A Honvéd, 1871 (5. évfolyam, 1-52. szám)
1871-04-20 / 16. szám
kiállítás tekintetében ritkítja párját. A fent említett közlöny továbbá még a végből is különös figyelmet érdemel, miután nekünk, kik a katonai tudományoknak nemzeties fejlesztését vagyunk hivatva előmozdítani, például szolgál arra nézve, mely alakban volna szükséges megindítani egy valóban tudományos közlönyt s mily szép, midőn a hadsereg minden rangfokozatának egyénei, fent alant egyenlően buzgólkodnak a tudomány fejlesztése és általánosítása körül. Azon egylet azonban, mely ilyetén művet létrehozni képes, 600 tagot számlál s több kegyes pártfogóval dicsekedik. Nagyon sok függ tehát attól, minő mérvben szaporodnak a bajnokok a tudományosság zászlója körül, mivel igen természetesen az eredmény minősége az anyagi erők kimeritőségétől van gyakran feltételezve s még a legnagyobb iparkodás és buzgóság mellett is nehezen sikerül keveseknek az ami többeknek egy könnyen lehetséges. A katonai tudomány igen el van hanyagolva sőt majdnem alig volt mivelve hazánkban. Rövid idő alatt tehát igen sokat kell tenni s ez úgy érhető el, ha tehetségét kiki felajánlva az együttműködésre, a fentebbi példa nyomán, iparkodunk az egyesületi élet segélyével, magyar nyelven szintén létrehozni olyatén szakmunkákat, melyeket élvezettel használ minden katona, sőt élvezettel olvas minden gondolkodó, mivelt polgár. Vannak nekünk még jeleseink, kik ha tollat fognak ragadni szakavatottságuk, s mély tudományukról meggyőzni képesek a világot és a katona keblekben felgyújtják azon lángot, melynek világánál nagy tettek születnek. Vajha a magyar katonai tudományos egylet létrejővén minél előbb felvirágoznék s nemsokára oly általánosan hasznos művel örvendeztetné meg azokat, kik a katonai tudomány emelkedését és terjedését szivükön hordják, mint a melyet tartalma szerint ezennel megismertetvén a legközelebbi alkalommal tüzetesebben és részletesebben szándékozunk értekezés tárgyává tenni. Kelt Budán, 1871. évi april 15-én. Halász Károly, m. k. honvéd-hadnagy, úti gőzmozdonyok hadi czélokra. Alig jelenik meg az újabb időben katonai lap vagy folyóirat, melyben az úti gőzmozdonyokkal tett kísérleteknek hely ne volna szentelve. Nem lesz tehát érdektelen nehány sorban a külföldi lapok e térrőli közléseit, különösen a legújabb időben tett kísérletekről átvennünk. Daczára azon ellenszenvnek, melylyel a gondolat Európa-szerte találkozott, közönséges országutakon is gőzmozdonyokat alkalmazni az annyira költséges mint nehéz kezelésű előfogatok helyett, folytonosan akadtak tehetséges gépészek, kik nem tekintve a háládatlan fogadtatást, melyben az új találmány részesült, erélylyel dolgoztak annak tökéletesítésén. A csak alig múlt porosz-franczia hadjáratban már valóban tényleges alkalmazásba is hozattak, bár a Fowler-féle gőzmozdony, melyet a porosz kormány e czélra használt, nem felelt meg teljesen a várakozásnak s czéljának. A Fowlerféle mozdonyok ugyanis annyira megrongálták a különben jó országutakat, hogy azokon más járművekkel a közlekedés csaknem lehetetlenné lön, sőt végre maguk a gőzmozdonyok számára sem lett használható. Sokkal több eredményt mutatnak föl e tekintetben az angol kormány által Indiában tett kísérletek, annyira, hogy ez említett tartományban a gőzmozdonyok kiterjedt használatba vétele várható. Az első kísérletek után ugyanis, melyek Angliában a Thompson féle úti mozdonyokkal tétettek, s mik a várakozást sok tekintetben fölülmúlták, az indiai kormány által egy e fajta 8 lóerejű mozdony rendeltetett meg, hogy annak márka- és személyszállításrai alkalmasságát közelebbről megvizsgáltassa. Az eredmény annyira kielégítő jen, hogy Angelhonban rögtön négy erős mozdony rendeltetett meg Kautschuk kerékborítékkal, melyeknek gyorsasága egy óra alatt 10 angol mértföld lenne. Ezen mozdonyok jelenleg Thompson rajzai után, Crompton utász-hadnagy felügyelete alatt, ki az etekintetbeni tett kísérleteket Indiában vezette, Ransome gépgyáraiban Ipswickben már munkába is vétettek. Ezen mozdonyok rendeltetése leend Indiában a Punjab, két legtávolabb eső állomása Ravul-Pinde és Jhelum között a közlekedést helyreállítani, a két állomás közötti távolság 68 x 2 angol mértföld. Ravul-Pinde legnagyobb katonai állomása nemcsak Punjabnak de egész éjszaki Indiának, az itt állomásozó csapatok képezik a Közép- Ázsia elleni védfalat s egyedüli oltalmat, tekintve e katonai állomás fontosságát, annál nagyobb hévvel karolta föl az indiai kormány az új találmányt, mivel ez által lehetővé ten békében az olcsó háború esetén a czélnak megfelelő gyors közlekedés, úgy az élelmiszerek s hadi eszközök mint a szükséges csapatok szállítására nézve. Egyelőre naponkint két mozdony fog közlekedni, egyik éjszakról délre, a másik délről éjszakra. Az egész vonat közönségesen csak egy kocsiból álland, szükség esetén azonban kettőből beszámítva a nyugállomásokat a 68 és X12 angol mértföldnyi utat hét óra alatt teendi meg. Minden egyes kocsi hatvan egyént és 50 mázsa málhát képes befogadni. Az eddig tett kísérletek alapján e vonatok szállítási képességére a következő biztos számokat lehet felállítani: négy gőzmozdony omnibusaival képes leeni 100 angol mértföldre naponkint 200 embert málhával és lökészlettel. Hangok a közös hadsereg és a honvédelem köréből. 1. Nyíregyháza, 1871. április 12. Szerkesztő úr becses engedelmével élni akarván egy a menház iránt nem mindennapi véletlen kegyeletről teszek említést, mely megérdemli találékonyságánál fogva is a figyelmet, kivált ha számos utánzóra találna. Nevezetesen: a szabolcsi sorozó bizottság részére Bogdány községbeli Kramer nevezetű bérlő, az előfogatot a megrendelés ellenére sem állítván elő, az egész bizottság neheztelését vonta magára annyira, hogy az eset a nyíregyházi rabbi Friedmann úr fülébe is eljutott, ki részint vallásosságánál fogva a kötelesség nem teljesítésért, részint pedig talán más szempontból a kedvező alkalmat a midőn a bizonyos makacs bérlő házasulandó fia részére erkölcsi bizonyítványt kért volna tőle megragadván, csak azon feltétel alatt ígérte azt, ha bűnbánásul a sorozó bizottság iránt elkövetett vétsége miatt 50 osztr. ért. forintokat tesz le jótékony czélra. A bölcs ötlet valósult is, mert amint az 50 új írt a rabbi úr által irányombani bizalma folytán nálam letétetett azon nyilatkozattal, hogy azt belátásom szerint jótékony czélra fordítsam, egész határozottsággal a honvédmenház részére szántam. Azonban, hogy a rabbi mint főtényező kívánsága is teljesüljön, a megnevezett összegből az izraelita árvaház részére 10 új ftót, úgyszintén azon község, tudniillik Bogdány részére is, ahonnan az adományozás történt, az összes vallás különbség nélküli szegények számára 10 új forintot adni jónak láttam. Minélfogva a 30 új forintot a honvédmenház részére általadás végett ide mellékelve, a többi 10-10 új forintokat pedig szintén az említett helyekre ezennel átküldöm. Tisztelettel maradtam Janik Rezső,*) őrnagy. A „Honvéd“ i. e. 14 ik számában Stráva Miklós honvéd-százados úr a Glatling és Montigny féle ágyúkkal Angliában tett párhuzamos kísérletekről értekezvén, a többi között a magyar honvédséget mindenesetre érdeklő azon kérdéseket intézi: Várjon mi vezethette magyar kormányunkat a Montigny féle mitrailleusök elfogadására s különösen, hogy ezen elhatározásnál tekintet vézetett-e azon javitásokra, melyek Armstrong etablissementjában a revolver ágyúkon tétettek s volt-e valamely tiszt Angliába kiküldve, hogy ott ez ügyben személyes informácziót nyerjen ? E kérdésre tapasztalat s tudomás után azon felvilágosítást adhatom, hogy a magyar kormány által fél évvel hamarább lőnek a mitrailleusök megrendelve, semmint az idézett angol kísérletek tétettek s igy ezekhez valamely honvédtiszt kiküldése nem mutatkozhatott okvetlenül szükségesnek, s pedig annál kevésbé, mert am. kormány Montigny és Gatling mitrailleusöket rendelt meg, csakhogy ez utóbbiakat csekélyebb számmal. Azon kérdésre, várjon tekintetbe vétetett-e ezen gyorstüzelő ágyúk használata erődítések védelme vagy támadásánál, különösen árkok védelménél stb., arra a szérlövésnek gyakorlati szabályzatai adnak választ. Egyébiránt mi, kik jelen voltunk azon párhuzamos kísérleteknél, melyek ez idei márczius hó elején a Gatling- és Montigny féle szórólövegekkel Bécsben tétettek, méltányoltuk a Gatling könnyű szerkezetét, s biztos czéllövését; de tapasztaltuk azt, hogy a Gatling 10 csöve mellett a 37 csöves Montignyval ugyanannyi számú lövést ugyanazon időben téve 37/10-szer hamarább tüzesedett meg mint a Montigny, minek következménye az volt, hogy 16°-nyi hidegben 3/2 percznyi tüzelés után haszonvehetlenné vált, míg a Montigny perczenkint 370 töltényt sütvén el, 8000 lövés után is még teljesen ép volt, mi mindenesetre figyelemre méltó előny. (Ezen argumentum, mely a Chassepot ellen is használtatott, igen kétséges. Szerk.) Egy szerlövész. III. Egy honvéd-őrmester bizonyos ügyben ő felségénél kihallgatáson volt. Feltűnt, hogy ezen őrmester a kérelmére kiadott válasza uhn hadügyminiszter nevében volt kiadva —Pilatus a credóban. Szeretnék tudni, mit mondana egy osztrák lerchenfeldi őrmester, ha neki kérelmére Hollán Ernő felelne magyar nyelven. Egy honvéd. IV. Török exekuczió a Pesti II. szerint: „nemrégiben a török kormány a pesti váltótörvényszéknek egy végrehajtási végzését elfogadta és foganatosította is egy a török hadseregben szolgáló magyar születésű katonai főorvos fizetésére, akképen, hogy a végrehajtás alá *) Janik Rezső, őrnagy úr szíves volt megengedni, hogy a „Honvéd“ szerkesztősége a kérdéses 30 forintot július 20-ikán fizesse be a honvédmenháznak, addig pedig ezen összeget a katonai tudományos egylet czéljainak előmozdítására fel- s használja. 64 nemkülönben élelemmel egy egész hétre, vagy két 40 fontos Armtrong üteget 12 ágyúval s a hozzá tartozó lökészlettel tova szállítani. Szolnok, 1871. évi april 14-én. Trieri, h.