Abauj-Kassai Közlöny, 1884 (13. évfolyam, 1-52. szám)

1884-10-23 / 43. szám

Xm. évfolyam 1884. I _____________ Kiadóhivatal és szerkesztőség: Kovácautcza 7- sz-Szerkesztő lakása: Fö-utcza 93. sz Semmit sem közlünk, ha nem tudjuk, kitől jön. Kéziratok visszaküldésére nem vállalkozunk. Levelek 654—43. szám. ABAUJ-KAS­S­AI KÖZLÖNY. Vegyes tartalmú hetilap. Kassa és Abauj-Tornamegye társadalmi életének képviseletére. Kassa, október hó 23-án. J______________ Előfizetési feltételei helyben házhoz hordva, v­­­idékre postán küldve- Egész évre 6 frt — kr. Félévre ... 3 „ — „ Negyedévre I „ 50 „ Hirdetés", dij 4 hasábos petit sorért 6 kr Bélyegdij hirdetésenként 30 kr. Nyilttér 4 hasábos petit­sor 20 kr. Hirdetési és előfizetési dijak a kiadóhivatalhoz b­é­r­­mentve küldendők, csak bérmentesen fogad­tatnak el. A lap megjelen: minden csütörtökön. NNemzeti ügy./ (Abauj-Torna megyének megszivlelésü­l). Egy nagy horderejű, intenzióiban messze ható kérdés foglalkoztatja ma Európa legtöbb államainak gondolkozó fejeit. Ez a nemzeti­ségi ügy. Itt-ott a mozgalom lázas alakban jelentkezik, másutt meg pláne a józanság medréből is kicsapva, fékvesztetten tör c célja felé, nem tekintve azt, ha rohanásával nem­zeteket semmisít is meg. Ki ne ismerné fel ez utóbbiak táborában a pangermanizmus és planszlavizmus eszeve­szett törekvéseit ? ! Ez a folyton éhező két Meloch rettegteti ma Európát s legnagyobb diplomatáinknak nem egy álmatlan élet sze­reznek, hogy megtartsák a századok folyamán eddig megőrzött örökséget. Csak egy futó pillantás Európa térképére s lehetetlen megdöbbenéssel nem gondolnunk az éjszak és kelet felől reánk nehezedő ko­­losszra! E maroknyi kis ország, beékelve ide Európa szivébe, körülvéve jobbára ellenségek által j E néhány milliónyi magyarság, küzdve még saját hazájában is nemzetiségi aspiratiók ellenében ! Valóban bámulatra, csodálatra méltó egy nemzet ez, mely évszázadok viha­raiban meg tudta tartani országát, mely ki birta heverni a tatárjárást, kiheverte Mohá­csot, a török hódoltságot ; mely magyar tudott maradni akkor is, mikor annak lenni bűnnek tartatott; mely hazát örökített reánk akkor is, mikor a hazaszeretet ezerivel gazdagította a martyrologiumot! Lehetetlen áhítattal nem tekintenünk nem­zeti Géniuszunk felé, mely a történelemben fényes múltat jegyzett fel s nagy jövőt ígér, ha lesz erőnk, lesz akaratunk a jelenben biz­tos alapra fektetni azt. Igen, a nemzeti Géniusz szól hozzánk s követeli tőlünk, hogy minden erőnkkel, meg­feszített akarattal munkáljuk életfeladatunkat. Hogy pedig ezt tehessük, nekünk is bele kell mennünk a ma már általánossá lett mozgalomba. Nekünk is rá kell lépni a cse­lekvőség terére, ha csak azt nem akarjuk, hogy az általános mozgalom a föld szintéről elseperjen, avagy a kedvezőbb esetben : absor­­beáljon. Minket belső viszonyaink is arra kényszerítenek, hogy sorompóba szálljunk, mert polyglott állam létünkre bőviben va­gyunk a nemzetiségeknek s Európa államai között legbővebben a nemzeti mozgalmaknak. De éppen ez a szerencsénk, mert ez ösztönöz minket az elhatározó cselekvésre; ezek a vi­szonyok teszik jogosultá a m­agya­r­ nem­­zetiségi kérdést, hogy"­természetszerű hivatásunknál fogva államalkotó, államfenn­tartó, vezérlő és kormányzó hatalmunkat, meg­tartsuk és a nekünk kimért idők végeiglen biztosítsuk. Egyrészről a már európai általános kér­déssé vált nemzetiségi mozgalom, másfelől hazánk határain belül már-már akuttá vált nemzetiségi aspirációk arra utalnak, hogy minden helyes utat-módot felhasználjunk a m­agya­r á­ll­a mész i­­e megszilárdítására. Megesh­etTk, hogy e procedúrák­nál itt-ott kén­y­­szerű érvágást is k­ell alkalmaznunk , ámde a létért való küzdelemben az erélyesebb, dras­­tikusabb orvoslási mód sokkal biztosabban vezethet sikerre. E gyógyítási módban nem lehet figyel­men kiv­ül hagynunk az államellenes és disso­lutiora vezető nemzetiségi üzelmeket. Ezek már csak erélyes és gyors m­egfenyítéssel or­vosolhatók. Tudtára kell adni a szédelgőknek, hogy a magyar korona területén csak a m­­a­­g­y­a­r n­e­m­z­e­t­i­s­é­g­i kérdés leh­­et egyed­ü­l jogosult, hogy egyedül a magyar elem kezé­ben jogosult a vezérszerep, minden eltérő törekvés hazaárulás. Nem lehet érdekünkben a magyar nem­zetiségi kérdésnek oly­­ színezetet adni, mint a minő a pánszlávizmust oly ijesztőin»­ jellemzi ; mert mi a jogosság és igazság terén állunk s azon meg is akarunk maradni. A jogosság és igazság pedig nagyon megfér a humanismus­­sal és testvéri szeretettel. Azért mi a velünk testvéri egyetértésben élő, idegen nyelvet be­­szélő honfitársainkat e szeretetben­ továbbra is megtartani akarjuk; diakarjuk azt is, hogy magyarnyelvünket ők is elsajátítsák, hogy ez által jobban megértve egymást, ne csak a jog, hanem a testvéri szeretet változhatatlan köte­lékeivel hozzánk fűződjenek, velünk egyesül­jenek s szt. István koronájának jogait az egész világ által elismertessék. Ennyiből áll a magyar nemzetiségi kér­dés, mely sérelmet nem okoz senkinek, sőt ellenkezőleg: megvalósulásával biztosítja ál­lamiságunkat, megszilárdítja a külföld előtt tekintélyünket, súlyt ad nekünk Európa nép­­családai között, a testvéries szeretet áldásai­val árasztja­­ el belső munkásságainkat, erőt és ösztönt nyújt arra, hogy kifejtve tehetségünket, biztosítsuk állami létezésünket. ■ A­ki a magyar kérdés ilyetén megvaló­sításában velünk van, az a mi barátunk, test­vérünk, honfitársunk , a­ki e munkásságban nincs velünk, a határainkon kivid e­tl­e­n­s­é­­g­ü­n­k, belül haza­á­r­uló. V­édekezni fo­gunk az elsők ellen, lesz­ercnk m­egteny­­elni az utóbbiakat. Hogy pedig ezt megtehessük: komoly, határozott és czélravezető akc­ióba kell lépnünk. Elismeréssel adózunk a magyar kormányzó államférfiaknak, a­kik a magyar kérdést ki­váló figyelemben részesítik...ámde mindent az állami omniipotenciától várni, kevés önbiza­lomra mutat. E nagy feladat megoldása nem egyedül a kormány kötelessége, osztozkodni kell a munkában minden egyes állampolgár­nak. Társadalom és egyesek találhatnak itt elég tenni valót, csak megértsék a hívó szót, csak meg tudják választani a helyes eszközöket. Sarasul egye fején találta a szöget, mikor v­ést terjesztő egyesületet. Ezzel a jelszó ki lett adva s csakhamar hazánk felvidékének több megyéjében visszhangra talált az. Ennek nyomán alakult meg a felvidéki közművelődési egyesület, mely már­is érezteti működésének áldásos voltát. Ab­­anj Tornavármegye sem maradhat hátra a hazafias mozgalomban s idején valónak lát­juk figyelmeztetni annak vezérlő férfiait, hogy a megyei magyarosító egyletet mielőbb meg­alakítsák. Kevés vármegyének van oly nagyszámú és tekintélyes i­n­tel­l­i­gen­ti­áj­a, mint e megyének s ha vezérférfia erélyes kezekkel látnak a kez­deményezéshez, meg vagyunk győződve, hogy a megyei intelligencziában buzgó támogatásra találti­­dnak. Szivünkből óhajtjuk, hogy szavunkat mi­előbb siker koronázza. M­á­r­t­o­n­f­y M­á­rto­n: A biztosítási ügy. 1. Az elemi csapások nem csak kéretlen s rettegett vendégei szoktak lenni egy falusi gazdának, de egyúttal oly ellenségei is, me­lyek nyomán pusztulás, elszegényedés s igen sok esetben végbukás is jár. Mily öröm nézni a pompájában diszlő mezőt a rajta lévő isteni áldással, rengő ka­­kasAszókkal. A ki nem gazdálkodott, annak fogalma sincs a szántó-vető örömeiről. Akinek pedig e nemes foglalkozás hivatását képezi, az nem fog bámulni Cincinnatus elhatározá­sán : otthagyni a dicsőség porondját — s visszatérni az ekéhez. A földmives öröme a legnemesebb öröm, mert ez öröm az ember legnemesebb érzel­meiből fakad : hálából a természet Ura s ön­tudatos büszkeségből saját szorgalma s mun­kássága iránt. Ám — a földmi­velő öröme sem egyszer könyekben olvad fel. Egy fekete felhő, zivatar, jég — s vége az örömnek, vége a szántóföld díszének. De még akkor sem — ha az időjárás mostohasága elmarad s a gazda öröme; az áldott termés betakarittatik, — még akkor sem múlt el a veszély — mely a földmivelő fölött mint Damokles-kard örökösen függ. Vigyázatlanság, irigység, bosszú, mérték­­letlenség — egy pillanat alatt semmivé tehe­tik egy év fáradságának gyümölcsét. Az elemi csapások sorában a tűz még tán borzasztóbb mint a jég, s a­hol ez elem fúriái felszaba­dulnak,­­ nemcsak földönfutóvá teszik a a szegény embert, de sokszor őt magát is megsemmisítik. Hányszor olvasunk oly híreket, hogy egy egy ember vagyonának mentése közben a tűz áldozata lett ! A fájdalom, mit a földmivelő ily esetek­ben érez, annál sajgóbb, minél alaposabban vádolhatja önmagát és saját gondatlanságát! És a vád méltán esik vissza önmagunkra és saját gondatlanságunkra ! Az elemi csapások közt az árvíz az egye­düli, mely előtt nincs hatalmunkban minden­kor kellően megvédeni magunkat s vagyo­nunkat. Ez az elemi csapás azonban nálunk, a felföldön kevés kivétellel •— teljesen veszély­telen. Eltekintve attól—• hogy folyamaink ’tág medre és magas partjai m­ellett ritkán önt ki nálunk a viz — még akkor is, ha csakugyan kiönt, kevés kárt okoz vetéseinkben, mert szántóföldjeink igen csekély része a folyók mentében lévő lapályokon, de a hasonlít­at­­lanul nagyobb rész lejtős helyeken terül el, melyeken az árvíznek nincs semmi hatalma. Nálunk a felföldön a gazda elemi ellen­ségei csak a jég és tűz, melyek ellen azonban van módja vetését, épületeit s egyéb ingó vagyonát biztosítani. S miért van az mégis, hogy földmivelőink, de sőt intelligens földbirtokosaink nagy része is, minden másra elébb gondolnak, mint az őket érhető elemi veszélyekre ? ! Parasztgazdáink huszadrésze sem bizto­sítja vetését jégkár — tizedrésze sem tűzkár ellen. Intelligens földbirtokosaink a tűzveszél­lyel szemközt ugyan kissé óvatosabbak, de jégkár ellen ez osztályból is kevesen biztosít­ják vetéseiket? S ha ez indolenézia okát kutatjuk, ren­desen azt nyerjük válaszul: nincs pénz. Hát igaz, hogy a földbirtokos sorsa­­ ez idő szerint hazánkban a legmostohább s ő rá nehezül az állami terhek legnagyobb súlya, de mindez nagyon gyarló mentség akkor, mi­ TÁRCZA. Hogyan készül a vers? (Naplókivonat 1871. máj. 1.) A lélek elmereng .... Merengésében előtte áll egy ideális világ, hová ábrándja viszi, honnan az élet vissza­tartja. Szemei látnak e szép világban sok szé­pet, de lábai be vannak szennyezve e föld­nek porával. Lelkével a mennyben s testével a földön. És a lélek az ideális szép előtt elbűvölten áll meg, majd meghasonlásba jő helyzetével. Amott aeolhárfán hallja zen­geni dicsőítését a szép, jó s igaznak; itt látja a hízelgők egy csoportját, mely még a lant húrjait sem szégyelli pengetni, hogy dicsőítse az alacsonyt. S igy születik meg a költői harag. S a lélek mire sem bosszankodik job­ban, mint a horatiusi hízelgésre, mert érzi, hogy ez ama hamis pénz, a­melyet a legala­csonyabb szenvedélyek, minő hiúság stb. hoznak forgalomba. A költő lelke is beismeri ugyan, hogy miként a szenvedély alkot és rombol a szerint, a mint az kiben-kiben kifej­lődésre talál, épúgy lehet maga a hiúság, ez az emberi szenvedélyek egyik legalacsonyab­­bika is, kicsiben az önérzet alkotó­része, mint az orvosságban egy kicsi méreg lehet gyógy­szer ; de a költő lelke ugyancsak érzi azt is, hogy nagyban ez ama gyilkoló méreg, a­mely kiöli a léiekből az önismereten nyugvó erkölcsi érzéket. És a költő lelke elszomorodik, midőn látja, hogy ezen gyarlóságok gyarlósága a szép nemben van kiválólag kifejlődve ; s igy ütközik lelkében össze a szépnek imádása a rútnak gyűlöletével. Mert ha van, mert van, hiúság a férfiban is; de a különbség nagy a két nem között már tárgyát tekintve is. A férfi legtöbbször hiú eszére, tekintélyére, szó­val többé -kevésbbé saját produktumaira; a nő hiú természettől nyert adományaira: fehér és kis kacsóira, jezi-piczi lábaira, ábrándos szemeire, egyik szőke, másik barna hajfürt­jeire, egyre vagy másra, mert nincs nő, ki magán valami szépséget ne találna. A női szépség 27 részből áll — írják —, és a teremtő erő csakugyan nem blamirozhatja magát az által, hogy oly szépet teremtsen, a melyről mind a 27 szépséget lefeledje. Imá­dom a szép nőt, de azt mégsem értem, hogy egy nő hogyan róvhatja fel magának érdemet, hogy imádtatik. Gyarló egy tévedés..S ezért nagyon haragszom a hiú nőkre. És mert tudják,­­hogy a szép, — pedig a quanta species! — vonzó, nem mintha fogalmuk volna a „szép“ eszméjének világtörvényéről, hanem oly formán, mint a­hogy a méz meg­győződik, hogy az ő édessége vonzó a nyala­­kodó legyek csoportja előtt — mert hát ezt tudják, azért azt hiszik, hogy mindenkit, ki körükbe megjelenik, elszédítenek s nagy elbi­zakodottságukban minden bókot (a­mi nem egyéb mint hízelgéssel szaturált hiábavalóság, kitalálva semmi emberek által, saját egyéni­ségüknek más becsületes eszközök hiányában előtérbe tolása végett) készpénz gyanánt vesz­nek. Ily elbizakodott hiú nők fü­fibe akarom kiáltani: „hiába örülsz, hogy megszomjaztam ajkad mézét, mert tovább megyek, ha ittam bort és öleltem leányt.“ S a költői harag, idáig fejlődve, ekként csap dalba át vagyis versbe a próza: Csalfa vagyok, csalfa .... A zord tél suem havaz, Mosolyg a szép tavasz, Illat a virágon, Lomb zöldül az ágon, És a zöld lomb alól A kis madár dalól, Piczinyke kebele Örömmel van tele. Lágyan cseveg a kis Beszédes patak is, S ha eljő a hajnal Csillogó aranynyal, Ékíti a sugár Habját ha rá leszáll. És a kaczér szellő, A merre csak eljő, A virág kelyhébe Csókját lehelli be. A szellő csókjára Szűz keblét feltárja A szemérmes kehely S szét illatot lehel. Szellő tovalebben, — S a virág elhagyva, Szerelmét siratja Tiszta b­irmat-künyben. Vigan lejt a patak, Partján virág fakad, És a csalfa szellő 0 hozzá is eljő. Kell-e ? azt se kérdi, A csókját fecsérli; Lágy érintésére Kél a bab verése, S babkeble úgy remeg, Ha szellő éri meg. — De a hűtlen szellő A bab felszökellő Fodrain átrepes S más szeretőt keres És a megcsalt patak Nem fér a medrében, Legázol dühében Nyiló virágokat, Felkaczag kínosan S a szikláról, körül Sietve, mint őrült Hanyatt-homlok rohan. De mindezek felett A szellő csak nevet, S rárepül a lombra, Fürteivel játszik,­­ — A lomb hinni látszik — Szerelmét elmondja Édesen, suttogón .... Majd kaczag a bohón, S hogy elhagyta hive, A lomb érző szive, A kicsi csalogány Feljajdúl bús dalán, Könnyeit elsírja, Fájdalmát nem bírja, Dalol, zokog, eped ..... A szive megreped. * * * Ifjúságom tavasz, Mi édes dalt fakaszt, Dalt, mi gyulaszt lángra, Ne hallgass rá lányka! — Szellő a szerelmem, Úgy higyjetek nekem! Csalfa vagyok, csalfa, Úgy kapjatok rajta, Ha mondom : szeretlek ! Egyet fordúlok, és — Aztán kinevetlek!

Next