A Szív, 1919-1920 (5. évfolyam, 1-53. szám)
1919-11-08 / 11. szám
1919. november 8. ‘■w&wmmmu szárjait, amelyekben hirt adtunk Belgium, Spanyolország felajánlásáról s kérdezzék meg szelíd,, szereteteljem hangon: vájjon még most is azon nézeten vannak-e, hogy a Szent Szivájtatosság csak asszonyoknak való ? Hasonló bajban vájjon rágondolnak-e a mi néhány katholikus férfiaink is arra, hogy fel-* tekintsenek a Gellért-hegyre, onnét a szenvedő hazára és benyújtsanak hasonló kérvényt az egyházi hatóságnak azzal, hogy „ezt a tervet anyagilag mindenképpen támogatják” ? Nincs miből? Azoknak sem volt akkor, de épp azért tették, hogy legyen és lett. „Krisztus Jézus Legszentebb Szivének a bűnbánó és felajánlott Magyarország.“ A Szív Kedves Piroska, remélem, hogy soraim férjeurával együtt friss jó egészségben találják és hogy nem félnek, hogy boldogtalan lesz a házasságuk, ha maga az első héten hazalátogatott is a szülői házhoz. Ugyife nem? Hiába beszél akármit is arrafelé a babona. Lássa, én nem félek. Sándor se, magát se akarom dicsérni, mire való is volna ez. De annyit mondhatok, hogy nagyon szerencsésen egymásra találtak. Nem hiába szerették és tisztelték mindketten özvegy édesanyjukét, az Isten áldása meglátszik mindkettőjük választásán. (Lám, magáról is úgy írok, mintha Ágnes néni édesanyja lenne, holott csak mostoha. De ő csakugyan olyan gondos, szeretetteljes, vidám volt mindig a maguk körében, mint az édesanya és maguk is úgy szólították, hogy édesanyám). „Bár fakadna minden házasságból annyi boldogság, amennyit én a magukénak jósolok ! Sajnos, boldog házasélet maguknál is olyan kevés van, mint nálunk. És azt lehet mondani, hogy egészen ugyanazon okok folytán, mint nálunk. A leányok — ne haragudjék, hogy éppen a lányokon kezdem — maguknál is valami bolondosat! furcsa szemüvegen keresztül nézik az életet, de különösen a legényeket. Elismerem, hogy egyben határozóban túltesznek a parasztleányok, az urilfiányokon, abban, hogy míg a dologtalan, napropó legénybe ritka parasztleány tud beleszeretni, addig se szeri, se száma az olyan úri leányoknak, akik szépen táncoló, szépüket mondó, de máskülönben léhűtő fiatalemberek után bomlanak. Egyébként azonban őszintén megmondom, leány az egyik, leány a másik, töméntelenszer bolondul határoz élete legfontosabb lépésében,férje megválasztásában az egyik s bolondul a másik.__________ Hogyan? Hát bizony csak úgy, hogy a lelkületre, a jellemre is nézni nem sok időt szentelnek. Azt már eleve a legjobbnak, a legnemesebbnek ítélik. A fődolog az, hogy ki milyen ,legény a divatos virtusokban. Mondjunk egy példát. Egyik legény is sudár, szemrevaló, a másik is. Férfias egyik is, másik is. (Tutyi-mutyi legénybe magam sem tudnék szeretni, ha leány volnék. No, azt már nem!) Da az egyik gyönyörűen táncol, legyőzhetetlen részvevője minden verekedésnek, bírja az ialt, vezet a nótázásban stb. A másik táncol éppen, bizony egy kicsit nehézkesen, a verekedőket szétválasztani törekszik, mértékkel poharazik, szereti a komoly beszélgetők társaságát stb. Hát szeretném én látni, hány leány lekendeznék az egyikért s hány a másikért! Maga bizonyára azt mondja, hogy a másikat választaná s azt gondolja e perceiben a legtöbb leány is, aki e sorokat olvassa. Mert úgy érzi, hogy a magát türtőztető, meggondolt legény, biztosan jó emberré válik, míg a virtuskodójál minden bizonytalan. De csak most érzi így! Akkor, tudja, akkor, mikor a kettőt együtt látja, főkép mulatságban, — akkor majd minden lánynak az orrára kerül az a bizonyos bolondos szemüveg és azon keresztül, éppen azért bolondos — hiába, nem látja, csak azt az egyiket, aki a legényebb. Ha a másik még vallásos is — ami rendszerint úgy van — egyháza parancsainak, annak rendje-módja szerint eleget tesz, csak annál inkább eltűnik akkor a szeme elől. Már ez ,így van, hiába, a leányok szive legfőképen külsőségek szerint választ. Itt van én szerintem a legelső oka annak, hogy kevés házasság igazán boldog levele. Persze, ezen egészen segíteni nem lehet, mert a leányszivet valahogy igy teremtette a jó Isten. Van azonban mód arra, hogy ez a baj ne legyen olyan nagy baj, amilyen mánia. De erről majd máskor írok. Valamint arról is, hogy a legényeknél hol a bibi és miben van az orvosság. De tudja, ezt még egy kicsit meggondolom, mert magam is legény voltam és az ember nem nagyon siet azzal, hogy magára olvasson. — Isten vele! ! 3. oldal. HÍREK. Naptár: November 9. Vasárnap: Tivadar út — 10. Hétfő: Av. András. — 11. Kedd: Márton hv.p 12. Szerda: Márton út. — 13. Csütörtök: K. Szaniszló. — 14.Péntek: Szerapion. — 15. Szombat: Lipót hv. Ne mondjátok, mosolygó és boldog kis leányok, hogy A Szív nem érdekes, mert most az élet nem bál, hanem egy nagyon-nagyon szomorú hétköznap tengernyi szerencsétlen embernek és A Szív azokra gondol igen-igen sokat. Inkább vigyétek hozzájuk. Meglássátok, ők fognak benne érdekeset is találni. A ferencrendi szentsirmissió hétszázéves jubileuma alkalmával Quittini kardinális, pápai legátus két hónapig fog a szentföldön tartózkodni s meglátogatja az összes missiókat. A Tábor hegyen egy új templom alapkőletételét végzi el, majd innen Egyptomba utazik, hogy Szent Ferenc emlékművét beszentelje. A Jézus Szive Szövetsége értesíti összes tagjait és pártfogóit, hogy könyvkereskedése Korda I. K. R. T. cím alatt részvénytársasággá alakult át és igy megrendelések Korda I. K. R.T. cimre, Budapest, VIII., Mikszáth Kálmán tér 3. intézendők. Libanon patriarchája, Hoyek, aki egyszersmind a legfőbb polgári tisztséget is betölti, Párisba érkezett Célja Libanon lakói: a maroniták és a többi ott lakó felekezet nevében hazája számára teljes függetlenséget kérni Franciaország védnöksége alatt. Az arab költők szerint a Libanon fején hordja a telet, vállain a tavaszt, ölében az őszt, a nyár lábainál szunnyad a Földközi tenger partjánál. Libanon nem nagy ország, de történelme ritka példáit mutatja fel a vitézségnek, szabadságszeretetnek és a történelmi hagyományokhoz való ragaszkodásnak. A maroniták a Libanon hegyeiben a legsúlyosabb török uralom és üldözés alatt is megőrizték kereszténységüket és élő hitüket. Finnország vatikáni követéül Christirson kath. lelkészt nevezte ki. Finnország, a teljesen protestáns állam, ezzel az előzékenységgel a szentszék nagysulyu erkölcsi támogatását óhajtotta magának biztositani. A finn katholikusok nagyobbára Helsingforsban laknak, hol igen szép templomuk van. Egyházi közigazgatás szempontjából Finnország a svéd vikariátus alá tartozik. A finn plébániák apostoli vizitációjára Mgsr. Ratti, varsói pápai nuncius kapott megbízatást. Minapában egy bizalmas értekezleten vettem részt , mint újságíró. Ott kijelentette egy országos nevű újságíró, hogy ő, aki azelőtt állandóan a szabadeMíségért ragj fogtatta tollát, hogy ő — a szörnyű gazságok láttára, amelyek 5 év alatt, de különösen az utolsó évben pokoli őrülettel, mint egy boszorkányfarsangon, végigrobogtak az országon — megtért. A szabadelvűséget mint mindezen szörnyűségek szülőanyját, otthagyta, megutálta és teljesen nemzeti keresztény alapra helyezkedik, annyira, hogy különben állásáról — amely pedig szép és magas — lemond. Vakmerő lelkiismeretlenség kell ahhoz, hogy még most is, amikor hazánk romjain mezítelenül, éhen és fagyoskodva sírunk, nyíltan szabadelvűnek vallja magát bárki is. A párisi ezidei szabadkőművesgyűlés elhatározta, hogy nőket egyenrangú tagokként nem vesz fel többé a páholyba, mivel „immár egészen a papok kezébe kerültek“. Politikai programmjául a gyűlés kitűzte az emberi társadalom átalakítását kollektív, más szóval kommunisztikus társadalommá. Nálunk próbálnának a múlt tapasztalatai után a szabadkőművesek ilyen határozatokat hozni ... úgy látszik, nemcsak a magyar tanult saját kárán, hanem más is azon fog tanulni. Szent Cyrill és Method kollégiuma Velehradban. Morvaországban pápai kollégium rangját kapta és a római keleti akadémiának van közvetlenül alárendelve. Célja tanulóit előkészíteni arra, hogy az orosz egyház egyesülését a római katholikus egyházzal sikeresen előmozdítsák. Az amerikai katholikusok a népszövetséget jelenlegi formájában szintén nem tartják üdvös alkotásnak. Az ausztráliaiak enyhébben ítélnek. Az első becsületes törekvést látják benne a háborúskodás megnehezítésére. Elvakult királyság volt Portugália, mely az egyház szabadságát béklyóba verte s mindenféle céltalan rendelkezéssel gyötörte. Így pl. nem ismerték el az olyan teológust papnak, aki Rómában végezte tanulmányait. Az államnkvetetlenkedéssel megbénították az egyházat a társadalombén tartó keresztény szellem hathatós terjesztésében s a királyságnak egy puskagolyó vetette végét A pápa a hadimilliomosok ellen nyilatkozott legutóbb egy angol újságírónak adott kihallgatáson. Jogosnak nevezte azon követelést, hogy a rettenetes állami adósságok fedezésére, melyeket a háború a népek nyakába zúdított, elsősorban azok szoríttassanak, akik a háborúban nem szenvedtek semmit, csak millióik számát növelték az emberiség vérehullásával. Katholikus sajtókongresszust tartottak Cincinnatiban, Amerikában. A gyűlésen a cincinnatii érsek elnökölt s számos más püspököt is meghívtak az ülésekre. A leghíresebb amerikai és kanadai újságírók tartottak előadásokat az újságírásról, üzletvezetésről, hírszolgálatról és sajtóterjesztésről. Megtárgyalták egy angol kath. napilap alapításának kérdését is, mert eddig csak német és francia kath. napilapok jelentek meg Amerikában. Fekete kispapokat képeznek ki Afrikának Felső Cimbedázia nevű részében. A missionáriusok nagy hiánya keltette fel e tervet és most Bailundóban már heten tanulnak az ottani nevelőintézetben. Az apostoli prefektus, mint a szeme fényét őrzi és gondozza őket s bízva Jézus Szentséges Szívében nagy reményeket fűz jövendőbeli tevékenységükhöz. A német nép azért vesztette el a háborút, amint erre a freiburgi érsek híressé vált beszédében rámutatott, mert visszautasította a kiengesztelő békét, melyet a pápa közvetíteni akart, csak azért, mert a pápától származott. A rettenetes a dologban csak az, hogy a vezetők gőgje és elvakultsága miatt a raíp bűnhődik rendesen. Anglia és a Vatikán egyetértő összműködésének szükségességét fejtegeti Barry kanonok a neves angol publicista. Hivatkozik a Morning Post római tudósítójának nyomatékos jelentéseire, melyekben a vatikáni angol missió további fenntartása mellett érvel s csatlakozik felfogásához. „Nem olyan időket élünk, hogy visszautasíthatnánk azt a segítséget, melyet Siema a fenyegetett európai civilizációnak felajánl“. Barry szerint a vatikáni angol követség alkalmas benső összeg ültetések teremtésére azon két hatalom között melyekért legnagyobbrészt a világ jövője függ. Vidéki előfizetőinket kérjük, értesítsenek bennünket valahogy, óhajtják-e tovább is járatni a lapot. Tömeges előfizetőink is szíveskedjenek jelezni, hány példányra van szükségük. KÖZGAZDASÁG: Hol van a keresztény tőke, mely alkalmas volna arra, hogy az ország gazdasági felépítésében közreműködjék? Hol van az a keresztény tőke, mely e hivatásának teljesítése közben hajlandó volna szakítani a múlt bűnös hagyományaival, lelkiismeretlen, lélek-