Aetas, 2000 (15. évfolyam)

4. szám - ELMÉLET ÉS MÓDSZER - Erős Vilmos: Mit jelent a történetírás-történet, és miért írunk ilyet?

Könyvének történeti részében Simon áttekintést ad a történetírás fejlődéséről az ókortól napjainkig. Ezt lényegében a legújabb historiográfiai irodalom által felvázolt fogalmak segít­ségével mutatja be. Munkájának váza - amint erről szó esett - az, hogy az alapvetően törté­netellenes középkor után a 16-18. századi historiográfiát, a 19. századi historizmust meg­előlegező kritikai (mert a történettudomány kritikai módszereit - forráskiadványok, segéd­tudományok, szemináriumok - meghonosító) történetírás időszakának tartja; a 19. század a történettudomány „szakszerű"-vé, professzionálissá válásának időszaka, míg a 20. században kerül sor az új szcientista történetírói iskolák kialakulására, melyek a természettudományos módszereket tekintették alapvető mintának. Simon könyvének komoly problémája az, hogy a történeti részben nagy terjedelemben foglalkozik egyes - nem egyszer jelentéktelen - tör­ténészek (például Hedvig Hintze) portréjának megfestésével, miközben nem kapunk világos képet például a 19. századi historiográfia egyik alapvető, a szakirodalom vitáiban középpont­ban álló problémájáról, a historizmus és a pozitivizmus viszonyának meghatározásáról.14 könyvének utolsó részében a szerző azt a kérdést veti fel, hogy milyen szempontok alapján lehetne megírni egy új historiográfiai szintézist, s melyek azok a kérdésfeltevések, melyek alapján értelme lehet a historiográfiai elemzéseknek. Nem szeretném részletesen ér­tékelni Simon itt felvetett szempontjait, csak az alábbiakat emelném ki: mit tekintsünk alap­vetőnek a historiográfiai vizsgálatokban? Az eszmék szerepét, a nagy történetírói egyénisé­gek jelentőségét, a technikai (azaz a történetírás módszereinek - forrás, forráshasználat, se­gédtudományok, rokontudományok stb.) fejlődését, az intézményesülés és a specializálódás fokozódását, a társadalmi kontextust és a társadalomkritikai funkciót vagy éppen - a poszt­modern teóriák értelmében - a történetíró nyelvezetét, a szöveg mögött meghúzódó ideoló­giát, narratívát? A svájci szerző felvetései közül igen termékenynek tartom az irodalomban is alkalmazott recepciós teóriák felhasználására vonatkozó javaslatát. Ez természetesen nem al­kalmas átfogó historiográfiai szintézisek alkotására, ugyanakkor rendkívül eredményes lehet az egyes történetírói munkák elemzésekor szükséges mélyfúrásnál. Ebből a szempontból különösen fontosak a művekről megjelent korabeli recenziók, a történészek egymással foly­tatott kiadatlan levelezései, kiadatlan előadások, a művekkel kapcsolatban kirobbant viták stb., másrészt a művek megjelenésétől napjainkig folyó különböző értelmezések.15 Véleményem szerint az eddig elmondottakból következik a kérdés: tulajdonképpen mi­ért is írjunk (és tanítsunk/tanuljunk) történetírás-történetet, mi a célja egyáltalán a historiog­ráfiai kutatásoknak és szintéziseknek? A történészek jelentős része ugyanis úgy véli, hogy a historiográfia nem önálló stúdium, illetve résztudomány a történettudomány keretein belül. Ahhoz részint mindenki ért (hiszen szakterülete irodalmát mindenki nyomon követi), részint, mondjuk, egy középkori problé­máról szóló historiográfiai irodalom vagy vita ismertetésénél, elemzésénél legalább annyira kell értenünk a középkorhoz, mint az elemzendő irodalomhoz vagy a vitatkozó felekhez. Tehát ebben az esetben medievistának kell lennünk elsősorban, s a kérdéskörrel kapcsolatos forrásokat és módszertani kérdéseket kell legjobban ismernünk. Hol marad azonban akkor a historiográfia, s mi a helyzet akkor, ha ugyanaz a történész (mert esetleg a múlt századról van szó) ókori és újkori, ráadásul vatikáni, francia, angol, sőt elméleti kérdésekben is jártas (mint például Ranke).? És mit kezdjünk a történész leveleivel, kiadatlan munkáival, anyag­gyűjtésével, vagy mondjuk, saját korával és annak társadalmi-eszmei kontextusával? Arról nem is beszélve, hogy nézeteiben - esetleg függetlenül attól, hogy azok a középkor vagy az 14 Simon könyvéről részletesebb ismertetést adok a Klió 2000/1., megjelenés alatt lévő számában. 15 „Csak a recepció dokumentumai adnak felvilágosítást arról, hogy a kérdéses szöveget miképpen értel­mezték, s hogy az milyen irányú hatást gyakorolt a kortársakra és az utókorra. Ezek a dokumentumok lehetnek például levélrészletek, recenziók, előadásvázlatok, tankönyvek fejezetei, melyekből kitűnik, hogy a bennünket érdeklő szövegeket meghatározott csoportok meghatározott időben hogyan értel­mezték. E kérdés nélkül a történeti művekkel való szembesülés sem teljes." Simon 276.

Next