Aetas, 2002 (17. évfolyam)

2-3. szám - FIGYELŐ - A történelem elbeszélése. Történeti szövegek narrativista értelmezése a „nyelvi fordulat” után (Narratívák 4. A történelem poétikája. Szerk. és vál.: Thomka Beáta) Szeberényi Gábor

mány", és a fogalmában rejlő kétértelműség abból fakad, hogy egészként kell elgondol­nunk, miközben soha nem tudjuk lezárt­ként kezelni. Jömn Rüsen német filozófus szintén a múlt közvetített tapasztalatával kapcsolatos kérdéseket tárgyalja, Történeti gondolkodás a kultúraközi diskurzusban című tanulmányá­ban. A történelmi emlékezet és a történe­lemtudat kulturális funkcióját identitás­képző aspektusokban jelöli meg. Az identi­tás a múlt és a jövő közti átmenetben jön létre, illetve még pontosabban: meg kell konstruálni, azzal, hogy a múlt tapasztala­tait és a jövőre vonatkozó elvárásokat „egy átfogó időfolyam képzetévé" szintetizáljuk. Ez alapvetően a történetírás feladata, mely „tudományként (...) arra kötelezi el magát, hogy interszubjektív érvénnyel hajtja végre a múltnak a relativitás és különbözés törté­neti képződményeiben való értelmező elsa­játítását". (205.) A tanulmányokat „történészszemmel" olvasva valószínűleg azok a gyakorló histo­rikusok által írott szövegek kelthetnek fi­gyelmet, melyek a fenti elméleti problé­mákra reflektálnak. Peter Burke, angol törté­nész itt olvasható írása (Az eseménytörténet és az elbeszélés felélesztése) eredetileg egy, a 90-es évek elején általa szerkesztett tanulmány­kötetben jelent meg, mely a kortárs törté­netírás „új irányzatait" (mikrotörténelem, nők története, az olvasás története stb.) vette számba.12 Bürke, a korábban különö­sen a francia Annales által sokat kárhozta­tott „elbeszélő történetírás" (egyébként többször beharangozott) visszatéréséről szólva, szinte gyakorlati útmutatással szol­gál a narrativista történetelméletben felve­tett kritikai mozzanatok történészi alkal­mazását illetően. A szerző kiindulópont­ként elveti a struktúrákra fókuszáló „anali­tikus", és az eseményeket előtérbe helyező, „elbeszélő" történetírás „hagyományos" szembeállítását. Véleménye szerint, struk­túra és esemény nem választhatók szét ra­dikálisan, mi több, amennyiben egyazon spektrum két széleként fogjuk fel őket, meghaladhatóvá válhat az a „módszertani" vita, mely dichotómikus szemléletükből fa­kad. (42.) Ugyanakkor a történészeknek bizonyos fokig le kell vonniuk a narrativista történetelmélet által felvetett kritika tanul­ságait: „Úgy tűnik, a történészek »tényszerű munkájukhoz« ki kell, hogy dolgozzák saját »fikciós technikáikat«„(47.), így reflektálva a 19. századi objektivista paradigma iránti jelenlegi bizalmatlanságra. Bürke ehhez négy adekvátnak tekintett, modellértékű módszert jelöl meg, melyeket „sűrítő elbe­széléseknek" nevez (utalva a geertz-i antro­pológia „sűrű leírás" koncepciójára): (1.) a mikroelbeszélést, mely a struktúrákat az elbeszélésen keresztül világítja meg, és a mikrotörténelem irányzatának reprezentá­ciós stratégiáival él (pl. C. Cipolla, C. Ginz­burg, N. Z. Davis művei); (2.) az időben visszafelé haladó elbeszélést, mely képes ér­zékeltetni a múlt történelmi szereplőkre ne­hezedő „súlyát" (pl. Norman Davies Len­gyelország­ története); (3.) a makro- és mik­roszint bemutatásában egyfajta filmszerű, „vágásos" technikával élő módszert (pl. J. Spence művei), és (4.) az eseményeket párhuzamosan, több különböző nézőpont­ból bemutató narratívát (pl. Richard Price 18. századi Szurinamról szóló könyve). Burke szerint e metódusok alkalmasaknak tűnnek a többszólamú, az eltérő perspektí­vákat - köztük a szerzőét is (!) - érzékeltetni képes történeti elbeszélés létrehozására, amely immár nem „felszínes eseménytörté­net" többé, ugyanakkor a történész hagyo­mányos verifikációs technikáit sem nélkü­lözi. (Jellegzetesen posztmodern alapállás­ból, Robert Berkhofer jelen kötetben szereplő tanulmánya [Nézőpont a történetírói gyakorlat nézőpontjairól] is a „több nézőpontúságban" rejlő lehetőségeket emeli ki,11 bár a tekintet­ 12 E tanulmánykötet másik fontos tanulmánya szintén olvasható magyarul: Levi, Giovanni: A mikrotörténelemről. In: Sebők Marcell (szerk.): Történeti antropológia. Módszer­tani írások és esettanulmányok. Budapest, 2000. 127-146. o „Az ideális multikulturalista történelemnek több nézőpontot kellene egyesítenie, épp így több hangot is, legalább három külön­böző forrásból: a reprezentált múltbeli vi­lágból; a múlt azon részéből, ami már kívül

Next