A Nép, 1925. március (7. évfolyam, 49-73. szám)

1925-03-01 / 49. szám

2 Csak két idézetet szaggatok ki ebből az írásból. „És ilyen barmok ágálnak ma a fórumon — úgy­mond — a világ egyik legutolsó országában, Magyarországon.“ „Ez az ország szellemileg mindig az utolsók közt volt — írja tovább — ami kultúra itt van, a német és zsidó elem csinálta.“ Nem akarom megkérdezni, micsoda címen beszél rólunk és velünk ezen a hangon a zsidó?! Nem akarok „felekezet” elleni izgatásba bocsátkozni, pedig forr a vérem és ökölbe szorul ke­zem olvastán ennyi pimaszságnak Az ágáló barmok között megnevez engem is a névtelen zsidó, aki gyá­va és hitvány, aki nem meri alá­írni nevét, hanem az ismeretlenség sötétjéből mocskolja a magyarsá­got, amelyen élősködik, amellyel csak a zsákmányjárás zavartalan­ságához szükséges közösséget sze­rezte meg: a magyar nyelv tudá­sát, a magyar beszéd alkalmazását. Nem kérdezek senkit, meggyulad-e benne az elkeseredés és a szégyen haragos tüze, úgyis tudom."" Nem mutatom, hogy várjon a rendőrség megindítja-e a nyomozást a névte­len zsidó után, úgyis tudom, hogy hiába. Mégis foglalkozom vele, mert lappangó régi vá­dat hajt felénk, hogy itt, ebben az ország­ban a német és a zsidó csinált kul­túrát, emelt ki bennünket a tudat­lanság mocsarából, ők pacifikálták ezt a barbár népet s nekik,­ de kü­lönösen a zsidónak e pacifikálás címén joga van itt élni, gazdagod­ni, harácsolni, kereskedni, hízni, puffadni, bennünket a felsőbbren­dűség címén lenézni. A német kultúr érintkezésre rá­térek mindjárt. Előbb a zsidóval végzete. Mit és kit adtak nekünk? A jesivák aporodott szagú, gaz tal­­mudizmusát? A középszerű kul­­túripar kultúrgrájzlerosait? A sajtóban Kéri Pált, a zenében Zerkovitzot, az irodalomban Szo­­mory-Wein Dezsőt, a tudomány­ban Alexander Bernátot, ezt a szikkadtlelkű és agyú kompilá­­rcolot? Vagy talán kultúra, amit Krausz Simon,­­ a V­ígszínház, a Színházi Élet, Ince Sándor,­ Pe­­leky (azelőtt?) Géza, Kun Béla, Szamuelly Tibor, Weinfeld tata, Propper elvtárs és Beregi Oszkár jelentenek? Eze­k nem barmok, a­hogy mi vagyunk a zsidó Névtelen szerint, ezek fáklyavivői a kultú­rának, a felsőbb­rendű szellemnek. Ma, barmok szegy­elhetjük magun­kat valamennyien, mert nem va­gyunk egyenlő értékek Szamuelly elvtárssal,­­Bolau Pál úrral, Weisz bácsival, a sarki specerájossal, a kik nekünk barmoknak és szála­saknak (sic!) hálásak lehetünk, mert kultúrát, magasabbrendűsé­­get, európai civilizációt hoztak s mi barmok adjuk oda minden gyapjúnkat a civilzálónak, a fel­sőbbrendűinek, a zsidónak, ő most már a kultúrás pacifikálás nevé­ben beszél rólunk és velünk ezen a hangon, mert mindent ő csinált, meg a német, hiszen kaftánt is csak azért viselt­, amikor betola­kodott, hogy a kaftán alatt eltér­jen a sok áldás és civilizáció, ame­lyet e művészi ruhadarab alatt becsempészett az ez áldások ellen védekező magyar barbárok és bar­mok közé! A szellemileg utolsó nép megfe­ledkezett a köteles hódolatról, amellyel a felsőbbrendűeknek tar­tozik. Teljes joggal vágja tehát szemünkbe, hogy barmok va­gyunk és utolsók, akik nem tud­juk méltányolni, hogy mit jelent a bankrendszer, amely áru-, pénz­és ipari uzsorával foglalkozik, hogy micsoda érték a zsidó sajtó, amely lelket mérgez, forradalmat gyújt és a zsidó faji kultúrát má­zolja arcába a magyar tömegek­nek. Nem tudjuk megérteni, hogy ők a magasabbrendűek, a külön­bek, a jobbak, a nagyszerűbbek Amt:® 1925 március­­t vasárnap amwmamuB­Gst&7­izmms8PimxBB&iWZBammmB Magyar vezetést az Operaháziján és a Nemzeti Színházban ! Gömbös Gyula nyilatkozata A NÉP-nek — A NÉP tudósítóidtól. — Az Operaház válsága, mint álta­lában a kulturválság ráterelte a közvélemény ügyeimet kulturális in­tézményeink mai helyzetére. A ke­resztény társadalom nagy aggoda­lommal látja, hogy a zsidóság az ismert úton és módon ismét elfog­lalja a­ színházaknál és a kulturális intézményeknél is a keresztény erők f­elől a pozícióikat. Sokszor te­hetség nélkül, csak a sokszor bevált faji szívóssággal nyomulnak előre az itthonmaradt Bergerek. Éppen ezért még idejében fel kell emel­nünk szavunkat a mértéktelen és indokolatlan zsidó terjeszkedés el­len. A múltból nagyon jól tudjuk, hogy mit jelent a destruktív szel­lem elhatalmasodása a színpadon és az irodalomban. Az esemén­yek nagy tanulságai után a kultúra terén is változáso­kat, fajmagyar szellemet kell köve­telni A héten erre vonatkozólag Gömbös Gyula azt mondotta, hogy a m­a­gyars­á­g­na­k számarányának megfelelően­’ kell képviselve leveie a színházakban­, annál is inkább, mert a tehetség és rátermettség ke­resztény oldalon található, meg a­ nagy bőségben. Mi e nemzeti gon-­ dolat jegyében, egyszerűen numivuss elausust követelünk azoldban,a­ szín-1 házakban amelyek a magyar • nem- s­zet áldozatkészségéből és tehetségé­ből élnek. Nevezetesen követeljük,­­ hogy az Operában és a Nemzeti­ Színházban keresztény magyar erők kezében legyen a vezetés és a szellemi irányítás is. A numerus clausus az egyetemi oktatásban sorsdöntő jelentőséget nyújt, a numerus clausust tehát be kell vezetni a színi kultúra terére is. Er­re vonatkozólag kérdést in­téztünk Gömbös Gyulához, a fajvédők vezéréhez, aki a követke­zőket mondotta: — A fajvédő klub csütörtöki va­csoráján elmondott beszédemben már leszögeztem álláspontomat. A színpad és az irodalom terén is a magyar tehetségek számára kö­vetelem a vezető pozíciókat. Igenis be kell vezetni a numerus clau­sust az Opránál és a Nemzeti Szín­háznál is, mert a vezetőhelyeken és a személyzet összeállításánál is az idegen faj javára eltolódásokat látok. Ez a gondolat és ez a törek­vés benne van a fajvédő mozga­lom programmjában és ebben az irányban állandóan kemény "harr­­cot fogunk folytatni. Nem nyug­szunk meg eddig, amin a színpad és a kultúra terén is ki nem.' vív­tuk a keresztény magyarság szá­mára a Jiigentoniót, amelyet ál­­lamfentartó erejénél és tehetségé­nél folog, ’egyaránt követelhet. _____' , . • »* *. A kisgazdák­­ a titkos szavazás mellé állnak A Kormánypárton feelei is elégedetlenek a javaslattal - A radikálisok is részt vásznak a választójogi v.i£ban — A nyílt szavazás kérdé­sében a Wolff—Ernszt-párt­ is elenzék — A kisfeéllesek most is a ■ multévi átlagért fizetik — A NÉP tudósítójától — A nemzetgyűlés kedden a már napirendre tűzött apróbb javasla­tokat tárgyalja, majd pedig a pénz­ügyminiszternek néhány kis javas­lata kerül a plénum elé. Scitovszky Béla, a nemzetgyűlés elnöke ma délben kijelentette A NÉP munkatársa előtt, hogy a pénzügyi felhatalma­zási javaslatot csak ezeknek elvég­zése és a mintegy százhetven men­telmi ügy letárgyalása után kezdi meg a nemzetgyűlés. Ilyeténképen az appropriáció csak a hét derekán, illetőleg csak jövő csütörtökön, pén­teken kerül napirendre. Scitovszky Béla azt is kijelentette munkatár­sunk előtt, hogy a felhatalmazás javaslat után a Ház esetleg egyéb ügyeket nem is tárgyal, hanem nyomban megkezdi a három-négy­hetes választójogi vakációt. Egyébként az ellenzék a szünet után kezdődő választójogi vitát várja nagy feszültséggel. Vala­mennyi ellenzéki párt elhatározta, hogy a leendő küzdelemben minden rendelkezésre álló eszközt felhasz­nál és ha csak egyetlen lehetőség kí­nálkozik, megakadályozza az ere­deti javaslat törvényerőre való emelkedését. A radikális blokk ré­széről kapott feltétlenül megbízha­tó információnk szerint a baloldali passzív ellenzék a választójogi vitá­ban feltétlenül részt vesz, vagy leg­alább is a javaslat bizottsági tár­gyalása alkalmával kér szót magá­nak. A passzivitás feladását azon ok­ból is elhatározták,­ mert a nemzet­­gyűlés elnöksége újabb akcióra ké­szül a passzivitásban lévő tábor el­len. Az elnökség a passzivitás im­máron intézményes megvalósításá­hoz nem akar segédkezet nyújtani, e végből, ha az ellenzék a választó­­jogi vitától is eláll, a passzivitás ügyét a nemzetgyűlés elé viszi és a Háztól kér felhatalmazást a passzí­vak elleni eljárásra. Nagyon érdekes, hogy az ellenzéki pártokon kívül a kormánypárt te­kintélyes része tiltakozik a választó­jogi tervezet ellen. A kisgazdák harcos vezetői, mint Csontos Imre, Szíjj Bálint, Csizmadia András va­lószínűen választóiknak állásfogla­lása következtében nyíltan ragasz­kodnak a titkos választói joghoz és ebben felfogásuknak a kormány­párt keretein belül is kifejezést ad­nak. Ugyancsak erős harcot indít a választójogi tervezet ellen a Keresz­tény Nemzeti­­ Gazdasági Párt is, amelynek tagjai ,a Huszár_ Károly körül csoportosuló egynéhány libe­rális és hivatásos kormánypárti képviselőn kívül szintén a titkos választás hívei. A kormány tagjai tegnap este minisztertanácsot tartottak, amelyen a mezőgazdasá­gi hitelről és a búza valutának a kisbérleteknél történő megváltozta­tásáról tanácskoztak. A miniszter­­tanács határozata értelmében a kisbérleteket egy legközelebb meg­jelenő miniszteri rendelet­­ fogja szabályozni, amelynek értelmében a kisbérletek húsz holdig nem búza­­valutában fizetnek, hanem a múlt évi átlagárban, nyelvem beszélő felsőbbrendűnek. Első etappja az európai zsák­­raányrohamnak a jiddis kialaku­lása volt, a második pedig a nem­zetek nyelvének megtanulása, he­lyesebben elorzása volt a harma­dik az európai nemzetek lelkének megmérgezése. A fejlődésnek eb­ben az állapotában van a zsidó, aki elkendőzi lelkének törzsi vo­násait, magára aggat minden kül­sőséget, amelyet az európai kul­túra adni tud, hogy ez alatt az álarc alatt zsákmányra járhasson. A zsidót külön zsákmány és ka­lózjog illeti meg a felsőbbrendű­ség jogán s csak azért vagyunk barmok, mert nem vagyunk haj­landóak elismerni e zsákmány­­jogot. S mi szegény barmok. Alacsony­­rendűségünk teljes alacsonyságá­­val védekezünk ellenük, a felsőbő­rén­dűek, nagyok, magasfeszültsé­gű kultúrelem ellen. S ha kérdem hogyan, a válasz a magyar lélek fü­ggetlenítése, az új magyar lélek­­típus kialakítása útján. A magyar lélek''sajátságos lemezberendezésű, visszaver minden hangot bármi­lyen messziről rezegjen hozzá. Az ázsiai barbár idegen énekét euró­pai ritmusra szabva verte vissza a fülekbe és elmékbe. Ezt a fájdal­mas toldottságát e léleknek meg­­ kell szüntetni, mert a felsőbbrendű kultúrfaj, amely saját­ bevallása szerint barmokként kezel, örök szolgákká tapos valamennyiünket.­­ Más népek fölvevőfelülete más, csak azokat a rezgéseket adja vissza, amelyek a nemzeti lélek, a nemzeti múlt titokzatos mélységei­ből áramlanak mint szívhangjai nemzetek életének. Csak ezt a han­got szabad hallanunk mindig és mindenkoron, különben barmok, megvetettek, lenézettek és kizsák­mányoltak maradunk. ­ és kulturáltabbak, tehát barmok |­met nyelvbe és alkotott új nyel­vagyunk i­l­vet belőle: a jiddist. Az európai­ak és a németség adtak nekünk a fogalmak kifejezésére alkalmat­­m­indent.- lan törzsi nyelvet kiegészítette a A háború előtt ők voltak a né némettel Lopok magának a_ gaz net nyelv és kultúra hirdetői: a dagabb nyelv kincses bányájából, a zsidóság a német nyelvterület ha­­jj hogy meg tudja rohanni az euró­­j­­árait beletoldotta Oroszország szí­­j­iai népeket, akik idegenül és vé­­­­vébe. A hébert belemérgezte a né-i­dekenve állottak ellent a törzsi Általános bérmozgalom készül a textiliparban ■ Skenddteres munkaidő — Hatvan­­ezer koronás hetikeresetek — A NÉP tudósítójától — A magyar textiliparban foglal­koztatott munkások imádig a­ leg­rosszabbul díjazott munkaerők kö­zé tartoztak. Gazdasági helyzetük ma s­em különb, mint a béke évei­ben volt jóllehet, hogy a munka­bérek az aranyparitást meghalad­ják — papíron s keresetükből ép­pen hogy csak tengődnek. _ Tekin­tettel arra,­­­­ogy a munkások 80 százaléka akkordban dolgozik, a mai rossz nyersanyagokból és igen sok helyen az agyonhasznált gé­pekkel a legnagyobb szorgalom mel­lett sem tudják a békebeli produk­ciót elérni, tehát hiába érte el az akkordból­ az aranyparitást, nem keresheti meg azt a pénzt mely­ből a békebeli nívón élhetnének. Újabban egyes gyárak lassú tem­póban még azt a kevés keresetet is redukálják, melyet a munkások egy ideig el tudtak érni, így nem egy gyár van, ahol a legmagasabb heti kereset sem lépi túl a 200.000 koronát. Akárhány olyan textil­üzem is van, ahol a heti kereset 60—150.000 korona között mozog csak. Főleg a vidéki textilgyárak hasz­nálják fel a mai nagy munkanél­küliséget a bérek redukálására, melyet meg­ind­okolni nem lehet, amikor a textiláruk még mindig súlyos összegek mellett kerülnek el­adásra. A textiliparban általános a pa­nasz. Ezt fokozza még az a körül­mény is, hogy vannak üzemek, ahol még ma is 12 órát dolgoztatnak a munkásokkal, akiknek 90 száza­léka fiatal leányokból kerül ki. (-) A Keresztényszocialista Famunká­sok Szövetségének központi választmá­nya kedden este 6 ór­ai kezdettel a szo­kott helyen fontos ügyhez ülést tart. (-) A bérmunkások keresztényszociá-­­­lista szervezetének fővárosi csoportja hétfőn este 7 óraikor XV. Ferencitek­ ten és 7. sétáim alatt ülőst tart.

Next