A Hon, 1874. január (12. évfolyam, 1-25. szám)

1874-01-16 / 12. szám

engedélyokmány 1. §-a az engedélyesek személyeire vonatkozólag lényegesen különbözik. 1 . A vasúti és pénzügyi albi­zottság ma d. e. 10 órakor tartott ülésében az enge­délyokmány vétetett fel, s szód kérdések állapitot­tak meg, melyek az engedélyokmány némely részére nézve a kormányhoz fognak intéztetni, így a 28. §-nál, mely a kormány befolyási jo­gairól szól: miért neveztetett ki a kormánybiztos csak fél év múlva, azután hogy már az egész vállalat megindult ? A 50—33. §§. értelmében, ha az engedménye­sek az építésre kiszabott határidőt meg nem tartoják, joga van a kormánynak az engedélyokmányt meg­szüntetni. Ezen jogát nem érvényesítette és miért nem ? Miért nem tett a törvénynek megfelelő intéz­kedéseket? Lehet-e ezen mulasztást politikai és anan­­cziális válság szempontjából igazolni? Ezután kö­vetkezett a kormány jelentése, melynek az albizot­ság azon részéig hamut, hol ahhoz az enged, ok­mány mint csatolmány van téve.­­ A jogügyi bizottság ma d. e. .cor tartotta első ülését a szünet után. Az ülés­­t képezte a közjegyzőségről szó­­­javaslat tárgyalása s illetőleg az előadónak ez as jelentéstétele. Referens T­o­s­z­t Gyula. Az ■ben jelen voltak Perces elnök, az igazságügy mi­niszer, Horváth Bold., Hodossy, Steiger, Matolay Etele, Horváth Lajos, Schmausz Endre, Lázár Ádám és Gaál Mihály bsz. tagok. Az ülés megnyitása után elnök kérdést tesz az iránt, vajjon legyen-e átalános tárgyalás. E kérdés felett discussio fejlődött ki, melyen a bizottság jelen volt tagjai mindnyájan részt vettek; végre abban történt megállapodás, hogy az általános tárgyalás mellőzésével kezdessék meg a részletes vita s az elvi kérdések az illető szakaszoknál, melyekre vonatkoz­nak, vitattassanak meg. A czímhez Matolay nyújtott be módosítványt, mely szerint közjegyzők elnevezés helyett közhi­­telességű jegyzők tétessék, azonban a szöveg fogad­tatott el. Az 1. §. változatlanul, a 2. és 3. §. némi észre­vételek után szintén változatlanul fogadtatott el. Matolay és Schmausz abbeli indítványuk, hogy vi­déken a közjegyző ügyvédséget gyakorolhasson, el­vettetett. A 4. §., mely az incompatibilitást foglalja ma­gában, hosszas vitatkozás tárgyát képezte. Horváth B. és Toszt a mellett szólaltak fel, hogy a közjegy­zők intézetek igazgató tanácsainak tagjai ne le­hessenek, míg az ellenkező nézetet Steiger, Hodossy és Matolay támogatták. Hodossy ezen­­­t egész áta­­lánosságban kívánja meghagyatni, körülbelül úgy , mint az az osztrák közjegyzői rendtartásban is megvan. Horváth Lajos a szöveget ajánlotta megtartat­ni s az intézeteknél csal . az igazgatói és tisztviselői állásokat tartja a közjegyv­őséggel összeférhetlennek. Miután ezen kérdéshez még a többi bizottsági tagok is szólottak s nevezetesen az igazságügyminiszter is bővebben nyilatkozott, a bizottság közmegegyezés­sel abban állapodott meg, hogy a 4. §. első bekez­dése meghagyassék a »közvetlenül és közvetve« szavak meghagyásával. A második bekezdés pedig két pontra osztatván a) alatt azon foglalkozások, melyeket a közjegyző űzhet, b) alatt pedig a tilos foglalkozások soroltatnak elő; pl. a) közjegyző ke­reskedelmi vagy iparvállalat vezénylő igazgatója vagy tisztviselője nem lehet stb., b) tiltva van saját neve alatt idegen vagy idegen neve alatt maga ré­szére ügyleteket kötni stb. Az 5. §-nál Matuska indítványára a szavak ,a közönség és a közjegyzők érdekeinek megfelelő­­leg« kihagyatnak; — valamint a következők is : »szükséges azonban, hogy minden járásbirósági kerü­letben legyen legalább egy közjegyző«; ez utóbbiak Hodossy és Steiger indítványára szintén kihagyattak. E pont felett hosszabb eszmecsere folyt, melyben részt vettek a miniszter, Matolay, Schmausz, és Horváth Lajos. Elfogadtatik a 6. 7. 8. §. A 9. §-nál Steiger indítványát, mely szerint a cautiót emelni kívánja, nem fogadja el a bizottság, ellenben hozzájárul Horváth Boldizsár módosítvá­­nyához, mely szerint az új szöveg következő lesz: »a biztosíték állhat készpénzben, magyar államkötvény­ben és a magyar kormány által óvadékképeseknek nyilvánított papírokban.« A 10. §. eredeti szerkezetében fogadtatott el. Hosszabb vitára adott alkalmat az, váljon az eluta­sító ha­tr­ozat ellen csak a közjegyzőnek, vagy pedig a kir. ügyésznek s a koronának is legyen joga fel­folyamodni. Részt vettek a vitában Steiger, Matolay, Já­­­ Boldizsár, Schmausz, Toszt, Matuska, Gál, . és az igazságügyminiszter. Az ülés 2 órakor ért véget. A jövő ülés holnap d. e. 12 órakor lesz. delamügyi m. kir. minisztérium, (13. §.) a honvéd­ségi katonai hatóságok szervezetét, 16—51. lapon. A második fejezet szól a törvényhatóságok és községek közigazgatási szervezetéről, még pedig az első czikkben a törvényhatóságokéról 1848-ig, (14. §.) a vármegyék közigazgatási szervezetéről az 1810. 42. t. sz. életbe lépte előtt, (15. §.) a városokéról ugyan e törvény kerése előtt, (16. §.) a szab. kerüle­tekéről 1848 előtt 54— 68 lapon; a második czikk­ben a törvényhatóságok ésközségek mostani sz­öve­zetéről, jelesen (17. §.)azok közgyűlése hatásköréről, (18. §.) a főispán és polgármesterekéről, (19. §.) a törvényhatósági közegek szervezetéről, (20. §.) a törvényhatósági tisztviselők választásáról, (21. §.) a törvényhatósági tisztviselők és bizottsági tagok fele­lősségéről, (22. §.) a községek közgyűléséről és köz­ségek elöljáróságairól, (23. §.) a községi elöljárók választásáról és felelősségéről 75—9.­lapon. A harmadik fejezet szól a bírósági szer­vezetről, még­pedig először is (24. §.) az 1848 előtti alsóbb és felsőbb, rendes és különös, (sőt rendkívüli) bíróságokról, (25. §.) a mostani bírói (tán bírósági) szervezet előtt fennállott, a részben még most is fen­­álló biróságok szervezetéről, (26. §.) az első folya­­modású biróságok mostani szervezetéről és hatáskö­réről, (27. §.) a kir. ügyészségek szervezetéről, (28. §.) az 1871. 31. és 32. t. sz. értelmében szervezett kir. törvényszékek és járásbíróságok székhelyeiről, (29. §.) az 1872. 32. és 18 il. 66. t. sz. által felállí­tott törvényszékekről, (30. §.) a fiumei kir. törvény­székről és a polgárosított magyar határőrvidék bíró­sági szervezetéről 102—1 1 lapon. E könyvben e szerínt nincs említés Horvátor­szágról, mint Magyarország kiegészítőjéről, hihetően azért, mert annak beligazgatási viszonylata önállóvá lett; de nincs tárgyalva Erdély r­égi közigazgatási szervezete is, csak annyi van róla irva a 13-ik la­pon : Erdély 1848. előtt, I. Lipót idejétől fogva is, jóllehet a magyar királynak mint egyszersmind er­délyi fejedelemnek hatalma alatt állott, úgy kor­mányzati, mint törvényhozási tekintetben Magyar­­országtól elkülönítve volt; ennélfogva külön kor­mányszékei voltak, a) az erdélyi udvari kan­­c­e­ll­a­r­­­a, mely Bécsben székelt, a magyar can­­celláriával egyező hatásköre volt, b) az erdélyi kormányszék (Gub­rnium Regium),mely a can­­cellaria utján vett rendeletek és az erdélyi törvények szerint egy kormányzó (Gubernátor) alatt igazgat­ta az országot.«­­ Hogy az erdélyi részek ily röviden vannak­­ tárgyalva, oka — úgy gondolom — az unió bevég­­zettségében van, a­mi az anyaországgal egyesült kis ország külön közigazgatása előadását fölöslegessé tette. Ha nem is ez az ok, miután sem előszó, sem az előbbi jegyzés fel nem világosít, ezt kell feltennem, s e tárgyi ki­fogásra és Magyarország közigazgatási rendszerével mind a horvát 1848. előtti közigazga­tás, mind az Erdélyben fennállott közkormányzati szervezet egész­­ kihagyásával való tárgyalása el­lenében eltérő nézeteimet röviden előadni. De előbb arról szólok, a­mi megvan e mű­ben, t. i. a magyarországi közigazgatás rendsze­réről. A főbb két kormányhatóság szerző szerint Magyarországon a magy. kir. udvari cancellária és helytartó-tanács. Szerző­­mindkettőnek érinti erede­tét, azután átmegy kifejlődésére, s jogkörét és átala­kításait terjedelmesen s dologisme­rettel adja elő. A legszükségesebbek e könyvben el vannak mondva s a mint létezett és a miként az fejlődött, az olvasó előtt átolvasása alatt nyilvánvalóvá, némi hézagokkal is­mertté lesz. Eneli a könyv becsét írójának az illető törvényekre folytonos hivatkozása, a­mi szakisme­rők előtt a könyv hitelét emeli, az ifjúságban pedig e törvényeknek utánanézés ösztönét költi fel. Engedje azonban szerző e két résznél megje­gyeznem, hogy sem a cancellaria eredete, sem a helytartó tanács létesülési indoka nincs szabatosan meghatározva. Egészen más intézmény volt Árpád­házi é­s vegyes házakból való királyaink alatt a kir­ályi és királynői cance­lároké, és más az, a­mi a habsburg-ház alá jutásunk után főleg azon okból jött létre, mert a királyok és német tanácsosok nyelvünket nem ismerték, s nem tudtak a nemzettel másképen érintkezni, mint ha magyar tanácsosokat is vesz maga mellé az uralkodó, a­mit egyébiránt ősi alkotmányunk a királytól meg is kívánt a pusz­­taszer­i vérszerződés óta. A helytató­ tanács eredete ismét csak homályo­san tűnik ki, holott erre okot habsburg-házi kirá­lyaink országunk szivétől távol lakása s velők szü­letett féltékenysége adott, német császárok, s más országoknak is uralkodói lévén, nem laktak hazánk­ban, s azért kényszerültek helyettest hagyni maguk­nak, a ki ismét olyan volt, hogy nyelvünket nem sértette, rendesen német tábornok, s azért a ma­gyarok tanácsával élésre volt utalva. Ősi intézmé­nyeink szellemében a nádor lett volna hivatva a ki­rály távollétében az ő helyettesítésére; de alkot­mányunk ezen eredetiségét a habsburg házból való királyaink alatt csak hamar elveszítette; mert a ná­dornak törvény szerént magyarnak kellett lenni, az uralkodó­ház pedig nem jó szívvel látott egy köz­benjárót maga és a magyar nép között, azt tehát be­töltetlen hagyta, s igy állott elé ama szükség, hogy a király sem lakván az országban, nádor sem lévén, a helytartói és helytartó-tanácsi intézménynek mint­egy magától meg kellett születnie. Én ennek jogtör­ténetünkből a dolog gyökerére s politikai okára és következményeire rámutatva előadását óhajtottam volna e könyvben látni. Itt van helye kitüntetni, mily nagy szerencsét­lenség egy országra és népre nézve, ha fejedelme nem lakik közötte, ha nem közvetlenül maga intézi a kormányzás legfelsőbb ágát, ha mások s kivált a kormányzott néppel ellenséges viszonyban álló fér­fiak tanácsával kell élnie. Az udvari cancelláriai és helytartó tanácsi rendszer volt az a két intézmény, a­mi dynastiáns, és mi közöttünk egy tartós benső bizalmon és kölcsönös jóakaraton s érdekegységen alapuló viszonyt létrejöni soha sem engedett. Ezért lakott Magyarország háromszáz évnél tovább, hátra volt szor­ítva, mostoha gyanánt tekintve, Bécsnek és Ausztriának érdekszolgájává, adózó provinc­iájává sülyesztve. Az ifjúságnak ezt röviden, de oknyomozólag elő kell adni hazája közigazgatási rendszere tanításánál, hogy lássák át a parlamentáris kormányzásnak a nemzeti haladás és önállóság tekintetében áldásos voltát. A had- és pénzügyi kormányzatról való előa­dást száv­aznak,rövidnek s nem eléggé szabatosnak tar­tom. Ebből az ifjú felette hiányos képét fogja látni hazája ezen közkormányzati ügyeinek. Való, hogy a tért inkább mivelte az absolutismus, mint törvény­­hozásunk, s kevés tiszta törvényünk van erről. De ott vannak országgyűléseink jegyzőkönyvei, a vár­­megyék különböző időkbeli panaszos felterjesztései, az országgyűlési rendszeres munkálatok, melyekben hazánk alkotmányában gyökerező ezen ügyekhez va­ló igaz jogunk kitűnik. Én Magyarország közigazga­tási rendszerében pénz- és hadügyi alkotmányos iga­zunkat kimerítő pragmatismussal lehető legalapo­sabban tanítva látni óhajtanám. Ez Magyaror­szág nemzeti politikájának s államlétének Achilles-saxoka. Mostani felelős minisztériumunk szervezetét már alaposabban és bővebben adja elő szerző. E czikk világosan van irva, bő tájékozást nyújt, min­den irányban elutasít. De én itt is öszehasonlítást tettem volna az 1848-ki és a mostani minisztérium joghatósága és alkotmányos jellege között; egyen­ként kimutattam volna az 1848 ki állásponttól elté­résüket, ki azt, hogy az 1867-ki kiegyezés miben bír előnynyel és hátrány­nyal az 1848-ki alkotmány­charta felett. Ez élesitné az ifjú tudni vágyó figyel­mét, az alkotmány iránt benne tiszteletet ébresztene s kibékítvén a népek életében szüntelen egymást fel­váltó uj alakulásokkal, az iránt, a mi örök, a haza, és a minek változhatlannak kell lenni, a nemzet múlt­jában és gen­usában alapuló alkotmány iránt szilár­dan ragaszkodóvá tenné. A törvényhatóságok és városok, úgy a közsé­gek közigazgatási szervezetéről ismét alaposan ír szerző mind a múltra vonatkozólag, mind az 1870. XLII. és 1871. XVIII. törv. ez­ kelése ótai viszonyo­kat tárgyalva; ezeket élvezet olvasni, valamint a bí­rósági szervezet is elég részletes s alapos; csak az 1848. előtti idők bírósági szervezetének a mostanival való összehasonlítását óhajtottam volna látni s kitü­n­­tettetni abból: volt-e indokolva igazságügyünk oly modern s hirtelen reformja a régi nemzeti alap tel­jes elhagyásával ? Megvolt-e rá érve a nép? Van­nak e elég képezett biráink ? Megvan-e bennök a várt és remélt függetlenség ? Jobb-e ma, mint volt régebb igazságszolgáltatásunk ? Ez hatna termékenyítőleg az ifjú kedélyére, a látszó haladás vagy megállapodás önérzetünket emelné vagy nagyobb törekvésr­e buzdítana, vagy végrre gyakorlatibb igazságszolgáltatási politika kö­vetésére bírna. Megismerem, hogy ezek a jogtörténelem hatá­rába vinnék át szerzőt; de én ennek csak mintegy philosofiáját értem, s tartom szükségesnek előadni. Ha pedig valaki ezeket a tanszéki előadásiba tarto­zónak ítéli, elismerem ellenészrevétele élet s erejét, de sajnálom az olvasót, a­ki ennyi o­sztály száraazon kénytelen áttanulmányozni. A magyar nemzetnek különös és egészen eredeti szelleme és érzéke volt közigazgatása és igazságszolgáltatása berendezésében is, épen úgy, mint a törvényhozás terén, alkotott is különböző időkben viszonyainkhoz teljesen illő intéz­ményeket, s én e myben a szellemet, az egészséges nemzeti érzék nyilatkozatát nem találom fel. Még néhány szót arról, a­mi e könyvben nincs meg : Horvátor­szág és az erdélyi részek köz­­igazgatási rendszere ismertetésének kimondásáról. Horvátország önállóvá lett i ugyan belü­gyeire nézve, de én közigazgatását ifjúságunkkal habár röviden is megismertetném; azt hiszem, ezt ők jó né­ven vennék s viszonozni sietnének. Ezt parlamenti érintkezésünk épen követeli. Erdély alkotmányán­ alapuló közigazgatása szin­tén figyelmet érdemel. Ő választotta kormányzóját, fejedelmi tanácsát és sarkalatos hivatalviselőit — va­lamennyi országgyűlésen. Érdekes tudni, hogy vált ki ezek közül egy, mer­t Bécsbe vándorolt közbenjá­rónak, s hogy alakult belőle idővel­ erdélyi udvari can­cellária A törvényhatóságok szervezése megint három külön nemzet külön autonómiáját tükrözi vissza, a polgári szabadság sok kezességeivel birt ez intéz­mény, s kivált a székelyek és szászok közötti szerve­zet sok figyelemre m­éltót mutat fel. Kincstári és katonaügyi közigazgatása is olyan volt e kis országnak, mi érdekkel bir. Az országnak a pénzügy intézésére való befolyását avagy csak azon egy tény is mutatja, hogy ki­­stárnokát ország­gyűlésin választotta s a kormányzó után az első he­lyet adta számára s közigazgatásban. Mindezeket kár volt­ mellőzni. A múlt alapos ismerése nem akadálya a két ország teljes összefor­­radásának. Erdély intézményeiből még tanulhatni is; ott a három nemzet autonómiája az alkotmányos r­endszer alatt akárhány követésre méltó példáját mutatja fel az elért egyéni és közjónak. Óhajtanám, hogy vagy felvilágosíthassam, vagy egy következő kiadásban az érdekes könyvet igy ki­egészítve láthassam. Egyébkint pedig az olvasónak szerző e művét mint az I-ső nagy terjedelmű és nagy tudomá-18 nyi értékű kötetet melegen ajánlom. Jakab Elek, A „nagy szavak.* Budapest, jan. 15. (V.) Hétéves közéletünk nem volt egyéb, mint nemes, magaszo­s eszmék folytonos sárba tiprásának pályája. A­ki vissza tud emlékezni, s vissza akar emlékezni: lehetet­len lesz eltagadnia, hogy a nemzeti függet­lenség eszméjétől kezdve a politikai szabad­ság minden ágazatát hiú káprázatnak tüntet­ték föl alkotmányos neránk bölcsei, s az eszmék, a megállapított határozott irány kö­vetését hangoztat­ók vagy föllegekben járó ábrándozóknak — ez volt a ritkább eset — vagy nagy szavak mezébe burkolt önös czélű ámitóknak tüntettettek föl. Hányszor követelt­ük — mis mások — dec­entralizácziót; hányszor kiáltottunk »megállj«-t azoknak, h­­ a bürokratizmus ösvényén a magyar szabadságnak s fejlő­désnek végére járni törekedtek; hányszor mondtuk: tönkreteszi ez a nemzet­­szellemét, tönkre anyagi létét. Mi volt a válasz reá? »Nagy szavakénak mondták azokat, a me­lyeknek nincs beinn­elapjok. Ragaszkodá­sunkat közigazgat­ó­ik alapelveihez, me­lyeknek csak elavult alkalmazói formáit kellendett módontani, csökönyös konzerva­tivizmusnak bélyegezték; hevünket és kitar­tásunkat ez institucziók védelmében az al­kotmány megölő betűjének mondták. Hányszor követeltük a beruházások po­litikájában a rendszerességet. Hányszor be­széltük,hogy az a derűreboruró költekezés nem gazdagítja az egyest, s szegényíti az államot. Hányszor keltünk ki családi s párt­v­asutpoliti­­ka ellen, s hányszor voltunk kíméletlenek a tv- kiadásban, önérdekünket is elfelejtők a véde­lemben. Az ellenzéki sajtó egy munkása a váczi börtönben veze­klett bátorságáért, a­melylyel a vasút­­­politika helytelen, ámító, s káros voltát megtámadta , de a­kik akkor mind­ebben igazságot láttak, azokat nem késett a kormányon ülő elbizottság együgyű, félre­vezetett, nagy szavakon kapkodó, a dolog mélyéig nem látó tömegnek deklarálni s Henczidától Bonczidáig hangzott a dics him­­nus Magyarország anyagi előrehaladásának, állami megalkotásának, s szellemi fejleszté­sének hatalmukban páratlan tényezőire. Mennyiszer követeltük a nyilvánosságot. Mennyiszer mondok, hogy történjék a mi­niszteri bürók rejtekeiben a legbecsületesebb ténykedés; ne akarjanak bár ott mást, mint legjobbat, s ne sikerüljön bár nekik semmi máskép, mint legjobban: az, hogy minden fölé a titokzatosság leple kutatik, gyanút éb­reszt, kételyt kelt, a nemzetnek első emberei­ben vetett hitét ingatja meg Hogy a nyilvá­nosságot kierőszakoljuk, felkutattunk, a­med­dig hatáskörünk hatott, mindent s a közön­ség elé adtuk, remélve, hogy ez hatni fog. A viszonzásul remélt teljes nyilvánosság nyúj­tása helyett az általunk létrehozott félnyilvá­nosság b­o­trány haj­h­­ás­zásnak mondatott s a sajtót a magánügyekbe való keveredésről vá­dolták, holott nem akart egyebet, csak hogy tisztán láthassa a közügyeket. A nemzet képtelenségét azon terheknek, s úgy viselésére, a mint azt a 67-től hozott, s megváltoztathatlanoknak nevezett törvények megállapítják , mindennap beszéltük, »iz­gató« van nevünk érte. Anyagi s ipari érdekeinknek a szabad­ság leple alatt az osztrák ipar elé konczul vetését mindennap kárhoztattuk. Elmaradt nézetek mellett harczolóknak gúnyoltak érte. A bankkérdés gyors megoldását sürget­ők, mert azt hittük, hogy minden vesztett nap roszabbá, nehezebbé teszi e kérdést. Rö­vidlátóknak mondtak érte. S most mindez megvalósult. Most a mi ábrándozó ürességünk jelszavait nagy, nevezetes, ünnepelt férfiak veszik ajkaikra , most már nem »nagy, de üres« szavak azok többé. A dec­entralizatiót most egy Somssich hangsúlyos­an követeli, a közmunkák rend­­szertelenje , s a kezelésük terén elkövetett bűnöket maga az elnökminiszter ismeri el, a nyilvánosság áldásait a huszonegyes bizottság elnöke írja ékesen körül; a korrupcziót, mint állami bajt, Sennyey emlegeti; erőnk túlbe­csülésének hangoztatására Tóth Vilmos bó­­lintgat fejével, s ipari és bankpolitikánk hely­telenségét Gorovéval országszerte — jobbol­dali s baloldali — mindenki elismeri. És a­kik mindebben mesterek voltak, a kik a dolgok menetének megváltoztatására irányzott minden kisérletet, mint hazafiatlant s mint az őrültséggel határost utasítottak visz­­sza, azok most is a kormányon vannak. Sőt mi több: most ők kapaszkodnak ama „nagy szavak egérfarkába,“ a­melyek lelkiismeretlen felhasználásával az ellenzéket vádolták, s most mindaz, a mi előbb gunyol­­tatott, most általuk tá­láltatik mint mentőszer a maszlagom étkeik folytán elerőtlenedett haza asztalára. A legnagyobb keserűséggel nézhetni csak ama bizottság működését, melyet állam­mentőnek deklarált a naiv optimizmus. A parlamenti élet összes formái lábbal­­ podtít­­nak azért, hogy egy blamáti párt, élhetlen­­nek bizonyult kormány, s lejárt rendszer or­ganizmusába pillanatnyilag élet erőszakoltas­­sék meg. Nem tudom, eredményre fog-e vezetni a huszonegyes bizottság működése. Nem tu­dom, fog-e sikerülni annak a czélnak, melyet maga elé tűzött, csak félig valósítása. De meggyőződésem, hogy bármi csekély sike­rüljön, két esetlegnek be kell következnie: először szakítani kell a jelen rendszernek nem csak formáival, de embereivel is; má­sodszor, vissza kell térni azon politikához, melyet annak idején a nagy szavak politiká­jának gúnyolt a kormányon ülő hatalom,mely azonban — eszméket tisztelve, határozott irányt követve, s czéljai magasztos voltában bízva — egyedül volt hivatva arra, hogy itt ál­lamot alapítson, s gyarapítson. Az ellenzék politikája volt ez. Higyük, hogy e politika nem változott akkor sem, mikor valósulhatá­­sának esélye közelebb áll, mint bármikor. A hadi felszerelések kérdése a fővárosi közgyűlésen. (M.) Budapest fővárosának jan. 14-ikén tartott közgyűlésén tárgyalás alá került a hadi felszerelések kérdése is. Az országos magyar iparegyesület ez ügy­ben egy tartalmas emlékir­atot intézett az összes municipiumokhoz, mely a fővárosi bizottsági tagok között nyomtatásban ki is osztatott. Az emlékirat a képviselőházhoz intézett kérvény alakjába van foglal­va s annak főbb pontjai a következők: »Miután mind a monarchia biztonságának szempontjából, mind hazánk közgazdasági érdekei szempontjából szükséges, hogy Magyarország a hadi felszerelésben kellő mérvben részt vegyen: a ma­gyar állam, mint kétszeresen érdekelt fél, a tekintet­ben nem zárkózhatik el abbeli feladata elől, hogy iparának tényleges r­észvételét minden körülmények között biztosítsa, vagy amennyiben ez egy pillanat alatt el nem érhető, vagy csak aránytalanul nagy ál­dozatokkal volna elérhető, feladata, hogy egyelőre legalább a czél elérésére az utat egyengesse, és a ha­ladást előkészítse. E czélra az első lépés, mely áldozatokba nem is kerül, s mely jelenleg megteendő, az, hogy azon iparágaknak, melyekben nagyban és egészben véve mégis versenyképességgel bírnánk, iparunknak alka­lom és tér nyittassák ne csak a szállításban való rész­vétre, hanem a szállítási vállalkozásra; a másik lé­pés leend azután, (és ez már némi áldozatokba kerül s ezért azt a jövő feladatai közé sorozzuk), hogy azon iparágakat, melyekben még teljes versenyké­pességgel nem bírunk, oly támogatásban részesítsük, mely mellett majdan tényleg részt vehessenek a szál­lításban. A­mi az elsőt, a jelenleg is vállalkozóképes ipart illeti, ilyenül tekinthető a bőrgyártás, és általá­ban véve a hirdetmény által három csoportra osztott tárgyaknak confectionálása vagyis elkészítése. Hogy ezen ágakra nézve a magyar ipar vállalkozási képes­sége érvényesülhessen, a szállítási rendszerben két lényeges változtatást kell életbeléptetni. Először a szállításnak nem az egész hadser­eg illetőleg az egész monarchia számára egészben, ha­nem kisebb részletekben kell kiadatni, tekintettel a hadkiegészítési kerületekre. Magától érthető, hogy azért egy-egy consortium több kerület számára is te­hessen ajánlatot, illetőleg nyerhesse el a szállítást. Ez nézetünk szer­int legczélszerű­bb módja volna a de­­centr­alisatió ker­esztülvitelének, melynek előnyös ha­tása kézzelfogható, ha meggondoljuk, hogy korunk­nak úgy is azon törekvési czélja van, hogy a csapa­tok hadkiegészítési kerületeikbe helyeztessenek; kü­lönben épen ezen rendszer az a­mi Poroszország fel­szerelésügyi or­ganisatióját oly mintaszerűvé tette. Másodszor­, miután szövő-fonó-gyáraink tulaj­­donkép nincsenek, ellenben ruházatkészítő megbíz­ható iparosokkal elegendő számmal bírunk, a készí­tést a szükséges szövő­k beszerzésétől el kellene vá­lasztani, s iparosainknak ajánlatait az elkészítésibe nézve elfogadni. Ugyan­ez állhatna részben a bőrtár­­gyakra nézve is, főleg a lábbeliekre. Mindkét eset­ben azonban magától ér­thetőleg megengedendő lenne, hogy a létező anyag­gyárak az elkészítésre is vállal­kozzanak. Ilyen rendszer me­llett egyfelől a szállításra utalt hazai gyáraink, másfelől kézmű-ipar­osaink kön­­­­nyeb­ módot találhatnának a vállalkozásra, és elő lenne készítve : ; az, hogy idővel a hazánkra arány­lag eső összes kellék a magyar kormány támogató közreműködése mellett a hazai ipar által állíttas­sák elő. Az előadottak után azon kérelemmel járulunk a mélyen tisztelt képviselőház elé, méltóztatnék egész befolyásának érvényesítésével oda hatni, hogy a Skene-féle szerződés felmondása folytán kiírt szál­lítási hirdetmény feltételei a fentebbiek értelmében megváltoztassanak és uj pályázat hirdettessék, s ez által a mozarch’a védelm’ biztonságának, közgaz­daságunk érdekeinek és hazai iparunk igényeinek megfelelő szállítási rendszer életbeléptetése előkészí­tessék.« A főváros iparü­gyi szakosztálya, valamint a ta­nács, ez emlékiratot melegen pártolva ajánlották a közgyűlés figyelmébe s javasolták, hogy a vár­os ha­tósága a maga részéről külön kérvénynyel is járul­jon a kor­mányhoz azon felszólítással, miszerint a pá­lyázati határidő meghosszabbítását és a hazai ipar érdekében kívánatos módosításokat a pályázati hir­detésben az országos m. iparegyesület kérvénye és javaslatai életelmében eszközölje ki. A közgyűlés, mint tudósításainkból kivehető, mindezt vita nélkül egyhangúlag elfogadta. Nézetünk szerint ez­ek­en nem lehet semmi ki­fogást tenni. De egy megjegyzést el nem hallgatha­tunk, és ez az, hogy ha a hadi felszerelések kérdését csak »de lege lata« fogjuk fel, mint azt az olasz, ma­gyar iparegyesület és a főváros közönsége, ipar­szak­osztály és a város tanácsa tette, ez esetben valamint eddig, úgy jövőre is hasztalan marad minden kérel­mezés, mert a baj kutforitása sokkal mélyebben, ma­gában a közös hadsereg institutiójában, s annak ad­­minisztratiójában fekszik. Ha azt akarjuk, hogy a hadsereg szükségletei­nek a hazai ipar által való fedezése tényleg életbe lépjen, akkor a felszer­elés kér­dését nemcsak a már meghozott, hanem az ez után hozandó törvények szempontjából, tehát »de lege ferenda« kell tárgyalás alá venni. Ismerje el a főváros, ismer­jék el az összes mu­­nicipiumok, hogy ez ügy nemcsak mint közér­dekű tárgy, hanem mint általában administrationális ügy is hatáskörükbe tartozik. Hogy ez így van, azt nem szükséges hosszasan bizonyítgatni, mert a hadi felszerelések kérdése a hadügyi adminisztratióval egészben véve oly szoros kapcsolatban van, miszer­int attól el nem különíthető. Ha tehát azt akarjuk, hogy a hadi szükségle­tek a hazai ipar által fedeztessenek, mindenekelőtt azt kell akarnunk, hogy a közös hadseregnek a magyar nemzetet illető része, ne a közös hadügy­miniszter alá tartozzék, hanem a nemzet szuveraini­­tása alá, vagyis a magyar hadügyminiszter alá helyez­tessék. Ez pedig feltételezi azt, hogy a monar­chia hadügye a dualismus elve szerint újjászerveztessék. Mindazok tehát, kik a hadi felszereléseknek a hazai ipar által leendő fedezését óhajtják, logikai kö­vetkezetességgel, kell hogy azt kívánják, miszerint a hadügyi administra­te a dualismus elve alapján r­e­­formáltassék. Igaz u ugyan, hogy Pest vár­os közönsége e kí­vánalmat még nem tette magáévá. Szűkebb körű előértekezleten ez szóba jött ugyan,de a super loyalitás kedvéért az elejtetett. Reméljük azonban, hogy úgy a kormány, valamint az összes municipiumok, az orasz. magyar iparegyesület kérvényének corolláriu­mát az említett elvben fogják találni, s részünkről egyenesen figyelmeztetjük is mindazokat, kik az őszinte politikát óhajtják, hogy ha az orsz. magyar iparegyesület kérvényét pártolásra méltónak tart­ják, mi felett legkisebb kétségünk sincs, akkor hív­ják fel egyidejűleg a kormányt arra is, hogy a had­ügyben az állami dualizmus elve alapján mielőbb reform j­avas­latokat kezdeményez­hessen. Mert olyan bizonyos, mint kétszerkettő négy, hogy míg Kuhn határoz a hadi felszerelésekben, a magyar ipar a hadi felszerelésből örökr­e ki­marad rekesztve. Az or­szág ugyan megszavazhatja a tö­mérdek milliókat a hadser­egre, de azt mindig csak egy Skene-clique vagy más ehez hasonló osztrák nagy iparos clique fogja zsebibe dugni. Budapest főváros közgyűlése. Budapest, jan. 15. R­á­t­h Károly főpolgármester a gyéren láto­gatott közgyűlést 4 órakor megnyitván, sz­int a tár­gysorozat első pontja, fel­olvastatott S­z­éh­e­r Mi­hály biz. tag indítványa a fővárosi kisajátítási alap rendezése illetőleg szapor­itása tárgyában; a pénzügyi és gazdasági bizottsághoz utasíttatik véleményezés végett azon megjegyzéssel, hogy az 14 nap múlva a közgyűlés elé terjesztess­e. Weisz Bernát biz. tag indítványa — a füg­gőben maradt több közérdekű ügy tárgyalásának újbóli felvétele iránt oda intéstetett el, hogy az egyes bizottmányok, melyek az ügyekkel megbizattak, megsürgetni határoztattak, hogy jelentéseiket a köz­gyűlésnek mielőbb mutassák be. F­enyvessy Adolf biz. tag — a bizottsági tagok incompatibilitás tár­gyában benyújtott indít­ványát személyesen támogatván, a V­á­r­a­d­y Ká­roly, Vécsey Sándor, Szentkirályi Mór, és Bródy Zsigmond hozzászólása után a jogügyi bizottságin­z xxtasiztatott. S­z­u­p­e­r László indítványa a rudasfürdő kor­­szerűleg berendezése iránt elfogadtatik, és a beren­dezés iránt adandó javaslat végett az egészségügyi és pénzügyi bizottsághoz vitasittatik. Dörschng Antal biz. tag — a fővárossal szerződési kötelékbe lépvén, bizottsági tag megszűnt lenni, és helyébe Maszák Hugó mint legközelebbi póttag lép elő a bizottsági rendes tagok sorába. A sütők és molnárok gőzmalmának a vár­ostól bérelt de nem használt Dunapartrész bér­letösszegének elengedése tárgyában a belügyim­nisztériumhoz benyújtott s onnan leküldött felfo­lyamodványa nagy vitát szült. A vita, melyben Rupp Imre, Vár­ad­y Károly és Csengey End­re biz. tagok vettek részt, a Petrovits tanácsnok azon jelentése folytán, hogy a föntebbi egyletek ba­rátságos uton kívánják ez ügyet kiegyenlíteni, azzal jön befejezve, hogy a tanács egyezség megkísérlésé­re és az eredménynek a közgyűlésnél bejelentésére utasitta­tott. Deutsch Károly felfolyamodványa, a vá­rosi átiratási díj elengedése iránt elutasittatik. Dr. Fromm Pál or­vosnak az V-ik kerület­ből a IV-ik ker­ületbe áthelyezési kérvényének rövid eszmecsere után 57 szavazattal 48 ellenében, hely adatik. Ezzel az ülésnek 6 óra után vége. KÜLÖNFÉLÉK. — Több lap azon közlése, mintha a na­pokban baleset folytán elhunyt Pohobratzky honvé­det Jókai Mór segélyezte volna havonkinti húsz írttal, félremagyarázásokr­a adott alkalmat. Miért is azt odaigazitjuk ki, hogy Jókai Mór éltefogytáig a hon­védek menedékházának évenkint 240 forintot aján­lott volt fel és ennek lefizetését mint eddig úgy ezentúl is teljesíteni fogja. Hogy azonban ez összeg kinek adassék ki, arra nézve az adományozó a me­nedékház intézőinek teljesen szabad kezet engedett a múltban és nem köti meg a jövőre sem.­­ A fővárosi iktatóhivatal és levéltár helyiségei az új városházán már egészen elkészültek s az előbbi hivatal már e na­pokban költözik át az uj házba. A levéltári hivatal pedig e hó vége felé, midőn a levéltári állványok is elkészülendettek.­­ A házbérkrajcrárokra m­érve a közönség nagy része nincs tisztában, vájjon fizetni kell-e azt jövő februártól tovább vagy sem, miután a belügyminisztérium ezen községi adónemet csak egy évre enge­délyezte, mely most január 31-én jár le ? A fővárosi tanács ennek folytán egy hirdetmény közzétételét határ­ozta el, melyben a közönség fel fog világosíttatni, hogy a közgyűlés a községi ki­adások fedezésére egyelőre a múlt évben megszava­zott községi jövedelmeket, s ezek közt a házbér­­krat er­árok­at is jelölte ki. Ennélfogva a közönség fel fog tehát szállíttatni, hogy a februártól ápril­ié­

Next