Aetas, 1994 (9. évfolyam)

1. szám - FIGYELŐ - Szent a családban (Alessandro Barbero: Un santo in famiglia. Vocazione religiosa e resistenze sociali nell’agiografia latina medievale. Torino, Rosenberg & Sellier, 1991.) Berend Nóra

roling-kori fő tendenciák megtestesí­tőjének? Adalard és Wala részt vettek az udvari intrikákban, majd száműzetésbe kényszerülve szerzetesek lettek. Amikor a politikai helyzet kedvezőbbre fordult, ismét visszatértek az udvarba­­ és ezt a legendák írója korántsem ítéli el. Az udvar és az aszketikus életmód konflik­tusa tehát nem egy átfogó ideológia ré­sze ebben az esetben, hanem egyrészt a két szent viharos karrierjét, másrészt az író (azaz annak a kolostornak az apátja, ahol Adalard és Wala élt) céljait tükrözi. Barbera sok tényezőt nem vesz fi­gyelembe, amikor magyarázatait megal­kotja. Egyrészt míg a szentek legendái­ban a szülők minden eszközzel házas­ságra akarják bírni gyermekeiket, addig a kora­ középkor (a 12. századig) a ben­cés rend kolostorait nagyrészt a szüleik által felajánlott gyerekek népesítették be. Vagyis a legendákban található mo­tívum, amely szerint a szülők nem akar­ják leányuk vagy fiuk kolostorba lépését, nem feltétlenül magyarázható azzal, hogy a valóságban a középkori családok mindenáron ellenezték, hogy egyes tag­jaik szerzetessé váljanak. Bizonyos ese­tekben valóban előfordulhatott, hogy a leány kiházasítása fontosabb volt a csa­ládnak; máskor azonban éppen a család akarata volt, hogy felesleges nő (és férfi) tagjait egy kolostorban helyezze el. Ezt nemcsak gazdasági és egyéb világi érdek diktálhatta; középkori elképzelések sze­rint a szerzetesek és apácák imája nem­csak általában az egész közösségnek, de külön a családnak is biztosított túlvilági előnyöket. Tehát korántsem lehet min­den esetben élesen elválasztan a szent vallásos és a család világi érdekeit a kö­zépkori társadalomban. Elgondolkoz­tató az is, hogy a konfliktus-motívum igazi virágzása éppen a középkor máso­dik felére esik. Ebben a korszakban vált hangsúlyossá az egyén vallásos elhivatott­sága, lett fontosabb a szándék a liturgia pontos betartásánál. S ez az a korszak, amelyben a vallásos élet egyre több for­mája jelent meg, amelyek közül válasz­tani kellett, s amelyek egy része (pl. kol­dulórendek) erős társadalmi ellenállásba ütközött bizonyos rétegeknél. Érthető tehát, hogy a világ és a család elhagyása kiemelt szerephez jut a szentek legendá­iban. Nem veszi figyelembe Barbera azt sem, hogy a valóság és a toposz külön­bözhet egymástól. Azzal, hogy nem választja szét a szentek életét és a szen­tek legendáit (Vitae), a szerző elmossa a különbséget a között, ami valójában megtörtént vagy megtörténhetett (hoz­zá kell azonban tenni, hogy ezt néha már nem is lehet biztosan megállapí­tani), és amit a szentek legenda-írói valamilyen megfontolásból ábrázolni akartak. Ők ugyanis nem pusztán a va­lóság leírására törekedtek, hanem meg­határozott célok motiválták őket. Ezeket a célokat a szerző sokszor nem veszi figyelembe (kivételként említhető pl. Szent Ferenc, akinek különböző élet­rajzaiban különböző formában szerepel a­ családdal való konfliktus; Barbero összehasonlítja a különféle változatokat). Nem fogadható el az a feltételezés, hogy a legendákban szereplő konfliktu­sok minden alkalommal meg is történ­tek: több esetben (pl. Roseline de Ville­neuve, Emilie Ricchieri) bizonyítható, hogy a legenda szerint a családjával elkeseredett harcot folytató szent a valóságban nagyon is a család elképze­lései szerint vonult kolostorba. Amikor a szentté avatási per anyagai is rendel­kezésre állnak (pl. Assisi Klára), látható, hogy a legenda és a szentté avatási per néha ellentmond egymásnak. Szent Klára esetében például a szülői házból való szökés másként jelenik meg a le­gendában (itt egy megbízható hölgy kíséri Klárát) és másként a szentté ava­tási perben (Klára egyedül szökik el, és nincs szemtanú a szökésre, az összes ta­nú hallomásból tud az esetről). Barbera nem figyel erre a részletre, csak azt álla­pítja meg, hogy mindkét változatban szó van szökésről, és ebből azt a követ­keztetést vonja le, hogy az valóban megtörtént.

Next