A Nép, 1925. január (7. évfolyam, 1-25. szám)
1925-01-01 / 1. szám
4 AWÍ® 1925 január 1. csütörtök Az Erdős-Kárpátok alján egyre tombol a vallási anarchia A mozgalmat a cseh kormány szitja — Terjed már az atheizmus és a husszitizmus is — A lelkek bolsevizálása nem fog jóra vezetni! A trianoni szabadkőműves térképrajzolók gonoszsága folytán cseh uralom alá jutott Erdős-Kárpátok vidékén az atheista Prága egyházi politikája minden rendelkezésre áll eszközzel az Isten-hit és a ruthén Felvidék jámbor népének ősi vallása ellen tör. Az akció célja megbontani az Erdős-Kárpátok görögkatholikus népének tradicionális hitét, amely évszázadokon át a maffibrsághoz való hűség és ragaszkodás záloga volt, s amely ma sem tud megbarátkozni a pokrokásoknak Husz János földjéről hozott idegen mentalitásával. Los von Rom! A schizrantikus mozgalom istápolásával azonban a cseh kormánynak a ruthén nép vallásbeli megosztásán, gyöngítésén és így a prágai politikai jármába való görnyesztésén kívül más fontos célja is van. Így akarják a csehek az Erdős-Kárpátok vidékét az északi és déli szláv pravoszlávok közötti korridorrá tenni és a katholikus nyugat köréből a minden szlávok számára szent Kelét moszkvai mentalitása felé vinni. Kik a „kitérítők“? A jog és törvény ellenére balkáni eszközökkel folytatott valláshatm. irányítói legnagyobbrészt orosz emigránsok,akiknek „missziós és küzdő tábora a ruthén falvak munkanélküli söpredékéből rekrutálódik. A schizmatikus papok” dologkerülő, izgága falusi parasztok, akik S33 ősi görögkatholikus v&11hs tcintti és papjai ellen való közönséges lazítás tetszetős szavaival igyekeznek a néphez férkőzni. Hogy milyen nívón áll az egész mozgalom, annak megismerésére elég legyen annyira hivatkoznunk, hogy Kemény Anfilokij izai pópa például juhászlegény volt még egypár évvel ezelőtt a falujában. . A czeklenezei pravoszlávok „papja foltozó suszter, a gevnyesieké mint falusi bakter, a dombosaké mint lakatossegéd működött addig, míg a Prága szemében oly kedves schizmatikus vallás papjává nem szentelték. Sófalva máramarosmegyei községben pedig az a hallatlan botrány történt, hogy az unitárus pap kocsisa föllázadva gazdája ellen, elkergette őt a faluból, s beleült a parochusi székbe. Hogy aztán ezeknek a „papoknak” vezetése mellett a bolsevista eszméktől egyébként is szaturált ruthén falvak erkölcsi- és kulturnivója hová süllyedt, azt el lehet képzelni. Fapp Antal püspök eltávolítása óta még jobban leijed a sebizma A művelt világ szemében határozottan visszafejlődést és a balkániállapotokhoz való süllyedést jelentő ezen vallási mozgalom okozójául a cseh kormány — gonosz tendenciával — Papp Antal püspöknek, a munkácsi egyházmegye derék és meg nem alkuvó természetű főpásztorának a személyét igyekezett hoszszú időn át feltüntetni; sőt sok utánjárással és a római Szentszék megtévesztésével az is keresztül vitte,, hogy a püspök egy félévvel ezelőtt kénytelen volt elhagyni a helyét. A pravoszláv bolsevizmus tempója azonban Papp püspök eltávolításával nem csökkent. Az eredmény éppen ellenkező lett: azóta még fokozottabb erővel folyik a batyuskáknak” (így nevezik a pravoszláv papokat.) a nyugati kultúra, az erkölcs és az ősi tradiciók elleni ádáz harca. A fogorvos „egyházfő“ nyilatkozás A ruthénföldi pravoszlávok országos Komitéjának elnöke, dr. Homicskó Wladimir ungvári fogorvos, nemrégiben ki is jelentette, hogy nem Papp Antal püspök személye volt a semizmatikusok agresszivitásának az oka, s hogy az új vallás hívei meg fogják mutatni, miszerint mozgalmuk ezután még erőteljesebben fog terjeszkedni. És terjeszkedik is. De nemcsak a munkácsi egyházmegyében, hanem a cseh kormány előtt oly kedves, ukránosfil Nyárády Dénes apostoli adminisztrátorsága területén, vagyis az eperjesi gör. kath. egyházmegyében is. A nisi püspök „Ruszinszkó“-ban Desiffej nisi schizmatikus püspök hosszas távollét után ismét visszajött a ruthén földre, hogy — mint mondja — ,.megszervezze“ az Erdőskárpátok alján a pravoszlávok egyházmegyéjét. És a szervezés — az erőszakos, templomrablásoknak, az unitus papok üldözésének és más hasonló pravoszláv ..hittérítési“ módozatoknak a formájában — egyre folyik is. őseik hitéhez hű görög- scatholikus lelkészeknek már az életük sincs biztonságban. Senki sem tudhatja, hogy görög-katholikus vallása miatt melyik éjszaka repül háza fölé a vörös kakas, hogy földönfutóvá tegye. ..A hatóságok pedig gonosz nemtörődömséggé nézik a pusztítás és gyűlölet szellemének ezeket a büntető törvénykönyvbe ütköző megnyilatkozásait. Falusi kondás, mint atheista apostol Az új egyházmegye ..szervezése tehát folyik. A ruthén Felvidék vallási bolsevizálása s a keleti babonáknak és a pánszláv miszticizmusnak képére való átformálása a legjobb úton van. Sőt a ,.munkának“ már a gyümölcsei is kezdenek érni: Iza községben, a prvoszlávia főfészkében már több család atheistává lett. És az atheista mozgalom Kálin András taracközi „főesperesnek“, a Savatij prágai pravoszláv érsek által arany kereszttel kitüntetett volt falusi kondiásnak agitációja révén — a huszitizmussal együtt — terjed tovább is. „Ruszieszkóban minden csöndes!“ Hogy hová fognak ezek a dolgok vezetni s az Istenétől és ősei hitétől — legalább ideiglenesen — eltávolított, ruthén nép abban a nyomorult, nehéz gazdasági helyzetben, amelybe a cseh uralom juttatta, hová ragadtatja még magát elkeseredésében, azt nehéz volna megjósolni. De egy valami tény: hiába igyekeznek a cseh kormány lapjai a külfölddel minden áron elhitetni, hogy a ruthén föld népe csendes megelégedéssel élvezi amagyar járom alól való fölszabadulás“ gyönyörűségeit, a lelkek mélyén kráteres, izzó elkeseredés lappang s ez előbb-utóbb el fogja söpörni a falusi kondások és ukrajnai lakatosi igények ..valláserkölcsi“ vezetése alá kárhoztatott szelídlelkű, jóérzésű s atyáinak hagyományaihoz hiven ragaszkodó szegény, szomorú ruthén népet. Kárpáti Péter. ÉJJELI ELŐADÁS VEREZ-KORUVI SZÍNPADON SZILVESZTER-kor Kezdete fél 12 órakor *-4 Jegyek a pénztárnál, Tel: 65-54 UJEVUE látcsövek, borgnettek, szemüvegek és orresiptetők a legfinomabb kivitelben Fényképészeti készülékek, családi vetítő- és mozigépek nagy választékban Calveroni és társa V. Vörösmarty tér 1. sz. (Haas-palota.) A fővárosi szabadkőműves tanácsnokok és az új B-lista A szabadkőmívesek vezetői eltávolítják a zsidó-szabadkőmívesség ellenségeit — A NÉP tudósítójától — a főváros tanácsa tegnap közölte a B-listára helyezett tisztviselőkkel az elbocsátásokról szóló határozatot. A tanácsülésről, amelyen e határozatot hozták, gyengélkedése miatt távoli volt Sipőcs polgármester és a két hét óta ágyban fekvő Folkusházy alpolgármester is és így a keresztény magyar városi politika e két kiváló vezérének távollétében a tanács szabadkőműves tagjai Buzáth alpolgármester elnöklete mellett érvényesítették akaratukat. A Vázsonyi-Bárczy-Bódi-érában meghonosított szokást a tanács szabadkőműves tagjai most is alkalmazták és előzetesen külön bizalmas ülést tartottak. Ilyen alkalommal a szabadkőműves szempontból fontos tárgyakat szokták megbeszélni, hogy előre megállapított taktikával a tanács nem szabadkőműves tagjaival szemben is győzelemre juttassák a maguk külön álláspontját. Ezúttal az elbocsátandó tisztviselők névsorával foglalkoztatk. A lapok a hivatalos közlemény alapján megírták, hogy a B-listára helyezett magasabb tisztviselők között egy számtanácsos, egy főmérnök és egy irodafőigazgató szerepel. Mind a három keresztény és magyar. Ezek közül különösen Kornai István számvevőségi számtanácsos, az ismert költő és újságíró, vélt régi szálka a szabadkőműves tanácsnokok szemében, aki mint a városi könyvtár központjába beavatott és Budapest történeti anyagának és a tudományos folyóiratoknak feldolgozásával megbízott tisztviselő már három év óta működött e minőségben, nagy elismerése mellett a könyvtárigazgatónak. Az igazgató szükségesnek látta, hogy a könyvtár múltévi hivatalos jelentésében is külön dicsérettel emlékezzék meg működéséről. Kománnak azonban nagy bűnei vannak. Ő már a levitézlett szabadkőművesi demokrata uralom alatt is erős harcosa volt a magyar faji gondolatnak. Húsz éven keresztül hírlapi cikkeivel, pártmozgalmakban való részvételével, népgyűléseken mondott beszédeivel állandóan sok kellemetlenséget okozott a fővárosi törvényhatóság akkori zsidó szabadkőműves többségének és az ennek parancsára engedelmeskedő tanácsnak. Természetes, hogy emiatt rendszeresen üldözték. Harminc évi szolgálata alatt tizenöt évig egyáltalán nem léptették elő. A Károlyi-forradalom alatt letartóztatta a rendőrség ellenforradalmi működése miatt. A kommunizmus alatt mint ellenforradalmuárt természetesen őt is a túszok között tartóztatták le. A kommün bukása után a keresztény nemzeti mozgalmakban különösen a fővárosi tisztviselők szövetségében kezdettől fogva vezérszerepet vitt. Ő támadta legerélyesebben a főváros és az ország szabadkőmíves rendszerét, melyet a nem szabadkőmívesek közül kevesen ismertek olyan alaposan, mint ő. Amikor Dömötör Mihály belügyminiszter a szabadkőmíves páholyokat a keresztény magyar társadalom egyhangú sürgetésére föloszlatta, ő is tagja volt a föloszlatást végrehajtó bizottságnak. A szabadkőmíves tanácsnokok és főjegyzők Kornain ellen természetesen bosszút esküdtek. A szabadkőmíves főtisztviselők közül többen, így Liebe, Bukovszky, Wildne, Marches stb. az új tanács megválasztása alkalmával ki is buktak. Csak később került vissza néhány közülök, így Liebe és Bukovszky is, valamint a kikeresztelkedett Bérczes Jenő. A keresztény városi törvényhatósági többség keresztény megbocsátással fogadta vissza a keresztényi megtérést mutató főtisztviselőket, akik eleinte szerényen viselkedtek az új tanácsban, amelynek nagy többsége szabadkőművesellenes szellemben működött. Mióta azonban Sántha Dénes tanácsnok meghalt, Bárdi István tanácsnokot is nyugdíjba küldték és a szabadkőmíves szellem az egész országban ismét felütötte a fejét, azóta a főváros tanácsának szabadkőműves tagjai is bátrabban mertek nyilatkozni. Amikor aztán a volt szabadkőmíves Ripka lett a főváros kormánybiztosa, akinek egyik tanácsadója, helyettese a kikeresztelkedett Rózsa Károly, a gázgyár mostani helyettes igazgatója, azóta a a fővárosi tanácsban a szabadkőművesellenes tagokat valósággal terrorizálják. LIBAL B. táHSH Szemüvegek, forgonok és látcsövek nagy választékban BUDAPEST, Belváros, Duna u.6 sz. (Klotild-palota) íj az erefleij ! „Petnefiázs desszertek , jombonok és csokoládéáruk J israé' kaphatók minden jobb étteremben,kávéházban és csemege- s üzletben. Üzem: Apród utca 1. szám.M I elef ónszám: 4289. jimwhaimw. S SZUKIN-bundái. A legfinomabb kivitelben olcsó árban kaphatók sím sírom is* SZŰCSÖK Budapest, IV., Papnövelde utca 3. ALÁFITTATOTT 7SS4