseregben ez idő szerint van 10,675 tiszt, 1004 tábori lelkész, hadbíró, katonaorvos és számvivő, 81 katonai hivatalnok és tanár, 26,251 háborús szolgálatban levő, 5746 háborús szolgálaton kivül levő altiszt, 152,043 háborús szolgálatban levő, 10,074 azon kivül levő kato­na. Összesen 211,896. Az egész fentartott hadsereg 273,985 ember, 2502 növendék, 83,159 lő. A fizetés következő: ezredes 3000, alezredes 2100, őrnagy 1680, első oszt. kapitány 1200, 2­ od. oszt. kapitány 900, főhadnagy 720, had­nagy 600 ft. Az ezredesnek a gyalogságnál 3, alezredes­nek és őrnagynak 2 lótartása van. A lovasság­nál a törzstiszt 4, a kapitány 3, az alsóbb tiszt 1 ló­tartással bir. Tanczélokra előirányoztatott: a gyalogságnál: minden századnál 12 frt, minden ezredi előkészítő iskolánál 150, az utá­szok kiképzésére összesen 3000 ft. A vadászoknál : minden századnál 12 ft, 1. ezredi előkészítő iskolánál 200 ft, minden zász­­lóalji előkészítő iskolánál 80 ft, utászok kikép­zésére 500 ft. A lovasságnál: minden lovasszázadnál 12 ft, minden ezredi előkészítő iskolánál 150, utászok kiképzésére 1500 ft. A tábori tüzérségnél: minden ütegnél 18 ft, minden ezr.­iskolánál 600 ft, a tüzérkadétiskolá­­nál 800 ft. Az erődtüzérségnél: minden század és ütegnél 18 ft, kadétiskolákra 5400 ft. A hadmérnökségnél: 48 század és 2 törzsnél 1500 ft, minden ezrediskolánál 700 ft, kadét­iskolánál 800 ft. Az utászoknál: minden századnál és műszer­­rak századnál 18 ft, minden utásziskolánál 50 ft,a kedétiskolánál 1200, térképezés átalány 600 ft (ezenkívü­l vasútépítészeti anyag és eszközök­re 5000 ft.) Hadgyakorlatokra szükséges 1,018,000 ft. Öszpontosítási költségekre 500,000 ft. Lövésziskola 21.488, az összes oszt. iskolák 13000 ft. Felszerelési raktár lesz hat: Brünnben, Ó-Bu­­dán, Gráczban, Jaroszlavban, Károlyfehérvártt és Bécsben.­­ A dele­gátiók elé terjesz­tendő költségvetésben, mint a P. L.-nak táv­­írják, a külü­gyministerium 4.100,000, a hadügy­­minisz.­r 8.100,000 a tengerészügy 7.600,000, a pénzügy 1.600,000, a számvevőszék 100,000 fttal szerepel. A had- és tengerészü­gyi rendkí­vüli költség fejében 7.500.000 ft követeltetik. Az egész összeg kilenczvenkilencz millió. Kerek kis szám.­­ A magyar delegáció mindkét házbeli tagjai tegnap este 6 órakor tanácsko­zást tartottak. A házszabályok értelmében elha­tározták, hogy a megnyitó ülés e hó 11-én d. u. 4 órakor tartassák a volt m. k. udvari kanczel­­lária épületében s ugyanakkor választassék meg az elnök és a jegyzők, a tagok pedig alakítsák meg a négy osztályt. A névsor kinyomatván és kiosztatván, mindjárt az első ülésen a szavazó jegy gyanánt fog szólni.Határozatba ment az is, hogy az osztály mindegyikéből választassék há­rom tag, kik az 1869-dik évi közös számadáso­kat haladéktalanul átvizsgálják. Mely napon fogadja ő felsége a delegatió tagjait, még nem bizonyos. —R­echbauer bir szerint azon inditvány­­nyal fog föllépni a delegatiókban, hogy a kato­naságnak tiltassék meg a szolgálaton kívüli fegyverviselés. Vájjon mit csinál majd a dele­gatió, ha a hadü­gyminiszer azt találja monda­ni : non possumus. — Krakkóban, Lengyelország er­ős királyi városában tegnap, ünnepelték meg Nagy Kázmért, a parasztkirály hamvainak újra elta­karítási ünnepét. Az ünnepélyről még nincsenek adataink, de kétségtelen, hogy az nagy néptö­meg részvétele mellett folyt le. Az osztrák mi­niszterek közül csak gr. Potocky földmivelési miniszter volt jelen, de az is csak mi­­ magán­személy. A muszka mumus ! Mai számunkhoz félig melléklet van csatolva. TÁRCZA. A kőszívű ember fiai. Regény hat kötetben Jókai Mórtól. Negyedik kötet. (Folytatás.) Késő éj van. A hold keresztül világit a nemes-dombi kas­tély ablakain. A­mint delejes fényét ráveti a fa­lon fü­ggő romák életnagyság!­ arczképeire, úgy tűnnek azok fel, mint Machbeth kisértetei, mik sorban megjelennek, s ismét eltűnnek, mikor a hold fénye odább megy. Legfenyegetőbb vala­mennyi között a kőszívű ember arczképe. Valamennyien egy nőre szegezik szemeiket, ki ott járdál előttük, fehér ruhában. Mintha a sírbolt előtti márványszobor szállt volna le,hogy a kísérteteknek bebizonyítsa, hogy ő is él, nem csak ők. Az éj csendét egy-egy fájó sóhaj veri fel ko­­ronkint, mely nem tudni honnan jő, a kas­télyon végig hangzik; — egy nyögés, melybe fogvaczogás vegyül; — egy kinos jajkiáltás, mely utat tör összeszoritott ajkak közül, s el­­fojtatik újra összeszoritott ajkak közé; — egy csendes zokogó panasz­hang; — egy hirtelen felorditó szó, minő a lázálmodóé, melylyel lel­két a pokolból visszakiáltja; — egy félelemtel­jes hördülés............ Minő kisértet-hangok azok, melyek innen alul­ról jönek? A Baradlay kastély jelenleg egy egész kór­ház. A kastély nagyasszonya megnyitá azt a szabadságharct sebesültei számára. Először az alsó földszinti osztály szobáit, azután, mikor azok megteltek, a felső osztály egyik szárnyát, mindig többen jöttek­ berendezé számukra a dísztermeket; utóljára nem maradt más számára, mint saját szobái; a többi mind sebesültekkel van tele. Azok sóhajtoznak, azok nyögnek, azok ki­áltoznak az éj csöndében oly kisértetes hango­kon. Talán haldoklik is valaki közöttük. Baradlayné két orvost tart számukra, gyógy­szertárrá van alakítva a könyvtár,­­ a czimer terem műtő teremmé. Maga és nőcselédei egész nap tépést, sebkö­töket készítenek. Éjjel aztán hallgatja ezeket az alvilági kin­­bangokat, a­miknek hallásától egy arkangyal­­nak is össze kell borzadnia. Mikor elhatározta rá magát, hogy kastélyát a harcz sebesültei számára megnyissa, jól tudta, mit cselekszik. Előbb gondja volt rá, hogy Ödön nejét, kis gyermekeivel elkü­ldje körösszigeti kastélyába. Fiát, Jenőt utasította, hogy mint ügyeljen reájuk ? Azoknak nem szabad azt még csak sejteniük sem, mi történik az ősi lakban ? Minden másodnap temetnek onnan. És minden szobában kínlódó nehéz sebesül­tek feküsznek, kiknek jól esik, ha egy szelíd női arca mindennap kétszer-háromszor végigjárja kín­tanyáikat, ápolásukra felügyel, s jó szóval vigasztalja őket, szükségeikről gondoskodik : angyali jó tekintetével gyógyít. Hanem annak a nőnek is köszive legyen, aki ezt teszi! Kősziv, de gyémántsziv! A gyémánt az a kő, amelynek lelke van. Baradlayné helyt állt e rémesen magasztos feladatnak. Nem nő volt, nem asszony : egy szent volt. Szent, akihez a haldoklók imádkoznak, akiről a felgyógyulók dicsérő zsolozsmát zengenek, a­kinek ujjai érintésétől a martyrok fájdalma gyö­nyörré válik. Hanem azért a magasságért meg kell szen­vedni ! Mikor már tömve volt a háza sebesültekkel, akkor kiütött közöttük a kholera. A halálnak nem volt elég a csatatéri aratás : két kézre fogta kaszáját, úgy vágta a rendet. A mi nemét a fegyvernek ki nem találta ember, kitalálta ő. Akkor még Magyarországon 1831 óta csak másodszor hangzott a kholera neve. Hírét csak a tizennyolcz év előtti rémképekből ismerék. Ak­kor is oly kevéssé tudták, hogy mi az ? mint első megjelenésekor. Ragály-e ? dögvész-e ? vagy járvány ? a föld betegsége-e? vagy a lég nyavalyája? rész szellem­e, vagy Isten csapása? belebelt állatpa­­rányok okozzák-e, vagy megevett cryptoga­­mok? Hogyan és miért utazik vidékről vidék­re? Miért választ ki magának egy városban egy negyedet, egy utczát, néha egy utczának egyik felét s a másikat békén hagyja ? Hogyan jár egy ember száz cholera beteg között fertő­zetlenül, míg a másik egy halálhírre, e szó ki­mondására megkapja azt, és meghal bele? Mind­erre olyan kevéssé tudott valaki felelni, mint 18 év előtt. Óvatosság, elővigyázat, és erős szív. Egyéb tanácsot nem tudtak adni. A leveleket, mik egyik vidékről a másikra küldettek,most is átlyukgatták és megfüstölték. Legtöbben pedig épen nem leveleztek. Baradlayné ezért nem küldött soha levelet Körös-Szigeten lakó gyermekeinek. Ezért nem engedte Ödön leveleit is nejéhez eljutni, mert a táborral együtt járt a cholera. Azért nem látogatta meg menyét és unokáit soha, azért volt eltiltva azoknak őt meglátogat­ni , mert az a ház, a­hol most Baradlayné lakik, a halál királyi kúriája! És ő maga meg nem mozdult onnan. Az órák az éjfél szakaszait számlálják, a tele­hold a magas ablakokon át a romák kisérteteit eleveníti meg, a ház nagyasszonya ott jár végig e sóhaj-hallgató szobában, s kezeit hátra téve s meg-megáll a legfenyegetőbb kép előtt. A kőszívű ember képe az. És beszél vele. —• Nem! Nem riasztasz el innen .... Helyt állok ... itt maradok . . . Hallom szemrehányá­sodat ... Azt mondod: „ez a te műved!“...Nem ta­­gadom...A­mennyi részem van benne,annyi részt kiveszek belőle. . . . Ezek a borzasztó hangok itt körülöttem nem hagynak aludni sem engem, sem téged .... Téged sem ugy­e ? .... Én hoz­tam őket ide .... Meg kell őket hallgatnom , mert nekem beszélnek .... Ha ajkaik hallgat­nának, nyitott sebeik fognának beszélni .... Minden seb azt mondaná: én apellálok a min­­dent tudó Istenre! .... Én nem félek előtte megjelenni. . . .Hát én nem appellálhatok-e oda? .... Te már a túlvilágon vagy, te már tudod a jövendőt, te már látsz a szívekbe és a századok­ba. Miért jösz hát nekem szemrehányást tenni ? . . . Tudod jól, hogy ez így történt jól! . . . Tu­dod jól, hogy ennek a vérnek ki kellett folyni, hogy ezt a kint végig kellett szenvedni. Tudod jól, hogy meg kell tudni halni, a­ki fel akar tá­madni .... A nő ismét végig jár a holdvilág sütötte pad­­lókoc­kákon, s ismét visszatér vitatkozó fe­léhez : — Azt hiszed, hogy én félek itten egyedül egy magamban, egyedül veled itten ? ... . Alattam és körülöttem a halál, de fölöttem az Isten .... Egymás szeme közé nézünk: én és a halál.............A­ki megretten tőle, midőn meg­mondja neki a nevét, annak mint szörny jelenik meg; a­ki üdvözli őt, annak mint angyal .... Aztán az ég nem a csillagoknál kezdődik, hanem a fűszálak hegyénél: a fejünk mindenütt az ég­ben jár ... Én nem félek attól, hogy ezt tu­dom. Megint végtül végig járja szobáit; megint szembeáll a kisértő arczképpel. — Azt kérded tőlem: „mit tettél gyermekeim­mel?“ .... Ellenkezőjét annak, a­mit meg­hagytál. .. . Mondtad, hogy visszajösz, mondtad, hogy fülembe fogod suttogni e kérdést .... Hallom .... Ellenkezőjét tettem annak, a­mit te akartál .... Két fiam a csatatéren, egyik már sebet is kapott, mindennap üthet ha­láluk órája .... Harmadik fiam egy élő ha­lott , egy nulla .... Én tettem mind­ezt .... Én vittem őket oda, a­hol van­nak .... Nem bántam meg! ... A­mi végezve van felőlük, bevárom nyugton . . . . A végzetet megfordította az én kezem. . . . Le­het, hogy elvesznek mind. ... az meglehet. . . . Többet ér a jó veszteségben részt venni, mint a rosz diadalban. ... Én adtam nekik az éltet, az én tejemet szopták, meghalhatnak az én lel­­kemmel egyesülve; de nem volt szabad élniök az én lelkemmel ellenséges éltet. . . . És ismét jár és ismét hallgatja a túlvilági kér­déseket. Talán amaz is hallja az ő szavait ? Visszatér ismét a képhez és arcza most oly gyöngéden mosolyog. — De óh ha látnád azt a két szép gyermeket, a mint anyja ölébe borulva játszik, cseveg és gagyog. .. . Azokat megőrzöm, mint egy házi oltárt. . . . Azokat jó helyre vittem .... Óh ha látnád őket, nem néznél ily hara­gos arczczal .... Azok egy boldogabb kor­nak az örökösei. Mi mind megáldozzu­k magun­kat azért, hogy ők boldogok legyenek. ... Te nem akartad, hogy e két mosolygó főre süssön a nap. . . . Én akartam. . . . Látod ? Nem csak halált, nem csak szenvedést tudtam én előidézni a sors titkaiból, hanem életet is, és boldogsá­got. . . . Ezt az életet, ezt a boldogságot eltet­tem innen, jó helyre , a­hol megvédi őket Isten végtelen irgalma s az én soha el nem hallgató imádságom. . . . Nem hagytam őket itt, a te ha­ragos arczed előtt. ...Ők élni fognak s expiál­ják egykor a mi ki nem gyógyulhatott baja­inkat. A nő egész látnoki gyönyörrel merengett so­káig e gondolaton. Abban azután megerősíte szivét, megnyerte nyugalmát. Még egyszer emelt fővel fordult az arczkép felé. — A­mit tettem, — jól tettem. ... És most akarom, hogy térj aludni, — s akarom, hogy aludjam én is. A holdfény is elhagyta az arczképet, más tárgyra vonulva át ezüst világával, az vissza­­sülyedt a homályba. S a nő,ki meg tudta parancsolni a kísértetnek, hogy menjen nyugodni, tudott parancsolni saját magának is, hogy aludjék. És aludt nyugton. Pedig tudják, a­kik próbálták, hogy ez a legnehezebb parancsolat: „Én akarom, hogy aludjam !“ (Folytatjuk.) Országgyűlési tudósítások. A képviselői ül­ XLVll. ülése jul. 9 én i. e. 9 órakor. A 11-dik §. vétetvén tárgyalás alá, Móricz Pál kijelenti, hogy a közp. bizottság szövegezé­sét nem fogadhatja el, mert nem helyeselheti azt, hogy a biró ne lehessen kereskedési vagy ipartársulatok igazgatótanácsának felülvizsgáló, felügyelő, számoltató bizottmány­ tagja, bárcsak ideiglenesen és fizetés nélkül, és ezért ez érte­lemben kívánja módosítani e szakaszt. Horváth miniszter, tekintve, hogy a részvé­nyesek ily társulatok bizottmányát, s számadá­sukat perrel megtámadhatják, mely felett a bi­ró maga hivatva van ítéletet hozni, szükséges­nek tartja e §-ban kimondott megszorítást. Tisza Kálmán a miniszter okoskodása után azt tartja, hogy részvényes se lehet a biró, mert per esetében sokkal inkább van érdekelve, mint­hogy anyagi érdekei forognak szóban. Miután tehát a miniszter által felhozottak nem állnak, a módosítványt pártolja. A ház a módosítványt elveti. A 12-dik §-nál Fillenbauen F. br. mó-­­­dosítványt nyújt be, melyben megengedhetőnek kívánja kimondatni a bíró gyámságát vagy gond­nokságát, ha „végakarat nyilvánítás által jelöl­tetik ki olyannak.“ Bobory Károly igen csodálja, hogy a sok megszorítás mellett nem indítványozta a minis­zer a­­javaslatban, hogy a bírák részére a coeli­­batus hozassák be. (Derültség.) Szóltak e­h­hez még Dietrich, Mátyus Aris­­tid, Hilibi Gál, Forgách A. gr., Szalay S. — Sza­vazásnál Fillenbaum módosítványa fogadtatott el, e fogalmazási módosítással: gyámságot............ csak azon esetben viselhet a b­író, ha a gyámság, vagy gondnokság őt törvény vagy végren­deletnél fogva illeti. A 13-ik § a bírák esküjét állapítja meg. Ghyczy Kálmán ehez módos­itványt ad be. Az eskü kezdő szavai igy szólnának : „Én esküszöm az igaz és mindenható Istenre, hogy a törvénye­ket megtartom stb“. E szavak: „öcs. és ap. kir. felsége első F. J. líránkhoz és királyunkhoz, ő felsége uralkodó házához“ kimaradnának, és pedig azért, mert a király iránti hű­ség nem kü­lönösen birói kötelesség, kötelessége ez minden polgárnak, és monarchiai államban az élet min­den viszonyai közt önmagától értetik. (Élénk helyeslés a baloldalon). Hogy ez történik oly államokban, melyekben hosszú ideig praetendensek voltak, azt megfog­hatja, de nálunk Istennek hála praetendens nem is gondolható, különben is a királyi hűségre va­ló kötelezettség egyik legfőbb törvénye hazánk­nak és a biró, midőn egyátalában a törvények megtartására esküszik, ezen legfőbb törvénynek megtartására is hitet tesz le. És ha ez áll, ak­kor annak, hogy a birák, midőn a törvények megtartására általában hittel köteleztetnek, még külön esküt is tegyenek le a királyhoz való hű­ségre, akkor annak oly értelem is tulaj­donít­­tathatnék mintha lehetne eset, melyben a király­hoz való hűség ellentétbe jöhetne a törvények megtartására való kötelességgel és az utóbbit háttérbe szoríthatná. Ez pedig alkotmányos or­szágban nem lehetséges, és hogy ez megtörtén­hessék, meg sem engedhető. Azon nézetben van szóló továbbá, hogy alap­törvényeinknél fogva nem csupán ő­felsége, az uralkodó király, hanem minden törvényes utóda iránt is hűséggel tartozunk, és aki a törvények megtartására esküszik, ezen hűségre is meges­­küdött. A királyi családnak többi tagjait megil­leti azon mély tisztelet, melylyel irántuk ily magas családból való származásuknál, kirá­lyunkkal való vérrokonságuknál és azon tekin­tetnél fogva is tartozunk, hogy esetleg a kirá­lyi trónon ő Felségének utódai is lehetnek. Minthogy azonban ők is mindaddig, míg az örö­kösödés rendje szerint a trónra meg nem hivat­tak, alattvalók és polgárok; szóló úgy hiszi, hogy az alattvalói hódolatnak azon kifejezése, mely a birák esküjében e szavakban foglaltatik : „hűség a felséges uralkodó házhoz“ több azon mély tisz­teletnél, melyet a felséges uralkodóház tagjai­­maguk is követelhetnek. Az alkotmányosságra hivatkozás a bírói es­küben első tekintetre kívánatosnak látszik. Ha azonban meggondoljuk, hogy a bíró nem csak az alkotmányos alaptörvényeket, hanem minden törvényeket tartozik megtartani kivétel nélkül, és egyiránt azokat is, amelyek az alkotmány alapelveihez nem tartoznak, nem épen szüksé­ges, hogy az alkotmánynak megemlítése a birák esküjében külön befoglaltassék, midőn a birák átalában minden törvények megtartására úgyis hittel köteleztetnek. A törvényes szokásnak megemlítését azon te­kintetből tartja feleslegesnek, mivel a szokás, ha törvényes, törvény hazánkban és mint tör­vény megtartandó. A rendeleteknek megtartá­sára való azon általános kötelezettséget pedig, mely a birák esküjében foglaltatik, alkotmány­ellenesnek tartja. (Úgy van­­ a baloldalon) Elis­meri ugyan azt, hogy a törvényes rendeletekre a bíró az ítélethozásban figyelemmel lenni tar.

Next