A Hon, 1875. szeptember (13. évfolyam, 199-223. szám)

1875-09-17 / 212. szám

M­ol 212. szám, Xm. évfolyam. Kiadó­hivatal , Barátok­ tere, Athenaeum-épü­let földszint Előfizetési díj: Postán küldve, vagy Budapesten házhoz hordva reggeli és esti kiadás együtt: 3 hónapra............................................. írt ki. 6 hónapra......................................» » Az esti kiadás postai különküldéseért felülfizetés negyedévenkint ...­­ » — * Az előfizetés az év folytán minden hónapban meg­kezdhető, de ennek bármely napján történik is, min­denkor a hó első napjától számittatik. Reggeli kiadás. Budapest, 1875. Péntek, szeptember 17. Szerkesztési iroda s Barátok-tere, Athenaeum-épület. A lap szellemi részét illető minden közlemény a szerkesztőséghez intézendő. Bérmentetlen levelek csak ismert kezektől fogad­tatnak el. — Kéziratok nem adatnak vissza. POLITIKAI ÉS KÖZGAZDASÁGI NAPILAP. HIRDETÉSEK szintúgy mint előfizetések a kiadó­hivatalba (Barátok­­tere, Athenaeum-épület) küldendők. Előfizetési felhívás: 99A HON+ 12 frt 6 frt 2 frt Xl­l-dik éri folyamára. Előfizetési árak: ITM R­IBEST Külön előfizetési íveket nem küldünk szét. Előfizetésre a pest­i utalványokat kérjük használni, melyek bérmen­tesít­ve tíz írtig csak 0, 10 írton felül pedig 10 krba kerül. Az előfizetések a »Hon« kiadóhivatala czim alatt Pest, Ferencziek­ tere Athenaeum-épület küldendők. A »Hon« kiadóhivatala. Budapest, szeptember 16. Az­­országháziból. Ma mindenik párt részéről történt nyi­latkozat. Móricz Pál a szabadelvű párt részé­ről, Polit a nemzetiségek részéről, Hegyessy, Madarász Jenő és­­Helffy a szélsőbalról , Sennyey a szélső­jobbról beszéltek. Tehát ülés érdekes volt, noha nem nagy jelentőség Polit a doctrinarismus fénymázával vo­ta be fanatismusát. Felállitá azt a tételt, ha az államképző elem a nemzetiségben van mégis megtagadta a magyar nemzettől azt jogot, hogy államot alkosson ; azt állitá,hol a nemzetiségi kérdés vagy adminisztrativ, vagy hatalmi kérdés, és minthogy az előbbit csak úgy látja megoldva, ha a megyei és köz­ségi szervezet oly alakot nyer, hogy min­denki otthon találja magát abban, azt állítja, hogy ez Magyarországon nincs meg , tehát itt hatalmi kérdés az. Nem tudjuk, hogyha svájczi kantonokat az országból csinálni nem akarunk (és Polit épen ezekre hivatko­zott beszédében) milyen közigazgatási megoldás mellett találnák ők »otthon« ma­gukat Magyarországon ; de, hogy i­z­­ é­s ti­k szerint hazánkat rendezni nem fogjuk, hogy Polit theóriája, miszerint a nemzetiségi kérdés adminisztratív kérdés, absurdum, mely sehol így felfogva nincs , az tagadhatatlan és hogy túlzó követeléseikkel szemben h­a­­talmi kérdést vagyunk kénytelenek csi­nálni nemzeti befolyásunkból, az bizonyos. De e befolyást a kultúra nem rontja meg mint Polit jósoló, mert épen a kultúra ter­jesztésében látjuk nemzeti hivatásunkat, azzal emelkedik befolyásunk, történelmünk, intéz­ményeink ezt bizonyítják. Az is furcsa ideória, hogy a magyar he­gemónia csak a nemesi alkotmányból szárma­zik, mert épen e nemesség terjeszti ki az al­kotmányos jogokat, nyelvkülönbség nélkül, az ország polgáraira és a jogegyenlőség daczára fennáll, sőt terjed a magyar elem befolyása, mert kultúrás erő az. Azt mondja Poltt, hogy Ausztria csak azért szerződött a magyar elem­mel, mert csak ez volt képviselve a parla­mentben , de ez minden nemzetiségre egy­aránt alkalmazott egyenlő census és szabad választás útján jutott oda , a­mi eléggé bizo­nyítja azt, hogy Magyarország felett törvé­nyesen csak a magyar nemzet rendelkezhe­tik , úgy a történelmi jog, mint az alkotmá­nyos jogegyenlőség szerint. Azután átcsapott Polit a külpolitikába, összehadart egy csomó pletykát a monarchiá­nak Szerbia elleni fenyegetéseiről és jóllehet maga felemlíté, hogy az illetékes fórum, a külügyminisztérium, megc­áfolta azt, mégis külön felvilágosításokat kért e tárgyban a kormánytól. Fáj neki az, hogy az ő keleti »testvérei« iránt nálunk nincs rokonszenv ; nem tehetünk róla, ezt egyenesen a magy­arországi nemzetiségi túlzók­nak kell tulajdonítani, kik 1848 óta Magyarország ellen törnek. Polit a teg­nap benyújtott felirati javaslatot nem merte idokolni és védeni, csak cso­dálkozását fejezte ki a felett, hogy »kel­lemetlen« benyomást ten , de biztosíta, hogy ők »nagyon is« ismerik köte­lességeit Magyarország iránt. — Ezt kere­ken tagadjuk, mert akkor nem indítványoz­nák feldarabolását, nem látíznának ellene, és­­ nem írták volna meg feliratukat. Móricz Pál ilustrálta a szabadelvű párt felirati javaslatát. Hogy erős, eredeti érvekkel teli beszédében néhol a nem tetsző dolgokat talán nem kellő világításban tüntető fel, hogy a polgári házasságra vonatkozó passust oly vallási érvekkel támogatá, melyek fontosak az, de nem elsőrendűek , valószinű­. De be­széde­­nyílt, egyenes. Őszinte kifejezése volt saját meggyőződésének, habár csak vég­et ésj a­­­b­a­n találhat, véleményünk sze­rint, a kormány intenzióival. A három szélsőbali unalmas volt. He­­essy új ember, tehát a ház meg akará aján­dékozni figyelmével és két első mondatával, melyekben objektivitást és az idő kímélését fogadta, fel is kelte azt; de midőn rákezdte a szokott szélsőbali nótát és ezt uj érvekkel még csak variálni sem tudta, szétverte hallgatósá­gát, untatá a zajos házat, melynek »ad cap­­tandam benevolentiam« oda dobta ugyan a nemzetiségek elleni kifakadást is, fenyegetve Mileticset, hogy ha immunitása nem védné, a büntenyitő törvényszéknek adná át, de a »kö­zös ügy« feletti siralom hallhatására ez sem szerzett csendet. Madarász Jenő nem birván saját gondo­latokkal, Tisza és Péchy 1869-ki programm­­jából olvasott fel a kiegyezés módozatai ellen szóló passusokat és azok valósítását követel­te. Természetes, hogy még Helffy is meg tud­ta magyarázni azt, hogy hat év óta sok tör­tént és azt is mindenki tudja, hogy mily nyíltan történt a fúzió, mily hátgondo­lat nélkül bocsátá azt a két egyesült párt a nemzet teljesen szabad választása útján valós­ szentesítésére, de hát Madarász Jenőtől töb­­­bet várni nem kell! Nagy bajban van a szélsőbal a legutóbbi választással. Nem tagadhatja, hogy szabadon történt az, de azért Simonyi azt akarja ki­okoskodni, hogy ad nekik az igazat és Helly ezt úgy illustrálja, hogy a nép sok helyen azt hitte, hogy baloldalit választ, midőn sza­badelvűre szavazott. Ez lehet, de nem az uj­­ság-nem-olvasó nép, melyet félrevezetni le­het, sőt gyakran e nélkül is tévesen magya­rázza a dolgokat, irányadó a politikában, ha­nem a nemzet értelmisége és vagyonos osz­tálya, mely, igen kevés különbséggel, szente­sste a fúziót. Már­pedig ez nem szavazott tu­datlanul, régi programmok vagy pártállások szerint, hanem egészen az új pártállásra és ennek czéljaira. Ettől nincs apellátió, ez ellen nem lehet kifogás. És mégis Helffy, elsajátítva Madarásznak nyolcz év előtt tett indítványát, azt követeli, hogy ez országgyűlés tartson csak két évig és mikor Ausztriával az új szerződé­sek megköttetnek, ezeknek megítélésére ap­­pelláljon a kormány a nemzetre. Először is­­ ez a népképviselet souverainitásának megsér­tése lenne és plebiscitre vezetne ; és másodszor Helffy czéljaira eredménytelen lenne; mert a már megkötött szerződésen, lejárta előtt, a nemzet új képviselete, ha akarna, sem változtathatna. Ez ötlet tehát egy czéltalan absurdum. Azután »per latum et extensum« kiter­jeszkedett Helffy a vámkérdésre. Minthogy ő e kérdést a hírlapokból ismeri, mindazt elő­hozta, a­mit azokból olvasott, hogy bebizo­nyítsa, miszerint a kormány még Magyaror­szág vesztére is, a közös vámterületet fogja fenntartani, mi ezt nem tudjuk oly határozot­tan, mint ő, de ha így lenne, ellene szegül­nénk, mert minden áron az nekünk sem kell. Helffy a vámkérdésben épen olyan, mint Polit a diplomatiában, elég nekik egy pár hírlapi hír, hogy arra alapítva elítéljék a kormányt. De Helffy adatokat is kiván. Van kétféle adat. Az egyik a forgalmi sta­tisztika, ez közkézen forog, a­ki ért hozzá, ítélni tud belőle; a másik a tárgyalás­hoz való előkészület, ez most még nem nyil­­vánosságra való. Last, but not least — beszélt Sennyey is, nem utóljára, de róla itt emlékezünk meg. Mi elfogadja a többség felirati javaslatát, ud­variassági ténynek veszi azt, meghajol a több­ség előtt, melyet a nemzet azon »odaadással határos bizalom«-ban választott meg, hogy az ország bajain segitni fog; »értelme su­gallja«, hogy a kormány megragadja az al­kalmat és politikája főbb alapvonásairól tájé­kozni fogja a nemzetet, a felelősséget és érde­met a többségnek hagyja. Igazsága van Sennyeynek. A kormány törvényjavaslatokban és nem üres fejtegeté­sekben fogja kifejezni politikáját. Akkor ítél­het. Az ő legális közreműködése az Ausztriá­val való alkudozásokban és talán a parla­menti működésben, reméljük, nem fog gyak­ran hiányozni. A­hol elvi differentia lesz köz­tünk, ott oly legálisan fogunk harczolni, a­mily legális volt ma Sennyey, noha az ellen­zéki gyanú fullánkja nem hiányzott beszédé­ből. Ezt is éreztük, de jogosultnak tartjuk. — A felirati vitában holnap (pénteken) először szól a szélsőbali,­ Hegedűs László, azután a szabad­elvű : Pulszky Ágost és beszélni fog Tisza Kálmán is. Legalább nagyon valószinü. A „HON“ TÁRCZÁJA. Az élet komédiásai. Regény. Irta Jókai Mór. III ik rész. Alkotmányos harcz. (49. Folytatás.) Nagy János. — Hát az a Nagy János megint miféle Isten teremtése ? — Ez, barátom, egy közönséges paraszt ember, a kinek van húsz, jó években harminczezer forint évi jövedelme, s ki a mellett télen-nyáron maga lát a gazdasága után,­­sehova nem megy, a­hova nem kénytelen, s nem beszél, a­míg nem kérdezik; de ha aztán menni kell valahová, onnan el nem marad, s a­mit kérdeznek tőle, arra megfelel. — Úgy látszik, hogy ez nem tartozik a mulat­ságos genreek közé. — Épen nem. Hozzá csak azért viszlek, hogy ott kipihend magad. Kapsz nála igen jó ebédet. Ne félj semmit a tegnapi vitriolban főtt csörgő kigyó­­h­ustól: jó konyhát tart. Még toaszttal sem kell lefi­zetni az ebéd árát. Ebéd után pedig minden szé­gyenkedés nélkül lefekhetel. Ne félj, addig, a­mig ti hárman, Dumka úrral és Csajkos polgártárssal, ki ide, ki, amoda el nem feküsztök, akár szavát se halld. Én előttem néha-néha megszólal, ha jó ked­vében találom. — Furcsa bagoly ! A hetes jött is már Nagy Jánoséktól, hogy szívesen látják az uraságokat: tessék odaköltözni kocsistul, lovastul, podgyászostul. Tehát nem a kutyák iszszák meg a Térü­nket ? Nagy János egyedül lakott tágas kőházában a feleségével. Harmadik asszony volt már és három­négy esztendős kis­gyerekek játszottak a folyosón. Szék a legkisebbek, vannak nagyobbak is. Maga életerős hatvanas férfi, felesége szelid, kellemes mo­dorú, csinos menyecske, élete javában. Nagy János uram nem igen nyújtogatta a más keze után a magáét szorongatás végett, hanem a ki megakarta az övét fogni, azét visszaszoritotta. Lakásában otthonias kényelem volt, minden paraszt pompa nélkül. Semmi sem volt kirakva tün­tető szemlére : se ezre roma, se könyv. Nem szokott ő sem azzal dicsekedni, a­mije van, sem azzal, a­mit tud. A vendégeket olyan traktára várták, hogy le­ülhetett volna mellé a chinai császár! S ez az első vendégség volt útközben, a­hol a tisztelt jelölt a szi­ves házi­gazdának semmivel sem fizette meg az ebéd árát. (Az etelvárit sem véve ki: ott fejedelmi koro­nája volt a díj.) És talált Alienor valamit, a­mit h­a megtudott volna érteni, emlékezete igaz gyöngyei közé foglalta volna: igaz szeretetet. A ház asszonya úgy fogadta őt, mintha édes gyermeke lett volna. Az anyja nem kényeztette job­ban , pedig az már ugyancsak elkényeztette. Fel­hordott elé mindent, a­miről gondolta, hogy iz­­leni fog neki, s olyan mézédesen tudott kínál­kozni mellé, hogy a kínálás maga fűszerezte az étkeket. Aztán olyan szívesen el tudott sopánkodni a princz által kiállott nagy veszedelmeken. Micsoda nagy porban kellett utaznia , milyen rekkenő meleg­ben ! Hogy le is fordult a töltésről a hintóval, de a jó Isten őrizte drága életét, áldassék érte szent neve. Hát még ezek közé a gyilkosok közé bejönni! Mi­lyen gonosz nép ! Oh hogy merte koc­káztatni ked­ves szép fejét, ha ezt szülei tudnák ! S annál a szónál köny ragyogott­ a szemé­ben. Drága gyöngy, De Alienornak nem volt szive hozzá, hogy az ilyen drága gyöngy értékét meg tudja becsülni. Látta ő ezt a könyet tulajdon édes­anyja szemében is ra­gyogni. Ott sem értette meg, hogy mi az ? Önző volt, a mióta csak eszmélt. — No de legyőztük az ellenségeinket ! mondá, a házi­gazda szemébe tekintve. Nagy János nem felelt, csak a fejét ingatta csendesen, ez azt jelenté, hogy »nem.« — Le is sü­tötte a szemeit tányérjára, ő szégyenlette magát a kérdező helyett. — Ön nem volt ott a népgyűlésen ? Foly­­tatá Alienor. (Olyankor bátor volt, mikor ma­gánál félénkebb emberre talált s Nagy Jánost annak nézte.) — De hallgattam azt egy házból. — S mért nem jött ki a nép közé ? — Nem nekem való hely az. — Ön úgy látszik, hogy aristocrata. Nagy János nem felelt, csak a vállát vo­­nogatta. Alienor azt hitte, hogy nem érte meg az ide­gen szót. — Hogy ön, gazdag ember ? — Igen, az vagyok: van hat fiam és három vöm s mind a maga emberségéből keresi a kenyerét. — Nem úgy értettem, hanem hogy: büszke ember ? — Felfogtam a szót, kegyelmes princz. Nem vagyok büszke, csak válogatós. Mint maga a törvény, mely censust szab meg, s a szerint nevezi az embe­reket egyeseknek és nulláknak, a hogy azon felül, vagy alul esnek, csakhogy az én censusom más, mint a milyent a törvény állít fel. ■— S milyen az az ön censusa ? — Minthogy parancsolt velem a kegyelmes princz, tehát megmondom. Annak a gyülekezetnek, a­mely előtt kegyelmességiek szónokoltak, fele asszony és gyerek nép volt, tehát szavazatnélküli­­ szálak. A másik felének fele öszszecsődített napszá­mos nép, szolgalegények, az adóalapot eltagadott kontár mesteremberek, állandó lakhely nélküli fuva­rosok, czigányok , tehát nem választóképes egyének. A meg­maradt rész, mely valóban szavazattal bir, állt azokból a kertészekből, zsellérekből, kik egy viskóval bírnak, melyben két lakrész van, a­mit az adókivetők elől nem lehet eltagadni s annálfogva em­berszámba mennek a szavazás alkalmával s a­kiket mi, a­hogy tetszett mondani, »aristocraták,« egysze­rűen »gányóknak« és »duhaj«-oknak szoktunk ne­vezni, és igaz, hogy a társaságukba nem kívánkozunk. Azon a népgyűlésen nem láttak kegyelmességnek egyetlen egy telkes gazdát sem. De azért itt nincs aristocrátia, mert ez azt jelenti, hogy a »jók uralko­dása.« Itt a duhajok uralkodnak. Választások alkal­mával az ő akaratuk teljesül, ők jelölnek s nekünk nincs mit tennünk, mint vagy arra szavaznunk, vagy itthon maradnunk. Mert sem a fejét, sem az ablakát senki közülünk bevezetni nem akarja, sem attól nem akar reszketni egész éven át, hogy a pajtá­ját felgyújtják,a lova füleit levagdalják,a vetését lele­geltetik, az újságba kiíratják a nevét s legyalázzák, hát inkább félrehúzza magát és hagyja őket ilyenkor uralkodni. Ez nem büszkeség, ez csak őrizkedés. Ez a duhaj nép az én rétemen legelteti a marháját, az én szénámon telelteti ki a lovát, az én szőlőmet szedi meg, s azt hordja be heti vásárba ; ha fuvarba foga­dom, megdézsmálja a gabonámat; ha munkaidő van, olyan napszámot követel, mint egy kiküldött hivatal­nok, ha munkát nem ad neki más, maga nem keres, hanem éjjeli munka után lát; ha pénze van, azt men­tül előbb megiszsza, ha nincs, akkor hét rétbe gyűri a gyomrát s inkább koplal, minthogy kosarat fonna, vagy töltést csinálna napszámban. Ezekkel nem hogy magamfajta ember keverednék egy társaságba, de még a bér­eseim is kizárnák maguk közül azt, a­me­lyik olyan kocsmába belépne, a­hol a duhajok isz­nak. És énnekem nem fér össze a természetemmel, hogy a­kikkel egész esztendőn át éreztettem, hogy tő­lük őrizkedem, a választások alatt odamenjek közéjük, velük együtt inni, csókolózni, ölelkezni. S a­mi leg­főbb : hallgatni azt, a­mit ők beszélnek. Hogy én hallgassam azt, mikor nekem a duhaj el­kezd haza­fias erényekről beszélni! ő, a duhaj! a­ki az adófize­tést csak a nemteljesítésből ismeri, s a katonáskodás elől vagy megszökik, vagy nyomoréknak teszi magát, ludtalpuvá neveli a gyermekeit, hogy be ne válja­nak , és nekem ! a ki minden negyedben ott vagyok az adóhivatalban tartozásomat leróni, s soha az álla­mot egy font csempészet dohánynyal meg nem csal­tam ; — a ki magam a szabadságharcz alatt az utolsó fegyverletételig harczoltam a hazáért; — mind a hat fiammal sorba leszolgáltattam a kato­náskodást; a kinek a hozzájárulását megtalálják minden adakozásnál, a­hol emberiség, közmivelődés, nemzeti intézet követeli az önkénytes áldozatot! E­z az én censusom: kegyelmes princz. A­ki ezen felül esik: az az egyes, a ki alul esik, az a nulla. S már most aztán menjek én oda, közéjük s nézzem el és hallgassam el, hogy nekem ott álljon fel az asztalra egy Tukmányi s beszéljen előttem nem­zetgazdaságról, az ország felvirágoztatásáról! ő! a kinek kidül a háza oldala, nekem! a ki a magam ke­ze keresményéből építtettem fel az uj iskolaházat. Vagy hogy elém álljon a részeges rektor, a kit teg­nap hordtam le keményül,­ mint egyházgondnoka, a miért a gyermekeknek az algebrát és hazai történe­tet hitványul tanítja s ma meg engemet tanítson ugyanaz legmagasabb pénzügyi tervezetekre s Euró­pa nagy történelmére s végül mind a ketten toljanak fel elém egy követjelöltet, mint Karakán, s az mond­jon nekem egy programmot, józan, ép öt érzékkel bí­ró, írni olvasni tudó embernek: ő­ a kinek az uz Isten csak egyet felejtett el megadni a tökéletességei kiegészítéséül: egy pár czimever nagy szarvat. (Folytatása következik.) — A képviselőház birálóbizott­s­á­g­a­i közül ma. d. u. a III., IV. és IX. tartot­tak ülést. A III. bíráló bizottság K. Szolnok T­a­s­n­á­d kerület választás elleni kérvényét vette tárgyalás alá és az ott megválasztott Szongott Jakab kép­viselőt igazoltnak jelentette ki, miután nem talált elegendő tényálladékot arra, hogy akár vizsgálatot rendeljen el, még kevésbé arra, hogy a választást megsemmitse. A IV. bíráló bizottság H­a­j­d­ú-B­ö­s­z­ö­r­­m­é­n­y város választási ügyében beadott kér­vényt tárgyalta és Szabó Mihályt, mint a kerü­let képviselőjét igazoltnak ítélte. A IX. bíráló bizottság a liptó-szent-miklósi kerület választási ügyét vette tárgyalás­ alá és a ke­rületben megválasztott K­i­s­z­e­­­y Árpád képvi­selőt igazolta. Vala pedig azok elseje a felirati­­vitában Polit, a Mihály, a politirozott Miletics, s ennek bűntársa a tegnapi nemzetiségi válaszfelirat elkövetésében.­­ Felállt s ráhelyezkedvén e két aláírási okmány szi­lárd álláspontjára, ide-oda lógott azon s kezdé poli­túrozni feliratának darabosságait, mire való nézve legalkalmasabb eszköznek gondolta a lágy, olvadó, elegikus elegikus hangot, mely néha annyira neki piánosodott, hogy szinte nem is volt. Föl kellett kül­deni a szószékre, hogy kezdje magasabb tenorból, a­mi méltóbb is ama felirat magas hangjához. Azon­ban itt sem tudta elérni a kívánt magaslatot s a jámbor hallgatók csak itt-amott tudták elkapni egy­­egy elröpent szavát a fülükkel. De azért hallgattak rá áhitatos figyelemmel. Szép volt beszédének az a része, a­hol azt fej­tegető, hogy a hivatalos érintkezésben az állam nyel­vével egyenlő jog adassék a román, tót, szerb, orosz, vend és szász nyelveknek. És ez a fejtegetés némi megjegyzésre indít bennünket. Edélyi szász atyánkfiainak köztudomás szerint olyan extra, nyelvük van, hogy nincs az a Göthe és Max Müller, a­ki megértené. Inkább angol meg dán, mint német. Tegyük fel, hogy szász atyánkfiai nem Erdély­ben laknak, hanem Brandenburgban valahol s ott áll­nak elő azokkal a követelésekkel, melyekkel bennün­ket zaklatnak. A többi közt azzal, a­mit ma Poliz ki­fejezett, hogy a szász nyelv hivatalos nyelvül elis­mertessék és használtathassék. Mit mondana ehhez Bismarck és Németország törvényhozása? Ha valaki bebizonyítja nekünk, hogy ezek ele­get tennének a »Bruderstamm« ilyetén követelésének, akkor isten neki fakereszt, tegyünk eleget mi is, da­czára, hogy a szász nyelv a magyarnak nem dialec­­tusa, mint a németnek. Polit beszédének legnagyobb része a keleti né­pek körül forgott. Sennyeyt egész idegessé tette, tán mert azt hitte, hogy szónok a »Kelet Népé«-ről be­szél. Érdekes volt az a rész, a­mikor felvilágosította a képviselőházat, hogy a Bismarck sógor, meg Gorcsa­­koff koma minő ideákat táplálnak a keleti fölkeléssel szemben. Az egész ház méltó csodálkozásban tört ki, hogy honnan tudhatja a képviselő úr ezeket a rejtett kabinettitkokat ? E magas összeköttetéseire meg is kí­sérlett világot deríteni,­­ azonban a hang, az a hang, megint meghiúsító, hogy lelepréseinek hasznát vehesse valaki. Mi úgy tudjuk, hogy Polit egykor igen érth­ető­­leg tudott szónokolni. Saját felirata okozta volna nála most ezt a lehangoltságot, hogy alig lehetett beszédéből egyes részeket megérteni ? nem tudjuk. Vagy azt legyünk hajlandók elfogadni, hogy azért volt hangja oly tompa, mert czvikkeren keresztül be­szélt. Nem sikerült érczet önteni abba a hangba, se vörösnyakkendős Koztics biztató tekintetének, ki szintén a karzatra szorult, se Mocsári Géza pohár vi­zének, melylyel szónokot megakarta itatni. Szónok bizonyára óvatosságból nem nyúlt a vízhez , mert h­át nem lehetetlen, hogy ez a barbár ázsiai faj any­­nyira gyűlöli a szerb apostolokat, hogy úgy tesz, mintha megitatná, aztán­­ megeteti. Kellemes meglepetést szült a beszéd vége, mi­dőn ajánlja a Miletics-féle válaszfeliratot ,nem ugyan elfogadás«, de legalább tekintetbe vétel végett­. Szé­pen lelicitált vele. Csakhogy ez a dolog különös egy világításba helyezi a mi kalandorpolitikusainkat, ők a válaszfeliratok szerkesztésénél nem azt az irányadó szempontot tartják szem előtt, hogy az esetleg el is fogadtathassék s a trón elé terjesztethessék. Előre abból a feltevésből indulnak ők ki, hogy úgy is vissza fog az utasittatni. Nem veszik komolyan hírhedt mis­siójukat, hanem mókáznak vele, s a képviselői sért­­hetlenséget felhasználják arra, hogy büntetlenül sért­senek és lázitsanak. Az agitátor után Móricz Pál beszélt a szabad­elvű párt részéről s utána bárándi ellensége, He­­gyesi Márton szólalt fel a szélsőbal padjairól. Be­széde szerény volt és szemérmes, mint egy szűzbe­­szédhez illik. Elveszett a senki által nem vitatott általánosságokban s csak a nemzetiségiek felirata el­len intézett erélyes felszólalásában lengte át a méltó indignatió heve. Előadási modora különben értelmes és correct. Legérdekesebb része volt az ülésnek minden­esetre, mikor felállt Sennyey. Eddig mindig csak »jelezte,« változatosság okáért ma »kiemelte«­­ az álláspontot. Szépen beszélt, mint mindig. De ebben a felszólalásában fedeztünk fel valami újat is. Akkor emelkedett hangja legmagasabbra, mi­kor a közjogi alapra nézve kijelentette, hogy ő azt nem csak azért kívánja megtartani, mert az törvény, mert az szükség s hogy ő veszedelmesnek tartja azt a felfogást, mely ez alapot csak »szükséges résznak« tekinti. (Jó, hogy ott nem volt a volt Deákkör elnöke, Justh József, a­ki azt mondta egykor, hogy lesz az csak »malum necessarium.«) Ő, úgymond, vé­di azért, mert azt jónak tartja s kivánja, hogy az Ausztriával való összetartozandóság, solidaritás; ama szelleme, mely átlengi, kifejezést nyerjen amaz anya­gi viszonyok rendezése körül is, melyek szabályozása e törvényhozásra vár s hogy a kapocs erősittessék, szilárdittassék. »Íme, a régi Sennyey!« •— hallók megjegyezni, míg egyfelől ez a kérdés lebegett az ajkakon: »hát egy kis közös Reichsrath­ nem lenne jó ?» Beszéde végén még most az egyszer nagylelkű­­ség megkegyelmezett a szabadelvű pártnak s elfo­gadta a válaszfelirati bizottság javaslatát. Sennyey után Madarász Jenő beszélt — haza. Be is vallotta mindjárt, hogy ő a szegvári kerület vá­lasztó­polgárainak meg akarja mutatni , mily erős lándzsát tör ő a nemzet függetlenségéért. Hogy mennyire sikerült ez neki, bizonyítja az, hogy a be­széd alatt — Csanády elaludt. De voltak e beszéd­ben szép helyek is, tagadhatatlan, csakhogy azokat rég elmondták jobban mások. A mai előadást Helffi fejezte be. Hosszan be­szélt, de nem érdektelenül. Szerencsésen kihúzta az ülést végig, ami a rosz nyelvek szerint azért történt volna, hogy a szélső bal egy új acquisitiója, kinek beszédétől nagy hatást várnak s ki­szólásra ő utána van följegyezve, Hegedűs László a­liszkai képviselő, elsőnek szólalhasson fel holnap. Érdekes kiapizód­ történ­t az ülés alatt. Mi­után Politot a legjobb akarat mellett sem lehetett hallani, Csanády ezt annak tulajdonitá, hogy nagy a lárma s oda kiáltott Ghyczynek: »Elnök úr, csen­­det kérek!« — Az öreg úr a világon a legártatla­nabb képpel excusálta magát, hogy »kérem, én nem lármázok !« a­mi átalános derültséget keltett, csak Csanády jött miatta Jobb úr“’" Országgyűlési karczolat. Felvitte Isten a dolgát Majoros István uram­nak. Ott ült ő figyelme a főrendiek karzatán s on­nan nézte le Csatár Zsigmondot, ki a képviselőház szélbali padjaira, s épen az ő egykori helyére szorult, így hát reánk nézve hallhatatlanok voltak az ő hal­hatatlan megjegyzései, melyekkel a szónokokat nagy kegyetlenül félbeszakgató. Országgyűlési tudósítás. A képviselőház ülése szept. 16. Az esti lapunkban közlöttek után a felirati vita folyamán következett Móricz Pál : T. ház ! A válaszfelirati vita egyike mindig a nevezetesebb parlamenti vitáknak. Mert bár a trónbeszédben a fejedelem szólt a nem­zethez , de sajátképen a parlamenti kormány fejezi ki nézeteit az általa követendő politika iránt. Ennélfogva minden alkotmányos országban a trónbeszéd bírálat alá vétetik anélkül, hogy a fejede­lem iránti köteles figyelmet, tiszteletet megsértenék. A válaszfelirati viták alkalmával három főkérdést kell megvitatni. 1- szer. Meg kell bírálni a trónbeszédet alakilag és lényegében. 2- szor. Meg kell bírálni a trónbeszédet formai­lag és benső értékében. 3- szor. Össze kell hasonlítani a többi felirati javaslatokat s a legczélszerűbbet kell elfogadni. Én nem hiszem, hogy valaki a parlamentben azt hinné, hogy a trónbeszédnek képviselőválasztá­sok alkalmával készíttetni szokott részletes és hosz­­szadalmas nyilatkozatoknak kellene lennie. Én azt tartom, hogy elég, ha a trónbeszéd megérinti a főbb tárgyakat, s mintegy elősorolja a kormány felfogása szerint a teendőket, s előírja azoknak sorrendjét. Már a tárgyak felemlítéséből, a teendők sor­rendjéből következtetést lehet venni a kormány poli­tikájára ; meg lehet ítélni, felfogta-e kormány az or­szág helyzetét, lehet-e a kijelölt után az ország ba­jain segíteni s váljon az irány, melyet a kormány kö­vetni szándékozik, megfelel-e a szabadelvű párt irá­nyában. Felhozhatják a trónbeszéd ellenében azon ész­revételt, hogy az elég részletes, de­ a kormánynak a már készen levő számos törvényjavaslatból igen könnyű leeadett egyes tárgyakat részletesen is jelezni, de ez­által a trónbeszéd elvesztette volna tömörségét, s az egész részleteiben még­se ismertethetvén a felvett tárgyat, egy szükségtelen, s eredménytelen vitára adott volna alkalmat, és precipitálta volna az úgyis minden egyes tárgynál előkerülendő érdemleges vi­tát. Lehet, hogy azokat, kik sokat adnak a phraseolo-

Next