Aetas, 1994 (9. évfolyam)

3. szám - FIGYELŐ - A történelem mint veszélyeztetett faj? Viták a posztmodern történetírásról (History and Theory, 1989-1990. Past and Present, 1991-1992.) Deák Ágnes

igyekszik - mint Ankersmit megfogal­mazza - „kihúzni a szőnyeget a tudo­mány és a modernizmus lába alól" (Ankersmit: Historiography and Postmo­dernism. History and Theory 1989/2. 142. o.), visszavinni a történetírást a tör­ténettudomány „feltalálása" előtti álla­potba, s ennek alapján felülvizsgálni a történetírás feladatáról és értelméről szó­ló elméleteket. Ankersmit a következő ellentételeket fogalmazza meg: 1. a történetírás az irodalommal, a művészetekkel együtt az identitásunkat meghatározó kultúra része, egyáltalán nem „haszonelvű", hasznosságára rákér­dezni teljesen értelmetlen. Ez élesen megkülönbözteti a természettudomá­nyoktól és a politikától. A történetírás nem tudomány tehát, a posztmodern történetírás bár nem ellenséges a tudo­mánnyal szemben, de saját illetékességi körén kívül állónak tekinti azt. 2. Világunkban az információnak meghatározó szerepe van. Az igazán fon­tos információk pedig a posztmodern el­mélet szerint azok, amelyek újabb in­formációk kiindulópontját alkothatják, így van ez a történetírásban is, az igazán nagy személyiségek (Alexis de Toc­queville, Marx, Burckhardt, Weber, Hui­zinga vagy Braudel) nem lezártak, „meg­oldottak" egy problémát, hanem épp el­lenkezőleg, vitákat indítottak el - a vitat­ható tények a valódi tények. 3. A tudományos gondolkodás az ok -okozat hierarchikus viszonyának az alap­elvére épül, mely szerint az ok az elsőd­leges, és ebből származik az okozat. Azonban már Nietzsche óta jelen van az a felismerés, hogy szükséges ennek a hie­rarchikus viszonynak a dekonstrukciója, mivel - amint kifejtette - először valójá­ban az okozatot érzékeljük, ez vezet el bennünket az okhoz, tehát a hatás teszi az okot okká. Ennek megfelelően a tudo­mány fogalmai közötti viszonyok sémáit is fel kell bontani, a kapcsolat kölcsönös­ségét, a kétirányú meghatározottságot kell hangsúlyozni. 4. Az úgynevezett „tudományos bizo­nyosságok" csak variációi e paradoxon­nak: a krétai, aki azt állítja, hogy minden krétai hazudik, vagy ennek a kijelentés­nek: „ez a kijelentés hamis." A történeti interpretáció jellegénél fogva szintén pa­radox jellegű, mivel csak egy másik inter­pretációval szemben azonosítható, azzal határozható meg, hogy mi nem. Hiszen csak a múltból származó szövegeink van­nak, saját interpretációnkat csak más múltbeli szövegekkel, illetve más inter­pretációkkal vethetjük össze, de sohasem magával „a múlttal". így a történeti interpretáció alapfogalmává az „intertex­tualitás" válik, hiszen egy szöveg „ér­telme" mindig csak egy másikkal össze­vetve bontható ki. Az efféle összevetésből származhat valamiféle kép (insight) az adott korról, de sohasem biztos tudás (knowledge). A történetírásra is igaz az, amit Saussure a nyelvről írt: a nyelv egy olyan rendszer, amelynek minden eleme egymásba illeszkedik, minden elem értéke a többihez fűződő kapcsolatától függ-e. A történetírás újfajta értelmezé­sében ezért döntő szerepet játszik a nyelv és valóság viszonyának újradefiniálása, a történetírás „nyelvi fordulata". A kiindu­ló tézis az irodalomelmélet derridai alap­elve: a nyelv intencionális jellegű, nem utal önmagán kívül álló tényezőre, így az nem tükre a valóságnak, hanem a valóság megalkotásának része. Ezen a ponton Ankersmit Hayden White-ra és Ricoeurre (akit egyébként nem tekint posztmodern alkotónak) hivatkozva kifejti: „az elmúlt valóságot egy olyan idegen nyelven írott szövegnek kell tekintenünk, amely ugyanazon lexikai, grammatikai, szintak­tikai és szemantikai dimenziókkal rendel­kezik, mint bármely más szöveg." (uo. 143. o.) Ugyanezt a gondolatot igen plasztikusan fejti ki Patrick Joyce a Past and Present vitájában - az ő meg­fogalmazásában a tétel így szól: át kell értékelni a történeti „valóság" kategó­riáját, a múlt eseményei, struktúrái és folyamatai elválaszthatatlan egységet alkotnak a fennmaradt források (azaz szövegek) formájától és a történeti diskurzustól, ami megalkotja őket. (Past and Present 1991. november, 208. o.). 6. Ebből következően - fűzi tovább érvelését Ankersmit - a történetírás ter­mékei semmiben nem különböznek a

Next