A Motor, 1921 (9. évfolyam, 1-48. szám)
1921-01-01 / 1-2. szám
12 hető fedővel bír. A vezérlőtengely a motor egyik oldalán alul van elhelyezve s hajtását a forgattyús tengelytől spirális fogaskerekek segélyével nyeri. A motorszekrény egy könnyű aluminium-réz ötvözetből készül. Aluminiumból vannak a motor dugattyúi is. A karburátor szintén Franklin-féle gyártmány. Egy fúvókás, úszóval működő szerkezet. A légvezeték úgy van szerkesztve, hogy a karburátorba normális hőmérsékletű levegő kerül egy szűrőn keresztül és oly levegő, amely a kipuffogócső felett elvonulva, fel van melegítve. Egy forduló tányérszelep, amely a légbevezető nyílások felett van elhelyezve s amely a szerelékfalról állítható be, lehetővé teszi, hogy hideg, meleg vagy bármely hőmérsékletű levegő kerüljön a karburátorba Maga a karburátor a benzin előmelegítésére villamos előmelegítővel bír. A motor gyújtása akkumulátoros gyújtás. Az akkumulátor töltését a Dyneto indító és világító készülék végzi. A dinamót a motortengely zajtalan lánc segélyével hajtja. Az erőátvitel egyszerű lamellás kapcsolás segélyével történik. A sebességváltómű a motor után egy aluminium-réz ötvözetből készült szekrényben van elhelyezve, három sebességgel és egy hátramenettel bír. Az erőátvitel a hátsó tengelyre egy aránylag könnyű tengely segélyével történik, amely a sebességváltóműhöz flexibilis szövedék kapcsolással, a hátsó tengelyhez pedig kardonnal van kapcsolva. Teljes terhelés mellett az erőátviteli tengely helyzete csaknem vízszintes. Tológerendák egyáltalán nincsenek alkalmazva s így ezen erőket a teljes elliptikus hátsó rugók veszik fel. A hátsó tengelynél a könnyű szerkezet elve szintén szigorúan keresztül van vive. A differenciál-szekrény teljesen aluminiumból készült, amely 65°/o-kal könnyebb a hasonló öntöttvas szekrényeknél. A csőtengely és a differenciál 31/2%-os nickel-acélból, a hátsó tengely maga bhromszilicium-mangánacélból való. Az elülső tengely szintén rendkívül könnyű, kissé lefelé behajlított csőtengely. A rugók úgy a hátsó, mint az első tengelynél 91 cm hosszú, teljes elliptikus lemezes rugók, amelyek igen lágyan rugózzák a kocsit. Különleges az alváz, amely fából készül, mivel a Franklin-cég véleménye szerint a fa sokkal jobban abszorbeálja a lökéseket, mint az acél. A válogatott jávorfából készült tartók három lemezből vannak hidraulikus nyomás alatt összeragasztva és öszszesen húsz csavarral összefogva. A hossztartók csupán egy előli kereszttartó, a motorszekrény és sebességváltó szekrény tartói, a lábdeszkák és egy hátsó kereszt gerenda által vannak összekötve. A kormányszerkezet és a fékek normális típusúak. A kerekek szintén rendkívül könnyűek. Egy teljesen felszerelt ötüléses Franklin-túrakocsi súlya 1100 kilogramm. Ebben a súlyban bennfoglaltatik a sebességmérő, óra, abroncsszivattyú, stb. és a teljes szerszámfelszerelés is. Mint e rövid leírásból is látható, még Amerikában is akadnak szerkesztők, akik egészen külön utakon járnak és speciálisan a Franklinkocsi esetében a léghűtéses kocsinak egy egyedülálló és mint a teljesítmények is mutatják, eredményes típusát alkották meg. A Franklin-motor kipuffogó oldala. Auspuffseite des Franklin-Motors. Egy Franklin sedan. Eine Franklin Sedan. A MOTOR 1—2. szám.