Aero História, 1987 (1-2. szám)

1987-06-01 / 1. szám

IGAZI MINDENES ÉGI IGÁSLÓ VOLT A PO-2 négy fényes évtizede A nemzetközileg ismert és nagy példányszámban gyártott repülőgéptípusok egyike. Különféle változatokban összesen 46 ezer darab készült belőle. A tervezési megbízás könnyen gyártható, egyszerű, kevés karbantartást igénylő iskolagépre szólt, amelyet az új szovjet légierő kiképzésének szolgálatába lehet állítani. Polikarpov U-2 típusjelű gépének berepülését M. M. Gromov végezte. 1928. január 27-én szállt fel vele először. ... A gépet a tervező halála után iránta való tiszteletből PO-2-re (oroszul "Po­dva"-ra) keresztelték át. AZ NDK-TÓL KÍNÁIG A háború kezdetéig, 1941 júniusig 13.000 U-2 épült és repült különféle feladatkörökben, mint alap-iskolagép és elsőfokú gyakorlógép, valamint egyéb polgári célokra: szállító,mentő erdészeti stb. alkalmazásban. A nagy honvédő háború alatt mint hadigép felderítő, összekötő, éjszakai zavaró és bombázó feladatokat lát el, jó hasznát veszik 1942-43 telén a sztálingrádi védelemnél is. A 46. női éjszakai bombázó gárdaezred PD-2-esei állandóan zavarták a front mögötti ellenséges területeket. Mint zsákmányolt gép Finnországban, Romániában és a német Luftwaffe­­nál is repült. A háború után a szocialista országokban az NDK-tól Kínáig katonai és polgári feladatokra egyaránt alkalmazták. Lengyelországban több változatban építették. Nálunk szintén több feladatkörben repülték 1946-tól 1968-ig, illetve egy újjáépített példánya napjainkban is repülőképes. EGY LEGENDÁS ÉLETÚT Az egyszerű, igénytelen gép tervezője Nyikolaj Nyikolajevics Polikarpov, 1892. június 8-án született az oreli tartomány Georgijevszkij nevű falujában. Főiskolai tanulmányait Szentpétervárott végezte, és mint gépészmérnök az Orosz Balti Vagongyárban kezdte meg gyakorlati munkáját 1916-ban. Itt gyártották az "Hja Muromec" nevű négymotoros nehézbombázót, az akkori orosz csúcstechnika reprezentánsát. Polikarpov tapasztalatait jól tudta hasznosítani, amikor a szovjet forradalom a moszkvai DUX repülőgépgyár tervezőrészlegének vezetésével bízta meg.Neki kellett megszerveznie az angol tervezésű DH-4 felderítőgépek sorozatgyártását. 1923-ban a gyár R-1 típus­jelzéssel már a korszerűbb DH-9A típust gyártotta licenszben, amelyből 1931-ig összesen 28oo db készült. Polikarpov első megépített gépterve a 4oo LE-s Liberty motorral felszerelt IL-4oo-as volt. Ez a gép 1923. augusztus 23-án repült először, de

Next