A Motor, 1921 (9. évfolyam, 1-48. szám)

1921-01-01 / 1-2. szám

12 hető fedővel bír. A vezérlőtengely a motor egyik oldalán alul van elhelyezve s hajtását a forgattyús tengelytől spirális fogaskerekek segélyével nyeri. A motorszekrény egy könnyű aluminium-réz ötvözetből készül. Aluminiumból vannak a motor dugattyúi is. A karburátor szintén Franklin-féle gyártmány. Egy fúvókás, úszóval működő szerkezet. A lég­vezeték úgy van szerkesztve, hogy a karburá­torba normális hőmérsékletű le­vegő kerül egy szűrőn keresztül és oly levegő, amely a kipuf­­fogócső felett el­vonulva, fel van melegítve. Egy forduló tányér­szelep, amely a légbevezető nyí­lások felett van elhelyezve s amely a szerelék­falról állítható be, lehetővé teszi, hogy hideg, meleg vagy bármely hőmérsékletű levegő kerüljön a karburátorba Maga a karburátor a benzin előmelegítésére villamos előmelegítővel bír. A motor gyújtása akkumulátoros gyújtás. Az akkumulátor töltését a Dyneto indító és világító­­ készülék végzi. A dinamót a motortengely zaj­talan lánc segélyével hajtja. Az erőátvitel egyszerű lamellás kapcsolás segélyével történik. A sebességváltómű a­ motor után egy aluminium-réz ötvözetből készült szek­rényben van elhelyezve, három sebességgel és egy hátramenettel bír. Az erőátvitel a hátsó tengelyre egy aránylag könnyű tengely segé­lyével történik, amely a sebességváltóműhöz flexibilis szövedék kapcsolással, a hátsó tengely­hez pedig kardonnal van kapcsolva. Teljes ter­helés mellett az erőátviteli tengely helyzete csaknem vízszintes. Tológerendák egyáltalán nincsenek alkalmazva s így ezen erőket a teljes elliptikus hátsó rugók veszik fel. A hátsó tengelynél a könnyű szerkezet elve szintén szigorúan keresztül van vive. A differen­ciál-szekrény teljesen aluminiumból készült, amely 65°/o-kal könnyebb a hasonló öntöttvas szekré­nyeknél. A csőtengely és a differenciál 31/2%-os nickel-acélból, a hátsó tengely maga bhrom­­szilicium-mangánacélból való. Az elülső tengely szintén rendkívül könnyű, kissé lefelé behajlított csőtengely. A rugók úgy a hátsó, mint az első tengelynél 91 cm hosszú, teljes elliptikus lemezes rugók, amelyek igen lágyan rugózzák a kocsit. Külön­leges az alváz, amely fából készül, mivel a Franklin-cég véleménye szerint a fa sokkal jobban abszorbeálja a lökéseket, mint az acél. A válogatott já­vorfából készült tartók három le­mezből vannak hidraulikus nyo­más alatt össze­ragasztva és ösz­­szesen húsz csa­varral össze­fogva. A hossz­tartók csupán egy előli kereszt­tartó, a motor­szekrény és se­bességváltó szekrény tartói, a­ lábdeszkák és egy hátsó kereszt gerenda által vannak összekötve. A kormány­­szerkezet és a fékek normális típusúak. A kerekek szintén rendkívül könnyűek. Egy teljesen felszerelt ötüléses Franklin-túrakocsi súlya 1100 kilogramm. Ebben a súlyban bennfoglaltatik a sebességmérő, óra, abroncsszivattyú, stb. és a teljes szerszám­felszerelés is. Mint e rövid leírásból is látható, még Ameri­kában is akadnak szerkesztők, akik egészen külön utakon járnak és speciálisan a Franklin­­kocsi esetében a léghűtéses kocsinak egy egyedül­álló és mint a teljesítmények is mutatják, ered­ményes típusát alkották meg. A Franklin-motor kipuffogó oldala. Auspuffseite des Franklin-Motors. Egy Franklin sedan. Eine Franklin Sedan. A MOTOR 1—2. szám.

Next