A Szabadság, 2002 (14. évfolyam, 1-44. szám)

2002-01-05 / 1. szám

VILÁG PROLETÁ­RJAI,(^ W ~ fi 7 / )/( EGYESÜLJETEK! \ J \\ ~ U J 4 mm mm A SZeDiUSdi' Í^T] MUNKÁSPÁRTI HETILAP 4 WV / Sorsfordító év Aki netán túlzónak tartja a címet, kérem, gondolja végig a kö­vetkezőket. A sorsfordítás elsősorban arra értendő­, hogy ápri­lisban országgyűlési, valamikor ő­sszel önkormányzati válasz­tások lesznek. Az is fordíthat sorsunkon­­ az országén is, állam­polgáraién is hogy folytatódnak, befejeződéshez közelednek az Európai Unióval folytatott tárgyalások. S minthogy nem az EU akar belépni a Magyar Köztársaságba, hanem mi az EU-ba, ez azt is hozhatja, hogy a sorra kerülő politikai és gaz­dasági tárgykörökben hasonulnunk kell az ottani szabályrend­szerhez. Ez nem válik kárunkra, ha olyan kormány képviselői tárgyalnak majd Brüsszellel, amely a lehetőség határain belül keményen és elvhűen képviseli nemzeti érdekeinket. Mindezek tudatában is jogos a kérdés: csakugyan lényeges fordulatot hoz-e 2002? Hozhat­­ó egyáltalán? A válasz: a legha­tározottabb igen! Továbbvinni a megre­kedt demokráciát Emlékezzünk csak vissza 1998-ra. Vajon hányan sejtet­ték, hogy egy Fidesz és társai kormány annyira visszaveti a magyarországi demokrácia ki­alakításának folyamatát, annyi­ra aláássa a megszilárdulóban lévő jogrendet, olyan szélesre tárja a kaput a közvagyon ma­gánzsebekbe vándorlásának és hatalommal való általános visz­­szaélésének, mint ahogyan nagy kárunkra történt? A választásokra való ráhan­golás időszaka nemhogy nem csökkentette, inkább növelte az aggodalmakat. Ki gondolta volna, hogy a miniszterelnök kerek fél évvel a választások előtt azt közli az elképedt tévé­nézőkkel, tehát a közvélemény­nyel, hogy már nincs szüksége további törvényhozásra, és akár össze se üljön az Országgyű­lés? Mintha „továbbfejlesztve” régebbi szentenciáját - „a T. Ház ellenzék nélkül is műkö­dik” - odáig jutott volna, hogy az ország Országgyűlés nélkül is működik. Nem demokratiku­san, hanem amúgy Fidesz­­módra. Mivel a többpárti de­mokráciának nem egy pillére a sok közül, hanem fő tartóoszlo­pa a parlament, ez egymaga többet árul el antidemokratikus közállapotainkról, mint bármi más. Megfordult szereposztásban A Jó kezekben van az ország kormányreklám jelmondatot szellemesen költi át az SZDSZ, olyképpen, hogy Jó zsebekben van az ország. Szerintem rossz, nagyon rossz kezekben és zse­bekben van. Jó zsebekben ak­kor volna, ha nem néhány tucat kiváltságosét, hanem a tízmillió honpolgár zsebét gyarapítaná. Kapitalizmusban természetes, hogy a magántulajdonosok jobb módúak, mint a bérből élők. (Folytatás a 3. oldalon) Három hónap múlva választások • Baloldali kerekasztal (3. oldal) • Választási tudnivalók • Választási kampánynyitó: 2002.január 19. (4. oldal) • Választási segédanyagok: az államháztartás-politikáról (5. oldal) • Forródrót a Munkáspártról (8. oldal) Egyház, cenzúra és Szálasi „A lényeg nem a két pla­kát mondanivalójának mé­­ricskélése. Először: az egyház nem jogosult sem­miféle cenzúrára, mert törvények és állami szer­vek illetékesek eldönteni, hogy valami publikálható­­e. Másodszor, ha valamely publikáció ateista avagy vallásellenes gondolati tar­talmat hordoz, annak sza­badságát éppolyan szigo­rúan szavatolni kell egy demokratikus államban, mint a vallás szabadsá­gát.” (3. oldal) TARIFÁK FOGSÁGÁBAN „A leginkább felháborító a távfűtés díjazása. Igaz, semelyik közszolgáltatóval sem alku tárgya a tarifa. De a távhőszolgáltatás külön(ös) fejezet...” (5. oldal) A HÁTRÁNYTÖRVÉNY Ha valaki nem kísérte figyelemmel az ötlettől a törvényig, majd az Orbán Viktor és Adrian Nastase román miniszterelnök által aláírt „egyetértési memorandumig” az eredetileg státustör­vényként bekonferált, majd a szóhasználatban kedvezmény­törvénnyé, végezetül a magyarok számára hátránytörvénnyé tett diplomáciai folyamatot, megítélheti abból, hogy már életbe lépése előtt vásári kikiáltóként viselkedő politikusok zűrzava­ros odamondogatásának tárgyává lett. Bocsánatot kérek az olvasó­tól, hogy ilyen nyakatekert első mondattal kezdődik a cikk, de ha a politika ilyen tekervényes művet produkál, stílusbelileg csak így lehet követni. Hadd re­méljem, hogy közvéleményünk nagyjából ismeri, miről van szó, ezért eltekintek az ismerte­téstől. De a máris megkezdő­dött utóélet jellemzéséül fel kell sorolnom néhány tételt. Először is: már az okmányok aláírása után volt olvasható az a jogszabály, milyen procedúra után lehet hozzájutni külföldi állampolgároknak magyaror­szági munkavállalási engedély­hez. Ezt a kormány mentegető­zésnek szánta, csakúgy, mint Orbánnak azt a közlését, hogy csakis az úgynevezett magyar­igazolvánnyal ellátott romá­niaiak kapnak három hónapos, meghosszabbítható munkale­hetőséget. A miniszterelnök megfeddte azokat, akik ismere­tek híján beszélnek mindenfé­lét. Nos, elsősorban önmagát kell megrónia, minthogy a két miniszterelnök által aláírt em­lékeztetőben szó szerint ez áll: „Minden román állampolgár, származására való tekintet nél­kül, a Magyar Köztársaság területén érvényes munkaválla­lási engedély alapján ugyan­azokat a munkavállalási feltéte­leket és elbánást élvezi.” Miniszterelnöke „megnyug­tatásának” Pokorni Zoltán Fi­­desz-elnök is ellentmondott, mert ő is elismerte, hogy a tör­vény hatálya valamennyi ro­mán állampolgárra kiterjed. Mindazonáltal hűséges pártka­tonaként félelemkeltéssel, ha­zugsággal vádolta meg az el­lenzéket - mert ugyanazt mondják. Hivatkozik Pokorni arra is, hogy a huszonhárom­­millió román állampolgár előtti magyar munkavállalási kapu­nyitást kifogásoló ellenzékkel előzetesen egyeztették a memo­randumban olvasható kitétele­ket, holott Orbán csak ismertet­te a vállalást, ami nagy különb­ség. És bár az igaz, hogy az MSZP az Országgyűlésben megszavazta az eredeti tör­vényt, ámde abban a határain­kon kívül élő magyaroknak szánt kedvezményekről volt szó, nem pedig a határon belül élő magyarokra zúduló külföl­diekéről és a magyarországi munkaerő-kínálat ekkora meg­növeléséről. Ezért indokolt, hogy a mindig találó népnyelv máris hátránytörvényként emle­geti ezt a diplomáciai vereséget. Mert bármily helyes törek­vés a külhoni magyarokkal való kapcsolattartás erősítése, ami­ről egyetlen felelős kormány sem feledkezhet el, ennek gya­korlata nem terhelheti meg ilyen nagymértékben a „bel­­honi” magyarokat. Ez óriási diplomáciai vereség. Orbán Viktor annak idején ösztöndíj­jal tanult Oxfordban, és jól tud angolul; diplomáciai tudatlan­ságának leküzdésére az is az ő és az ország hasznára válnék, ha a moszkvai IMO-n (a Nem­zetközi Kapcsolatok Egyete­mén) is kijárt volna néhány sze­mesztert. Akkor talán reá ra­gadt volna némi diplomáciai érzék. Ámbár ahhoz nem kell államvizsga protokollból, elég hozzá nem is polgári, hanem akár „büdös proli” neveltetés, hogy az ember ne várakoztassa meg vendégeit. Mint ezt tette miniszterelnökként, nem is­merve a régi francia mondást: a pontosság az uralkodók erénye. (Folytatás a 3. oldalon) KÜLPOLITIKA 4 „Az USA nemcsak a keresztet akarja kicserélni rombuszra, hanem a semle­ges Vöröskeresztet egy olyan szervezet­re, amely a segélyeket az USA klientúrá­jának juttatja, és amely behunyja a sze­mét, ahol nem a közvéleményre tartozó információk juthatnak tudomására.” 4 „A kubaiak erejét mutatja, hogy a több évtizedes amerikai embargó vala­mint a Szovjetunió széthullása ellenére meg tudták őrizni az ország független­ségét és tovább haladnak a maguk vá­lasztotta úton.” (2. oldal) VÉLEMÉNYEK • Nem mi mondtuk... (3. oldal) • Járőrautóban karácsony éjszakáján (4. oldal) • Igen vagy nem! • A tékozló fiú­­ és hazája • Iparszerű mellébeszélés • Az Orbán-kormány cselekedetei (6. oldal)

Next