Hampel József (szerk.): ARCHAEOLOGIAI ÉRTESÍTŐ ÚJ FOLYAM 25. KÖTET (1905)

1905 / 3. füzet - LEVELEZÉS - KEMÉNY LAJOS: Kassai fegyvergyártókról

206 ARCHEOLÓGIAI ÉRTESÍTŐ, házzal egykoron a legcsekélyebb vonatkozásban volt helyekről szóló mondákat és elnevezéseket, akkor semmi esetre sem lesz feltűnő, ha ez a köznép, melynek élénk tudatában volt a barátok egykori uralma, a Vág túlsó oldalán keletke­zett Lehotától való megkülönböztetés kedvéért barát (munch) Lehotának nevezi az új telepítvényt, mely a templom közvetlen szomszédságában, mélyen az erdőben, távol az áradásai által veszedelmes Vágtól keletkezik. Keletkezik pedig a hussita beütések alkalmával. Ezen időpont is ismere­tes volt a tudós báró előtt, sőt ő maga is benczéseket helyez ide a templarius rend eltöröltetése után, kiket — szerinte a benczéseket — a hussiták űzték ki innen.­ Ez nem lehetséges, mert azokban az időkben Pöstyén már Ujlakyak kezén, illetve ezek által Ocskayéknak zálogba adva, nem volt apátsági birtok. Ép úgy téves Nyitramegye monográfiájában foglalt azon állítás, mely szerint a templarius rend eltörlése után johanniták birták volna.­ A plébánia levéltárában őrzött Visitatio Batthyaniana valószínűnek véli, hogy egykor a zobori szt. Ipolyról nevezett apátság residentiája volt. A véle­ményre valószínűleg Kálmán király ismeretes oklevele vezethette az egyházat látogató papot. Ebben ugyanis fel van említve Pöstyén, hol egy körtefa volt a határjel a zobori egyház birtokai és egy fel nem említett birtokos földjei között. Ámde ez Kálmán király idejében volt. S jóllehet később az apátság birtokait majdnem teljesen birta Pöstyén nem az apátságé, hanem a szomszé­dos Krakován—Trebete—Osztró, melyek a birtokutód nyitrai püspöké mai napig.­ Ezzel korántsem vitatom, hogy e vidéken templariusok nem léteztek volna. Ellenkezőleg. Az a nézetem, hogy a tatárjárást megelőző időben a vág­újhelyi uradalom, vagy mondjuk helyesebben a keresztúri (ma szent kereszt) birtok a kereszteseké lehetett, kiket az ezen végvidéknek egykori védelmezői­ként, őreiként idetelepített székely telepeknek megerősítésére rendelhetett a király. Nem ellenkezik e nézetem a keresztes vitézeknek általános kötelezett­ségével, a haza határainak védelmével. Csak az a sajnos, hogy e nézetem is feltevés, s habár a hagyomány teljesen nem mellőzhető az őshajdan emlékei után kutató által , a pusztán reá való hivatkozással, egy teljesen fel nem derít­hető történelmi tényt indokolni nem lehet. Budapest, 1905 április 25. Follajtár József: VII. KEMÉNY LAJOS : KASSAI FEGYVERGYÁRTÓKRÓL. A szám­szeríj (balista, armbrusz) használata a XV. században még széltében divatozik. Borbál k­irályné 1431-ben kézifjakért és nyilakért ír Kassa városához.­ Ijjártók (arcufex, balistarius, bogner) már a XIV. században feles számmal űzik mes­terségüket Kassán; az 1394—-1404-ik év közt János bogner (1394—1398), Miklós arcufex (1395—96), Miklós köcherer (1395), Hensil ambroster (1395—96) 1 Mednyánszky u. o. és utánna: Az esztergomi főegyházmegyei r. k. iskolák története. 2 Magyar Ország Vármegyéi és Városai : Nyitramegye 550. 3 Fejérpataky L. : Kálmán király oklevelei. Bpest, 1892. Ért. a tört. tud. köréből. XV. évf. 5. sz. 51—73. (az oklevél 26. sorában.) 4 Kassa v. lvt. 177. sz.

Next