A Kerék, 1938 (11. évfolyam, 1-12. szám)
1938-01-01 / 1-3. szám
EGY FÉL ÉVSZÁZAD MARGÓJÁRA Mikor lapunk az 1938-as esztendőben először jelenik meg, még egyszer meg kell emlékeznünk a magyar autóstársadalom meleg barátságáról, amelynek jeleivel tavaly, lapunk fennállásának tizedik esztendejében elhalmozott bennünket. A lelkes mellettünk állásnak ezek a megnyilvánulásai köteleznek bennünket arra, hogy A Kerék most meginduló második évtizedében is ugyanazok a szempontok és célok vezéreljenek bennünket, mint eddig : a magyar automobilizmus fejlesztése, a motorosodás népszerűsítése, az autós terhek könnyítése, az útépítés és autós idegenforgalom fejlesztése. Hisszük, hogy csekély erőinkkel az új évtizedben is hasznos munkásai lehetünk a magyar automobilizmus magasztos céljainak. Az 1938-as esztendő azonban újabb jubileumot hozott, nem A Kerék és olvasótáborának szerény házi jubileumához hasonlót, hanem annál sokkal nagyobb jelentőségűt, amelynek megünneplésében — legalább gondolatban — részt kell vennie a világ minden automobilistájának és motorosának. Hozzánk különöskép közel áll ez a jubileum, mert a pneumatik, a gumiabroncs megszületésének ötvenedik évét ünnepli. Ötven esztendeje, hogy a falusi angol állatorvos, Dunlop, úgyszólván véletlen folytán megszerkesztette a kerékpárgumi ősét, amely a biciklin keresztül az autón megindítója volt korábban elképzelhetetlen közlekedési lehetőségeknek. A pneumatik nélkül nem volna automobilizmus, amely megszüntette a távolságokat, megkönnyítette és meggyorsította az egyedek és a népek érintkezését és amelynek előbb-utóbb hozzá kell járulnia az egész világ megbékéléséhez és jólétéhez. Kis országunknak is megvan a maga gumiabroncsa a magyar Cordatic képében és a pneumatiknak ez a félévszázados évfordulója eszébe kell, hogy juttassa minden magyar automobilistának, hogy a magyar gumiabroncs használata megbecsülése a magyar iparnak, megbecsülése önmagunknak, amely megbecsüléssel és összefogással utunk egy szebb jövő felé vezet.