A Kerék, 1931 (4. évfolyam, 1-8. szám)
1931-05-01 / 5. szám
5. Budapest—Mohács—Pécs—Nagykanizsa környéke. Az állami utak rekonstrukciós átépítési munkáinak keretében a budapest—eszéki állami közút dunaszekcsői és bán átkelési szakaszait az. évben végleges burkolattal fogják ellátni. A dunaszekcsői szakasznak már megkezdett építési munkái előreláthatólag folyó év június havában befejezést fognak nyerni. Az átmenő autóforgalom egy helyen szükségessé vált teljes útelzárásnál mintegy 500 m, hosszú, esős időben is járható kövezett kerülő út kivételével általában a fél útpályaszélességen haladhat. Az elzárást és szükségutat sorompók és irányító táblák jelzik. A budapest-mohácsi út Érdig gödrös, de járható. Érd—Adony között az út három szakaszon javítás alatt áll, így a közlekedés nehézkes és rossz. Adony—Paks között gödrös, de járható. Dunaföldvár—Cece között rossz, gödrös, most van javítás alatt. Dunaföldvár—Solt között az út jó. Dunapataj— Dömsöd között az út jó, bár hellyel-közzel gödrös. Pécsről—Pestre most ajánlatosabb, tekintve, hogy a dunántúli oldalon az út több helyen javítás alatt áll. az utat a dunaföldvári hídon át a Duna bal partján tenni meg. A Dunaföldvár székesfehérvári út bár gödrös, járható. Aszód—Hatvan—Gyöngyös — Kerecsend—Füzesabony főútvonal Aszódtól Hatvanig jó. Hatvantól Gyöngyösig nagyon rossz. Gyöngyöstől Füzesabonyig járható állapotban van. FELVIDÉK 6. Budapest—Balassagyarmat—Eger környéke. Budapest—Vác kér amit és aszfalt. Vác—Balassagyarmat jókarban, néhol javítás alatt. Balassagyarmat—Salgótarján igen rossz, gödrös, elhanyagolt. Balassagyarmat—Vámosmikola kisebb szakaszok kivételével jó. Budapest — Aszód — Balassagyarmat: Gödöllőig prima, Gödöllőtől Aszódon át Balassagyarmatig jó. A Balassagyarmatról Vác—Budapestre vezető út Budapest és Vác között elsőrendű, további szakaszán jó, személy- és teherautóval járható. A rendszeres autóbuszjáratok közlekednek. 7. Budapest—Lillafüred, Miskolc—Mezőkövesd javítás alatt, járhatatlan. Miskolc—Lillafüred—Eger jó állapotban. Miskolc—Mezőcsát nagyon rossz. A miskolc—putnok—ózdi vonal Dubicsánynál javítás alatt. Putnok—Ózd rossz. Putnok—Aggtelek jó. Miskolc—Szerencs—Sátoraljaújhely, helyünkén gödrös. A miskolc—hidasnémeti út Zsolcáig nagyon rossz, onnan jó állapotban. Máriabesnyőből Aszódra vezető műút Máriabesnyő és Kisbagi-csárda közötti szakaszán útjavitás folytán csak az egyik oldalán járható. Hatvan községben folyik az útjavítás. Jászfény szaru—Hatvan: Jászfény szánt állomásig jó köves út, tovább elég jó járható homokos út. Hatvan—Heréd—Nagykökényes elég jó. Nagykökényes—Verseg jó. Nagykökényes—Erdőtarcsa elég jó. Erdőtarcsa—Kálló—Ácsa—Csővárig általában véve jó. Csővár—Репс—Vác általában jó. (Vác városában, a fegyháznál útjavítás kb. 1 km földúton kell az országútnak letérni.) Ácsa— Galgamácsa—Veresegyház—Gödöllő általában véve nagyon jó, csupán Gödöllő előtt áll az útjavítás előtt. Gödöllő—Budapest helyenként már nagyon gödrös, de különben az út még nagyon jó állapotban van. DUNA—TISZA KÖZE 8. Budapest—Szolnok—Jászberény— Kecskemét—Kiskunfélegyháza—Kalocsa környéke. A kecskemét—lajosmizse—budapesti út jó, Kecskemét—Kiskunfélegyháza—Kistelek között rossz az út, tovább jó, Kecskemét—Tiszaug rossz, Kecskemét— Fülöpszállás felé 3 km. rossz, Kecskemét után jó, Kecskemét—Cegléd—Budapest nyitva, jó út. Bpest—Kecskemét—Kiskunfélegyháza. (Szegedi országid.) Kecskemétig prima, tovább az ut gyenge, kövezési állapotban van. Kecskemét—Tiszaug—Tiszakürt (Kuntszentmárton felé) az út Tiszaugig rossz, továbbmenve megjavul. 9. Szeged—Csongrád—Baja környéke: A budapest—szegedi áll. közút 167—169 km. szakaszának (a 169 km.-pontnál levő rókusi vámháztól kezdődőleg Budapest felé a 167 km.-pontnál levő dorozsmai elágazásig) keramittal való burkolása f. hó 11-én kezdődött. E naptól kezdve a munka 3 havi tartamára a budapest—szegedi állami út 167.8—169.0 szakasza (a rókusi vámháztól kezdődőleg Budapest felé a 167.8 km.ponton levő baloldali útleágazódásig) a közforgalomból kikapcsolódik. Erről az útszakaszról a közlekedés átterelődik Szegedről Dorozsma felé a Kálvária utcára, illetve a szeged—bajai útra, abból jobbra kiágazólag pedig a belvárosi temető mellett haladó makadám-burkolattal ellátott városi közútra, mely a budapest—szegedi közúthoz ezen állami közút 167,8 km pontjánál csatlakozik. E ponttól kezdve a forgalomnak Budapest—Dorozsma felé nincs akadálya. A Bácsbokod—Bácsalmás th. közút 5 km. szakaszának építéséhez szükséges kőanyagok fuvarozása folyamatban van. A Jánoshalma—Illancsi út 2 km. hosszú szakaszán a földmunka folyamatban van. A gara—győrpusztai kiépítetlen th. közutnak utigyalulógéppel való eldomborítását és helyreállítását megkezdték. A gara-bácsborsodi bekötő ut 2 km. hosszu szakaszának kőpályával való ellátása, a csávoly-katymári th. közút bácsbokodi átkelési szakaszának általános terítéssel kapcsolatos hengerelése még e hónapban megkezdődik. A baja—szegedi Horthy Miklós jubileumi út Baja város határába eső szakaszán a gőzhengerelést megkezdték. Ugyanezen út Mélykút—Kisszállás—Átokháza közötti szakaszán az útépítést előkészítő földmunka befejződött. Valószínű, hogy a 24 km. hosszú út felerészben az idén kiépül. SZEGED SZ. KIR. VÁROS polgármesteri hivatalának hirdetménye szerint a budapest—Kecskemét—szegedi állami közút 160—167 km. közötti szakaszán, tehát a szegedi városi bejáratnál a keramit-burkolási munka megkezdődön és folyó évi augusztus hó közepére fog befejezést nyerni. Ennek következtében F. ÉVI JÚNIUS HÓ 1-TŐL AUGUSZTUS 15-IG a budapesti állami közút 142 és 169 km. közötti szakaszát, azaz a Kistelek és Szeged közötti részt LEZÁRJÁK. A forgalom a kistelek—sövényháza—sándorfalva—szegedi törvényhatósági közúton bonyolítható le. Az összes járművek kötelesek ez útirányhoz ragaszkodni. Június hó 18-án és 19-én azonban ez útvonal sándorfalva—szegedi szakaszát reggel 7 órától délután 2 óráig a környéken tartandó katonai lőgyakorlatok miatt szintén lezárják. 30