Aetas, 2001 (16. évfolyam)

1. szám - ELMÉLET ÉS MÓDSZER - Kisantal Tamás–Szeberényi Gábor: Hayden White „hasznáról és káráról” (Narratológiai kihívás a történetírásban)

ban.32 White műve azonban azért különösen jelentős, mert - történészként a 19. századi történetírást vizsgálva - a korábbi kutatások eredményeire alapozva egy teljes, követke­zetesen felépített műfaj- és elbeszélés-elméleten keresztül kísérelt meg a történeti szöveg elemzéséhez olyan módszertani megközelítésmódot nyújtani, melyben nem a relevancia, hanem a narratív, tropologikus és ideologikus aspektusok koherenciája nyújtja az adott (történetírói) szöveg értelmezési és értékelési körét. White szerint a történész munkája során egy - a források alapján rekonstruált - ese­ménysort történetté formál, azaz az önmagukban jelentéssel nem bíró tényeket olyan li­neárisan szervezett egésszé kerekíti, melyben a korábban szétszórt, egyenrangú elemek a helyükre kerülnek, jelentést kapnak. Fontos a „kapnak" szó, mivel White szerint a jelen­tés nem immanens része a forrásban leírt tényeknek, hanem azokat a történész a cse­lekményesítés (employment) eljárásával viszi bele az eseménysorba, így amit a történész rekonstruált múltnak tekint, az valójában megkonstruált múlt, s mint ilyen a fikcionális­hoz, vagyis az irodalmi alkotáshoz áll legközelebb (azaz mint látható, White ebben nagyjából egyetért Barthes-zal). Mi több, a cselekményesítési formalehetőségek száma nem végtelen. White - Northrop Frye nyomán - négy archetipikus cselekményformát különböztet meg: a románcot, a komédiát, a tragédiát és a szatírát. Talán megérdemel némi kitérőt Frye cselekményelméletének ismertetése, ugyanis White úgy veszi (félig­meddig) át Frye fogalmait, hogy közben szerzőjük előfeltevéseire és a terminusoknak a frye-i irodalomelméletben elfoglalt helyére nem reflektál. Northrop Frye A kritika anatómiája című 1957-ben megjelent művében kísérletet tesz egy átfogó, az egész irodalmat mint rendszert magában foglaló teória kidolgozására. A négy részes könyvben mind szinkrón, mind pedig diakrón módon azt az alapot keresi, melyből a teljes irodalmi univerzum felépül. Az első, Történeti kritika: a módok elmélete című esszében a fikciós módok elemzéséhez Frye Arisztotelész Poétikájának, második fe­jezetét veszi alapul. Arisztotelészt követve a fikcionális művek bonyodalmának alapját a főhős cselekvésében, illetve annak tetterejében látja, így az osztályozási kiindulópont ez a tetterő lesz, amely lehet nagyobb, kisebb vagy nagyjából ugyanolyan, mint az átlagos, hétköznapi olvasóé. Ennek alapján öt fikciós módot különít el: a mítosz, a románc, a magas mimézis (tragédia), az alacsony mimézis (komédia) és az irónia módozatát. A mí­tosz esetében a hős minőségileg, a románcnál fokozatilag emelkedik a többi ember és környezete fölé. A magas mimetikus módban a hős fokozatilag embertársai felett áll, de környezete felett nem, az alsó mimetikus módban mind társaival, mind pedig környeze­tével egyenrangú, míg az ironikus mód esetében mindegyiküknél alacsonyabb helyzetet képvisel.33 Mint Frye megjegyzi, a módok egymásutánisága tulajdonképpen egy iroda­lomtörténeti irányvonalat jelöl ki, hiszen a görög-római és az európai irodalomban meg­figyelhető, hogy a fikció gravitációs központja lefelé tart, azaz az ősi mítoszoktól az iro­nikus modalitás fele (mely a római szatírákban, illetve a 19. század végi - 20. századi irodalmi hangnemben mutatható ki).34 Bár elvileg Frye nem kíván értékhierarchiát felállí­tani az egyes történeti módok között, azonban az egész művet olvasva nem nehéz észre­venni azt a látens perspektívát, mely ezt az irodalomtörténeti sort egyfajta hanyatlás­folyamatként értelmezi, ugyanis Frye-nál az egész irodalom alapja (és az a szféra, ahol a művészet találkozik a művészeten túlival, a transzcendenssel) a mítosz. Ez a hanyatlás azonban csupán látszólagos, ugyanis Frye megjegyzi, hogy úgy tűnik, mintha korunkban 32 Barthes, Roland: The Discourse of History. Comparative Criticism, 1981. 3. szám. 7-20. Az említett szöveghelyet White is idézi „Az elbeszélés kérdése a mai történelemelméletben" című tanulmányában. White 1997. 165. 33 Frye, Northrop: A kritika anatómiája. Négy esszé. Budapest, 1998. (a továbbiakban: Frye 1998.) 33-34. 34 Frye 1998. 34-35.

Next