A Motor, 1917. július-december (5. évfolyam, 26-52. szám)
1917-10-28 / 43. szám
18 A MOTOR lik, hogy a francia földmivelésügyi minisztérium 50000 frank államsegély kiutalását határozta el, mely összeg még az 1917. év folyamán rendezett talajművelőgépversenyek és bemutatók költségeinek részleges fedezésére szolgált. Ezzel az állami támogatással rendezték Július 5 —8.-án Mettray vidékén a motorekekísérleteket, melyeket rövid idő múlva Dél-Franciaországban megismételtek. Ezeken a kísérleteken és versenyeken minden francia, továbbá szövetséges és semleges állambeli gépgyáros részt vehetett. A gépek vasúti szállítása mérsékelt árakon a géptulajdonos költségére történt. A hivatalos kísérletek tartama alatt a szántógépek a vizsgálóbizottság által kijelölt helyen tartoztak dolgozni, ezt követőleg azonban minden gépnek szabadságában állt egy önkéntesen kiválasztott területen nyilvános bemutató szántásokat végezni. A tüzelő- és kenőanyagot a bemutatáshoz, valamint a kísérletekhez a földmivelésügyi minisztérium adta és a legjobban dolgozó gépek részére külön versenydíjakat tűztek ki. Ilyen versenyt rendeztek még — a fent említetteken kívül — Grignon-ban (Seine et Oise) is, augusztus havában, azonfelül kizárólag a motoros talajművelés előmozdítására és tökéletesítésére Livry-ben (Seine et Oise) egy új állami kísérleti intézetet létesítettek. A franciaországi motorek e mozgalom ismertetése kapcsán fel kell hívnunk itthon is a figyelmet arra, hogy az 1913-ban rendezett galántai nemzetközi szántógépbemutató lezajlása óta nálunk motorekeverseny vagy bemutató nem volt, holott a bemutatók eredményei kapcsán az a vélemény alakult ki, hogy ilyenek rendezésére legalább is minden ötödik évben szükség van. A galántai bemutatón máris szó esett arról, hogy a legközelebbi bemutató, vagy verseny 1918-ban tartassák meg, mert már akkor is előre lehetett látni, hogy a gombamódra szaporodó szántógépek között tájékozódni és azok használhatóságát kitapasztalni csak az időközönként — és pedig minél gyakrabban — szervezett göpbemutatókon illetve versenyeken lehet. Igaz, hogy a háború mint minden kulturális dolog továbbvitelében, úgy itt is, nehézségeket csinált, másfelől azonban épen most volna a legnagyobb szükség a talajművelés intenzívvé tételére a gépszántás útján, amihez a szántógépbemutatók úgy a mezőgazdasági, mint a gépszerkesztési és gyártási szempontból hatalmas impulzust tudnának adni. A franciákat kétségkívül ennek belátása serkentette az itt ismertetett mozgalmakra és csak üdvös dolog volna, ha hasonló intézkedések eszméjével mi is foglalkozni kezdenénk. AUTOMOBIL- ÉS AVIATIKAI HÍREK. József Ferdinánd főherceg látogatása a magyar repülőgépgyárakban. József Ferdinánd főherceg, a császári és királyi repülőcsapatok vezérfelügyelője, múlt szerdán meglátogatta a Budapesten és környékén működő repülőgépgyárakat. A főherceg a kora reggeli órákban érkezett meg a keleti pályaudvaron Deutelmoser alezredes, Sturm sorhajóhadnagy és Mayerböck személyi adjutáns kísérete mellett s automobilján elsőbb Mátyásföldre hajtott a Magyar Általános Gépgyár megtekintésére. A főherceget Balassa Frigyes vezérigazgató, dr. Horovitz György igazgató és a motor és repülőgéposztály főnökei Fejes és Seekatz főmérnökök fogadták. A terjedelmes új gyártelep megtekintése után, amely a motorgyárból, repülőgépgyárból és repülőtérből áll, a főherceg kíséretével Aszód felé hajtatott. A főhercegi autót a levegőben kísérő repülőgépek közül egy kénytelen volt a gödöllői országúton leszállni. A főherceg autójával azonnal a baleset helyére sietett és sajátkezűleg szabadította ki a pilótát kellemetlen helyzetéből. Szerencsére a balesetnek nem volt semminemű következménye és a pilóta sértetlen maradt. Ezen megszakítás után a főherceg folytatta autóutazását s tíz óra tájban az aszódi Magyar Lloyd Repülőgép és Motorgyárba érkezett. Itt Bier Henrik vezérigazgató,továbbá dr. Urbach Lajos és Marek József igazgatók fogadták. A főherceg itt is részletesen megtekintette a Zusammentreffen von vier Arrangeuren der Karpathenfahrt auf dem siebenbürger Kriegsschauplätze. Von links nach rechts Oberstleutn. Ludvig v. Márkus, G. M. Alexander Belitska, Landst. Oberl. Dr. Theodor Delmár und Landst. Oberl. Eugen v. Baruch. A kárpáti túraút rendezői az erdélyi harctéren. Balról jobbra : Márkus Lajos vezérkari alezredes, Bolitska Sándor vezérőrnagy, dr. Delmár Tivadar népfelkelő főhadnagy és Baruch Jenő népfelkelő főhadnagy, 43. szám.