A Hon, 1880. március (18. évfolyam, 52-79. szám)

1880-03-11 / 61. szám

m 6­. szám. 18-ik évfolyam. Sases­ lsessEtŐRl iroda» Barátok-tere, Athenaeum-épület. A lap szellemi részét illető minden közlemény a szerkesztőséghez intézendő. Bérmentetlen levelek csak ismert kezektől fogad­­tatnak el. — Kéziratok nem adatnak visas». HIRDETÉSEK szintúgy mint előfizetések a kiadó-hivatalba (Baritok­túra, Athenaeum-épület) küldendők. t ... Esti kiadás. POLITIKAI ÉS KÖZGAZDASÁGI NAPILAP, Budapest, márczius 11. A közös pénzügyminiszteri krisist a la­pok felfújták , pedig nincs abban az állapot­ban, hogy megoldásáról beszélni lehetne. Szlávy elnök fris egészségben megérkezett ma, és elfoglalta elnöki székét; ez, valamint további működése jelezni fogja, hogy a dolog milyen stádiumban van. A képviselőház az izraelita iskolaalap tárgyalásának ma végre elért végére. Hol­napra maradt azonban még az előadó és az indítványozók zárbeszéde, úgy­szintén a sza­vazás. Ezután a ház a költségvetés részletes tárgyalásába fog bocsátkozni.­­ A főrendi­ház ma szintén tartott ülést és pénzügyi tör­vényjavaslatokat tárgyalt. A Tisza-kormány reconstruc­tó­jár­ól i­atnak maguknak Budapestről a bécsi lapok különféle verziókat, így egyiknek tudósítása közölve van röviden táviratilag ma reggeli lapunkban is — és ez azt mondja, hogy »Tisza pártja határozottan vonakodik továbbra is támogatni a kormányt, ha P­é­­chy ezentúl is miniszter marad.« Hát erre csak az a megjegyzésünk, hogy a párt ne­vében senki sem beszélhet s az illető tudósitó legfölebb csak a maga privát nézeteit gene­rálisába. Tegnap az »E—s< után azt a hirt kö­zöltük, hogy Horváth Boldizsár és A­p­p­o­­nyi Albert gróf elmennek Kossuthhoz ta­nácsot kérni. Ma e hir, mind Horváth B.-ra, mind Apponyira vonatkozólag, illetékes rész­ről megc­áfoltatik. Az os­z­tr­ák-m­agy­ar-s­zer­b vasúti­­csatlakozási kérdésben tegnapra kitűzött ér­tekezlet megtartását az utolsó órában kellett visszavenni­, min­thogy Schwegel bárónak a képviselőháznak az Arlberg-vasút fölötti vitáján kellett jelen lennie. A megszakított tár­gyalások tehát csak ma fognak ismét hivata­losan megnyittatni. A beállott szünetet Ma­rics arra használta fel, hogy Leticzka szerb szak­delegátust a külügyminiszternek és K­á­l­l­a­y osztályfőnöknek bemutassa. Haymerie báró kijelentette, hogy az osz­trák kabinet már értesülve van ama konc­es­­­sziókról, melyre a szerb kormány el van ha­tározva. A miniszter hozzá­tette, hogy a mon­archia mindkét kormánya szintén abban egyezett meg, hogy a fejedelemségnek meg­teszik amaz engedményeket, melyek Ausztria- Magyarország érdekeivel összeegyeztethetők. »Törekvésem — úgymond Haymerie báró — oda terjed, hogy a barátságos viszonyt az osztrák-magyar monarchia minden szomszéd­jához fentartsam s remélem, hogy e törekvé­semet Szerbiára vonatkozólag is siker fogja koronázni.­ A­mi a fő nehézséget illeti, mely tudva­levőleg a tariffa-kérdésben összpontosul, ezt azáltal remélik elhárítani, hogy Ausztria-Ma­­gyarország exporteurjeinek a szerb vonalon adandó árutariffatételekre a teljes reciproci­tás elvét fogja alkalmazni ama szerb árukat illetőleg, melyek az osztrák-magyar földön mennek keresztül. Az esetleges vasúti con­­ventió ratificatiójára vonatkozólag Marics szerb alkudozó oda nyilatkozott, hogy azt Szerbia részéről még a nyár folyamában összeülő skupstina fogja végrehajtani. Tegnapi esti lapunkban közöltünk egy konstantinápolyi levelet, mely a törököknek a múlt hó végén történt betörését Kelet-Ru­­méliába leírta. Konstantinápolyi levelezőnk a tegnap közlött adatokat ez érdekes esetről még a következőkkel toldja meg : A kétezer személyből álló török banda a Haskiöi kelet­­ruméliai rendőrséget teljesen lefegyverezte, betörése a határra többféle oldalról, neveze­tesen pedig Kercsánál, Akbaznál és Akbuná­­nál történt. A kelet-ruméliaiak részéről a tize­dik 1200 katonából álló Druzsina és még egy második két századból álló Druzsina, végre pedig az összes keletruméliai lovasság, mely 31 egyénből áll, küldetett a törökök ellen. Nevezetes, hogy a határjárásokban lakó törö­kök, miután a Mollah, ki az egész csetepatét okozta, újra elfogatott, egy feliratot intéztek Aleko pasához, tudtára adván, hogy ők Ke­­let-Ruméliát nem tekintik jogosan fennálló tartománynak, miután a törökök a Balkán határait a berlini szerződés értelmében nem erősítették meg. — Az országgyűlési szabadelvű párt, f. hó 11-ikén csütörtökön d. u. 6 órakor ér­tekezletet tart. Tárgy : a költségvetés rész­letes tárgyalása. — A népszámlálás ügyében ülést tartott tegnap az országos statisztikai tanács. A sta­tisztikai hivatal főnöke, Keleti Károly, bemutatta a népszámlálásnál használandó felvételi lapok mintáit, melyek — az eljárásra vonatkozó átalánosabb észre­vételek mellett — kiváló tárgyát képezték a mai ta­nácskozásnak. Határozatba ment, hogy az eljárás m­ikéntjére, nevezetesen a végrehajtással megbízandó közegekre nézve csak a felvételi nyomtatványok szer­kezetének ismerete és végleges megállapítása után fog megállapodás történni. Ehhez képest első­sorban a számláló­lapok vétettek tárgyalás alá. Ezek a férfi- és nőnemű lakosság számára külön mintákban lesz­nek kiállítva. Mindkettőn tíz fő kérdés foglaltatik. Több oldalról a statisztika teljessége, érdekes volta szempontjából óhajok nyilvánultak, hogy a felveendő adatok bővíttessenek, azonban, tekintve ama, minden más érdeket háttérbe szorító indokot, hogy a felvétel a pontosság és megbízhatóság érdekében lehető­leg egyszerűsíttessék s vidéki viszonyainkat te­kintve, minél kevesebb összezavarás és félreértés­re adjon okot, csak igen kis részben lehetett az egyébiránt méltányos kívánságoknak eleget tenni. A népszámlálási művelet alapjául szolgáló szám­láló lapokon e szerint a következő adatok fognak helyt foglalni : 1. A név. 2. A születés éve. 3. A szü­letés helye. 4. Az illetőség. 5. A vallás. 6. Az anya­nyelv — s ennek alrovata gyanánt, minő más hazai nyelvet bir. 7. A családi állapot, t. i. nőtlen (hajadon) nős (férjes), özvegy v. elvált. Ez utóbbi adat csak a törvényesen elváltak felvételére fog szorítkozni. 8. A foglalkozás, kettős rovattal, főfoglalkozás vagy kere­set és mellékfoglalkozás. Ezen megkülönböztetés, ki­vált hazai viszonyainkra tekintettel, vétetett fel, mi­után tudvalevő, hogy pl. a vidéki iparosok igen nagy száma gazdaságot is űz, szintúgy a megyei tisztvise­lők is, stb. Az összes katonaság és honvédség is, a polgári népességgel egyaránt fogván ez alkalommal a közös hadügyminiszter és honvédelmi miniszter meg­egyezése folytán számláltatni, a katonák vagy honvé­dek e rovat alatt vallják be ebbeli minőségüket. 9. Foglalkozási viszony, t. i. önálló, vagy nem stb. 10. Az olvasni-irni tudás vagy nem tudás. — Az igazságügyminiszter a követ­kező körrendeletét intézte az összes első folyamodásu királyi törvényszékekhez, királyi járásbíróságokhoz és közjegyzői kamarákhoz: Múlt évi február hó 10-én 3632. szám alatt kelt (1879. évi Rendeletek Tára 17. szám) rendeltem kapcsán értesítem a czimet, hogy a kir. pénzügymi­niszter ur, a hagyatéki tárgyalásoknál a kir. törvény­székek, bíróságok, gyámhatóságok és községi jegyzők­nek hivatalból kiszolgáltatandó anyakönyvi kivona­tokra, családi értesítőkre nézve az 1878. évi október hó 30-án 58,773. szám alatt kelt (1879. évi RT. 155. szám) rendelettel engedélyezett bélyegmentességét, az 1879. évi deczember hó 2-án 15,755. szám alatt kelt (1879. évi R­T. 177. szám) rendeletével az örö­kösödési eljárás vezetésével megbízott kir. közjegy­zőknek hivatalból kiszolgáltatandó anyakönyvi kivo­natokra és családi értesítőkre is kiterjesztette. Egyúttal értesítem a czímet, hogy az anya­könyvi kivonatoknak és családi értesítőknek, a fent hivatkozott rendeletek alapján, az illető egy­házi hatóságok által leendő bélyegmentes kiszol­gáltatása iránt, a vallás- és közoktatásügyi m. kir. miniszter úr, a folyó évi január hó 21-én 35803/879 szám alatt az illető egyházi főhatóságokhoz intézett körlevelével kellőleg intézkedett. Végre felhívom a czímet, hogy a fent hivatko­­zott rendeletek alapján, az igazolt szegénység, il­letve a hagyaték csekély értéke esetében, hivatal­ból beszerzett bélyegmentes anyakönyvi kivonato­kat és családi értesítőket a hagyatéki iratoknál őrizzék meg és a feleknek soha ki ne adják. Kelt Budapesten, 1880. évi márczius hó 2-án. Dr. Pauler Tivadar, s. k. — A közös pénzügyminiszteri vál­ságban az uralkodó még nem határo­zottja mint a B. C. illetékes helyről értesül, a legközelebbi napokban legfelsőbb elhatározás alig is várható ez ügyben. Szlávy József, képviselőházi elnök, tegnap délben fogadtatott ugyan ő felsége által hosszabb kihallga­tásban, de S­z­l­á­v­y még tegnap visszautazott Buda­pestre és ma délelőtt ismét átvette a képviselőházi elnökség teendőit. — Freycinet a VII. czikk vissza­utasítását — mint a »N. fr. Pr.« egy levelezője jelenti — balasetnek mondta, semmi egyébnek. Fran­­cziaországban a szenátusban történteknek a kormány­ra nézve nincs az a fontosságuk, mint a kamara hatá­rozatainak. Az illető törvény bukott meg a szenátus­ban, nem a kormány. Ez különben további magatar­tása iránt a jezsuita-kérdésben még nem határozott. Áttérve Francziaország külpolitikájára, a miniszter azt mondta, hogy Francziaország visszonya Német­országhoz jobb mint valaha. Hohenlohe vissza­­hivatását képtelen módon magyarázták félre. E pilla­natban egy felhőcske se zavarja a politikai láthatárt. A levelező egy­ezélzására Oroszországra és a Hart­­mann-ü­gyre, Freycinet azt válaszolta, hogy fran­­czia-orosz szövetség, melyről ismét annyit beszélnek, sose létezett és sose jött szóba. A Hartmann-ügy megoldása Szentpétervárt ta­lán kellemetlen benyomást tett, de bizonyára nem ok mélyebb lehangoltságra, főleg miután Oroszország­nak meg kell engednie, hogy Francziaország szigo­rúan törvényei szerint cselekedett. Ausztria-Magyar­­országra vonatkozólag a miniszter többször hangsú­lyozta : Mi szeretjük Ausztria-Magyarországot és be­csüljük a sympathiákat, melyeket a franczia köztár­saság ott talál. Ez utóbbi egyértelmű a békével. Egész Francziaországnak nincs más óhaja, mint meg­tartani a békét. Harczias szándékú miniszter 24 óráig se tarthatná magát. Ő maga 1870-ben teljesítette ha­­zafiúi kötelességét, de e mellett sokkal jobban látta, mi a háború és mibe kerül Francziaországnak, hogy ne lett volna a leghatározottabb békebarát. Egy per­­czig se kormányozna tovább, ha háború szándékol­­tatnék. És igy gondolkodik az országban minden okos ember, Francziaországnak képesnek kell lennie magát védelmeznie, de sose fog támadni. Budapest, 1880. Csütörtök, márczius 11. Kladd-hivatal, Kardtok-tere, Athenaeum-épület földszínv. Elúílv.etís» dijt Postán küldve, vagy Budapesten házhoz hordva. reggeli és esti kiadás együtt: 1 hónapra....................................................... Sírt 3 hónapra ■•••••••••• S­i ff hónapra.................................................. A* esti kiadás postai különküldéséért felül­. IS * fizetés negyedévenkint ....... 1 * 4a előfizetés az év folytán minden hónapban meg­kezdhető, de ennek bármely napján történik is, min­denkor a hó első napjától számittatik. Országgyűlés. A képviselőház ülése márczius 10. d­ e. 10 órakor. Gábor.Elnök: Szlávy József; jegyző: Baross A kormány részéről jelen vannak : Tisza Kál­mán, Szapáry Gyula gr., Pauler Tivadar, Trefort Ágoston, Péchy Tamás, Szende Béla, Kemény Gá­bor br., és Bedekovich Kálmán. A múlt ülés jegyzőkönyve hitelesíttetik. Elnök : Van szerencsém a t. háznak bemu­tatni a miniszterelnök ur levelét, mely szerint ő cs. és apostoli kir. felsége a képviselőháznak Rudolf cs. és kir. főherczeg és trónörökös ő fenségének Stefánia kir. herczegasszonynyal történt eljegyzése alkalmából nyilvánított üdvözletét és szerencsekivánatait öröm­mel és őszinte köszönettel fogadni méltóztatott. A t. ház hódoló tisztelettel tudomásul veszi. Bemutatja továbbá Knéz, Temesmegye község telepi­tvényeseinek és volt haszonbérlőinek Rácz Atha­­náz képviselő által beadott kérvényét a kincstárnak még hátralékban levő haszonbérletének elengedése iránt. Kiadatik a kérvényi bizottságnak. Harmadszor fölolvastatik az indemnyt­nek má­jus végéig való meghosszabbításáról szóló törvényja­vaslat.­­ A ház elfogadja és hozzájárulás végett a főrendiházba rendeli átküldetni. Következik a napirend: az izraelita iskolaalap ügyében beérkezett kérvények tárgyalásának foly­tatása. Vizsolyi Gusztáv : T. ház! Azok után, a­mi­ket a kérvényi bizottság előadója elmondott, valóban feleslegesnek mutatkozik felszólalásom s ha mégis szót emelek, ennek oka főleg az, mert a vita folyamá­ban azon nézpontok, a­melyek a kérvényi bizottságot határozati javaslatának hozatalára indították, mind­inkább háttérbe szoríttattak. Molnár Aladár­t, barátom a maga előadásá­ban oly ragyogó világításba helyezte a kérvények sorjegyzékében második helyen foglalt kérvénynek jogosultságát, hogy önkénytelenül a legmélyebb árnyba kellett neki tenni a kérvények sorjegyzéké­ben első helyen fölemlített úgynevezett ortho­doxok kérvényét. Igen természetes, hogy ő logikai követ­keztetésével azután azon határozati javaslatra jutott, a­melyben az executivának hatáskörét a lehető leg­szorosabb és legszűkebb körbe és határok közé szo­rítván, annak minden mozog­atását úgyszólván meg­szüntette és mintegy előre megkötött kézzel bocsátja a minisztert a további teendők teljesítésére. Ennek ellenében Mocsáry Géza t. képviselőtár­sam tegnapi szónoklatában azon álláspontot foglalta el, a­melyen 1874-ben kevés módosítással Zsedényi Ede volt képviselőtársunk állott. Igen természetes­nek mutatkozik, hogy ezen két, egymással ellentétes nézetek egyikére sem helyezkedett a kérvényi bizott­ság, mint ilyen, bármi lett légyen is egyes tagjainak nézetük. Ezen kérvények nem most kerülnek először a t. ház elé, bőven méltóztatnak emlékezni arra, a­mint ezt a kérvényi bizottságnak előadója ismételte, hogy ezen ellentétes óhajok az iskolai alap megosztására nézve már többször előfordultak itt e házban. 1874-ben, midőn ezen iskolai alap ügye tárgyalta­tott, 8—9 határozati javaslat adatott be, a­melyek közül többséget egy sem nyervén, elnapoltatok e tárgy és főleg azon indoknál fogva, a­melyről a nap­lónak átolvasása után meggyőződhetik mindenki, mert ezt az ügyet a háznak egyszerű határozata által eldönthetőnek senki sem tartotta akkor, a­mint ma sem tarthatja senki. Csakis az összes törvényhozás közreműködé­sével lehet e kérdést véglegesen eldönteni. És épen ez volt az indoka annak, hogy a kérvényi bizottság —■ tekintettel arra a praeceden­re is, mely szerint a ház a közalapítványok jogi természetének megvizs­gálására küldöttséget küldött ki — hozza javaslat­ba azt, hogy — ez szintén közalapítványi alap lé­vén — ennek jogi természete megvizsgálása is azon időre halasztassék, midőn a többi alapoknak meg­vizsgálását a t. ház bölcsessége idő- és czélszerű­­nek fogja találni. És e tekintetből igen­is igazságuk van azoknak, a­kik ezen kérdésnek máról holnapra való elodázását hozták fel ellenünk, mert ezen kérdést mi még jelen­leg idő és czélszerűen megoldhatónak nem tartjuk. Azonban addig is, míg ezen végleges megoldás bekövetkeznék, a kérvényi bizottság bizonyos ideigle­nes intézkedések megtételét tartja szükségesnek, s azért ajánlotta elfogadás végett határozati javaslatá­nak második részét. De addig, mig ez megtörténnék, tekintve a köz­alapítványok kezelését szabályzó 1791: XXIII. t. ez. rendeletét, s tekintvén azon általunk óhajtandó cul­­turális czélok elérhetését, melyeknek legfőbb eszkö­zeiül a rabbi-seminarium és népiskolák szolgálnak, oly ideiglenes intézkedés életbe léptetését hozza a kér­vényi bizottság javaslatba, mely a ház ellenőrző jo­gának fentartásával, az executiva hatáskörébe utasít­ja ezen alap jövedelmeinek értékesítését oly módon, hogy a folyamodók mindegyik részének igényeihez képest, a méltányosság, törvényesség és igazság sze­rint segélyezés nyujtassék. Igen természetes tehát, hogy nekem, a­ki a kérvényi bizottság határozatának létrehozásában igénytelen személyemmel részt vettem, ma is a Térvé­­nyi bizottság határozati javaslatát kell pártolnom, mert ez nem zárja ki azt, hogy idővel, midőn a ház bölcsessége e kérdés végleges megoldását czélszerű­nek fogja találni, az itt törvényjavaslat alakjában elő ne vétessék ; míg másrészről mindazon módosítások, melyeket a ház elé terjesztett határozati javaslatok contemplálnak, a kérdésnek csak ideiglenes megoldá­sát eredményeznék. Mert házszabályaink értelmében meg nem akadályozható az, hogy akár a jövő ülés­szak alatt, akár, ha ez az illető kérvényezők ildomos­­ságánál fogva ekkor még nem történnék : e kérdés utódaink előtt, mint tengeri kígyó ismét föl ne me­rüljön. Azon módosítványt, melyet Apáthy István t. képviselő­társam előadott, nem annyira magáért a módosításért, mint inkább azon motiváczióért, me­lyet a képviselő úr előre bocsátott, hogy t. i. ekként nem praejudicálunk a jövőre nézve a ház határozatá­nak, igenis elfogadhatónak tartom és azon ideiglenes intézkedés által, melyet ő a kérvényi bizottság hatá­rozatára vonatkozólag szintén pártolt, az executivát vélem azzal megbizandónak, hogy ez a méltányosság, a kulturális tekintetek, az igazság és törvényesség szempontjából — természetesen mindig a parlament ellenőrzése mellett — e tárgyban intézkedhessék. Én tehát, a­mint már szerencsém volt kijelen­teni, a kérvényi bizottság határozati javaslatát párto­lom. (Helyeslés.) Kiss Albert pártolja Hegedűs László határo­zati javaslatát. Hoffmann Pál pártolja a kérvényi bizottság véleményét Apáthy módosítványával, sőt Molnár A. módosítványát is elfogadhatónak tartja. Beszédében fölemlíti a bécsi siketnéma intézetben nevelt magyar zsidó növendékekért fizetett 6000 irtot s felhívja a minisztert, hogy e pénzt fordítsa a budapesti siket­néma intézetre. Trefort Ágoston miniszter azt válaszolja e kérdésre, hogy ha eddig ama növendékek Budapestre helyezése meg nem történt, épen az az oka, hogy az orthodoxok lelkiismereti szabadságát kívánta res­pektálni, ezek pedig kinyilatkoztatták, hogy az ortho­dox egyéneket a pesti intézetben nevelni nem lehet. Mihelyt e kérdés tisztába lesz hozva, föl fogja kérni ő felségét: engedje meg, hogy azon gyermekeket Bu­dapestre lehozathassa. (Élénk helyeslés.) Orbán Balázs megróvja a zsidóságot, mely noha nálunk vallási gyakorlatában nem volt gátolva, nem akar magyarosodni. Ezen úgy kell segíteni, hogy — Istóczy óhaja ellenére — minél jobban csa­toljuk magunkhoz s nemeslelküségünk által mintegy megszégyenítsük őket germanizáló tendentiáikban. A­mi az alap kérdését illeti, azt Molnár Aladár javas­lata értelmében kívánja elintézni. Juhász Mihály szavazatával Apáthy javasla­tához járul. Thaly Kálmán a neológok magyarosodását örömmel látja és óhajtja, hogy a magyar nemzeti szellem honosíttassék meg a rabbi-semináriumban is, erre nézve pedig hathatós eszköz a magyar történe­lem miért is arra kéri a minisztert: vegye e tantár­gyat fel a nevezett szeminárium tantervébe. — Pár­tolja Molnár A. javaslatát. Mednyánszky Árpád b. pártolja Hegedűs László javaslatát. Beszédében megemlékezik Istóczy­­ról is, ki egy ízben azt mondta, hogy a legtöbb baj­nak az országban a zsidók az okai. Ezt Istóczy csak úgy mondhatta, hogy nem akarja észrevenni a zsidó előtt álló magyart, míg a magyar mögött álló Me­­phistó-zsidót meglátja. Istóczy Győző személyes kérdésben tiltako­zik azon insinuatio ellen, mintha őt felszólalásaiban személyes indító okok vezetnék. Valamint vannak képviselők, kik a zsidók védőikép szerepelnek, ő (szóló) hivatásának tartja a keresztényeket védeni. Ezután Irányi Dániel, majd Istóczy Győ­ző szólt. A képviselőház igazságügyi bizottsága Horváth Lajos elnöklete alatt tartott tegnapi ülé­sében tárgyalás alá vette a magyar csöd törvényja­­vaslatot. Dr. Apáthy István előadó mindenekelőtt a javaslatnak történetét főbb vonásaiban ismerteti, azután a javaslat mind anyagi, mind eljárási főelveit adja elő. Az anyagi részre vonatkozó előadásában kü­lönösen kiemeli a javaslat azon kiindulási pontját, hogy a közadósnak csak vagyona, de nem személyi­sége, nemzetgazdászati egyénisége is konfiskálható. Ismerteti azon intézkedéseket, melyek a javas­latban terveztetnek a végből, hogy a hitelezők kielé­gítése alól vagyon el ne vonassák. A csőd kiütését közvetlenül megelőzött időben a közadós által a hite­lezők kárára kötött szerződéseknek a tömeg képvise­lősége által való megtámadhatósága, vagyis az úgy­nevezett actio Pauliana szabályozásának fő elvei, va­lamint az érvényesen kötött szerződések a tömeggel szemben való fenállásának feltételei és határ­ai, végre a tömeg s a hitelezők közti beszámítás módozatai elő­adó által kellően megvilágíttattak. Az eljárási részre áttérve, előadó kiemelte a kereskedő és nem kereskedő között a csődbejutás te­kintetében szükségkép teendő különbséget, mert míg a kereskedőnél, a vagyonhiánytól eltekintve, már a fizetések megszüntetése is elég alapot képez a csőd elrendelésére , a nem kereskedőknél csak a vagyon­­hiány képezheti a csődnek esetét. A csődvagyon ke­zelésére nézve a javaslat a hitelezők autonómiáját, bí­rói gyámkodástól való emanczipációját tartja szem előtt. A kereskedelmi csődökről különösen szólva, a kényszeregyezséget is érintette előadó s végül a ja­vaslatot általánosságban leendő elfogadásra ajánlja A bizottság a javaslatot általánosságban vita nélkül elfogadja s a részletes tárgyalást azonnal meg­kezdi. Az 1. §-hoz, mely a csődnyitás joghatályának terjedelméről szól, előadó megjegyzi, hogy a szöveg nem elég világos , hogy az eredeti tervezet szövege volna helyreállítandó, melyben a terjedelem úgy volt kifejezve, melyet a közadós a csődnyitás idejekor bir és melyhez a csőd tartama alatt örökség vagy hagyo­mány utján jutott. Dr. Chorin Ferercznek ezen §. ellen, melyet alapvetőnek mond, aggályai vannak. Minden­­előtt a »ho­z­a­d­é­k« kifejezést egyrészt inkorrektnek, másrészt tul enyhének tartja s a félszázados tradition alapuló »vagyonbukott« szót ajánlja. Hivatko­zik e tekintetben a franczia csődtörvényre, mely az álhumanismus helyett indokolt szigort fejtett ki. De­moralizáló hatást tulajdonít a §-ba felvett azon intéz­kedésnek, mely szerint a bukott a csőd kiütése után azonnal uj szerződésképes egyénné válnék. Utal azon nehézségekre, melyek az uj szerzemény ellenőrzése tekintetében fenforognak. Nem akarja a bukottat megfosztani a lehető­ségtől, hogy magát és családját fentarthassa, de a fölösleg fordittassék a régi tartozások törlesztésére. A kielégítési végrehajtás korlátlan voltával szemben oly intézkedés által praemium adatnék a vagyonbu­­kásra. Az ezen elvet elfogadott uj német csődtörvény egy experimentum, mely néhány hónapi fennállás alatt, még tapasztalásokra nem adott alkalmat. Bírói kog­­niczió tárgyává kívánja tenni, hogy mennyi hagyható meg a bukottnak uj szerzeményéből. Elnök kéri a bizottságot, hogy előbb a »köz­adós« kifejezés felett tanácskozzék s azután az elv fölött. Apáthy, Paulen miniszter és Emmer védik a közadós kifejezést, miután ez a vagyon bukott és fizetésképtelen egyén fogalmait átkarolja. A bizottság Bokros Elek közvetítő indít­ványát fogadja el, mely szerint a »közadós« ki­fejezés megtartatik s a mellé zárjelbe »vagyonbu­kott« tétetik. Dr. Dárday Sándor a szőnyegen levő kér­désnél a közmorálon kívül a csőd fogalmából is indul ki. Szerinte a hitelező a hitel nyújtásakor az adós munkaerejét is vette figyelembe s azért a csőd utáni vagyonszerzés nemei között különbséget kellene ten­ni a kereskedők és nem kereskedők csődjei között s az utóbbiakra nézve — mennyiben szellemi tevékeny­séggel szerzik kenyerüket — azt tartja, hogy ezek szerzeményét konfiskálni nem lehet. Dr. Emmer Kornél kiemeli, hogy a kereske­dőknél sem hiányzik a szellemi tevékenység ; nehéz megvonni a határvonalat a szellemi tevékenység s a mechanikai munka között. A javaslat álláspontja nem vezet nagyobb immoralitásra, mint a Chorin ál­tal fentartatni kívánt jelen állapot, mely a bukottat álnevek használására bírja. Visszaélések ellen a fe­­nyítő törvényszék nyújthat csak biztosítékot mindkét esetben. Nemzetgazdászati tekintetben is kívánatos, hogy a csődbe jutott végkép meg ne semmisüljön, hanem új életet kezdhessen. Chorin korlátozása a bukott tevékenységére csak bénítólag hatna, a bukottnak ártana, a hitelezőknek nem használna. Dr. Pauler Tivadar miniszter azt tartja, hogy szerencsés formulázással mindkét nézet kiegyez­tethető, ha megállapittatnék, hogy minden, a­mi nem bukott munkájából származólag reá száll, a csődtö­megé legyen. Bokross Elek helyesli a miniszter felfogá­sát. Megfontolandónak tartja, bírjon-e szerződési ké­pességgel a bukott, szerepelhet e vagyonjogilag. Míg egyrészt óhajtja, hogy munkaereje parlaggá ne té­tessék, másrészt azt a hajlamot meg akarja szüntetni, hogy valaki csődbe azért menjen, mert hitelezőitől menekülve, többet akar keresni, mint mennyire fen­­tartás czéljából szüksége van. Ezért ő is oly formulázást kíván, minőt a mi­niszter jelzett s ezt olykép véli elérhetőnek, ha a »saját tevékenysége nélkül« szók kiha­gyatnak. Ember ellenében megjegyzi, hogy a javas­lat által adott előny úgyis csak ideiglenes, mert a csőd befejezése után a végrehajtás bukott szerzemé­nyére úgyis intézhető. Dr. Teleszky Istvánnak aggályai vannak a liberális felfogás ellen. Kinek például magánintézet­nél szép állása van, a javaslat szerint annak veszé­lyeztetése nélkül csőd útján menekülhetne előbbi hi­telezőitől. Elismeri, hogy a szerzeménynek a törvény­hez való csatolhatása pozitív eredményre eddig sem vezetett, de vezetett azon negatív eredménye, hogy a­ki szerezhetett, nem ment egy­könnyen csődbe. Pár­huzamot von a perrendtartási végrehajtás s a csőd között s ajánlja az osztrák álláspontot, mely Bokross felfogásának is megfelel. Dr. Vécsey Tamás a javaslatban jelenke­­zett humánus felfogást közgazdászai szempontból szép vívmánynak tekinti, de oly nemű formulázást kíván, mely bizonyos beneficzium kompetencziát álla­pítana meg a bukottnak, ha új alapon is kezdi tevé­kenységét, kötelezettségeit épen tartaná, mert a nél­kül a szerzésképes adós a csőd fenyegetésével csak pressziót gyakorolhatna a hitelezőkön. Elnök Horváth Lajos azon logikai össz­hangra utal, mely a törvényjavaslatban van, de utal azon anomáliára, hogy a kereskedő a kényszeregyez­­ség előnye által teljes vagyonjogi egyéniségét vissza­­szerzi, míg a nem kereskedő örökké zaklatható. For­­mulázva akarja látni az ellentétes indítványokat mert másrészt az ellen sem lehet szólni, hogy a fö­lösleget a hitelezőknek juttatni kénytelen. Dr. Chorin Ferencz a kényszeregyezsé­get a nem kereskedőkre is kívánja kiterjesztetni, ha átalában elfogadtatnék, mit ő nem óhajt. Bokros Elek felveti a kérdést, hogy mi tör­ténik, ha a javaslat elfogadása esetében, a bukott cég első csődjének lebonyolítása előtt újra megbukik. Dr. Apáthy István előadó előadja, hogy az első enquéte a beneficium competentiae-t fogadta el, a második pedig a javaslati álláspontot. A csőd fogalma szerint a bukás pillanatában meglevő va­gyonra terjed ki. Ha a bizottság csak a jelen állapo­tot akarja kodifikálni, akkor nem érdemes új tör­vényt csinálni. A bizottság pénteken d. u. 5 órakor tartandó ülésében folytatni fogja a vitát, a­mikorra indítványo­zók javaslataikat formulázva elhozandják. KÜLÖNFÉLÉK. Adományozások. A király, a közügyek elő­mozdítása körül tett jeles szolgálatok elismeréséül : Szar­va­d­y Pál Szolnok-Doboka megye alispánjának a királyi ta­nácsosi czimet, továbbá F­i 6­t­h Ferencz ugyanazon me­gye szolgabirájának a koronás arany érdemkeresztet és Róth Ábrahám kápolnokmonostori körjegyzőnek a koronás ezüst érdemkeresztet adományozta, s megengedte hogy gróf K­á­l­n­o­k­y Gusztáv, nagykövet az orosz császári ud­varnál, a dán királyi Danebrog-rend nagy keresztjét, — báró Türckheim Károly I. oszt. cs. és kir. követségi tanácsos, a luxemburgi cser-korona-rend nagy tisztikereszt­jét, báró Trauttenberg Constantin és Okolicsá­­n­y­i Sándor II. oszt. cs. kir. köve­tségi tanácsosok, előbbi az olasz korona­ rend középkeresztjét, utóbbi a spanyol királyi III. Károly-rend középkeresztjét a csillaggal, — gróf L­a­­tour Tivadar cs. és kir. követségi titkár a Württemberg­ királyi koronarend I. oszt. lovagkeresztjét, — végül báró Scholl Arthur és dr. B­l­u­m Rudolf Zsigmond cs. és kir. tiszteletbeli követségi titkárok, előbbi a luxemburgi cserko­­rona-rend tisztikeresztjét, utóbbi a spanyol kir. kat. Iza­­bella-rend középkeresztjét a csillaggal, elfogadhassák és vi­selhessék. Kinevezések: A m. kir. igazságügyminiszter Simon István miskolczi kir. törvényszéki díjas joggyakor­nokot, a miskolczi kir. járásbírósághoz aljegyzővé nevezte ki; ugyanő S­i­m­a­y János Csíkszeredai kir. törvényszéki al­jegyzőt és N­a­g­y Károly kolozsvári kir. tszéki segéd­­telekkönyvvezetőt, a székelyudvarhelyi kir. tszékhez helyezte át. A vallás és közoktatásügyi miniszter, Sárosmeg­ye terü­letén Antal Károly r. kath. lelkészt a hatzsani, kisfar­vái, lápispataki, somosi és szokolyi r. katholikus­, Chot­­v­á­c­s Endre ág. ev. lelkészt pedig a bogdáni, ófalvi, ke­­szerkosztolányi, vörösvágési és zsegnyei ág. ev. népiskolák számára, ideigl. iskola-lát­ogatóvá nevezte ki. Ugyanő Pap Ferencz gödei állami elemi népiskolai id. tanítót, Jaskovics Julia klopédiai állami népiskolai ideiglenes tanitónőt, s B­ő­h­m­ Jenke kisvárdai állami elemi népisko­lai ideiglenes tanítónőt, állomásukon végleg megerősítette. A földmivelés-, ipar- és kereskedelemügyi­­ m. kir. minisz­ter által, Sopronmegyében a nagy-martoni járás területére, állandó gazdasági tudósitói tiszttel Molnár Sándor bíza­tott meg. Névváltoztatás Dr. Deutsch Jakab lugosi lakos vezetéknevének »N­é­m­e­t­i«-re kért átváltoztatása megengedtetett. Alapszabályok megerősítése. A »be­­regb-felvidéki társaskör« alapszabályai a bemutatás zára­dékkal elláttattak. ■— Arany Jánosnak vagy tizenöt év óta nem jelent meg arczképe. Most azonban, hogy Ellin­­ger fénykép-termében az akadémia tagjainak albuma készül a — »F. L.« szerint — a költő — Szilágyi Sándor felkérésére — beleegyezett, hogy az album számára őt is lefényképezzék. A kép már el is készült, még pedig igen sikerülten. Egyes arczképek árultatá­sát azonban a költő csak jótékony czélra, a magyar írók segélyegylete javára engedte meg, miután az egylet részéről erre felkéretett. A fénykép árulása csak ápril 8-án kezdődik, mert addig Rautmann Fri­gyes buzgó kiadó vette meg e legújabb kép többszöyög

Next