Aeor história, 1991-1993 (9-11. szám)
1993-12-01 / 11. szám
repülő tanfolyamra. Első bevetésén Ervin Hauptmann főhadnagy megfigyelővel légiharcba került, majd több bevetésben is részt vett. Áthelyezték a dél-tiroli Trident várostól északra lévő Gardola község melletti repülőtérre, a 17. repülőszázadhoz. 1918. február 12-én Marschalek Gyula megfigyelővel felderítő bevetésre indult a 29.68 számú Brandenburg C-I típusú géppel és Assiagonnál a túlerőben lévő olasz gépek egyike lelőtte a gépüket. A több találatot kapott gép motorja megsérült, és Prodam is súlyosan sebesült a jobb karján, de sikerült neki kb. 3500 m-ről kényszerleszállnia az olasz arcvonal mögött Piovene közelében. A megfigyelőtiszttel együtt Prodami fogságba esett. Tizenhat hónapos hadifogsága alatt Varesben, majd betegen egy milánói kórházban volt. 1919 nyarán tért haza Magyarországra, amikor a hadirokkantakat kicserélték. Mint százszázalékos hadirokkant (jobb karja örökre béna maradt) szerény jövedelmű nyugdíjasként dolgozott 1948-ban bekövetkezett haláláig. 1948. július 4-én temették el az Új Köztemető 16/X-1-36-os parcellájába. Mátyásföldön utcát neveztek el róla. Prodam-I monoplán Vége felé keskenyedő, kissé kerekített, vászonborítású szárny, acélsodrony merevítéssel, a törzs lefelé keskenyedő kissé ívelten szögletes keresztmetszetű, az oldalkormány egyben függőleges vezérsík, rugós futószár, leszálló csúszó. 1913 elején építette Rákoson, tervezéséért a MAeSz-től 500 koronát kapott. 1913. február 10-én 1850 m-es magassági rekord. Motor egy Daimler 4 hengeres, vízhűtéses, soros (65 LE), Sebesség 140 km/ó, Repülési magasság 1850 m, Fesztáv 9,7 m, Hossz 8,3 m, Magasság 3,7 m. Prodam-II monoplán Nagymélységű, rövidebb fesztávú, végein kerekített vászonborítású szárny acél sodrony merevítéssel. Kisebb homlokfelületű, négyszögletű törzs, lakkozott fumír és lenvászon borítással, utasüléssel is felszerelhető, az oldalkormány egyben függőleges vezérsík, rajta nagy P-betűvel, jobban ívelt szív alakú vízszintes vezérsík. 1913 július végén készült el Rákoson, Prodam repülése az augusztus 20-i rákosi versenyen, szeptember 14. Veszprém, októberben Rákoson. 1914 tavaszán Dobos gyakorolt vele, áprilisban a SCHICHT- verseny előtti napon összetört. Motor egy Daimler 4 hengeres,vízhűtéses, soros (100 LE) Repülősúly: 500 kg, Üres súly 330 kg, Terhelhetőség: 170 kg (ebből 90 kg üzemanyag) Fesztáv: 9,0 m, Hossz: 8,25 m, Magasság: 2,7 m, Szárnyfelület: 16,5 m2 Prodam-III monoplán 4025 mm hosszú félszárny, szélessége 2000 mm, bordatáv 300 mm, két főtartó, belső acélhúr merevítés, külső merevítés acélsodronnyal, négyszögű törzs 6730 mm, szélessége 700 mm, lakkozott furnír és vászon borítással, az oldalkormány egyben a függőleges vezérsík, ívelt vízszintes vezérsík magassági kormánnyal, 600x65 mm-es kerék, farokcsúszó. 1914-ben készült az előző gép motorjával a hadirepülőgép pályázatra, jó repülő tulajdonságokkal. 1914. június 12-én Prodam leszállásakor homokban átbukott vele, a gép összetört. Motor egy Daimler 4 hengeres, vízhűtéses, soros (100 LE) légcsavar átmérő 2,6 m, üres súly 330 kg, fesztáv 8,75 m, magasság 2,475 m, szárnyfelület 16 m2. Források prodam Jubiláns Bizottság: A magyar aviatika hőskora 191936 v. Winkler Gyűjtemény: Prodam gépek Winkler: Magy. rep. konstr.sorozat l./Rep.67.5. Csanádi-Nagyváradi-Winkler: A magyar repülés története Repülési Lexikon Vajda: Rep. életrajzi lexikon /Rep.54.37 Repülés Sport: 37 augusztus Nemzeti Sport Aviatika 1911. VI. 11., 18., VII. 30., Vin. 13., X. 22., XI. 12., 19., 26., XII. 17. Magyar Automobil és Rep.gép Újság: 1911. XI. 15. Aviatika: 1912. II. 4., V. 26. Az Aero: 1918. II. 25., IV. 10. Szűcs: Rákostól a Nyeszterov kupáig „Lobogó 64. 26. sz.-tól Denk József visszaemlékezései Tolnai Világlapja: 1912 szeptember Magyarország: 1912.I. 31., III. 14., V. 12., VI. 2. Auto: 1912. II. 15, VI. 1. A Motor: 1918. HL 10. La Bilancia Fiume: 1911. XII. 2. II Popolo Fiume: 1911. XII. 12., 1912. V. 17. Fiumei Estilap: 1911. XII. 12. Hétfői Magyarország: 1942. VI. 7. Esti Kurír: 1942. VI. 3. Ország Világ: 1912.I. 21. Vasárnap Újság: 1911. XI. 19., XII. 17. Népszava: 1914. VI. 20 Magyar repülés: 1948. VIII. 10. MAeSz Hivatalos Lapja: 1913. XII. sz. Budapesti Hrlap: 1912.1.14., 16., 30., 31., III. 5., IV.3., V.14., 16., 17., VII. 18., 25., VIII. 8., 14., 30.,1913.1. 25., VII. 22., IX. 14., 28. 29