A Szív, 1919-1920 (5. évfolyam, 1-53. szám)

1920-08-07 / 50. szám

HMM VJHRP Pünkösd után a tizenegyedik vasárnapi­­ Szent evangélium. mk., ?. 31-37. Azon időben Jézus eltávozott I­inis vidékéről és Szi­­donon át a galileai tengerhez ment a tíz város terüle­tére. Itt egy siketnémát hoztak hozzá és kérték, h­ogy tegye rá a kezét. Ö félrevezette a seregtől, fülébe bo­csátotta ujját, nyállal megérintette nyelvét, égre emelt szemmel felfon­ászkodott és mondá: Siffera, azaz, nyílj meg. És rögtön megnyílt a füle, feloldódott nyelvének köteléke és ő helyesen kezdett beszélni, Jézus meg­­•»arancsolta, hogy senkinek se mondják el a történteket. De minél jobban tiltotta, ann­ál inkább terjesztették a h­írt és annál inkább csodálkozással mondották: jól cselekedett mindent, a siketeknek visszaadta hallását, a némáknak beszédüket. Nagy nyomorúság a testi siketnémaság, de még nagyobb a lel­ki. A lelki süketség az, amikor a keresztény ember lelke be nem akarja fogadni az értel­­messég igéit, amikor tusakodik a Szentlélek sugalmai ellen. Ezen állapotról olvasom az Úr szavait: »aki a Szentlélek ellen szól, nem bocsáttatik meg neke sem e vi­lágon, sem a jövendőben, nem lesz bocsánata mindörökké, hanem örök vétek fogja terhelni.« Az igazság elleni tusakodás azért oly siral­mas és kétségbeejtő lelki állapot, mert mentői többször és jobban szól az Isten az ő szent kegyelmeivel a keresztény lelkéhez, hogy el­ismerje az igazságot, ő annál jobban harcol Isten ellen, nem akarja hallani szavát, be­dugja fülét. Ezen áldatlan állapotnak a vége a megsiketülés. Megszűnnek a lelkiismeretfur­­dalásai is. Az örök halál síri csendje válik úrrá a bűnös lélekben. De annál jobban megnyílik füle a hit és erkölcs elleni támadásokra. A vallásellenes hamisságokat, ha még oly szemen­­szedett hazugságok, ha még oly otromba dőre­ségek is azok, mohón hallgatja és készpénznek veszi. Öröme telik abban, ha a hitetlenekkel, erkölcstelenekkel együtt trombitálhat. Bizonyos fanatizmus dühössé teszi és kifakadásokra ra­gadja, ha lát, hall valamit is, ami vallásos, istenes dolog. • Ezeket az embereket igy jellemzi az irás:»­né­­melyek, akik a hittől elszakadnak, a tévelyitő lelkek­re és az ördög tudo­mányára figyelmezvén, kik képmuta­tá­s­s­a­l hazugságot szólván és me­g­­bélyegzett lelkiismeretüek lévén...« »kik mindig tanulnak és az igazság ismeretére soha nem jutnak...« »... a józan tanítást nem tűrik, hanem kí­vánságaik szerint magoknak meste­reket gyűjtenek, viszkető füleik lé­vén és az igazságtól ugyan hallásu­kat elfordítják és a mesékre térnek«; »ellenszegülnek az igazságnak, meg­vesztegetett elméjű, a hitre nézve megvetett em­bere­k­-­- »galázdság­ban j­á­r­ó gúnyolódok j­őn­ek, k­i­k tu­­lajdon kívánságaik szerint élnek«... amit nem értenek, azt károm­olj­ák;..­. viz nélküli felhők, amelyek a szelek­től ide s tova hányatnak, őszi fák gyümölcsléjének, kétszer h­o­lt­a­k kiirtottak... bujdosó csillagok, kik­nek számára a sötétség förgetege örökké fenntar­tatik«. (Tim. II. 3., Péter II. 3., Judás.) Jól van jellemezve ezen szavakban a nyug­talan, felületes, szenzációhajhászó kereszté­nyek lelkiállapota. Megsiketültek a Szentlélek szava ellen, megnyíltak füleik a babonasá­­­gokra, a spiritizmusra, nazarénuskodásra, ana­­baptizmusra stb. Az ördög ily cimborák keresésére igen ügye­sen holmi nőket, asszonykákat használ fel. Ezt is látjuk manapság — főleg a falvakban — amikor külszínen jámbor nőket, még gy­a­­kori gyónókat és áldozókat is megszállja a lelki siketség ördöge s lesznek dühös, ba­­bonáskodó spiritisták, nazarénusok stb. Er­ről így szól az írás: »...kik beszinlik­ ma­gokat a házakba és magukhoz csalják a bű­nökkel terhelt és különféle kívánságoktól ra­gadott asszonykákat.« (Tim. II. 3. 6.) Sike­rül ez a csábítás nekik, mert rendszerint ezek a férfiak »istenes életet szinlők ugyan, de annak erejét megtaga­dók« (Tim. II. 3. 5.) Igen, külsőleg fel­tűnőek: hosszú Rákóczi-féle hajzatot visel­nek, hosszú 2 méteres rózsafüzér csörög de­rekukon, nagy pózosan ájtatoskodnak templomban, kemény remete-féle életet él­n nek, szeretnek sokat egy-egy családban össze­bújva ,éjszakákon át virrasztani, imádkozni stb. Már azért is rossz ez, mert mi illendő lehet abban, hogy éjjel férfiak és nők egy házban összebújnak? Krisztus két keze mun­kájával kereste kenyerét, ezek a babonás apostolok meg nem dolgoznak. Sz. Pállal int A Szív kit-kit: kerüljétek eze­ket a szerencsétleneket, nehogy örökre meg­­siketüljetek és a meg nem bocsájtható bűn­ben meghaljatok. Ott van a templom, a prédikáció, a szent­mise, a sz. gyónás, áldozás, ott vannak a jámbor egyesületek, akiknek ez sem elég,­­azoknak semmi sem elég, a kárhozat fiai, r Ercsei meg az emberi. A villamos már túl volt zsúfolva, egy munkásf­ajta ember irdatlan nagy, amikor háti­zsákkal meg felugrott a lépcsőre.­­ Nem látja, hogy már nincs hely? — kiál­tottak rá egyszerre vagy öten is. Annak azon­ban kiálthattak.­ Alig hogy­ megvetette a lá­bát azon iparkodott, hogy a csomagjait be­tologassa valahogy. Nem válogatott a ban. Könyökével, kérges, izmos kezeivel med­csi­nálta az utat. Egy párat akaratlanul is oldalba lökött, egy párnak a lábára lépett, valahogy­­mégis feltett mindent, maga meg a lépcsőn maradt lógva. — Ez mégis csak sok. Micsoda tolakodás’. Az ember lábára teszi a csomagjait. Nem ma­radhatott lent azzal a sok cók-mókkal, és eh­­hez hasonló moraj futott át a perron utasai között.­­ Az ember sipkáját homlokába húzta és az ellenséges hangulatra ellenséges, komor nézés­sel felelt. Tudtam, hogy mindjárt kipattan aj­kairól valami jó csattanós gorombaság. De hirtelen felderült az arca. Hátrább ismerőst pillantott meg: — Szervusz Varga! — kiáltott hátra. — Már munkából? ! — Mindég ilyenkor szoktam, — trombitált vissza a másik. — De te máskor későbben szoktál. — Ma előbb jöttem. Megérkeztek a ruhafélék, azután sort­ álltunk érte. Sikerült kaparitani valamit? — Hát! — hőkölt diadalmasan a csomagok felé. — Meglátod, hogy kiöltöznek vasárnapra a gyerekek! A másik nevetett. — Szinte látom az Annuskádat, meg a kis csibész Józsikát. Lesz ott visizás! — Az lesz. Ritka dolog man­ p, ha csomag­gal jön haza az apa. — Még csoda, hogy fölfértél a sok holmival ennyi ember közé! — Hogy fölfértem? — tolta feljebb homlo­káról egy büszke mozdulattal a sipkát. — Ha mégegyszer ennyi lett volna, akkor is föltolako­­dom! Egyszer vihet az ember örömet haza, hadd vigye hát mielőbb! Lett is volna türel­mem most még egy féltucat villamost bevárni! Nevetett hozzá és a szeme ragyogott. Egyik kezével kapaszkodott, a másikat rányugtatta az egyik csomagjára. Néztem azt az esetlen fek­vésű, letördelt körmű öt ujjat, néztem azt a barnás-piros, széltől kifújt munkáskezet, amely hozzám is lökött egy csomagot és szerettem volna szeretettel végigsimogatni rajta. És oda­­súgni az ellenszenvesen néző, csomagoktól ös­­­szeszorongatott utasok közé: — Testvér, értsd meg az embert... A kér­ges kezű ember sokszor igy szeret, S ki egyre sóhajtotta: Olyan messze lakunk... Zúgolódás nélkül cipelte kettősen nehéz terhét. ' * Két kis proletárleány ült m­ellettem a villamo­son. Alig 8—10 évesek. Az egyik előhúzott rongyos kabátkája zsebé­ből egy csomó apró rongyot — valószínűig valami jó néni nagylelkű ajándéka. ^— Kiva­­j lógatta a nagyobbakat és a másik­ ölébe rakta. — Ezt neked adom­, jó lesz köténynek. — Nézd ■ milyen gyönyörű! Ez szalag lesz a& i­j hajába! Csak úgy ragyogott az arcocskája az örömtől, j Véletlenül éppen szentjánoskenyeret vittem az öcsémnek. Meg mertem szólítani őket, nem volt üres a kezem. Oh, mily édesek, ártatlanok voltak! Kérdé­seimre közlékenyen elmesélték a Juli, meg a­­ Kati babák élettörténetét! És azok a nagy, hálás szemek! Boldogabb voltam, mintha a »főnyereményt«­­ nyertem volna meg. Gondolataimba elmerülve mentem X... ut­­­­­cában. Egy kényes női hang zavart fel: »...bor­­­­zasztó, ötre randevúm van a Gerbeaudnál s s hatra már az Operában kell lennem! Borzasztó I strapa...« :­­ Fölemeltem a fejem, két elegáns, divat-dáma; s ment el mellettem. Az egyik jó hangosan mondta! I a fentieket bizonnya* azért, hogy mások is tu­domást vegyenek »őrült strapájáéról. Lám, lám, még ilyenek is vannak, akik a­ randevú, Op­era, korzó... stb. okozta fáradsá­gokról panaszkodnak! ■­­­y v fslépése az életb­ől Dinerek egy fiatal asszonykát, akinek van egy bájos kékszemű­, göndörhajú, másfél éves babája. Leánykoriban masamód volt, most felvitte a háború a dolgát, háromszobás lakása van és cselédje is. Persze élvezi a szokatlan jómódot, férjével együtt csak aludni járnak haza. És ezalatt a kicsit egy durva cselédre bízzák, akinél a legenyhébb megszólítások közé tarto­zik: »Te büdös kutya, mindjárt agyonütlek!; Szegény,­szegény gyermek! nem érti, mit mon­danak neki, de hallja a hangot, látja a moz­dulatokat s összehúzza a kis szájacskáját, ke­servesen sír. Még ráadásul jól el is verik.­­ Télen egy szál ingecskében, — de az is milyen piszkos, rongyos, — nadrág, cipő, ha­risnya nélkül ül a konyha kövén, egész meg­­kékülve a hidegtől. Senki sem törődik vele. Minden bordáját ki lehet tapogatni, oly so­vány szegényke. Dicsekednek, hogy­­ minden: megeszik már. Kérdem, de miért nem adnak tejet, tojást, piskótát neki, hisz oly Sovány. »Mit gondol, — az Istenért! — 11 korona egy liter tej! Hová jutnánk akkor?« Mellesleg megjegyzem, de bezzeg 4—5 pár selyem harisnyára telik! Azt hiszik, ez a csöpp baba még nem tudja, nem érzi, ki szereti. Pedig engem, idegent, ha meglát, már messziről kiáltja a nevem, tartja­­ a kis kacséit és hogy simul hozzám, nevet, s mikor az ölembe veszem. Egész délután elját­­s­szik, mulat velem, anélkül, hogy sírna. De mi­­­­kor meglátja az »édes« anyját vagy a szolgá­lót, sír, toporzékol szegényke, alig bírok elszökni tőle. Ilyen is van! de hány?..." * Egy ■ ittas embert tuszkolt fel egyik kezével a­­ villamosra, a másikban egy nehéz zsákot cipelt,­­ s csaké úgy görnyedt bele. Szegény kicsi mártír, kis szent. Tizenkét éves i­s lehetett, sápadt, szenvedő, Madonna-arcú kislány. Szemben velem volt egy üres hely, ide­­ ült, vagy inkább rogyott le az iszákos férfi, s Érthetetlen szavakat mormogott, aztán elszun­­­­­nyadt kicsit. Egyszerre csak durván lökdöste a­­ mellette ülő utast, — aki rémülten ugrott fel, — s nyilván azt hitte, a kislánya az. — Máni.. . Máni, felpofozlak... — kiáltotta kábultan, rekedt hangon. A kislány, a kis Máni, szelíden ült le mellé , és a vállára húzta apja nií fejét és simogatta, mint egy gyermeket, míg újra elszunnyadt. Az utasok zúgolódtak. . — Gyalázat megengedni! — Le kell dobni! ! — Kalauz, • tegye le őket! ! ! A gyermek szelíden csak fogta apja kezét, És mikor a kalauz leszidta őket és leszáll­­í­totta a kocsiról, alázatosan fogta újra egyik­­ kezébe a zsákot, a másikkal apját segítette, aki­­ durván rugdosta és gyalázta szegény kicsit, —

Next