A Kerék, 1940 (13. évfolyam, 1-12. szám)

1940-01-01 / 1. szám

BUDAPEST KÖZFORGALMI ÚTHÁLÓZATÁRÓL NYILATKOZIK V­­IRSY LÁSZLÓ Az elmúlt év a magyar motoro­­sítás gondolatának megvalósítását jelentékeny mértékben elősegí­tette. Csak Budapesten közel ötezer gépjárművel szaporodott az automobilállomány. A külön­böző kormányintézkedések a gép­járművek elterjedését nagymér­tékben megkönnyítették, nem­csak a gépkocsik beszerzését, ha­nem ezek fenntartását is. Ennek az egyre gyarapodó gép­járműforgalomnak a zavartalan lebonyolítására azonban a főváros útvonalainak nagy része nem alkalmas. Néhány főforgalmi vona­lunk kivételével az utcák több­sége keskeny, a vegyesforgalom folytán a járművek egymást aka­dályozzák a zavartalan előre­jutásban. A főváros közlekedési bizottsága , az útépítési osztály és a Köz­munkák Tanácsa, az Államrend­­őrség közlekedési szakközegeivel együtt már évek óta tanulmá­nyozza ezt a kérdést. Az egyes építkezési engedélyek kiadásánál nemcsak a mostani szükségleteket kell szem előtt tartani, hanem 30—40 évvel előre kell nézni a jövőbe, mert csak így lehet jóelőre megállapítani a közlekedés út­irányait. Ezt a feladatot most megoldották és így hosszabb időre megszabták azokat a fej­lődési irányelveket, amelyek Buda­pestünket még nagyobbá és szebbé teszik. Budapest forgalmi úthálózatának ügyében kérdést intéztünk vitéz Irsy Lászlóhoz, a Fővárosi Köz­munkák Tanácsa alelnökéhez. — Csak a pontosan megszerkesz­tett forgalmi úthálózat birtoká­ban lehet a városrendezési és sza­bályozási munkálatokat okszerűen megindítani — mondotta többek között. — A XIX. század elején a vasúti forgalom keletkezése városaink szabályozásánál meg­rázkódtatásokat okozott, aránylag igen rövid idő alatt új rendszerű feladatokat : pályaudvarok, alul- és felüljárók és mély vasutak el­helyezését kellett megoldani. Alig egy évszázad leteltével újabb meg­lepetést jelentett a géperetű jár­művek megjelenése. A gépkocsik még fokozottabb nehézségeket és meglepetéseket okoztak, mert a tervszerűen létesített, kötött pá­lyán haladó vasúttal és villamossal szemben egyszerre birtokukba vet­ték a város összes utait, tekintet nélkül arra, hogy azok mérete­zésükkel alkalmasak voltak-e a mindinkább szaporodó gépjármű­forgalom lebonyolítására. A gép­­járműközlekedés mindenütt be­hatolt a városok középpontjába, megváltoztatva a városrendezés eddig ismert módszereit és céljait. A közúti forgalom kifejlődése érzékenyebben érinti a városok belső részét, mint a külterületeket és a rendezés egyre nagyobb anyagi áldozatokat követel. — Az 1927 : VI. t.-c. alapján a Fővárosi Közmunkák Tanácsa hatáskörébe utalt budapestkör­­nyéki megyei városok és nagy­községek végleges rendezési tér­képének elkészítésénél alapvető feladat volt a forgalmi úthálózat megállapítása. Illetékesek és érde­keltek bevonásával hat környéki város és tizenkilenc község út­­forgalmi feltárása és beható tár­gyalása után a Tanács elfogadta Budapest és környékének forgalmi úthálózati térképét. Az úthálózat rendszere forgalmi jelentőségéhez képest háromféle útvonalból adó­dik : 1. országos, 2. környéki, 3. helyi.­­ A megszerkesztett térkép teljes­nek tekinthető. Jelentékeny mér­tékben viszi előbbre Nagy-Budapest városrendezési és szabályozási mun­kálatait. A csak alkalmi szükség­­szerűség szerint készített rendezési tervek helyett a jövőben ezek a munkálatok tervszerű sorrendben illeszkednek a városrendezés alap­vető vázához , a forgalmi út­hálózathoz, azok jelentőségükhöz mérten nyernek benne elhelyezést. * Vitéz Irsy Lászlónak A Kerék részére adott nyilatkozatából vilá­gosan kitűnik, hogy a városrende­zés, illetve szabályozás teljes mér­tékben kapcsolatos a közlekedési kívánságokkal. Ha a túloldali térképre pillantunk, látni fogjuk, hogy nemcsak sugáralakban a

Next