A Hon, 1873. január (11. évfolyam, 1-25. szám)

1873-01-14 / 10. szám

10. szám, XL évfolyam. Kiadóhivatal , Barátok­ tere, Athenaeum-épü­let földszint. Előfizetési dij: Postán küldve, vagy Bu­dapesten házhoz hordva reggeli és esti kiadás együtt: 1 hónapra............................2 frt —­kr. S hónapra ..... 6­­ . honfira............................12 „ „ Az esti kiadás postai ldík'iitküldéséért ; el ..­ fizetés havonklat . . . .30 kr. Az el.«fizetés az ev folytán minden hónapban megkezdhető, s ennek bármely napján történik is, i min­denkor­ a n­ó első napjától lúg szauvitatius. Reggeli kiadás. Buda-Pest, 1873. Kedd, jan. 14 Szerkesztési iroda : Barátok­ tere, Athenaeum-épü­let 1. emelet, A lap szellemi részét illeti" minden köz­lemény a szerkesztőséghez intézendő. Bérmentetlen levelek csak ismert kezektől fogadtatnak el. — Kéziratok nem adatnak vissza POLITIKAI ÉS KÖZGAZDÁSZATI NAPILAP HIRDETÉSEK szintúgy mint előfizetések a kiadó­hivatalba (Ha­rátok­ tere, Athenaeum-épület) küldendők. Előfizetési felhívás „A HON“ X 1-dik évi folyamára. Előfizetési árak: Félévre Negyedévre 12 frt 6 „ “fcKülön előfizetési íveket nem küldünk szét. Előfize­tésre a postai utalványokat kérjük használni, me­lyek bérmentesítve tíz írtig csak 6, 10 frton felül pedig 10 krba kerül. Az előfizetések­ a „Hon ki­­adóhivatala“ czim alatt Pest, Ferencziek­ tere 7. sz. alá küldendők. A­­HON­ kiadóhivatala Buda-Pest, január 13 Pénzügyeink tárgyalása. A Közelednek a budgetviták, a pártok már készülnek pénzügyeink megvitatására. Szükségesnek tartjuk e vitákra felhívni úgy a közönség, mint a pártok figyelmét , mert ha őszinte volt mindaz a sok vallomás, melyet pénzügyeink szomorú állapotáról a pénzügyi bizottságtól, a jobboldali köve­tektől balránk, és melyeket a jobboldali sajtó havak óta viszhangoz, részletez, ak­kor az idei budgetvita egész jelleme és hor­dereje más lesz, mint az eddigieké. Meglehet,­­és ezt kivájuk,­ hogy pénzügyi politikánk, sőt parlamenti tárgyalásaink forduló­pontjává lesz. Eddig a budgetnek nemcsak általános megszavazása volt pártkérdés, mert ez rendjén lett volna — de a budget minden tétele, sőt a jobboldalról jövő minden egyén­i érdektől sugallt újabb tétel is egészen pártszempontból volt tárgyalva és megszavazva. A­ki végig hallgatta a jobboldal eddigi budgetvitáit: az, ha abona fideszt tétele­zett fel m­i­n­d­e­n­i­k­b­e­n, okvetlenül arra a meggyőződésre kellett hogy jusson, hogy Magyarországnak oly „csalhatat­lan“ kormánya van, melynek nemcsak általános politikai és nemzetgazdasá­gi, vasúti, kultúrai és pénzügyi, kormány­zási és törvényhozási működése kifogás­talan, hanem annak minden lépése, min­den szava, minden intézkedése a legüd­­vösebb, legjobb volt és az ország minden krajcrárját a kellő időben, a kellő helyen a leggazdaságosabban használta fel. De mekkora lehetett ennek a jámbor embernek kiábrándulása, midőn a múlt nyártól és ősztől kezdve, épen azok kez­­dék hirdetni, hogy közlekedési politikánk rész és pénzügyeink zavarban vannak, a­kik eddig mindent a legjobb rendben ta­láltak , értem a jobboldali lapokat és kép­viselőket. Örülünk ennek a változásnak, de épen azért, hogy ennek eredménye legyen és hogy komolyan segítsünk közlekedési és pénzügyi zavarunkon, okvetetlenül szükséges a budget viták jellemét is vál­toztatni. E tekintetben a felebbiekből folyó első követelmény az, hogy anyagi és pénz­kérdésben sem pártszempontoknak, sem egyéni éredekeknek a budget vitában tért ne engedjünk. Feltétlenül szükséges, hogy végre va­­lahára a kétszerkettő uralkodjék nálunk is pénzügyeinkben és ne legyen jobbol­dali vasút vagy vashámor, baloldali, meg­­rövítendő választó­kerület. Ne legyen pártfogásba veendő hivatalnok, minden áron fedezendő miniszteri hiba, és helybe hagyandó rész­gazdálkodás. Természetes, hogy az időben is gazdál­kodnunk kell és másfelől államháztartá­­sunkba bizonyos rendszert kell behozni. Az utóbbi szempont követeli a rendes és rendkívüli budget szabatos megál­lapítását, egyelőre újabb vállalatok mel­lőzését és a most folyamatban lévő mun­kálatok és terhek idő és pénz általi fede­zéséről, beosztásáról való gondoskodást. Ezek a legsürgősebb teendők. Ide tartoz­nék a pénzügyi bizottság által is követelt közigazgatási hivatal szervezés is, de er­re az idén csak a kezdeményezést lehet és kell megtenni. Ugyancsak az államháztartás rendezé­se érdekében szükséges az, hogy a budget­vita fősúlya ne az általánosságokra le­gyen fektetve, miután a reformokat, meg­takarításokat csak in concreto lehet ke­resztül vinni. Hanem az egyes tételeknél kell kimutatni azt, hogyan és mit lehet meggazdálkodni, szóval pénzügyeinkben beszéljünk már végre valahára kétszer kettőről, ne frasisokról. De úgy a fenebbiekből folyó követel­mény, mint az idővel való gazdálkodás szüksége két más nevezetes változást kö­vetel még budget vitáinkban. Az egyik a szoros pénzügyi szempont­nak a politikai felé helyezése és a másik a partikuláris érdekek megtagadása any­­nyiban, a­mennyiben azok a közérdek pénzügyi rovására lennének. Nem szeretnénk félreértetni. Tudjuk hogy minden parlamentáris országban a budget vita a legkedvezőbb és legszoká­sosabb alkalom arra, hogy a kormánynak ne csak pénzügyi gazdálkodását, hanem általános politikáját is részletes bírálat alá vegyék. Hisz a politika és pénzügy közt a legszorosabb összefüggés van, ezért mondá a franczia restauratió egyik pénzügyminisztere: „faits moi de bonne politique et je ferais des bonnes finances. “ De­s est modus in rebus.“ Nálunk az opportunitás most (a jogcsorbítása nélkül) követeli azt, hogy minél kevesebb politi­kát és minél több pénzügyi tudományt öntsünk a budget vitába. Eddig ez is meg­fordítva volt nálunk, ez a reform is üdvös lenne. A partikuláris érdekeknek pedig azt kell mondani, mit Kossuth mondott 1848. júl. 11-én a reformot és segélyt igénylő országnak: most várjon és tűrjön min­denki. Akkor az ellenség, most pénzügyi zavarunk parancsolja ez önmegtagadást. Vajha felemelkednénk az 1848. júl. 11-ei országgyűlés magaslatára! De, fájdalom, rosz előjel az, hogy a mai ülésben Ghyczy határozati javaslatát le­szavazták. Kezdjük máskép a budget vitát! A baloldali kör kedden f. h. 14-kén délután öt órakor értekezletet tart. A Minisztertanács tartatott szom­baton, mely körülbelül két óráig tartott s mely­nek tárgya a határörvidéki uj törvényszékek szervezésének kérdése volt. A miniszter­tanács, melyben az összes minisztereken kívül résztvett Mollináry altábornagy is, nem vezetett végleges megállapodásra. Ez ügyben, melynek márcz. 11-ikéig meg kell oldatnia — mindenesetre még több miniszter­tanácsi ülés fog tartatni.­­ A magyar kormány által kiküldött bankbiztosok a napokban utaznak Bécsbe, hogy a bankkérdésben a tár­gyalásokat megkezdjék. — A bank­biztosok egyike, Érkövy úr, mint az „U. Lt.“ értesül, azon reményt táplálja, hogy a magyar bank­biztosoknak sikerülni fog a bankkérdést tíz nap alatt „kedvezően megoldani.“ — Vederemo. — A Deákkör tegnapi ülésén K. Dé­zsán fölemlítvén, hogy a legf­­itétőszék egy per­­ben úgy ítélt, hogy a határőrvidék Magyaror­szágra nézve külföld, és kiemelvén a nagy za­­vart, mely abból támad, hogy az ország külön­böző részeiben (Erdély, határőrvidék, Fiumé) különböző codexek — az osztrák polg. törvény­­könyv, más és más változatokkal — vannak ér­vényben, míg a szorosan vett Magyarországon a régi magyar jog szerint ítélnek, kérdé az igaz­­ságügyminisztert, hajlandó-e e zavaron segíte­ni ? A miniszter válasza az volt, hogy a bírósá­gok ítéleteibe nem avatkozhatik, a­mi azonban a codexeket illeti, a büntető törvénykönyv kész, a polgári­­könyvre nézve még nem határoz­hatott.­­ A hadsereg fölszerelése ügyében a delegátió által kiküldött enquête-bi­­zottmányt a közös hadügyminiszter egybehívta. Magyar részről e bizottságba meghivattak: B­u­­j­a­n­o­v­i­c­s Sándor, gr. S­z­a­p­á­r­y Gyula, s gr. Zichy Nándor s a kereskedelmi minisztérium egy képviselője, valószínűleg: Kozma osz­tálytanácsos. — Beust gróf levelét Grammont herczeghez meghozta az „Indep. beige“ . A le­vél f. évi jan. 4-én kelt s mint olvasóink vasár­nap reggeli lapunk távirataiból is tudhatják, hol Beust levele elég kimerítő és terjedelmes kivo­natban volt közölve, adatokkal való indokolását kéri Grammont azon állításának, mintha Ausz­­tria-Magyarország háború esetére segítséget ígért volna Francziaországnak vagy azt hábo­rúra serkentette volna. A levél mellett közli a nevezett lap Beustnak Metternich­ighez 1870. jul. 11-én intézett sürgönyét is, mely Grammont állításainak czáfolatát foglalja magában; de mi­után már csak történeti érdekkel bir s mivel ez ügynek a franczia-német háború ideje­beli kül­ügyi politikánkra vonatkozó része többször és eléggé tüzetesen volt ismeretre — közlését fel­et­­legűnek tartjuk. Hivatalos okmányok a b­a­n­k-ü­­g­y­i alkudozásokról. (1—3 okmány) A múlt évben folytatott bankügyi alkudozá­sokról a hivatalos okmányok csak most tétettek közzé. Az osztrákj nemzeti bank 15 jegyzéket adott ki, melyeket a magyar pénzügyminiszter, a bank s az osztrlk pénzügyminiszter, egymással váltot­tak. Ha ez okmányok kelte óta már nem lett volna miniszteri válság, azok elegendő indokot szolgáltatnak arra nézve, hogy a kormányt a törvényhozás az ország legvitálisabb érdekének elhanyagolása miatt felelősségre vonja. De most már a helyzet lényegesen megváltozott s ez ok­mányok már csak történelmi becsesei bír­nak. E szempontból azok vázlatát a következők­ben ismertetjük. A magyar pénzügyminisz­ter 1872. február 21-ikén lett az országgyűlés által az ismeretes Trefort-féle határozati javas­lattal a kérdés megoldására utasítva. Kerkapoly úr azonban csak 1872. mártius 4-én vagy is 42 nap lefolyása után, intézte jegyzékét (1. ok­mány) a bankhoz. És ebben nem mond egyebet mint azt, hogy ő az országgyűléstől az ismere­tes megbízást kapván, felkéri a bankot, tegyen részletes és határozott indítványokat, melyek­­szerint az országgyűlés által kimondott óhajtás teljesedésbe mehesen. A pénzügyminiszer tehát a helyzetet tökéle­tesen félre­ismerve, üres lapot adott a bank ke­zébe, a­helyett, hogy ő egy részletesen kidolgo­zott tervvel állott volna elő, melynek el- vagy el nem fogadásától tételezte volna fel a további lépéseket. Ez oly hiba volt, mely által a bank­kal szemben egy részről elárulta a feladat felet­ti tájékozatlanságát s más részről a kérdés meg­oldásának késleltetését a bankra, bízta. De meg kell vallani, hogy a bank kormány­zója nem élt nagyon vissza a magyar kormány tájékozatlanságával. Pipitz lovag a márczius 4-én kelt jegyzékre márczius 21-én válaszolt, tehát a postaidőt leszámítva, csak két hétig vá­rakoztatta meg a kormányt s erre is oka lehe­tett, mert a m. kormány jegyzékét a bankigaz­gatási ülésen kellett tárgyalni. A válaszban (2-ik okmány) a bankkormányzó azt mondja, hogy a bank a valuta helyreállítá­sának eszméjét (tehát nem a valutarendezést) örömmel fogadja. 1866-ban is kész volt az ércz­­pénzzel való fizetést megkezdeni s azóta is úgy vezette ügyeit, hogy mihelyt a nem tőle függő akadályok elmellőztetnek, minden pillanatban kész pénztárait a beváltásnak megnyitni. A központi jegyforgalmi közegre vonatkozólag pedig kimondja Pipitz úr, hogy a bank Ma­gyarország jogos hiteligényeinek eddig is ele­gendő eszközöket bocsátott rendelkezése alá arra nem gondol, hogy üzletét Magyarországon megszorítsa vagy felbontsa. A válasz többi része oly udvarias frázis, melylyel ki van mondva, hogy tessék a fehér lapot visszavenni s arra fel­imnt mik azon pontok, melyekre Magyarország részéről súlyt fektetnek. Kerkápoly 73 napig késlekedett a válaszszal, de végre jun. 2-án az elkészült (3-ik okmány). E jegyzék valamennyi között a legnagyobb je­lentőséggel bir. A bécsi bank által felszólítva, a magyar kormánynak világos és részletes ter­vet kellett előadni s ezt Kerkápoly igy terjesz­ti elő. Oly végleges eredményt, mely a­­z osztrák nemzeti banknak állását a mostani bankprivile­­gium lejárta után a az egész osztrák-magyar monarchiára vonatkozólag foglalná magába, csak a birodalmi tanácsban képviselt királysá­gok és országok közreműködésével lehet kötni. S nem szabad szem előtéveszteni azon körül­ményt, hogy a­mint már a magyar országgyűlés­nek a bankkérdésre vonatkozó határozatában is érintve van, az erre vonatkozó tárgyalások­kal szükségképen a valuta helyreállítását illető tárgyalásoknak is karöltve kell járni. Tekintve azonban a nemzeti banknak ismé­telve kifejezett azon óhajtását, hogy állása Ma­gyarország irányában minél előbb szabályozandó és biztosítandó, örömmel kész vagyok addig is, míg az említett feltételtől és más tényezők köz­reműködésétől függő végleges rendezése a bank­kérdésnek bekövetkezhetik, egy ideiglenes, a bankprivilegium tartamára azaz 1876. év végéig érvényes egyezményt kötni, melynek az volna czélja, hogy a mostani bizonytalan állapotnak vége szakadjon s a nemzeti banknak a magyar korona területén törvényesen analóg állás biz­tosíttassák, mint a monarchia másik felében. Ezen egyezménynek a magyar miniszertanács által készített alapvonalai következők volnának: A magyar kormány hajlandó a bankprivile­­giumot s a banknak abból folyó jogát (kizáró jogot jegy kibocsátásra s annak kényszer árfo­­lyamát) valamint a bank mostani alapszabályait a magyar korona országaiban 1876. év végéig a magyar országgyűlés által elismertetni. A nemzeti bank ellenben tartoznék a magyar korona országai részére, a jelzálog kölcsön do­­tatiótól eltekintve, oly öszdotatiót biztosítani, mely viszonyítva a monarchia másik felében levő intézményei dotaiójához, meg­felel a közös államháztartási járulék aránynak.­­ A magyar kormány ezen viszonyt azon okból tartja indo­koltnak és helyesnek, mivel az meglehetősen meg­felel a monarchia két felében levő pénzforgalmi viszonynak s a magyar országgyűlés által is leginkább elfogadtatnék. Ezen öszdözallót az egyes magyar fiókok között felosztani a pesti igazgatóságnak volna feladata. A bank ugyanis üzletei vezetésére a magyar korona országaiban egy önálló s csak a részvé­nyesek közgyűlésétől függő igazgatóságot állí­tana fel Pesten, hasonló hatáskörrel, min­t a bécsi gyakorol; a pesti igazgatóság hatáskörét a magy. kormány főfelügyelete alatt töltené be. Az egyezmény határozatainak részletes hite­az imént kijelölt kereten belül annál inkább excellentiád bölcs kezdeményezésére gondolom hagyhatónak, mivel az főrészben az administrate belső kérdéseire vonatkoznék. De még egyszer hangsúlyoznom kell, hogy a magyar kormány határozott dotatio viszony meg­állapítására, az önálló administratióra Pesten úgy pénzügyi mint politikai okokból kölcsönös súlyt fektet Tekintve, hogy a bank­szabadalom már 1867. év végén lejár s hogy a kötendő ideiglenes egyezmény még is csak alárendelt jelentőséggel bir, egyszersmind indíttatva érzem magamat készségemet kijelenteni az iránt, hogy a tárgya­­gyalások az osztrák nemzeti bank viszonyáról a mostani privilégium lejárta után, melyek az 1863-kijan. 3-án az államkormány és bank közt kötött egyezmény 13 §-a értelmében leg­később 1874. évben meginditandók, a birodalmi tanácsban képviselt királyságok és országok ministeriumával egyetértőleg megkezdessenek, s hogy ha azok, mint remény­em, kielégítő ered­ményre fognak vezetni, a most alkotandó provi­­sorium, esetleg azonnal megszűnjék s a defini­­tivum lépjen életbe.“ E jegyzéket Kerkapoly azon észrevétellel zárja be, hogy miután a nemzeti banknak a sza­badalom törvényes elismerése érdekében áll s a kikötött feltételeknek áldozatok nélkül eleget tehet, reméli, hogy a bank kormányzója kész­séggel el fogja fogadni s részletezni a magyar kormány tervezetét. E 3yik okmányban az eredeti német szöveg­ben következetesen a birodalmi szó használ­taik a monarchia szó helyett; nem hisszük, hogy a pénzügyminiszer a kettő közötti különbség nagy horderejét ne ismerné s igy miután felte­hetjük, hogy Kerkapoly magyarul szövegezte jegyzékeit, csak a fordító hibájának tulajdonít­hatjuk ezen a tényleges alkotmánynyal össze nem egyeztethető eszmezavart. Hasonló elvi jelentősége van egy más foga­lomzavarnak is, mely a jegyzékben elő­fordul. Az első okmányban valutarendezés­r­ő­l volt szó. Ez okmányban már valuta­­helyreállításáról szól a miniszer. A kettő közötti különbséget annak idejében tüze­tesen kifejtettük: a valuta­rendezés nem zárja ki a magyar érték alkotását, sőt arra utal, a valuta helyreállítás ellenben csak az osztrák ér­tékre vonatkozhatik. A pénzügyminiszer tehát e tekintetben már Pipitz lovagnak magyarelle­nes álláspontjára helyezkedett,s azon az osztrák bankpolitika kelepczéjébe ment, mely a priori kizárja azt, hogy oly magyar bankrendszer lé­tesülhessen, mely magyar valutára van ala­pítva. Ez legvilágosabb bizonyítéka annak, hogy a kormány teljes tájékozatlansággal bocsátkozott a bankkérdés tárgyalásába. Ha Kerkapoly úr következetesen megmarad az országgyűlési ha­tározatban kimondott valutarendezés eszméje mellet, akkor e ballépést kikerülte volna és semmi esetre sem törekedett volna a definitiv bankrendszer létesítését az osztrák nemzeti bankkal megkísérleni, mi érdekeinkkel ellenke­zik s mire nincs is semmi szüksége. Azt is nagy hibának kell neveznünk, hogy pénzügyminiszer a bank szabadalmának törvé­nyesítéséről szólva, nagyobb jogot hajlandó bank részére törvénybe igtatni, mint az egyez­mény létesítésére szükséges,­­ ugyan­is „ jegykibocsátás kizárólago jogát és a kényszer árfolya­mot“ hajlandó elismerni. Holott már a „kény árfolyamú jegyek kiváltsága is oly­an szer­ződmény, melyet a nemzet csak aggoda­­lommal ismerhet el bármi rövid időre, nem kénszerárfoly­amújegye kibocsátási jogát pedig az állam semmi feltétel alatt nem áldozhatja nélkül egészséges hitelviszonyok soha sem lesznek. ez­zel, mert országban Országgyűlési tudósítás, Budapest, jan. 13. A ház mai ülésével megkezdte érdemleges munkásságát, s tegnap­előtt megállapított napi­rendjéhez képest először is, Lónyay Menyhért a zárszámadásokat illető határozati javaslata ke­rült tárgyalás alá. A tárgyalás — annak daczá­ra, hogy Lónyay miniszterkedése után első par­lamenti debütjével volt összekötve — nem nyúj­tott oly érdekes momentumot, mint a minőt tán várni lehetett. Átalános megütközést keltett azonban a jobboldal taktikája, mely Ghyczy módosításait, midőn Zsedényi is magáévá te­te azokat, „átalános helyeslés “-sel kisérte, később azonban leszavazta. Mondják, hogy az ellenke­ző a Deákkör azon határozatának, mely a Ló­nyai-féle határozati javaslatot változtatás nélkül elfogadni határozta, blamerirozása lett volna. Csak soha nagyobb blamage ne érje azt a kört. — E javaslat elfogadása után az altisztek alkal­mazása körül törvény került tárgyalás alá. A részletekre nézve alábbi tudósításunkra utaljuk az olvasót. A képviselőház ülése. Az esti lapunkban közlött tudósítás Lónyay gróf a zárszámadásokra vonatkozó hat. javasla­tának tárgyalásánál szakadt meg. A kérdéses, általunk már közlött javaslat igy hangzik : Miután az államszámvevőszék által átvizsgált, illetőleg elkészített 1869. 1870. és 1871. évi zárszámadásoknak és az államszámvevőszék 1867. és 1868. évi számtani vizsgálatra vonat­kozó jelentésének az 1848. III. törvényczikk 37. §-a által elrendelt megvizsgálása és illetőleg jó­váhagyása mindeddig meg nem történt, határoz­za el a ház, hogy mindezen számadások,illetőleg az azokra vonatkozó államszámszéki jelentések és a minis­­tériumnak ezekre tett észrevételei kiadatnak az állandó pénzügyi bizottságnak azon utasítással, hogy azokat vagy maga vegye tárgyalás és vizsgálás alá,vagy adjon azok megvizsgálásának módja iránt véleményes jelentést. A zárszámadások megvizsgálásával foglalkozó adottság tekintse meg a kormány által kötött minden oly szerződést is, melyre nézve fölvilá­­tást és okmányszerű tájékozást szerezni szükségesnek vél, és jelentését oly időben adja le, hogy még ezen ülésszak alatt a zárszámadó­­as­ház által is tárgyalhatók legyenek, és a törvény értelmében elintézést nyerjenek. Ezen bizottság adjon az iránt is véleményes jelentést, hogy jövőre az államra nézve kötelező és törvényhozási intézkedést nem igénylő, mely szerződések s mikép lennének a ház tudomására hozandók a nélkül, hogy ez a közigazgatás tör­vényes hatásköre , annak rendes menete aka­dályt szenvedjen. E hat­ javalat felolvatatván, első szólalt föl. Ghyczy Kálmán : T. ház! A tárgyalás alatt levő határozati javaslatra nézve nekem több rendbeli észrevételem van. Először is különösnek tartom azt, hogy a pénzügyi bizottságnak optio adatik arra nézve, hogy vagy maga vizsgálja meg e zárszámadásokat, vagy ha azokkal foglal­kozni nem akar, a terhet másra ruházza át. A zárszámadások megvizsgálása a képviselőház legfontosabb feladatainak és kötelességeinek egyike. Ezen kötelességét a képviselőház első alkalommal fogja teljesíteni most, és az a mód, mely most elfogadtatik, pr­ecedensül fog szol­gálni jövőre is. Én tehát igen indokoltnak tarta­nám, hogy előbb, mintsem kijelöltetnének azon egyének, kik a s zárszámadásokat vizsgálni fog­ják, állapíttassák meg a zárszámadások vizsgá­­lásának módja, és azért a pénzügyi bizottságot csak arra kívánnám általában utasíttatni, hogy adjon véleményt a zárszámadások megvizsgálá­sának módja iránt. (Helyeslés balfelöl). De van észrevételem a határozati javaslat második be­kezdésére nézve is, úgy annak első, mint második részére is. Ezen bekezdés első részében az mon­datik : „A zászámadások megvizsgálásával fog­lalkozó bizottság tekintse meg a kormány által kötött minden oly szerződést is, melyre nézve felvilágosítást és okmányszerű tájékozást sze­rezni szükségesnek vél.“ Az 1848. évi XIII. t. ez. 30 §-a a képviselőházat és az általa kikül­dött bizottságot azon joggal ruházza fel, hogy a ministériumnak mindazon hivatalos irományait megtekinthesse, melyeket megtekinteni szüksé­gesnek vél. Azon intézkedés, melyet a határo­zati javaslatnak általam felolvasott szavai fog­lalnak magukban, szűkebb körre szorítja a ki­küldendő bizottság hatáskörét annál, melyet számára a törvény kijelölt és mintegy utasítást látszik adni arra nézve, hogy a zárszámadásokat vizsgálandó bizottság, csak a szerződéseket te­kintse meg, melyeket a ministérium kötött, nem pedig a többi hivatalos irományokat is, melyek megtekintése szintén szükségessé válhatik. A második része ezen bekezdésnek ekképen szól: „a zárszámadások megvizsgálásával fog­lalkozó bizottság jelentését oly időben adja be, hogy még ezen ülésszak alatt a zárszámadások a ház által is tárgyalhatók legyenek és a törvény értelmében elintézést nyerjenek.“ Lehet, te­hát egy évi, lehet több évi zárszámadásokat is meg­vizsgálni rövid idő alatt, ott hol a zárszámadások szerkesztésének rendszere már meg van álla­pítva, hol a zárszámadások átlászók, könnyen megérthetők; a­hol a szószámadások szám­­­tani oldalára, a zárszámadásokban foglalt számcsoportosításokra nézve semmi kérdés fenn nem forog, hanem csak az iránt foroghat fenn kérdés, ha várjon a ministérium a törvény által megállapított költségvetéshez alkalmazko­­dott-e vagy nem. Ott a­hol ez úgy van, ezt a kérdést könnyen meg lehet ol­dani. Nálunk el­lenben te­hát az állami zárszámvitelnek fő elvei meg vannak ugyan állapítva, a törvény által, de ezen elvek keresztülviteleinek módja nincs meghatározva; a zárszámadások szerkesztésének rendszere nincs megállapítva. A mi a zárszáma­dásaink — miképen itten már többször említve volt nem könnyen átlátszók, nem világosak és könnyen megérthetők.Ezenkívül a számvevőszék a zárszámadások készítésénél több tekintetben el­­tért a törv. rendeletétől és igen fontos tárgyakra nézve véleménykülönbség merült fel a számvevő­­szék és a ministérium közt.Ezen véleménykülönb­ség megbírálása mélyebb s behatóbb megvizsgá­lást,nagyobb tanulmányt kíván és általában szük­séges,hogy a kiküldendő bizottság a zárszámadá­sok szerkesztésének egész rendszerét előbb meg­vizsgálja, és bírálja meg mielőtt azon kérdésre térhetne át,ha várjon a ministérium a törvény által meghatározott költségvetéshez alkalmazkodik-e, vagy nem.Ily nagy munkát többévi zárszámadásra nézve rövid időre szorítani nem lehet, ha csak a t. ház előre nem akarja sanctionálni azt, hogy a zárszámadások tüzetesen vizsgáltassanak meg, hanem felületes megvizsgálásukkal is meg fog elégedni. Nekem úgy látszik, te­hát, hogy ezen határo­zati javaslat szerkesztésénél a javaslat készítő­jének az 1848-iki 4. törv.-czikk 6. §. lebegett szeme előtt, mely azt foglalja magában, hogy az évi ülésszak az utolsó évről a számadások előter­jesztése és az irántoki határozatnak meghozatala előtt be nem rekesttethetik, sem az országgyű­lés fel nem oszlattathatik. Ha a törvénynek ezen rendelete még ma is fennállana, kérdésen kívül a­z, hogy a zárszáma­dások még ezen ülésszak folyama alatt meg vizs­gálandók lennének, úgy de a törvénynek ezen

Next