Aeor história, 1991-1993 (9-11. szám)

1993-12-01 / 11. szám

repülő tanfolyamra. Első bevetésén Ervin Haupt­mann főhadnagy megfigyelővel légiharcba került, majd több bevetésben is részt vett. Áthelyezték a dél-tiroli Trident várostól északra lévő Gardola község melletti repülőtérre, a 17. repülőszázadhoz. 1918. február 12-én Marschalek Gyula megfigyelő­vel felderítő bevetésre indult a 29.68 számú Branden­burg C-I típusú géppel és Assiagonnál a túlerőben lévő olasz gépek egyike lelőtte a gépüket. A több találatot kapott gép motorja megsérült, és Prodam is súlyosan sebesült a jobb karján, de sikerült neki kb. 3500 m-ről kényszerleszállnia az olasz arcvonal mö­gött Piovene közelében. A megfigyelőtiszttel együtt Prodami fogságba esett. Tizenhat hónapos hadifog­sága alatt Varesben, majd betegen egy milánói kór­házban volt. 1919 nyarán tért haza Magyarországra, amikor a hadirokkantakat kicserélték. Mint száz­­százalékos hadirokkant (jobb karja örökre béna maradt) szerény jövedelmű nyugdíjasként dolgozott 1948-ban bekövetkezett haláláig. 1948. július 4-én temették el az Új Köztemető 16/X-1-36-os parcel­lájába. Mátyásföldön utcát neveztek el róla. Prodam-I monoplán Vége felé keskenyedő, kissé kerekített, vászonborí­tású szárny, acélsodrony merevítéssel, a törzs lefelé keskenyedő kissé ívelten szögletes keresztmetszetű, az oldalkormány egyben függőleges vezérsík, rugós futószár, leszálló csúszó. 1913 elején építette Ráko­son, tervezéséért a MAeSz-től 500 koronát kapott. 1913. február 10-én 1850 m-es magassági rekord. Motor egy Daimler 4 hengeres, vízhűtéses, soros (65 LE), Sebesség 140 km/ó, Repülési magasság 1850 m, Fesztáv 9,7 m, Hossz 8,3 m, Magasság 3,7 m. Prodam-II monoplán Nagymélységű, rövidebb fesztávú, végein kerekí­tett vászonborítású szárny acél sodrony merevítés­sel. Kisebb homlokfelületű, négyszögletű törzs, lakkozott fumír és lenvászon borítással, utasüléssel is felszerelhető, az oldalkormány egyben függőle­ges vezérsík, rajta nagy P-betűvel, jobban ívelt szív alakú vízszintes vezérsík. 1913 július végén készült el Rákoson, Prodam repülése az augusztus 20-i rákosi versenyen, szep­tember 14. Veszprém, októberben Rákoson. 1914 ta­vaszán Dobos gyakorolt vele, áprilisban a SCHICHT- verseny előtti napon összetört. Motor egy Daimler 4 hengeres,vízhűtéses, soros (100 LE) Repülősúly: 500 kg, Üres súly 330 kg, Terhelhe­tőség: 170 kg (ebből 90 kg üzemanyag) Fesztáv: 9,0 m, Hossz: 8,25 m, Magasság: 2,7 m, Szárnyfelület: 16,5 m2 Prodam-III monoplán 4025 mm hosszú félszárny, szélessége 2000 mm, bordatáv 300 mm, két főtartó, belső acélhúr mere­­vítés, külső merevítés acélsodronnyal, négyszögű törzs 6730 mm, szélessége 700 mm, lakkozott fur­­nír és vászon borítással, az oldalkormány egyben a függőleges vezérsík, ívelt vízszintes vezérsík ma­gassági kormánnyal, 600x65 mm-es kerék, farok­csúszó. 1914-ben készült az előző gép motorjával a hadirepülőgép pályázatra, jó repülő tulajdonságokkal. 1914. június 12-én Prodam leszállásakor homokban átbukott vele, a gép összetört. Motor egy Daimler 4 hengeres, vízhűtéses, soros (100 LE) légcsavar átmérő 2,6 m, üres súly 330 kg, fesztáv 8,75 m, magasság 2,475 m, szárnyfelület 16 m2. Források prodam Jubiláns Bizottság: A magyar aviatika hőskora 191­936 v. Winkler Gyűjtemény: Prodam gépek Winkler: Magy. rep. konstr.sorozat l./Rep.67.5. Csanádi-Nagyváradi-Winkler: A magyar repülés története Repülési Lexikon Vajda: Rep. életrajzi lexikon /Rep.54.37 Repülés Sport: 37 augusztus Nemzeti Sport Aviatika 1911. VI. 11., 18., VII. 30., Vin. 13., X. 22., XI. 12., 19., 26., XII. 17. Magyar Automobil és Rep.gép Újság: 1911. XI. 15. Aviatika: 1912. II. 4., V. 26. Az Aero: 1918. II. 25., IV. 10. Szűcs: Rákostól a Nyeszterov kupáig „Lobogó 64. 26. sz.-tól Denk József visszaemlékezései Tolnai Világlapja: 1912 szeptember Magyarország: 1912.I. 31., III. 14., V. 12., VI. 2. Auto: 1912. II. 15, VI. 1. A Motor: 1918. HL 10. La Bilancia Fiume: 1911. XII. 2. II Popolo Fiume: 1911. XII. 12., 1912. V. 17. Fiumei Estilap: 1911. XII. 12. Hétfői Magyarország: 1942. VI. 7. Esti Kurír: 1942. VI. 3. Ország Világ: 1912.I. 21. Vasárnap Újság: 1911. XI. 19., XII. 17. Népszava: 1914. VI. 20 Magyar repülés: 1948. VIII. 10. MAeSz Hivatalos Lapja: 1913. XII. sz. Budapesti Hrlap: 1912.1.14., 16., 30., 31., III. 5., IV.3., V.14., 16., 17., VII. 18., 25., VIII. 8., 14., 30.,1913.1. 25., VII. 22., IX. 14., 28. 29

Next