ACTA UNIVERSITATIS SZEGEDIENSIS DE ATTILA JÓZSEF NOMINATAE • ACTA HISTORIAE LITTERARUM HUNGARICARUM TOMUS XIII. SZEGED 1973

Vörös László: Az esztétikai valóságfogalom néhány vitás kérdése

sérletet, áttekintve ennek néhány — általunk legfontosabbnak tartott — részkérdését; s bár közben a dolog természeténél fogva óhatatlanul érint­jük a filozófiai valóságfogalom egyes problémáit is, nem ez utóbbinak körvonalazása a célunk. A „valóság" mint kifejezés, terminus technicus többféle értelemben fordul elő mind a köznapi, mind a tudományos szóhasználatban. Egyik fő jelentéssíkban az általános ontológiai létezés értelmében vett való­ságot jelöli, azaz minden anyagit és tudatit, mindenféle reálist és fik­tívet, tárgyit és eszmeit; mindent, ami valamilyen formában van, füg­getlenül konkrét létmódjától. Jelenti másrészt éppen e két szféra meg­különböztetését: az eszmeivel, a gondolatival, a képzelttel szembeni, attól függetlenül létező külső valóságot, az objektív valóságot. S jelenti har­madsorban a kettő viszonyát igazságértelemben, azaz a lényegi valóságot s a gondolati tartalom ennek való megfelelését (szemben a valótlan­sággal).­ A dolog lényegét tekintve azonban nem terminológiai kérdésről van itt szó, tehát nem maga a „valóság" terminus technicus „hibáztatható" eme többértelműségért, hanem mindez csak szükségszerű következménye annak, hogy objektíve ennyire összetett és sokértelmű az a jelenség, amelynek jelölésére szolgál.­ „Az anyag és a tudat egyaránt létezik. Lenin határozottan visszautasította az idealistákat, akik azt a badarságot tulaj­donították a materializmusnak, hogy szerinte a tudatnak »kisebb a reali­tása«, mint az anyagnak."­ Anyag és tudat létszerűen egyaránt valóság. De nem azonos valóság: „E létezésben való »azonosság« ugyanis csak szavakban tünteti el azt a valóságos ontológiai ellentétet, amely a fejem­ben és a zsebemben létező száz tallér között áll fenn."­ Az emberi meg­ismerő és gyakorlati tevékenység azonban megteremtheti az emberi fej­ben és az objektív realitásban egyaránt meglevőnek olyan kapcsolatát, ami már nemcsak puszta létezésként, hanem igazságtartalom szerint is valóságot jelent: az ember „...gondolkodása igaz voltát, vagyis gondol­kodása valóságát. . .". A maga helyén tehát mindhárom jelentéssíknak, valóságértelmezés­nek létjogosultsága van, mindegyikük más-más vonatkozásrendszerben közvetíti a valóságot.” Az első fontos kérdés mindjárt ebből adódik: „a 2 A jövőre utaló lehetőség-valóság kategóriapár mostani gondolatmenetünk szempontjából külön figyelmet nem érdemlő speciális aspektust jelent. .­ Ez persze nincs ellentmondásban azzal, hogy könnyen előállhat terminológiai zavar is, ha az egyes jelentés síkokat következetlenül, fölcserélgetve alkalmazzák anélkül, hogy tartalmi váltakozásuk kideríthető lenne — s ezt elősegíti a műszó többértelműsége is.­­ A filozófia története. Szerk. M. A. Dinnyik, M. T. Jovcsuk ... V. kötet. Bp. 1965. 81. 1. 5 Szabó András György: Praxis és dialektika. Bp. 1971. 30. 1.­­­ Marx: Tézisek Feuerbachról. Marx—Engels Művei. 3. köt. Bp. 1960. 7. 1.­­ Az természetesen más kérdés, hogy az egyes tudósok objektív körülmények hatására vagy szubjektív meggondolásból magát a „valóság" kifejezést különösen melyik jelentésében használják, s hogy egyáltalán alkalmazzák-e mindegyikben. Marxnál és Engelsnél túlnyomórészt az „elgondolt, elképzelt, akart létezés" és az „érzéki, valóságos létezés", tehát az eszmei és az anyagi megkülönböztetésére szol­gáló fogalom, de elvétve igazságértelemben is megtalálható, pl. az idézett 2. Feuer­bach-tézisben. Náluk az általában vett létezést jelentő előfordulással nem találkoz­tam. Ez érthető is, hiszen materializmusuk kifejtését ez a terminológiai gyakorlat egyértelműbben szolgálhatta. — Lenin a Materializmus és ampiriokriticizmus­ba­n —

Next