A Ma, 1927. január-június (3. évfolyam, 1-142. szám)

1927-01-22 / 17. szám

HB évfolyam Tg.-Mures, 1927. január 22 Szombat (356) 17 szám Ara Előfizetési árak: 2 LEI Negyedévre 135 Lei II Egy évre . 500 Lei Félévre . 270 Lei || Vidékre 10 lei porté Előfizetéseket és hirdetéseket felvesz Révész Béla könyvkereskedése is. — Hirdetés árak az utolsó oldalon Felelős szerkesztő és kiadó-laptulajdonos MORVILY ZOLTÁN Szerkesztőség és kiadóhivatal: Targu-Mures—Marosvásárhely, Piata Regele Ferdinand — Főtér 35. sz. alatt (az udvar­ban hátul) — Szerkesztőségi telefon 61. Nyomdai telefon 61. — A lap megjelenik hétfő kivételével mindennap Arad LEI Új vasúti tarifa A vasút az ország vérkerin­gése. Ha egy szervezet erei elmeszesedtek, megrontják az egész organizmus működését. Ilyen „elmeszesedett“ ere a vasút Nagyromániának. Évek óta csupa kísérletezést látunk a vasút rendbehozatala kö­rül, de azok a sokféle gyógyító módszerek még jobban aláásták a beteg szervezetét. A mi vas­­utunkon nem tudtak segíteni eddig az illetékesek. Felemelték, leszállították a tarifát, de azzal nem­ lett jobban semmi. Az ősszel feleme­lt tarifák, — amely felemelés ellen az egész érdekelt ország tiltakozott, — olyan üressé tették a vasúti kocsikat, amire nincs példa a román vas­utak történetében. Az arra hivatottaknak meg kell már érteni, hogy ebben az országban nincs pénz. Itt az emeléssel semmit sem lehet előre vinni, így a vasutak ügyét sem. Itt csak a „sürü garas“ módsze­rét lehet alkalmazni, ez talán hoz valami lendületet, így tehát a mostani, igen kismértékű le­szállítása a fuvardíjaknak sem hozhatja meg a kívánt ered­ményt. Sokkal radikálisabb mód­szereket kell itt alkalmazni, hogy a teljes gyógyulás folyamata megindulhasson. Sokkal nagyobb mérvű le­szállítást kell eszközölni, ha azt akarja a CFR igazgatósága, hogy a vasút jó üzlet legyen az ál­lam részére. Ezer és ezer külföldi példa áll erre készen, amit csak le­­ kellene másolni. Hogy miért­­ nem csinálják meg az illetéke­sek, miért nem végeznek egy gyökeres átalakítást ezen a­­ láthatóan elavult rendszeren, ami csak tetemes kárral jár az ország e legfontosabb vállalko­zására nézve — érthetetlen min­den józan gondolkozású egyén előtt. Látjuk, hogy a javítóműhe­lyekben leépítenek mindenütt Erdélyben. Nincs talán javítani való kocsija a CFR-nek? De­hogy nincs ! Talán egyetlen ko­csit sem lehet találni az ország egész kocsiparkjában, amely ja­vításra nem szorul. De a cél­szerűtlen gazdálkodás miatt erre nincs költség. Az egész országra nézve lét­kérdés, hogy a vasúti vonalak hogy állanak, hogy a kocsik, mozdonyok teljesítő­képessége milyen. És az egész ország né­pének jogos panaszát nyolc év után illő lenne meghallgatni s azok orvoslása érdekében vala­mit tenni. A vasút, ha jól vezetik, arany­bánya minden országban. Jó, olcsó és megbízhatónak kell lenni. Ez mindig kifizeti a bele­fektetett tőkék kamatait. És ha nincs pénze az országnak erre, igénybe kell venni a külföld ilyennemű számtalan ajánlatát. A sok éven át tartó kísérlete­zés után, beláthatja mindenki, hogy önerőnkből a vasút re- Furnirrünköt különösen tölgyet, továbbá dió, kőris, jávor, éger stb. és f­enyőresonánc- rönköt állandóan vásárol Feuerstein Kálmán fakereskedő CLUJ, Calea Victoria No 61. Állandóan kapható parkette, eszlin­­geni redőny, fűrészáru, faragottfa stb. noválásához szükséges milliár­­dokat nem tudjuk előteremteni. Igénybe kell tehát venni a kül­föld felajánlott tőkeerejét. Óriási gazdasági lendületet teremtene, ha román vasutakat a kellő módon megjavítanák. Már maga ez is sokat segítene éppen a vasutainkon. De ez a külföldi pénz nélkül végre nem hajtható. A mostani gyenge tarifa le­szállítás, csak annyit segít a vasutunk helyzetén, mintha a nagybeteg egy injekciót kap. Hamar elmúlik a hatása és kez­dődik elől az agónia. Már­pedig az egész román gazdasági életre nézve fontos, hogy a vasutunk ne agonizáljon, hanem friss ütemű lendülettel teljesítse mindennél fontosabb hivatását az államélet vérkerin­gésében. Mexikó visszavonta a petróleumtörvényt London. Az Egyesült államok petróleum­királyai mégis csak addig szorították a mexikói kormányt, addig ijesztgették háborúval az Unió nevében, míg Mexikó visszavonta a petroleumtörvényt, amely az unióbeli petróleum-Vállalatok jogait akarta megnyir­bálni. Így nem lesz háború a két állam között. Kitalálták a spanyolnátha elleni szérumot Pécs. Fenyvessy professzor, a pécsi egyetem közegészségtani tanára évek óta tartó kísérletezés után kitalálta a spanyolnátha elleni szérumot. Eddig Sok száz embert oltott be kiváló eredménnyel. Akit a szérummal beoltanak, nemcsak a spanyol betegséget nem kapja el, de más náthaláz ellen is immunis lesz. MOLNÁR SÁNDOR czégnél beszerezhető Str. Regele tarol. (Köteles Sámuel u.) 11. V/ Telefon 291. SZÓVAT­AZ prima százas TŰZIFA, vagyononkint köbméterenkint fűrészelve aprítva tűzi léc házhoz szállítva 1927 február 1-én, kedd este VADÁSZ BAL lesz a Kultúr­palota ter­meiben

Next