A Nép, 1925. február (7. évfolyam, 26-48. szám)

1925-02-01 / 26. szám

­t ATWfcP ttZS ferrari­­ vasárnap HÉTRŐL­ HÉTRE TEA MELLETT Jó estét, kedves barátnőim. Ha volt valaha örömre oka a magyar­nak, hát az éppen most esedékes oda vagyok a gyönyörűségtől. Három nap és három éjjel számol­gattam, törtem a fejemet, összead­tam és lvontam, — a szorzáshoz tudniillik csak a szerencsések ér­tenek, az osztás pedig kizárólag a gazdagok privilégiuma, — szóval: kimerítettem számtani képességem tárházát, minek következtében si­került megállapítanom, hogy va­lóban van gondviselés a földön is. íme, az eset. Eddig, házbérnegye­­dek közeledtével krónikus váltó­ján gyötört és búskomorsági haj­lamok jelentkeztek velem együtt néhány százezer budapesti pártái­nál, most azonban rájöttem, hogy éppen megfordított közérzeti tüne­tekre lehet kilátásom. És ez az, a­miért áldom a népjóléti minisz­tert. Elhatároztam, hogy ha meg­pukkad is a háziuram és ha kila­koltatással fenyeget és ha én le­szek a legü­ldözöttebb szerencsét­len a házban — élni fogok tör­vényadta jogommal és február 1-én tényleg nem negyedévi, ha­nem csak egy havi házbért fogok fizetni. Tudom, hogy bátorságban nem lesz sok követőm, tudom, hogy a tengernyi megpróbáltatá­son átment pesti lakó, ha vért iz­zad is, de fizet. Fizeti az újra ég­­telé rugaszkodott házbórt. De kér­dezem: mi értéke van a cukorré­­tegnek a keserű pilulán, ha csupa gyávaságból lekaparom róla? Hogy háromhónapi nyugalom helyett ezután minden elsején kezdhetem a fejfájásig menő szá­molást, egyelőre nem rontja örö­mömet. Élvezem a szokatlan élve­zetet nyújtó jelent és a pénzem, amit nem kell kiadnom lakbérre, nászajándékot veszek Iluskáinak, a húgomnak. — Hogy-hogy? Iluska férjhez megy? Hiszen lakáshiány miatt halogatták két év óta az esküvőt! — Hja, eddig így volt. Ha azon­ban számításba vesszük, hogy a havonta fizetendő lakbér miatt hány családot, lakoltatnak majd ki ravaszul kieszelt ürügyekkel, hány lakásra lesz feltétlenül szük­sége a háziúrnak és hogyan mű­ködnek a lakástörvények zeg­zugos egérutain a pompás szimatú rágcsálók, mondom, ha mindezt figyelembe vesszük, határozottan, sokat javultak a házasulandók ki­látásai, feltéve, hogy akad jó summa milliójuk az ügyek elinté­zésére. — De hiszen ez azt jelenti, hogy megint jókora lépéssel közeled­tünk a Balkán felé! — A Balkán felé? Hajh, kedves barátnőm, te is úgy jártál, mint az egyszeri góbé, aki a szemüvegtől nem látta a világot. Egy kis bal­­kanizmusért nem megyünk a szom­szédba, hál’ Istennek. De nem, er­ről akarok beszélni, hanem Ilus­­káról és arról a sok-sok Iluskáról, akik hasonlóképpen évek óta vár­ják, hogy választottjukkal az ol­tár elé állhassanak. Ha kormány­hatalom lenne kezemben, a nem­zet jövője szempontjából, hatósá­gi alapon gondoskodnék arról, hogy fiatal házasulandók fészek­hez juthassanak. Manapság, mint annyi sok mindennel, ezzel se­ tö­rődik senki. Szóval: Iluska végre­­valahára megtarthatja esküvőjét. Az ellentéteket bizonyos tekintet­ben nagyon szerettem, de azt az el­lentétet, amely a diktatúra Házas­ságai és a mai házassági lehető­ségek között­ fönn­áll, mégis szíve­den enyhíteném. Akkor öt perc alatt házasodtarttá­l,­­ is válhat­tál, új frigyre léphettél, szóval a komikum teljes kimerítésével egyesülhettél választottaddal, ma viszont a sok nyomorúság állít annyi akadályt a szerelmesek elé, hogy csak törhetetlen akaraterő tud nagysokára megbirkózni vele. — Bizonyos, hogy a létszám­csökkentés se mozdítja elő a há­zasságokat. — Természetesen. A kisebb ke­nyér mindig nagyobb nyomorú­ságot hoz az egész vonalon. De kérdem a kormány nyelvén és a kormány szíve szerint: mi szük­sége van a köztisztviselőnek, plá­ne a létra alsó fokán támolygó köztisztviselőnek — házasságra? örüljön, hogy élhet. Örüljön, hogy csak B-listára került. Az élet nem gyönyörűség, nem boldogság, nem szerelem, nem családalapítás, szó­val semmi afféle, amit rebellis emberi érzései követelnek. Csupa szerencse, hogy ebben a lenyomo­rított csonka országban legalább falán nem ismerik a B-listát. Mondják ugyan, hogy egyik-má­sik gazda megpróbálta az iszákos béresét B-listára tenni. De mit nyert vele? Kellett fogadnia má­sik iszákos bérest. — Az élet tehát a régi vágányain halad a falu apró fehér házai kö­zött. Nagy és virágos bottal, szél­ején lobogó pántlikákkal, luflacs­­­sal a kézben, nótás kedvvel, tán­cos lábbal járnak lányhivóba a mulatságrendező legények és ha elnyikkantja vonóját a füstöské­­pű cigány, amúgy magyarosan, duhajos jókedvvel fogják oldal­ba a levegőt Ha így farsangtájt elvetődöm egy-egy mulatságba itt a fővárosban, mindig úgy érzem, hogy nyakatokért divatos tán­caikkal itt fogyasztják a limoná­dét és amott, falun a pezsgőt. Valóban megszomjaztam. Ké­rek egy csésze teát. (tkh.) Hebrona mulat — a magyar írás javára •— A NÉP kikü­ldött Utolós Hójától. — Szentendre, jan. 31. A Budapest—Visegrád közötti Dunavonal egyik legkedvesebb nyaralóvárosa Szentendre, el le­het mondani reá, hogy amit a ter­mészet jókedvében adhatott, azzal bőven megáldotta ezt a régi, érde­kes várost. Történelmi idők leve­gője jár az öreg utcákon s a kon­zervatív, erkölcsös magyar, német világ találta meg otthonát még nemrég is Szentendrén. A lakos­ságot nyárspolgári ideálok heví­tették, az idilli állmok kiteljesed­tek, ha az iparos, vagy hivatalnok, vagy kereskedő-családfő meg tudta szerezni a maga kis házikóját, melléje az elmaradhatatlan pár­holdas szőlőt, ami azután megter­mette mindazt, mi szem-szájnak ingere. És még egyet nem felej­tettek el Szentendre derék polgá­rai: azt, hogy a köznek áldozza­nak, így vált lehetségessé, hogy még a boldog békeidőkben a város közel négyezer holdas ingatlant vásárolhatott. Akkor emelte fel fejét az újak serege, akik félrelökték a tradí­ciókat. Mint mindenütt másutt, a modern haladás jelszava mellett itt is végigcsinálták a maguk nemzetgyilkos hódító hadjáratát, elkuf­ár­osították a közszellemet. A sok Glanz, Dános, Kalmár, Weisz, Goldberger, Krausz, aki a háború előtt meggörnyedve, az alázat nesz­telenségével csúszott Szent­endre társadalmába, a háború után egyszeriben kiegyenesedett és hatezeréves gőgjének minden öntudatát nekifeszítette a csendes város csendes ellenállásának. Amíg a szentendrei legények a frontokon vitézkedtek s le­rótták véradójukat a haza iránt, addig a jövevények ide­haza sápoltak s fölözték le a rebach minden eshetőségét és kínálkozó alkalmát. A háború végéig a szentendrei zsidók zsebe is csakúgy megduz­zadt, mint a többi magyar váro­sok és falvak élősdijeé s 1919-ben már csupán az hiányzott, hogy a példátlan anyagi előretörés ered­ményeire feltegyék a politikai ve­­zetőszereplés koronáját. A nevük­ben gondosan megm­agyarosított zsidók, akik szatócsból olyan bá­mulatos gyorsasággal vedlettek át intellektüellekké, egyszerre az élre ugrottak s miután már jóval előbb megszerezték a város hatá­rának legszebb földjeit, épületeit, kertjeit s ily úton betolakodtak a képviselőtestületbe, könnyű volt birtokba venni a fajilag legyengített város közigazgatási irányítását is. Ismeretes még az a botrányos eset, amikor a tavalyi tisztújítá­son Szentendre csodálatosan egy­séges és csodálatosan idegen zsidó társadalma egyetlen szótöbbség árán megbuktatta a többi rétegek jelöltjét, ekkor lett polgármester Starzsinszky László dr. addigi fő­jegyző, aki nem tartozik ugyan fajilag közéjük, aki azonban csa­ládi összeköttetéseinél fogva leg­alább is alig mondható elfogulat­lannak. Mondani is felesleges, hogy az ő vezetése alatt most már szabadon burjánzik a zsidó libe­­ralizmus és a vállalkozói szellem­nek sok érdekes, de annál inkább káros kihajtása. Az „új rezsim“ (talán inkább rezsin-t kellett vol­na írni) első „hőstettéül“ azt a tényt jegyezhetjük fel, hogy meg­épült a szentendrei városháza. Talán nincs is természetesebb dolog, mint az, hogy ez a város­háza a­­ magyartalan stílus min­den ékességét magára hordja. A­kik a helyzettel ismerősek, azt mondják, hogy ennél a városházépítkezésnél a vállalkozótól, építőmesterek­től kezdve lefelé egészen a munkásokig mindenki zsidó volt, magától értetődik, hogy a kőmű­vessegédek és a téglahordó nap­számosok ezúttal nem értendők a numerus clausus érvénye alá. Mi kellett most már ahhoz, hogy a kultúrszanálódás teljessé legyen: természetesen át kellett számozni a házakat, csinos zománc táblács­káknak kellett felrepülnie a patrí­cius, ősi kúriákra, — a hetven­­milliós tábla-megrendelést, persze ismét: Bienenstock Lipót szállí­totta. Ascher László úr viszont a hídépítésnél jutott jótékony sze­rephez. Ez a nagyarányú berendezkedés, vagy inkább át­rendezkedés meg­követelte, hogy feltollasodott zsi­­ df ORVIN-SZÍNHÁZ lei.­­ 8W» 86—8« lilefidófiok kezdete• bemutató pénteken tél 8*kor, többi hétköznapokon V?7 és 9-kor vasár- és ünnepnap «/♦5, 7 és VilO-kor AZ ARAB (Ramon Rovarról — Kox és a fekete kéz — Híradók — A Megvadult villamos — Somogyi Nusi — intim P. MOXI-DÍVSOR Szombat, január 31­­HIRANÍ A leleion j. 121—30 Előadások L. ’ja. és Œ/»10 órak­or A Missisip! rabjai (Griffith meetorműve) t­x-t’ox 1 felv. legújabb vipjátéka. SZAMARA telefon. ■ 1. 140-2? Előadások ö, V'7, i/a és 10 órakor niN-TiN-TlN (kutyatörténet 6 felv.) A Bowy Streets fiúk (burleszk 2 felv.) IffQYAL-APOLLO lErzsébet-körut) 1­0* 118-04 Előadások I­V»6. bs8 Való Az utolsó ember (Emil .tanning«, 7 felvil A nagyherceg pénzügyei (H. Liedlke 1 l)I­ff APITOL l iimpalota (coross-tér) telefon J 142 19. Előad. kezd. u, 7,2-kor Az utolsó ember (Emil .Tannings, 7 felvjk A nagyherceg pénzügyei (H.Liedtke 7 r.ll ffatula László és Hermann Ferike SARMEN-MOZGO ** 1 Erzsébet-körút és l­ocany-utca sarok Előadások kezdete hétköznapokon 4 ú. fóli vasár- és ünnepnapokon 3 órától l élszezek (Marcel Prevost regénye 8 f.) I Buster Keaton a töszdén í fflíLÍT-MOZGÓ (Vígszínház mellett)­­ előadások kezdete: hétköznap 5, WiS, Wall) I vasárnap fél 4, túl 8, fél 8 és fél 10 Dr. Jack,­­ Harold Lloyd, 0 felv.) A sors hegyfokán dráma 7 felv.) WURAN-MOZGÓ VI, Nagym­ező­ u. 21 m Előadások 5 7. 9. Vasárnap S-tól Dinty, az árvák apja Ikomédis 3 felv . és a kiegészítő műsor «ÓVÁROSI NAGY-MOZGÓ " RÁkóczi-ut70) Telefon: József 04-9/ Előadások • -I, */a8, Vr 10 órakor Rín-Tin-Tin A kis mezítlábas I WIVOLMVI. Nagymező-ntea 8 leleten: 30-49 | “ Előadások kezdete 5, VsS, VrlO-kor Teljesen u| műsor MIitAVti* g^OYAL-ORFEUM telefon József 121-28 von­z­­közi Varieté műsor. Rezt­ete 8-kor, vasárnap d. o. fél 4-kor SODORJON JANIN A ' PAPÍRT! ! POGÁLY Kezdete este U Arakot (­áróra reggel 6 óra kr) Budapest at La mononine szórakozóhelye daárnk most már a társadalmi de­kórum csillogását is megszerezzék a maguk számára. Egymás követ­ték a mulatságok, a bálok, jórészt a® új­­ Városháza nagytermében, amit közben — mint látjuk, nem minden alap nélkül — zsinagógá­nak keresztelt el a szentendrei naphumor. A keresztény ezrek egy ideig el tudták magukat különí­teni a nagylelkű kereskedőktől, (a város­i pihéshez a kiskirályai ugyanis lereszkedéssel nem igen takarékoskodtak a szentendrei hivatalnokokkal, munkásokkal, katonákkal szemben), annak azon­­ban már nem lehetett ellenállani, hogy az „előkelő polgárság“, amely alatt Csonka-Matgyajarsaá©aa mindig és mindenütt zsidó érten­dő — a háborúban elesett hősök emlékére gyűjtést, mulatságot ne rendezzen. Az eszményi cél tehette, Hegy­ennek a bálnak védői helyére meg lehetett nyerni Aknássy Lászlót, az egységes párt ügyvezető elnö­két, aki különben igen jóindulatú férfiú, de filantróp céloknak nem tud ellentá­llni. Hogy azután, az ilyen eljárásnak megvan a termé­szetes következménye, hogy a báli fővédő személyén keresztül újabb szimpátiák rózsaszála nyíljék ki derék egységes pártunk számára, ez csak természetes, erről tehát ezúttal ne beszéljünk.

Next