A Ma, 1927. január-június (3. évfolyam, 1-142. szám)
1927-01-22 / 17. szám
HB évfolyam Tg.-Mures, 1927. január 22 Szombat (356) 17 szám Ara Előfizetési árak: 2 LEI Negyedévre 135 Lei II Egy évre . 500 Lei Félévre . 270 Lei || Vidékre 10 lei porté Előfizetéseket és hirdetéseket felvesz Révész Béla könyvkereskedése is. — Hirdetés árak az utolsó oldalon Felelős szerkesztő és kiadó-laptulajdonos MORVILY ZOLTÁN Szerkesztőség és kiadóhivatal: Targu-Mures—Marosvásárhely, Piata Regele Ferdinand — Főtér 35. sz. alatt (az udvarban hátul) — Szerkesztőségi telefon 61. Nyomdai telefon 61. — A lap megjelenik hétfő kivételével mindennap Arad LEI Új vasúti tarifa A vasút az ország vérkeringése. Ha egy szervezet erei elmeszesedtek, megrontják az egész organizmus működését. Ilyen „elmeszesedett“ ere a vasút Nagyromániának. Évek óta csupa kísérletezést látunk a vasút rendbehozatala körül, de azok a sokféle gyógyító módszerek még jobban aláásták a beteg szervezetét. A mi vasutunkon nem tudtak segíteni eddig az illetékesek. Felemelték, leszállították a tarifát, de azzal nem lett jobban semmi. Az ősszel felemelt tarifák, — amely felemelés ellen az egész érdekelt ország tiltakozott, — olyan üressé tették a vasúti kocsikat, amire nincs példa a román vasutak történetében. Az arra hivatottaknak meg kell már érteni, hogy ebben az országban nincs pénz. Itt az emeléssel semmit sem lehet előre vinni, így a vasutak ügyét sem. Itt csak a „sürü garas“ módszerét lehet alkalmazni, ez talán hoz valami lendületet, így tehát a mostani, igen kismértékű leszállítása a fuvardíjaknak sem hozhatja meg a kívánt eredményt. Sokkal radikálisabb módszereket kell itt alkalmazni, hogy a teljes gyógyulás folyamata megindulhasson. Sokkal nagyobb mérvű leszállítást kell eszközölni, ha azt akarja a CFR igazgatósága, hogy a vasút jó üzlet legyen az állam részére. Ezer és ezer külföldi példa áll erre készen, amit csak le kellene másolni. Hogy miért nem csinálják meg az illetékesek, miért nem végeznek egy gyökeres átalakítást ezen a láthatóan elavult rendszeren, ami csak tetemes kárral jár az ország e legfontosabb vállalkozására nézve — érthetetlen minden józan gondolkozású egyén előtt. Látjuk, hogy a javítóműhelyekben leépítenek mindenütt Erdélyben. Nincs talán javítani való kocsija a CFR-nek? Dehogy nincs ! Talán egyetlen kocsit sem lehet találni az ország egész kocsiparkjában, amely javításra nem szorul. De a célszerűtlen gazdálkodás miatt erre nincs költség. Az egész országra nézve létkérdés, hogy a vasúti vonalak hogy állanak, hogy a kocsik, mozdonyok teljesítőképessége milyen. És az egész ország népének jogos panaszát nyolc év után illő lenne meghallgatni s azok orvoslása érdekében valamit tenni. A vasút, ha jól vezetik, aranybánya minden országban. Jó, olcsó és megbízhatónak kell lenni. Ez mindig kifizeti a belefektetett tőkék kamatait. És ha nincs pénze az országnak erre, igénybe kell venni a külföld ilyennemű számtalan ajánlatát. A sok éven át tartó kísérletezés után, beláthatja mindenki, hogy önerőnkből a vasút re- Furnirrünköt különösen tölgyet, továbbá dió, kőris, jávor, éger stb. és fenyőresonánc- rönköt állandóan vásárol Feuerstein Kálmán fakereskedő CLUJ, Calea Victoria No 61. Állandóan kapható parkette, eszlingeni redőny, fűrészáru, faragottfa stb. noválásához szükséges milliárdokat nem tudjuk előteremteni. Igénybe kell tehát venni a külföld felajánlott tőkeerejét. Óriási gazdasági lendületet teremtene, ha román vasutakat a kellő módon megjavítanák. Már maga ez is sokat segítene éppen a vasutainkon. De ez a külföldi pénz nélkül végre nem hajtható. A mostani gyenge tarifa leszállítás, csak annyit segít a vasutunk helyzetén, mintha a nagybeteg egy injekciót kap. Hamar elmúlik a hatása és kezdődik elől az agónia. Márpedig az egész román gazdasági életre nézve fontos, hogy a vasutunk ne agonizáljon, hanem friss ütemű lendülettel teljesítse mindennél fontosabb hivatását az államélet vérkeringésében. Mexikó visszavonta a petróleumtörvényt London. Az Egyesült államok petróleumkirályai mégis csak addig szorították a mexikói kormányt, addig ijesztgették háborúval az Unió nevében, míg Mexikó visszavonta a petroleumtörvényt, amely az unióbeli petróleum-Vállalatok jogait akarta megnyirbálni. Így nem lesz háború a két állam között. Kitalálták a spanyolnátha elleni szérumot Pécs. Fenyvessy professzor, a pécsi egyetem közegészségtani tanára évek óta tartó kísérletezés után kitalálta a spanyolnátha elleni szérumot. Eddig Sok száz embert oltott be kiváló eredménnyel. Akit a szérummal beoltanak, nemcsak a spanyol betegséget nem kapja el, de más náthaláz ellen is immunis lesz. MOLNÁR SÁNDOR czégnél beszerezhető Str. Regele tarol. (Köteles Sámuel u.) 11. V/ Telefon 291. SZÓVATAZ prima százas TŰZIFA, vagyononkint köbméterenkint fűrészelve aprítva tűzi léc házhoz szállítva 1927 február 1-én, kedd este VADÁSZ BAL lesz a Kultúrpalota termeiben