A Reggel, 1947 (20. évfolyam, 1-52. szám)

1947-12-29 / 52. szám

1947 december 29. Reggeli levél Ő róla 1897 Szilveszter éjszakáján. Ha élne, ma hetvenötesztendős szép öreg úr volna. Amilyen jó fából való volt, amilyen erkölcsös volt a lelke és mértékletes az élete, épen és erősen állana kö­zöttünk, mint a vén gyümölcsfa, melynek koronáján a fehérség nem hó, hanem virág. Mindehhez persze az kellett volna, hogy Komá­­rom és Világos után ő is elmenekül­hessen— és a képzelet amely ma, az ő hősi halála verernyéjén, föl­keresi névtelen sírjában s egy pillanatra életre kelti, meg is ál­modja őt, végig az emigráció ahasvérusi útján, Kis-Ázsiától Amerikáig. Várjon a felesége követte-e volna? Bizonyára. A földönfutásnzék ef­féle byroni romantikája tetszett volna a fiatal anyának, s csak később, valamivel nyugodtabb és valamivel nyomorúságosabb na­pokban tört volna ki a rettenetes válság, amely elejétől fogva ott lappangott a mesebeli cigányélet­­től, a regebeli királykisasszony­­ságról ábrándozó asszony, s a ne­héz munkában, páratlan köteles­ségtudásban reggeltől estig a ke­­­­nyér gondjával asztalánál környe­­dő férfi között. Ugy­e, nem ilyené­nek képzelik, pedig ilyen volt — s képzelődésnek is szörnyű, mi­csoda tragédia magva rejlik ama ■két sorban, melyben az a férfi, aki a világnak egyik legnagyobb költője, attól az asszonytól, aki Virginiától Katalin címéig a szü­zesség, a szenvedély és a becs­vágy minden hevülésével vetette magát a polgári jólét prózájából a költő hitvesének poézisába — az a férfi azt kérdi ett°l az asszony­tól: „mit csinálsz, mit varrogatsz ott? a ruhámat foltozgatod?“... Bemet, fi szürke fcis lengyelt, a mon général-t, Kemény Zsig­­­mondon és Eötvös Józsefen kívül az egyetlen embert, aki az ő nagyságát megértette, ezt az apja helyett apját is ott hagyta volna török szolgálatban, s mialatt a lelke betelt a hazaszeretet­e nagy­ságával, mely kész hitet is cse­rélni, csakhogy tovább harcolhas­son: lenn a szíve mélyén, fölsirt volna a benne lakozt jó keresz­tyén. Aztán jöttek volna a csaló­dások, sorra. A nemes nagy nem­zetek, melyekre remegő tisztelet­tel gondol a kis nemzet fia, sorra felhasználják és sorra megcsalják a szerencsétlen kis nemzetet. Köz­ben a hírek otthonról: puskaropo­gás az Újépületben, akasztófák Aradon, akasztófák Vásárhelyen s a végén egy pisztolyrobbanás Döb­­lingben. Micsoda isik­old, micsoda tanulságok, micsoda végtelen sora a napoknak, amikből egy is elég, hogy az ifjú lelke fej­ér tábláját teleírja az aggastyán bölcsességé­vel! De micsoda új szemhatár­­ is! A deák, aki fűtetlen szobájában nyelveket tanul és útleírásokba merül; a közlegény, ki a hóvihar elől az őrházba bújva szi magába szomjúságot a világ nagy költői­ből; a genie, aki a maga egyénisé­gében érzi a világ egységének tör­vényét, s embereknek, nemzetek­nek, csillagoknak és naprendsze­reknek örök összefüggését; a vi­lágnak ez a legfogékonyabb em­bere egyszerre csak benne találná magát a kultúra legközepében; a lelkek válaszai ledőlnének, az el­mék kincsesházai megnyílnának, a dolgok valóságai megnyilatkozná­nak előtte, é­s a költő, aki tíz év alatt majd mindennap írt egy-egy verset, amelyek közt minden má­sodik örökszép remek, s a leg­csekélyebbjéből is kicsillámlik egy­­egy szem arany; az ifjú, aki a gyerekember fél-tudatosságában játszva emelkedett a Goethék, a Heinék, a Musset-k s a Byron-ek sorába, eltelt volna avval a tuda­tossággal, melynek alkotásait el­képzelni a mi epigon-elménk erőt­len. « Pedig folyton e körül kóvályog é s jól látom: nemcsak az enyém. Mialatt három sírt is megkoszo­rúzunk, mert nem tudjuk, melyik­ben porlad, mialatt gyűjtjük az ellentmondó adatokat, melyek azonban mind­egyek abban, hogy elesett; mialatt egymásra nézünk, hogy: „igen, úgy van, most már bizonyos, meghal?! —, amíg csak az emberi élet határai szerint le­hetséges, egyre várjuk a jöttét, s ha ezen a mesgyén is túl leszünk, a vágyódásunk a Matuzsálemek példájába fog beleakaszkodni. Tudjuk, hogy meghalt, gondban, kétségbeesésben, hősen és fiata­lon, de elhinni nem hihetjük el, mert ekkora igazságtalanságot nem tudunk elhinni a világ rend­jéről. Akik a kiegyezés után szü­lettünk, a gyerekkorunk képei át meg át vannak szőve az ő emlé­kével. A nemzet alig, hogy föl­­eszmélt, őrája gondolt. Kis-Kőrö­­sön, ahol tyúkok kapargálták kö­rül az ő egyszerű kis mellszobrát, a négy éves szem álmélkodásával tapadtam rája, s már belém volt oltva a gondolat: én is ilyen, kré­­tás ember akarok lenni. A pia­con ott ültek sorra a kofaasszo­nyok s egy-egy szelfilképü, beesett arcú, fejkendős csöndes tór­asz­­szomyra rámondták: látod ilyen­­lehetett az édes­anyja. Egy kis viskó elé vezettek: látod, ebben született. S a tót asszony, akinek a fia költő; a viskó, amelybe finom pesti urak könnyezve for­dultak be, hogy a nevüket egy nagy könyvbe beírják: a gyer­meknek, aki mind arisztokratának születik, első leckéje a demokrá­ciából. Majd Kecskeméten, az első olvasás láza közepett, még a pad­lásról is lekerülnek a könyvek, s hasmint feküdve a szőnyegen, egy táblátalan rongyos füzetben érdeklődve sillabizálom: „Tied va­gyok, tied, hazám, e szív, e lélek“. ■ Téli estéken, mikor a két gitár lekerül a falról, s nagyapa és nagyanya összemosolyogva mulat­tatják az ő jó kis unokájukat, az ősz bajusz alól zümmögve szól a nóta: „A virágnak megtiltani nem lehet”. ...Sok nagy embere, sok jó embere, sok világhírű embere volt e szerencsétlenségeiben is szeren­­csés országnak. Nem egynek a nevét népdal is őrzi: emlegetik palotától kunyhóig, gyerekszobától országházáig,­s milliók rajongása vet glóriát egekbe nyúló alak­jaikra. De ez általános közös nagy érzésen kívül őt, akiről ma egy nemzet emlékezik meg; őt, akit nem kell néven szerezni, hogy tudjuk, kiről van szó; őt, a mi örök büszkeségünket és örök di­csőségü­nket egyenként, külön-kü­­lön is szeretjük és siratjuk. A mindannyiunkban benne lappangó apa fájdalmas szeretete ez egy ifjan elhalt fiú iránt; a hajós örök vágya az elsüllyedt kincsek után; a megmaradtak örök gyásza el­esett hősök fölött. Ott áll szobra a segesvári mezőn, a halála me­zején, ahová, mikor az erdélyi se­reghez leutazott s egy cirkáló huszárcsapat előtt igazolta magát, az őrmester imára vezényelt, s a legények térdre ereszkedtek­ a költő előtt. Ma millioman cselek­szenek így, parancsszó nélkül. Tar ISrine * Tpédium Szilvesztere Vi8 és YiH órakor Bzsnzid­ét új műsorán kívü­l: Kiss Many! új bohózatban! Új centennáris kép! HURR!CAr­ von­al - együttes LUXÁTS PÉNZŰ Belvárosban, Elegáns szobák, etage fűtés, állandó melegvíz. Királyi Pál­ u. 9. T .­ŐL 4 531 k . INDEN JEGY ELKELT, ezért 11 órai kezdettel második előadásban is játsszuk. Medgyaszay Színház DOKTŐI ŐR Szilveszter esti _ — , ’ előadásb­a a Reggel ­A Reggel méltóbban nem kö­szönthetné 1848 századik születés­napját, mely Petőfi százhuszonötö­dik születésnapja is, mint „Tar Lőrinc“ mélytüzű szavaival. Öt­ven éve, Szilveszter északáján vetette papírra — az ifjú Ignotus. „Ő róla..akinek a nevét feles­leges volt leírnia, mert mindenki tudta, hogy — ő az, aki akkor 75 éves lett volna, ha életben marad. „Tar Lőrinc“ — Ignotus pedig — még ma is korunk egyik leg­nagyobb szellemi értéke, két nem­zedék legfinomabb és legmélyebb irodalmi és politikai essayírója messze idegenben, Amerikában él, öregen, árván és elfelejtve. Sötét korszak kergette önkéntes szám­la­vetésbe. És mi — idáig elfelej­tettük hazahívni...) RAPOLTHY ANNA, A NEMRÉG ELHUNYT KIVÁLÓ SZÍNÉSZNŐ EMLÉKÉRE ösztöndíj-alapot létesít egy ismeretlen mecénás. Az ösz­töndíjat minden évben az a tehet­séges fiatal színésznő kapja, aki 12 évad során érdemtelenül, egyszer sem jutott szerephez... * Lili. Hervét keveselték a kritiku­sok a Magyar Színház új Lili-felújí­­tásán. Nos, Lili valóban átesett egy kis kozmetikán, de vonzóereje régi. Voltak, akik azt hitték, hogy a ker­­esztüsített „Lili bárónőkhöz váltanak jegyet, de aztán hamar Belenyugod­tak tévedésükbe — a felfrissült mu­zsika, amelyben még több Hervé van, mint a régiben, hiszen a felújítás Hervé más operettjeiből is vett át zeneszámokat — kedvesen simogatja a szíveket. Bajor Gizi üde, harmat­­finom, ■ légies, mint egy álomkép, Sárdy persze hódító és hódító bonvi­­ván. Fejes Terit a zsinórpadlásig rö­píti százfokos szint­láza, mulatságos, ruganyos, szédítő — a Berky Gózon házaspár pedig finom nyugalmával, mintha múltszázadbeli festmény ke­retéből lépett volna elő. Mihályi kö­vérkés, jóindulatú derűjével, Horváth bugyuta sutaságával, Raffael Márta a szépségével teremt mesevilágot, Fábry színes díszletei közé. Polgár Tibor fúvósai lefújják a port a régi partitúráról, Fóthy János ráncba­­szedte a zsakráncoskodó verslábakat, Lénárd rendező a libbenő görllába­­kat Gáspár Margit mindezt színpadra varázsolta, a közönség tapsol__ Vagyis kiki maga mesterségét foly­­tatja... * Ezeregy nászéjszaka, a téli revü - parádé, a körúti varieté színpadán, kivételesen megérdemli, hogy “ beszá­moljunk róla. Bulla Elma telefonjele­netében gazdag tehetségének egész skáláját ragyogtatja, Gombaszögi Ella őserejű humorával üdíti fel a néző­teret. A revü primadonnája, Kardos Magda pedig „sztároz” százszínű ve­zetőszerepében: boszorkányosan tem­peramentumos, elragadó , talentum” színésznő. Az operettszínházak sike­res és népszerű szubrettje lesz a kis Kardos, akárki meglássa* Ha el nem viszi Pestről egy párisi Vagy londoni színházember.. * Városi Színházban 31-én, szer­dán este Vill­kor Kacagó Szilvesz­ter, Bajor Gizi, Karádi Katalin, Sárdy János, Latabár Kálmán, Kiss Mányi, Nagykovácsy Ilona, Fejes Teri, Kapitány, Lantos, Salamon Béla és még 20 sztár felléptével. Jegyek elővételben válthatók. Új Wagner-hőstenort avatott karácsonykor az (1­peraház Nagy titkom készítették elő az Operaház vezetői a közönség szá­mára a karácsonyi-meglepetést, mint­ a gyengéd szülők, akik zárt ajtók fejtekében, súgva-sürögve éke­sítik az illatos fenyőfát és rakos­gatják csillámló ágai alá az ajándé­kokat. Az Operaház ajándéka és egyben izgalmas meglepetése a pub­likum számára a karácsonyi „Lohengren“-elő­­adás volt, amely végre-valahora megajándéko­zott bennünket a várva-várt és sok éve nélkülözött Wagner-hős tenorral Az új grál-lovag, aki ezüst páncél­jában a hettyúvonta titokzatos csó­nakból elénk lépett ez estén • kezdő ég majdnem fiatalember, névtelen A szegedi színpadon énekelt idáig, majd egynéhányszor Don Josét ala­kította operaházunkban, mint­­ ven­­d­ég. „Ki vagy, te mennyei alak?“ — szól Lohengrinhez az álmélkodó Henrik király és valóban oly álmél­­kodást keltő a megjelenése, annyira magával hozza a színpadra a Mon­­salvat hegyének rejtelmes fényeit,­­s a misztikus messzeségek kék­fehér ködét, hogy nyomban meg­nyeri a nézőt Bennünket, kétkedő­­ kritikus természetűeket pedig van a pillanatban láncolt magá­hoz, amint­­ megszólalt!... A hattyútól búcsúzván, megtalálta és megütötte azt a földöntúli, átszelle­mült, anyagtalan hangot, am­elyen a múltban Franz Völker és Set Svan­­holm Lohengrinje tudott csak meg­szólalni. Simándy Józsefnek Istentől ajándékozott adománya a Wagner-hősök megszemélyesítésére eszményien alkalmas külső és a sa­játságos orgánum: ez a baritonális színű tenorhang, amely­­ a felső quint táján megvilágosodik, áttet­szővé válik, lírai színt kap. A hang­nak ezt a kettősségét, ezt a szeren­csés kétlakiságot finoman egyenlíti ki a fiatal énekes muzikalitása és máris jelentékeny kulturáltsága. Az élő és második, felvonásban olykor kiesett ebből a transzcendentális hangból és az alakítás elvontságá­ból, amely első pillanatban annyira megfogta képzeletünket, túlságosan emberi lett, itt-ott szinte kéneöz a napi, hogy a Grál-legenda nagy pil­lanatában ismét felszárnyaljon a képzeletbeli Monsalvat hegyére... Ha abba nem hagyja a tanulást, ha meg nem rontja az első siker mámora, ha az önhittség ször­nyű tenoristabetegsége meg nem állítja Sim­ándy Józsefet, a ki­váló Wagner-hőstenor lesz belőle! A „Lohengrin“-előadás egyébként is szerencsés volt. A mi nagy karmes­terünk, Ferencsik János, a muzsika átszellemült szférikus zengését és mozgalmasságát, drámaiságát és kős­ , tői­ségét , a hatalmas muzsikus-vér­mérséklet és az izzó képzelet pom­pájában idézte elénk, a kórusok is gyönyörűen szóltak. A zenekar „zen­gő hallgatása“ s a színpad „véget nem érő melódiája“ az érzelem minden kimondhatatlan titkát ki­mondta! Rigó Magda Brabanti Elzájának szép pillanatait élvez­tük, különösképpen a nemesen ki­művelt pianókat (de miért oly természetellenes olykor ez a termé­szettől szépnek alkotott hang?), Né­­methy Ella Ortrudja, a rontás asz­­szonya démoni fényekben lobogott fel. Jámbor László pedig, a gyűlölet megszállottját, a lejtőre sodort, lel­ki züllésbe zuhanó Telramund alak­ját megrázóan és szuggesztiven va­­rá2solt£ elénk. De nem szabad meg­feledkeznünk Fodor János monumen­tális erejű és méltóságú Henrik ki­rályáról és Reményiről, a király zengőszavú hirdetőjéről sem! Balassa Imre Az éjszakának mindig vannak szenzációi Ezeket nem jelenti a távirati iroda, nem szerez tudomást róluk semmiféle hírügynökség, ezek a szenzációk nem futnak ki a sajtó­ba, szűk utcasorok között meg­rekednek, s aztán a hajnali fényre eltűnnek a semmibe. Nos, ez a tilos szenzáció a héten a karcsú, fiatal, szőke táncosnő volt s a horpadt­­mellű, öreg lokálpincér, nevezzük Lulunak az egyiket és Mihálynak a másikat. Lulut Mihály nevelte, el­halt húgának a kislánya, szőke, sötétkékszemű gyerek, Mihály ve­zette kézenfogva iskolába, akkor sem szerethette volna jobban, ha a sajátja. Később csak azért házaso­dott meg, hogy anyja legyen a gye­reknek, valaki, aki vigyáz minden lépésére­— ő este tízkor felöltötte az uniformisát, a frakkját s bevo­nult a lokálba. „Parancsol még egy üveg bort?“ „Sósmandula nem mél­­tóztatik­?“ „Feketét, ha szabad aján­lanom?“ Nem, Mihály nem kár­tyázott, nem lóversenyezett, haj­nalban rohant­­haza a pénzével, nyugtalan délelőtti alvásai közben arról álmodott, hogy még ... még néhány esztendő­s Lulut férjhez adja valami derék fickóhoz, ezzel aztán az ő küldetése be is fejező­dött. S teltek, múltak az évek. „Sesmandula nem méltóztatik?“ „Parafllesol hölgytársaságot?“ Lulu még valahol a középiskola elején tartott, amikor a fejébe vette, hogy ő pedig táncosnő lesz. Mihály el­lenkezett egy ideig, aztán beletörő­dött. Lulu táncolni tanult. „Sasszé előre, sasszé hátra, forgás, magasba a fejjel!“ , így lett Luluból tán­cosnő s minthogy az a mesebeli de­rék fickó még mindig nem jelent­kezett, Mihály meg mindinkább vénült, a szeparéból lekerült a pá­holyokba, a páholyokból a pakett­­szélre, csappant, gyérült a jöve­delme, „sósmandula nem méltózta­tik...“, nem, nem a parkettszéli asztaloknál nem igen ettek sósman­dulát. Lulu egy szép napon beállt a lokálba. Könnyű kis száma volt Kék fény, angolkeringő a zenekar­ban, kis fátyolruha, forgás, sasszé előre, sasszé hátra, magasba a fej­jel és mindig mosolyogni... No, nem nagy produkció, de a gázsi azért nagy segítség Mihály felesége féltizenkettőkor már ott topogott a lokál előtt, alomazs haza, vacsora, ágyba! Fakul az éjszaka, perdülnek az óramutatók,a záróra éjfélkor, rö­vidíteni kell a műsort, Lulut szigo­rúan kirostálta a rendezőség. Oda s kis gázsi, a tüllruha, a sasszé­tlőre-hátra. Aztán .... Nahát, itt jön a „szenzáció“: Feri, a szőke szeparé­­pincér beteget jelentett tegnapelőtt, Mihályt osztották,be az emeletre. Felsántikál, benyit az egyesbe, „sósmandulát méltóztatik“, vissza­hőköl, megtántorodik, ott mulat Lulu egy férfival, pezsgő a vödör­ben, konyak az asztalon. „Lulu, szi­szegj fojtottan, takarodj haza!“ Lulu már részeg, révült a pillan­tása, bárgyú mosollyal mutat az ajtóra: „A pincér menjen ki!“ Mi­hály még áll egy pillanatig. Aztán csakugyan sarkonfordul, „pardon!”­ — motyogja és kimegy. Honnan a csudából tud egy ilyen öreg pincér öt perc alatt méregre szert tenni? Ki tudja? De egyszerre csak össze­esik habzó szájjal és rángatózva Pillanat alatt orvos kerül elő. In­jekció, kórház, gyomormosás... Nem, már nincs semmi baj, a mé­reg nem szívódott fel Lulu térde­ az ágynál és zokog. „Soha, soha többé!“ Soha többé? Holnap este? Egy biztos: jövő héten lesz új szenzáció.­­ Halász Péter fi&Kck&i Zöf*e 1947... ÚJ AMERIKAI VÍGJÁTÉK­A!

Next